Å gjøre klart til babyen

Esoteri

Elsker forumet
Novemberlykke 2016
Må be dere flotte jenter her inne om litt hjelp. Jeg driver å gjør ferdig alt til babyen kommer nå. Orker ikke drøye med ditten og datten lenger og vil bare ha alt ferdig, men har jeg husket alt? Nedenfor kommer en liste over hva vi har, hva som skal kjøpes, hva som er ferdig ordnet, hva som er det neste jeg skal gjøre og hva jeg har tenkt å drøye til etter bolla er født. Fyr løs, kom med masse input! Hva har dere gjort/kjøpt/ordnet enten dere er 4. gangs eller 1. gangs som vi har glemt? (Warning, det her blir langt innlegg :p )

Vi har kjøpt, fått, arvet, strikket, sydd eller lagd:

Vogn
Bilsete og isofix
Bedside crib
Stellebord
Kommode
Klesskap
Stellematte
Badebalje
40 kluter (yay, IKEA :p )
20 gulpekluter
1 håndkle med badehette (kommer nok mest til å bruke vanlige håndklær)
1 helseteppe
1 vanlig bomullsteppe
3 ulltepper, hvorav 1 vognteppe
Masse klær, både kjøpt, fått, arvet og strikket. Her vet jeg vi har nok, så fører ikke opp alt :p
2 sengesett
3 laken
2 dundyner
Babygym
Vippestol
Babynest
Bæresjal
2 bamser
Smokkelenker
Smokker
Babyolje
Purelan
Neglsaks
Termometer
Ammeinnlegg i ull
Noen få ammeplagg
Våtservietter til å ha med på tur
Tørre engangskluter
Bleier
Hygieneartikler til meg etter fødsel
Mammatruser
Stelleveske
Flasker (Fått arve ubrukte av venner i tilfelle vi trenger)
Tripptrappstol
Bleiebøtte
Litt diverse til å innrede rommet hennes med


Skal kjøpe, strikke, sy, få, arve etc, men foreløpig ikke på plass:

Ammebh (kun 1 stk før fødsel, resten når melka har kommet)
Vognpose (skal sy selv)
Sperrelag i lanolinull (i stedet for vanlige tisselaken)


Følgende er ferdig og i orden:

Stellebordet er skrudd sammen og satt opp på badet
Stellematta er tørket av og lagt på stellebordet
Badebalje satt i skapet på badet
Alle babyklærne er vasket og lagt i skuffene
Sengetøyet er vasket
Teppene er vasket
Kluter og håndklær er vasket
Smokker, bleier, purelan, babyolje etc er lagt i stellebordet
Bleiebøtta fra Barnas Hus er satt sammen og klar
Babybokser fra Rema1000 og Apotek1 er hentet



Andre ting som skal gjøres ila de neste 2-3 ukene:

Feste isofix i bilen
Fullføre barnerommet (snart ferdig nå! :D )
Sette opp krybba
Skru sammen klesskap og kommode
Pakke fødebag



Dette har vi ikke tenkt å kjøpe akkurat nå og tar det heller hvis/når behovet melder seg:

Babycall (drøyer til baby skal sove på eget rom)
Leker til baby
Bilstolpose (kanskje gjør vi det hvis det blir veldig knotete med vinterklær og slikt, men vi har dieselvarmer i bilen og kald bil er i utgangspunktet et ikke-eksisterende problem for oss)
Brystpumpe
MME
 
Last edited:
Hmm, brystpumpe kanskje? Ellers ser det ut som du har masse flott og nyttig utstyr! :)
 
Virker som du har stålkontroll. Det eneste jeg kan se er morsmelkerstaning. Vet at det er ikke langt til matvarebutikken, men med sulten baby kan det virke plutselig veldig lang vei å kjøre fram og tilbake. Spesielt viss man skulle være alene, eller med en 2 åring i hus.
 
Hmm, brystpumpe kanskje? Ellers ser det ut som du har masse flott og nyttig utstyr! :)
Takk for tips og at du gadd å lese gjennom hele den gale oversikten min :p Vi kommer nok ikke til å kjøpe det på forhånd siden det er dyrt og jeg ikke vet om jeg trenger det eller ei. Kan alltids taste inn kortnummeret med en hånd på Jollyroom dersom behovet melder seg ;) Skal føre det opp på lista over ting vi ikke skal kjøpe ennå :)
 
Virker som du har stålkontroll. Det eneste jeg kan se er morsmelkerstaning. Vet at det er ikke langt til matvarebutikken, men med sulten baby kan det virke plutselig veldig lang vei å kjøre fram og tilbake. Spesielt viss man skulle være alene, eller med en 2 åring i hus.
Jo, takk, bra du synes det da :) Jeg føler det er rene, skjære kaos i huet mitt, men det kan jo være at det kun er der kaoset hersker og ikke i virkeligeheten ;) Tror ikke jeg kommer til å kjøpe inn noe MME på forhånd. Satser på fullamming og har 2 min med bil til butikken og en gubbe som gjerne løper ærend, så det ordner seg alltids hvis vi trenger det, men tusen takk for tips og at du gadd å lese gjennom :)
 
Ser ut som du har alt klart, jeg har i tillegg til de tingene du nevner kjøpt babynest, men er jo en smakssak om man vil bruke det. I tillegg har jeg kjøpt et par tisselaken for å ha under vanlig laken. Men tror det er noe man kanskje behøver mer etterhvert. (Er førstegangs) :)
 
Virker som du har stålkontroll :) Takk for påminnelser som jeg hadde glemt, hihi!
 
Brystpumpe var noe jeg angret så utrolig på at jeg ikke hadde klart sist gang. Jeg husker at jeg våknet midt natten å gren fordi jeg hadde så utrolig spreng. Måtte vekke gubben og få han til å hjelpe meg slik at vi håndmelket hvert vårt bryst. Gubben stod klar utenfor apoteket den morningen for å kjøpe brystpumpe. Denne gangen har jeg den klar! :p
 
Listen ser veldig bra ut og ser ut til at du har husket det meste :) I disse pakkene fra apoteket, rema tusen og libero får du blant annet tørre kluter og flasker :) Brystpumpe er jeg enig med deg om å vente med, det er ikke en nødvendighet at det blir brukt og samme med morsmelkerstatning, man får kanskje plutselig nok melk :)
 
Ammeinnlegg burde du kjøpe inn og ha med i fødebagen :)

Edit, så nå du hadde skrevet amneinnlegg i ull :p
 
Ser ut som du har alt klart, jeg har i tillegg til de tingene du nevner kjøpt babynest, men er jo en smakssak om man vil bruke det. I tillegg har jeg kjøpt et par tisselaken for å ha under vanlig laken. Men tror det er noe man kanskje behøver mer etterhvert. (Er førstegangs) :)
Tusen takk for tips :) Vi får faktisk arve et nesten nytt babynest av venner, så det skal jeg føre opp på lista :) Jeg skal strikke sperrelag i ull i stedet for å bruke tisselaken :)
 
Brystpumpe var noe jeg angret så utrolig på at jeg ikke hadde klart sist gang. Jeg husker at jeg våknet midt natten å gren fordi jeg hadde så utrolig spreng. Måtte vekke gubben og få han til å hjelpe meg slik at vi håndmelket hvert vårt bryst. Gubben stod klar utenfor apoteket den morningen for å kjøpe brystpumpe. Denne gangen har jeg den klar! :p
Ser andre også skriver det om brystpumpe. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kjøpe på forhånd siden det koster såpass mye, men blir litt i tvil nå. Jeg må hvertfall orientere meg litt om hvem som har hvilke og hvor jeg kan få tak i på kort varsel hvis jeg trenger. Takk for tips :)
 
Listen ser veldig bra ut og ser ut til at du har husket det meste :) I disse pakkene fra apoteket, rema tusen og libero får du blant annet tørre kluter og flasker :) Brystpumpe er jeg enig med deg om å vente med, det er ikke en nødvendighet at det blir brukt og samme med morsmelkerstatning, man får kanskje plutselig nok melk :)
Dere er så gode som gidder å lese gjennom alt jeg har rablet ned og komme med tips :) Tusen takk :) Betryggende å vite at det ser ut som om jeg har fått med meg alt :)
 
Ammeinnlegg burde du kjøpe inn og ha med i fødebagen :)

Edit, så nå du hadde skrevet amneinnlegg i ull :p
Ja, jeg husket på å føre det opp i siste liten :) Jeg måtte kjøpe ammeinnlegg for en stund siden fordi jeg begynte å lekke melk :p Regner med jeg kommer til å få god brukt for de :p
 
kjempefin og oversiktlig liste! :) Ser egentlig ut som dere har stålkontroll :D

Ser dere ikke har tenkt å kjøpe bilstolpose enda, som i og for seg er helt ok, men at dere ser ann hvor knotete det blir med vinterklær først. Husk at barna (forsåvidt ikke voksne heller) ikke skal ha mye klær under selene. Helst så få lag som mulig da selene ikke blir stramme nok inntil barnet og er farlig i en evt kollisjon. Hvis dere ikke skal ha pose annbefaler jeg å ha et teppe eller noe sånt til dere skal inn og ut av bilen, på butikken og lignende :)
 
kjempefin og oversiktlig liste! :) Ser egentlig ut som dere har stålkontroll :D

Ser dere ikke har tenkt å kjøpe bilstolpose enda, som i og for seg er helt ok, men at dere ser ann hvor knotete det blir med vinterklær først. Husk at barna (forsåvidt ikke voksne heller) ikke skal ha mye klær under selene. Helst så få lag som mulig da selene ikke blir stramme nok inntil barnet og er farlig i en evt kollisjon. Hvis dere ikke skal ha pose annbefaler jeg å ha et teppe eller noe sånt til dere skal inn og ut av bilen, på butikken og lignende :)
Kjekt med tilbakemelding på lista mi! :) Har fått med meg at de ikke skal ha masse klær under sælene :) Jeg ser ikke helt for meg at det kommer til å bli et problem iom at vi har dieselvarmer og derfor alltid varm bil. Vi har masse tjukke ulltepper vi kan bruke i bilen om hun trenger det, men det er klart at vi vet jo aldri om vi får en liten frysepinne som alltid må ha masse klær på seg. Satser også på å ha med ekstra klær til å kle på når vi går ut av bilen og inn i butikk o.l, men kan jo hende vi synes det blir masete etterhvert og heller kjøper bilstolpose :)
 
Kjekt med tilbakemelding på lista mi! :) Har fått med meg at de ikke skal ha masse klær under sælene :) Jeg ser ikke helt for meg at det kommer til å bli et problem iom at vi har dieselvarmer og derfor alltid varm bil. Vi har masse tjukke ulltepper vi kan bruke i bilen om hun trenger det, men det er klart at vi vet jo aldri om vi får en liten frysepinne som alltid må ha masse klær på seg. Satser også på å ha med ekstra klær til å kle på når vi går ut av bilen og inn i butikk o.l, men kan jo hende vi synes det blir masete etterhvert og heller kjøper bilstolpose :)
:) Greit å se ann behovene sine før man bare kjøper inn utstyr i lange baner :)
 
Ser andre også skriver det om brystpumpe. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kjøpe på forhånd siden det koster såpass mye, men blir litt i tvil nå. Jeg må hvertfall orientere meg litt om hvem som har hvilke og hvor jeg kan få tak i på kort varsel hvis jeg trenger. Takk for tips :)
Vi valgte å ikke kjøpe pumpe før fødsel sist. Da vi så at vi trengte kjørte vare mannen og kjøpte, og det gikk helt fint!:) veldig glad for at jeg ikke kjøpte før jeg visste om jeg trengte den. Det er jo ganske dyrt.
 
Vi valgte å ikke kjøpe pumpe før fødsel sist. Da vi så at vi trengte kjørte vare mannen og kjøpte, og det gikk helt fint!:) veldig glad for at jeg ikke kjøpte før jeg visste om jeg trengte den. Det er jo ganske dyrt.
Det er sånn jeg egentlig hadde tenkt å gjøre det også, siden det koster såpass mye. Greit å få bekrefta at jeg har tenkt riktig :) Vi bor i en relativt stor by med god tilgang på alt vi måtte trenge og mannen er jo hjemme de første 2 ukene, så kan jo bare sende han ut hvis behovet melder seg :)
 
Back
Topp