Å ha hund

RedElf

Elsker forumet
I det siste har det dukket opp noen hundetråder her inne og jeg blir i grunn litt overrasket når jeg ser hva slags argumenter det brukes for at hunden ikke skal gjøre ditt og datt.

Jeg har forståelse for de som ikke vil ha hund i sofa og seng, men argumentene for det forstår jeg desverre ikke helt. Det skrives at man ikke vil det fordi det er skittent og uhygenisk. Da tenker jeg for meg selv at det er kanskje på tide å vaske hunden sin.....
Argumenter som at den røyter, er for stor, at den holder deg våken om natta .... Det er jeg helt med på.

Jeg har forståelse for de som er varsomme i forhold til barn og hund, men at barnet ikke skal ha kontakt med hunden overhode fordi den kan bite.... Merker at jeg sliter med å forstå det. Vil det bety at mange har utrygge hunder eller er det mange hundeiere uten tillitt til egen hund?
Selvfølgelig skal man ha et godt øye med i spillet når barn og hund omgås, men samtidig må barn og hund få rom go tid til å knytte bånd. Om man velger å ha seg en familiehund må jo dette være en del av hensikten.

Jeg har også forståelse for de som misliker at hunden slikker på barnet. Hvertfall inne i munnen og sånt, men at hunden slikker er jo et tegn på at hunden har respekt. En hund som slikker deg i munnviken sier: Jeg liker deg! Er det slik at vi skal forstå barna våre ihjel, men ikke tillate hunden å snakke sitt eget språk.
For barn er slikking fra hund et kjærtegn som settes stor pris på og fra hundens side en flott gest ovenfor et menneske det virkelig liker.
Om man syntes dette er så grisete bær man kanskje investere i noen Dentasticks og ta en tur til tannlegen med hunden fra ny til ne???

Mange som skaffer seg hund, men ikke alle som tenker over disse tingene. Det handler ikke bare om å ha råd til mat og turer til dyrlegen, men også om at man bør ha en forståelse om at hunden trenger en plass i hjemmet. Velger man å ha en familiehund vil det jo være unaturlig å stenge den ute fra familieaktiviteter. Har man en jakthund ville det var rart å ikke ta den med på jakt.

Blir litt forfjamset jeg og tenker at det finnes mange misforståtte hunder der ute.

Enig med mye her, men det med slikkingen er bare forferdelig ekkelt. Det ER uhygienisk. Om hunden kommer å sleike deg på hånden i ny og ned er en ting, men i ansiktet[:'(]

Min hund får lov til å være i sofaen, hun ligger i fotenden hos guttongen om natta og hun er en veldig viktig del av vår familie. Men, hun får ikke mat andre steder enn i matskålen sin, hun får aldri slikke noen hverken i ansiktet eller på fingrene. Rett og slett fordi det er forferdelig uhygienisk! Vi trener lyfighet, går flere turer hver dag og hunden er en veldig trivelig og utrolig snill hund. Vår veterinær mener hun må være noe av det mest vennligsinnede vesen på fire bein på denne jord[:D] Begge ungene elsker henne høyt, og noe av det første lillesøster sa var "kose ronja", også får hun en skikkelig bamseklem[:D]

Veldig enig med HI.

ORIGINAL: RedElf

I det siste har det dukket opp noen hundetråder her inne og jeg blir i grunn litt overrasket når jeg ser hva slags argumenter det brukes for at hunden ikke skal gjøre ditt og datt.

Jeg har forståelse for de som ikke vil ha hund i sofa og seng, men argumentene for det forstår jeg desverre ikke helt. Det skrives at man ikke vil det fordi det er skittent og uhygenisk. Da tenker jeg for meg selv at det er kanskje på tide å vaske hunden sin.....
Argumenter som at den røyter, er for stor, at den holder deg våken om natta .... Det er jeg helt med på.

Jeg har forståelse for de som er varsomme i forhold til barn og hund, men at barnet ikke skal ha kontakt med hunden overhode fordi den kan bite.... Merker at jeg sliter med å forstå det. Vil det bety at mange har utrygge hunder eller er det mange hundeiere uten tillitt til egen hund?
Selvfølgelig skal man ha et godt øye med i spillet når barn og hund omgås, men samtidig må barn og hund få rom go tid til å knytte bånd. Om man velger å ha seg en familiehund må jo dette være en del av hensikten.

Jeg har også forståelse for de som misliker at hunden slikker på barnet. Hvertfall inne i munnen og sånt, men at hunden slikker er jo et tegn på at hunden har respekt. En hund som slikker deg i munnviken sier: Jeg liker deg! Er det slik at vi skal forstå barna våre ihjel, men ikke tillate hunden å snakke sitt eget språk.
For barn er slikking fra hund et kjærtegn som settes stor pris på og fra hundens side en flott gest ovenfor et menneske det virkelig liker.
Om man syntes dette er så grisete bær man kanskje investere i noen Dentasticks og ta en tur til tannlegen med hunden fra ny til ne???

Mange som skaffer seg hund, men ikke alle som tenker over disse tingene. Det handler ikke bare om å ha råd til mat og turer til dyrlegen, men også om at man bør ha en forståelse om at hunden trenger en plass i hjemmet. Velger man å ha en familiehund vil det jo være unaturlig å stenge den ute fra familieaktiviteter. Har man en jakthund ville det var rart å ikke ta den med på jakt.

Blir litt forfjamset jeg og tenker at det finnes mange misforståtte hunder der ute.

Jeg er så enig med deg!!
Her inne på babyverden synes jeg det virker som at dyra ikke er enn del av familien. Den blir holdt utenfor, stengt med grinn slik at barnet og hunden er adskilte osv. Jeg tenker da litt for meg selv ikke rart barn blir bitt.

Takk. Du fikk sagt det! Er utrolig enig med deg [:)]
Kjenner jeg blir irritert over hvor lavt enkelte setter hunder.

Min elskede hund måtte jeg vente på i 15 år. Han var mitt høyeste ønske av alt i verden.
Jeg elsket å stå opp om nettene og ta han med ut for å tisse, for jeg visste at det var starten på det som skulle gjøre meg til det menneske han i dag elsker høyest av alt.
Han får være i sofaen så mye han vil, og vi deler dobbeltsenga hver eneste natt. Gud, så fælt [8|] Eller ikke.

Han er med overalt som det lar seg gjøre. I dag kommer hele familien hit for å lage pepperkaker og marsipan og såklart skal han få være med! Han elsker jo å ha masse mennesker rundt seg, så hvorfor skulle vi nekte han det? Bare fordi han blir litt masete fordi han er så glad? Nei, vettu hva [&:]

Men nå stikker jeg ut for å gå morgenrunden med han. Det snør vannrett og blåser masse, men jeg gleder meg jeg! Jeg elsker hvert sekund jeg og han har sammen [:)]

Er veldig enig med deg!!! 

Jeg er enig med deg i alt untatt slikkingen, min hund ville gjerne hilse folk ved å slikke hender/ansikt, men det var snakk om et slikk eller to, og ikke mer. Da ba vi han om å sette seg ned, og roe seg slik at folk kunne hilse ordentlig på han.
Mamma har en hund som er veldig glad i barna, spesielt Matheo. Når vi kommer på besøk er hun ivrig, og prøver å slikke han i ansiktet så snart han nærmer seg henne. Men det får hun ikke lov til, hun får ikke skjenn, men jeg fjerner hunden eller gutten. Syns det er discusting når jeg tenker på at hun vasker seg bak, og iallefall når hun har løpetid....[:'(]

Her får ikke hunden være i sofaen, eller sengene. Han har sin egen plass, flere steder i huset. Han er stor, røyter forferdelig pga kulde/varme forskjellene og elsker å herje i snøen! Jeg vasker ikke dyret etter hver gang vi har vært ute, det går bare ikke. Han er 6,5mnd, veier 50kg og hater vann. Det er ikke en familieaktivitet å sitte i sofaen, der slapper man av. Vi på vår plass, han på sin plass.

Jeg har ikke fått forståelse for at de ikke skal omgåes, men man skal aldri la barn og hund være alene. Man kan ha så mye tillit man vil, men barn er og blir barn.

Slikking ved hilsing er noe helt annet enn slikking ved hvilken som helst annen gitt situasjon.

Det finnes ulike ting som det bare rett og slett ikke passer seg å ha med hunden på, og sånn er det bare. Jeg kan ikke ta med mitt store drog på handleturen - selv om jeg har med meg mann og barn, for hund er ikke lov. Baking er noe problematisk - ungene er veldig glade i å dele med dyret og hverken bolledeig eller pepperkakedeig er veldig gunstig for dyret.
Selvfølgelig er hunden en del av familien, men det er viktig å skille på hva en hund kan og hva et menneske kan. Og det resulterer ikke i misforståtte hunder om man har regler som skiller hva et hund og hva et menneske har lov til å gjøre.

Jeg syns forresten jeg hører altfor mye menneskeliggjøring av dyr, noe jeg syns er en uting.

så enig så enig[:D]
Her var hunden vår i senga i begynnelsen,men etterhvert som han nærmet seg 40 kilo og røytet mer og mer så ble han henviist til gulvet.) sofan har han aldri fått være,det også pga størrelse og røyting.Men ellers er han med på det meste.Står i bur når vi er borte,det begynte vi med når han var liten og spiste ledningene av veggen så sikringene gikk i hele huset*kremt*
Men han slikker både oss og barna(men like ikke i ansiktet da,han sikler jo så gæli[8D]) Han har fått kose og lukte på barna fra dag 1.Og han er verdens snilleste med dem[:D][:D][:D][:D][:D][:D]

hvis jeg hadde hatt hund:
så hadde den ikke fått være i sofaen fordi jeg ikke vil at den skal bli ødelagt! Har skinnsofa og de kan lett bli ødelagt av huneklør. Jeg hadde heller ikke latt ungene leke med hunden uten tilsyn, fordi hunden kan lett bite i lek! Men et barn tåler det ikke

jeg ville ikke adskilt den da, om den var utrygg rundt barna hadde jeg omplassert den.
Det med senga vet jeg ikke. Har hatt hund i senga før og tok stor pass, selv om det var en liten hund...

Det som skremmer meg er hvor lite mange vet om hundehold!

Ja til hundesertifikat for å få lov til å anskaffe seg hund!

ORIGINAL: Kranglefanten

Her får ikke hunden være i sofaen, eller sengene. Han har sin egen plass, flere steder i huset. Han er stor, røyter forferdelig pga kulde/varme forskjellene og elsker å herje i snøen! Jeg vasker ikke dyret etter hver gang vi har vært ute, det går bare ikke. Han er 6,5mnd, veier 50kg og hater vann. Det er ikke en familieaktivitet å sitte i sofaen, der slapper man av. Vi på vår plass, han på sin plass.

Jeg har ikke fått forståelse for at de ikke skal omgåes, men man skal aldri la barn og hund være alene. Man kan ha så mye tillit man vil, men barn er og blir barn.

Slikking ved hilsing er noe helt annet enn slikking ved hvilken som helst annen gitt situasjon.

Det finnes ulike ting som det bare rett og slett ikke passer seg å ha med hunden på, og sånn er det bare. Jeg kan ikke ta med mitt store drog på handleturen - selv om jeg har med meg mann og barn, for hund er ikke lov. Baking er noe problematisk - ungene er veldig glade i å dele med dyret og hverken bolledeig eller pepperkakedeig er veldig gunstig for dyret.
Selvfølgelig er hunden en del av familien, men det er viktig å skille på hva en hund kan og hva et menneske kan. Og det resulterer ikke i misforståtte hunder om man har regler som skiller hva et hund og hva et menneske har lov til å gjøre.

Jeg syns forresten jeg hører altfor mye menneskeliggjøring av dyr, noe jeg syns er en uting.

Og dette er det dummeste jeg leser. Hvorfor er det et så stort problem?
Man (de som har peiling) vet jo hva som er bra og ikke for hunden, og selvfølgelig gjør man ikke ting man vet ikke er bra.

De jeg kjenner som bruker dette utrykket er faktisk mennesker jeg vet ikke har noe spesielt nært forhold til dyret sitt. Hvor de ser på det som "bare en hund." Og DET er det kvalmeste jeg vet om! Det er mye verre holdning enn å menneskliggjøre hunden! [:'(][:'(]

ORIGINAL: *Nothernstar*

Enig med mye her, men det med slikkingen er bare forferdelig ekkelt. Det ER uhygienisk. Om hunden kommer å sleike deg på hånden i ny og ned er en ting, men i ansiktet[:'(]

Enig

Helt enig med deg RedElf[:)]

Ikke kan jeg skjønnet at det skal være sååå ekkelt om en hund slikker et barn på kinnet heller.. skjønner at man kan reagere hvis hunden hadde slikket inni munnen,.. men utenpå kinnet?!? Barnet blir jo vasket etterpå...

Da skulle dere ha sett min hund og min dattere i action da.. han rundvasket ørene hennes[:D]

Min hund er en hund ,ikke et slags annerledes menneske. Han ligger ikke i sofaer eller stoler ,gulvet er hans plass.
MEN ,han er gullungen min.. Min desiderte favoritt av våre barn[:D]. Ingen surving,ikke noe masing - han er alltid lykkelig ,selv når han blir vekket om morgenen. Lillegullet er en hund som IKKE slikker ,så den gangen i halvåret han gir ett smask så blir vi jo rørt.. Han røyter og søler - og er min elskede lillegull[:)].

Jeg blir lei meg når jeg ser/møter/hører om missforståtte og frustrerte hunder. Å ha en hund med utpreget jakt eller gjeterinstingt innesperret i en liten blokkleilighet.... Det er trist[&o]. Man kan ikke skaffe en hund ut i fra hvordan den ser ut. Det er egenskapene til hunden som må passe til din livsstil. Min bror har Engelsk Setter ,og brodern er en som trener mye ,og jakter. Vi har en latsekk av et dovendyr ,og det passer vår familie best. Hunden vår går på tur i minst to timer hver dag ,fordelt på morgen og ettermiddag/kveld. Dette er jo nok for fysikken hans ,men hjernen hans trenger også aktivering!! Så det blir litt hjernetrim på dagen også ,med div. hundeaktiviteter. Lillegullet er jo alltid med oss ,og han er skjelden alene hjemme - ikke fordi han ikke kan,men fordi jeg synes det er trist... Han er ett flokkdyr,og vi er flokken hans. Det var VI som valgte å skaffe oss hund ,ikke hunden som skaffet oss! Derfor er det vårt ansvar å holde lillegull frisk og lykkelig.
Lillegull begyner å bli gammel nå desverre[&o] Og jeg gruer meg til vi må si farvel en gang.. Men,det er prisen å betale for årevis med ubetinget kjærlighet.[:(]

ORIGINAL: RedElf

AMEN!!!
Blir ofte provosert av meninger om hund her inne, men velger somregel å ti stille....
Her i huset er hvertfall hunden et fullverdig familiemedlem!
Vi praktiserer "full pakke" da, med hund i seng og sofa, slikking osv....
Selvsagt ikke slikking inni munn osv, men ho får lov å vise oss sin respekt iblant, og ho elsker det! Vi blander det inn i leken iblant vi, hehe....
Her skal Benjamin lære å respektere ho, men også å få respekt....
Men nå har vi verdens snilleste chi, så finnes ikke redd for at han skal bli skadet, heller motsatt....

ORIGINAL: Avslørt bondepike

Vi fikk hund for en uke siden, og den fikk vi fordi vi ønsket et nytt fullverdig familiemedlem, med tid til turer, lek og stell! Han sover i buret sitt om natta, men det er kun fordi deter tryggest for han. Han er også inni buret når vi er på jobben, for der føler han seg trygg. Vi har allerede en glad og fornøyd hund som stortrives. Nå tror jeg vi har fått oss en veldig lettlært hund så vi er heldige, men samtidig har vi brukt tiden med han og vist at han er en av oss!

Og hvor mange timer totalt er hunden i bur i løpet av et døgn? Minst 16? [8|][8|]

Dere vet at hunder er faktisk renere i munnen en det mennesker er????? Tenke på det kanskje[:@][:@][:@]

Back
Topp