Å spise variert mat

cjfare

Flørter med forumet
Novemberlykke 2016
Det er noe vi sliter skikkelig med. Lillemann er veldig kresen, så til frokost og lunsj i barnehagen får han stort sett alltid de samme tingene, siden det er det vi VET at han spiser. Til middag pirker han veldig, han får alltid tilbud om det samme som oss men spiser typisk bare opp én av tingene på tallerkenen. I går spiste han kun kikerter til middag, for eksempel. Er redd han ikke får i seg variert nok mat.. Hvordan går det hos dere? Vurderer å begynne med vitaminbjørner, andre som gjør det?
 
Mi smaker på det meste, men har sine favoritter som hun spiser. Har bestandig litt av alt på middagstallerkenen hennes, men er det fiskekaker eller pølse feks, så spiser hun kun det og ikke poteter og grønnsaker. Eneste gangene hun spiser grønnsaker er dersom alt er smashet sammen med mengder med saus :p

I barnehagen spiser hun konsekvent kaviar eller leverpostei, uansett hva annet de tilbyr henne på skiva. Hun har en del matallergier, så er en del begrensninger på hva hun kan få av pålegg da.

Hun elsker vitaminbjørnene sine, det er som lørdagssnop hver dag for henne ;) Vi klipper en bjørn i tre biter og gir henne i en skål, gliset hennes går fra øre til øre hver gang hun får den skåla. Begynte med bjørnene for ett par mnd siden etter anbefaling fra barnelegen hennes, for å sikre nok vitaminer pga begrenset allergikost.
 
Min får omega 3 i form av geleputer med smak av sitron, fås på apoteket. Han spiser det heldigvis det meste, men hater grønnsaker og poteter (sistnevnte om det ikker saus på da) Bekymrer meg litt for at det blir for lite grønt, men håper det snur bare han får sjangsen til å smake det ofte nok.
 
Min får omega 3 i form av geleputer med smak av sitron, fås på apoteket. Han spiser det heldigvis det meste, men hater grønnsaker og poteter (sistnevnte om det ikker saus på da) Bekymrer meg litt for at det blir for lite grønt, men håper det snur bare han får sjangsen til å smake det ofte nok.
Akkurat sånn har vi det også. Det er jo bekymringsverdig... :-/
 
Har det slik vi også. Prøver å gi han variert mat, men han spiser bare kjøttet på tallerkenen. Så jeg gir han slike middagsglass ett par ganger i uken. Da får han ihvertfall i seg litt gjennom de. Håper det forandrer seg snart. Misunner de med barn som spiser alt !
 
Min gutt får i seg litt banan og frukt heldigvis. Han elsker pasta, så lurer i han litt tomatsaus innimellom. Når jeg lager sausen fra bunn, rasper jeg gulrot og har i. Rasper også gulrot og løk og har i kjøttboller, også et par ganger har vi prøvd leiv vidars grønnsakspølser.

Legger alltid grønnsaker på tallerkenen hans og noen ganger smaker han, så håper han skal begynne å like noe snart.

Han elsker mais da, men ikke mye nyttig i den dessverre :p
 
Spiser bare ljøtt og pasta her og. Prøvd mye forskjellig. Lurer på om jeg skal gå tilbake til mos/puré igjen..
 
Har en mai15 gutt. Det varierer veldig hva han spiser, noen dager er det grønnsaker, noen dager bare pasta, noen dager bare kjøtt - og en sjelden gang flere ting. Trodde ikke man kunne gi vitaminbjørner til så små?
 
Har en mai15 gutt. Det varierer veldig hva han spiser, noen dager er det grønnsaker, noen dager bare pasta, noen dager bare kjøtt - og en sjelden gang flere ting. Trodde ikke man kunne gi vitaminbjørner til så små?
Ah, det kan hende, jeg har ikke sjekket enda (noe jeg selvfølgelig ville gjort før jeg evt kjøpte)
 
Har en mai15 gutt. Det varierer veldig hva han spiser, noen dager er det grønnsaker, noen dager bare pasta, noen dager bare kjøtt - og en sjelden gang flere ting. Trodde ikke man kunne gi vitaminbjørner til så små?
Vi fikk beskjed fra barnelege om å gi vitamintilskudd, og da vi spurte hva slags fikk vi beskjed om vitaminbjørner. Men ville nok ikke startet opp selv uten å ha fått klarsignal på det :)
 
Jeg er så glad jeg har et lite matvrak som elsker mat og spiser alt bare hun er sulten (og det er hun jo stort sett) erfaringsmessig har mine barn sluttet å spise i 2-3 års alder så dette nytes hver gang ;)
 
Det står på pakken at barn fra tre år skal ha en bjørn i døgnet, så jeg antar at det er anbefalt å gi det fra tre år. Men hvis legen sier noe annet, så hører man selvfølgelig på legen. :)
 
Back
Topp