Å ha hund

Så flotte svar da [:)]

Jeg mente ikke at ALLE hunder skal slikke, rulle i sofaen og sove i senga, men jeg håper at man er bevisst hvorfor man tillater/ ikke tillater det. Og at man hva man velger vil ikke si noe om man menneskeliggjør hunden sin. Det vil bare si at man har kjøpt en hund for et bestemt bruk og at man har tenkt igjennom hva man ønsker og ikke ønsker.

Bur... Joda. Hunden vår trivdes i burdet når han var liten. Nå er det fotenden av senga til sønnen som er soveplassen. Kos for gutten og kos for hunden.

Det er en smakssak hva som er slikking. Er det vask eller nuss? Er det kos eller intenst?

Hund skal være hund syntes jeg. Men om man skaffer seg familiehund så bør den få være med i familien så langt det lar seg gjøre. [:)]

Noen synes synd på hunder i bur, noen synes det er greit. I mitt hjem så er ikke hunder burdyr, men flokkdyr og skal få slippe å ligge i bur. Hadde jeg villet hatt et dyr i bur, hadde jeg skaffet meg hamster.

Her er det lov med det meste egentlig. Jeg har skinnsofa, kunn pga av hundene faktisk [8D] Lettere å rengjøre og pelsen setter seg ikke, bryr meg virkelig ikke om at den må byttes ut hver 5 år pga av slitasje. Hundene får lov til å ligge i sengen om høsten og vinteren, bare kos... Om våren og sommeren blir det rett og slett for varmt med to fullpelset mellomstore hunder- Stakkars kjæresten som aldri har hjerte til å si nei til dem når han er alene så han blir liggende i varmen med dem i sengen isteden [8D]

Her hjemme slikker hundene ofte på hendene feks, og jeg nusser dem på snuten. De vet hva nei betyr og når jeg synes nok er nok, er langt ifra hysterisk over det da jeg klarte heeelt fint å overleve å dele is med våres hunder når jeg var barn så regner jeg med mitt barn overlever dette helt fint også.

Og ja, forøvrig så setter jeg alltid ned tallerkene når vi er ferdig med å spise så får de slikke dem rene. De går i vaskemaskin etterpå uansett [:)]

ORIGINAL: MICAmor

Min hund er en hund ,ikke et slags annerledes menneske. Han ligger ikke i sofaer eller stoler ,gulvet er hans plass.
MEN ,han er gullungen min.. Min desiderte favoritt av våre barn[:D]. Ingen surving,ikke noe masing - han er alltid lykkelig ,selv når han blir vekket om morgenen. Lillegullet er en hund som IKKE slikker ,så den gangen i halvåret han gir ett smask så blir vi jo rørt.. Han røyter og søler - og er min elskede lillegull[:)].

Jeg blir lei meg når jeg ser/møter/hører om missforståtte og frustrerte hunder. Å ha en hund med utpreget jakt eller gjeterinstingt innesperret i en liten blokkleilighet.... Det er trist[&o]. Man kan ikke skaffe en hund ut i fra hvordan den ser ut. Det er egenskapene til hunden som må passe til din livsstil. Min bror har Engelsk Setter ,og brodern er en som trener mye ,og jakter. Vi har en latsekk av et dovendyr ,og det passer vår familie best. Hunden vår går på tur i minst to timer hver dag ,fordelt på morgen og ettermiddag/kveld. Dette er jo nok for fysikken hans ,men hjernen hans trenger også aktivering!! Så det blir litt hjernetrim på dagen også ,med div. hundeaktiviteter. Lillegullet er jo alltid med oss ,og han er skjelden alene hjemme - ikke fordi han ikke kan,men fordi jeg synes det er trist... Han er ett flokkdyr,og vi er flokken hans. Det var VI som valgte å skaffe oss hund ,ikke hunden som skaffet oss! Derfor er det vårt ansvar å holde lillegull frisk og lykkelig.
Lillegull begyner å bli gammel nå desverre[&o] Og jeg gruer meg til vi må si farvel en gang.. Men,det er prisen å betale for årevis med ubetinget kjærlighet.[:(]

så hjertens enig i at hunder er hunder!!!

Heller ikke her slipper hunden opp i sengklær, og kommer aldri i sofaen uten å være invitert. Ikke trives ho i sofaen i større grad heller..
Vi har en polarhund, en husky, og ho bor ute..sover ute..og spiser inne.
Men vi tilbringer både mye tid ute sammen med ho, og ikke minst så er ho jo inne sammen med oss. Men ho er ikke lenge inne før tunga henger i gulvet og ho vil ut igjen.

Men..vår hund får brukt seg hver dag, lange turer, trekking og bærer kløv..alt ettersom. Og det er ingen tvil om at det er det ho elsker.
..om noen uker kommer husky nr 2 :) den derimot skal få bo inne til vinteren slipper taket her i april/mai...så er det ut for ho å.

Hunden er et familiemedlem, men vil ikke ha han i senga - heller ikke fan av sleikinga.. Folk er forskjellige, hunder og..

jeg er helt enig med deg! i alt bortsett fra det med sleiking i munnen. jeg vet at de har bakteriedrepende midler i spyttet og det er mer hygenisk enn en menneskemunn, men det at de slikker seg i skrittet og i neste sekund munnen synes jeg er ekkelt.

Her er hundene med på det meste. Den lille får ligge i sofaen, men det får ikke den store. Det samme med senga, den lille får lov. Skikkelig bortskjemt [;)] Men siden babyen sover på rommet med oss så tør vi ikke. Kan jo hende at bikkja hopper oppi senga hennes og tråkker på henne [&:]

Den lille pleier å vaske babyen i ørene, den store vasker hender, kinn og bakhode [;)]

Enig! Her er hunden et fullverdig familiemedlem[:D] Eneste er at den ikke får være i sofaen pga den mister pels og vi har stoff sofa, men har en skinn recliner hun kan være så mye hun vil i[;)]

Det som og er kjekt med hund er at den driter i om du ser ut som et vrengt dass, den er like glad i deg fordet[:D]

ORIGINAL: søteste

Jeg er så enig med deg!!
Her inne på babyverden synes jeg det virker som at dyra ikke er enn del av familien. Den blir holdt utenfor, stengt med grinn slik at barnet og hunden er adskilte osv. Jeg tenker da litt for meg selv ikke rart barn blir bitt.

Mange geniale meninger her;)

Vil bare nevne en ting uten at det blir hurra meg rundt:p

Når man kjøper elelr får seg en valp blir man som oftest anbefalt å kjøpe bur pga tryggheten i egen hule og mot at den ska tygge i stykker ting..o dermed blir den vant til det og det er jo flott! Grunenn til at valpen blir trygg der(du bør ha et teppe over da..) er fordi en valp som kommer ut er vant med trant og mørkt inni i moren..dermed er det trygghet i en "hule"..
Men vår hund likt ikke det.. den fikk plass på et litt trangt sted så det ble en hule;)

Vår hund er vår største baby! Det betyr ikke at han får menneskemat eller no.. men han får masse kos..og han får ligge i sofa seng..men kun når vi gir han lov.. Det er som med barn..lover og regler..og det er kun når vi leger et teppe i sofen!
Han eeeeeeelsker og kose og er uutrolig selskapssyk!

Poenget med hund for oss er turer og kos og selskap! Derfor velger vi å la han hilse på oss med ett slikk elller to.. Det er jo hans måte å si at han er glad i oss;)

Han er et familiemedlem.. og vi er veldig spente på hvordan han kommer til å reagere på bebien som kommer i juli.. Han kommer nok til å bli veldig sjalu! Men vi har store planer om å virkelig la de hilse på hverandre med engang vi kommer hjem, og passe på å kose alle sammen!

Ungene på gården vi bor har alle lært å gå og krappe med hunder.. og jeg er og oppvokst med hunder som en kan stole 100% på... noen "knuff" blir det jo, men det må til for at de skal lære seg hverandres begrensninger!

Kunne aaaldri tenkt meg et liv uten hunder eller dyr!!

ORIGINAL: Oppdrag Nemo

ORIGINAL: Kranglefanten

Her får ikke hunden være i sofaen, eller sengene. Han har sin egen plass, flere steder i huset. Han er stor, røyter forferdelig pga kulde/varme forskjellene og elsker å herje i snøen! Jeg vasker ikke dyret etter hver gang vi har vært ute, det går bare ikke. Han er 6,5mnd, veier 50kg og hater vann. Det er ikke en familieaktivitet å sitte i sofaen, der slapper man av. Vi på vår plass, han på sin plass.

Jeg har ikke fått forståelse for at de ikke skal omgåes, men man skal aldri la barn og hund være alene. Man kan ha så mye tillit man vil, men barn er og blir barn.

Slikking ved hilsing er noe helt annet enn slikking ved hvilken som helst annen gitt situasjon.

Det finnes ulike ting som det bare rett og slett ikke passer seg å ha med hunden på, og sånn er det bare. Jeg kan ikke ta med mitt store drog på handleturen - selv om jeg har med meg mann og barn, for hund er ikke lov. Baking er noe problematisk - ungene er veldig glade i å dele med dyret og hverken bolledeig eller pepperkakedeig er veldig gunstig for dyret.
Selvfølgelig er hunden en del av familien, men det er viktig å skille på hva en hund kan og hva et menneske kan. Og det resulterer ikke i misforståtte hunder om man har regler som skiller hva et hund og hva et menneske har lov til å gjøre.

Jeg syns forresten jeg hører altfor mye menneskeliggjøring av dyr, noe jeg syns er en uting.

Og dette er det dummeste jeg leser. Hvorfor er det et så stort problem?
Man (de som har peiling) vet jo hva som er bra og ikke for hunden, og selvfølgelig gjør man ikke ting man vet ikke er bra.

De jeg kjenner som bruker dette utrykket er faktisk mennesker jeg vet ikke har noe spesielt nært forhold til dyret sitt. Hvor de ser på det som "bare en hund." Og DET er det kvalmeste jeg vet om! Det er mye verre holdning enn å menneskeliggjøre hunden! [:'(][:'(]

Vet du, å menneskeliggjøre hund er noe av det verste man kan gjøre! Det kan i tillegg være veldig farlig!
Og jeg er et hundemenneske og har 2 selv pluss flere andre dyr. Hunder er hunder, dyr er dyr! Å late som de er noe annet er livsfarlig! Hunder og mennesker er 2 forskjellige raser og skal ikke behandles likt. Man skal ALLTID vise en hund at den er nederst på rangstigen. Men selvfølgelig behandle den med respekt og verdighet.

Ta f.eks sjimpanser. Der blir det sett på som dyremishandling å kle på de klær og late som de er barn. Dyr er dyr og mennesker er mennesker.

ORIGINAL: Kristine79

ORIGINAL: Avslørt bondepike

Vi fikk hund for en uke siden, og den fikk vi fordi vi ønsket et nytt fullverdig familiemedlem, med tid til turer, lek og stell! Han sover i buret sitt om natta, men det er kun fordi deter tryggest for han. Han er også inni buret når vi er på jobben, for der føler han seg trygg. Vi har allerede en glad og fornøyd hund som stortrives. Nå tror jeg vi har fått oss en veldig lettlært hund så vi er heldige, men samtidig har vi brukt tiden med han og vist at han er en av oss!

Og hvor mange timer totalt er hunden i bur i løpet av et døgn? Minst 16? [8|][8|]

Med natta + arbeidstid, så blir det vel det. Stakkars dyr..

Veldig enig med HI, bortsett fra slikkingen, det er en uting og i mine øyne tigging....

Vi har tre hunder, jakthunder de er fullverdige familiemedlemmer. De blir brukt til jakt. De har sin egen seng i stua, en gammel skuvseng med lammeskinn i. Der koser de seg når vi er hjemme. De ligger i bur om natta, fordi DE velger det, det er deres trygge plass. Hvis vi lar hundene være alene hjemme uten å ha de i bur, så ligger de i burene uansett.

Jeg syns ikke i det hele tatt synd på hunder i bur, hunder kan lett føle seg utrygge hvis de har for mye plass å "passe på". Huset er deres territorium og mange hunder føler seg utrygge hvis de føler de må passe på alt det når de er alene.....

Våre hunder får være sammen med dattera vår, men herjing inne har aldri vært lov her, ikke før vi fikk barn heller, og eldste hunden vår er 10 år.......De trenger ikke herje og leke inne, det bruker vi utetiden på. Hun koser seg med hundene på andre måter enn lek, hun er med å gir de mat og koser med de.

Nå har de hverandre å herje med, vi herje-leker aldri med hundene, det gjør de kun med hverandre

Back
Topp