Å gå opp i vekt

Maimamma95

Andre møte med forumet
Jeg er 18+3 og har allerede gått opp 5 kg. Jeg er så redd for å gå opp for mye.. Føler jeg bare leser om folk som går ned i vekt eller har gått opp betydelig mye mindre enn meg.
Hva er normalt? Jeg er glad i søtsaker, men er nokså aktiv utover dagene, går mye, så skjønner ikke hvorfor jeg går så fort opp i vekt.
Hadde veldig stabil vekt før jeg ble gravid så det er så uvandt og skummelt.
Babyen er jo viktigs, men jeg synes det er skikkelig kjipt å legge på meg om det er lov å si..

Samme her, liker ikke å gå opp i vekt. Gikk opp 26 kg med førstemann og er livredd for at det skal skje igjen. Var tilbake på samme startvekt som sist når jeg ble gravid (normalvektig/slank) men har også gått opp 5 kg nå. Er 18+2.

Men viss det hjelper, så forsvant de første 20 kg etter 3 mnd og de siste 6 raskt etter jeg begynte å jobbe igjen. Det var drit tungt å være så tung gravid, men det var myeeee vann og jeg la på meg mest på slutten pga jernmangel og lav blodprosent som førte til voldsom utmattelse.

Men så fant jeg en tabell over normal vektoppgang i svangerskap fordelt på ukene, og da ligger vi fint an :)
Fikk ikke til å legge den ved.. skal prøve i eget innlegg

Last edited:
Dette er svært individuelt :)
Noen går ikke opp noe og har p.g.a ekstrem kvalme mindre vekt enn før svangerskapet, andre går opp 30 kg.
jeg synes begge delene må være lov uten at vi skal føle oss ille eller dømt av andre.

Det viktigste er at vi lever slik vi synes er best for den i magen :)
NHI anbefaler:
Vekt før du ble gravid Anbefalt vektøkning
Undervektig (KMI under 18,5) Ca. 12,5 til 18 kg
Normalvektig (KMI fra 18,5 til 24,9) Ca. 11,5 til 16 kg
Overvektig (KMI fra 25 til 29,9) Ca. 7 til 11,5 kg
Fedme (KMI over 30) Ca. 5 til 9 kg

Her er også hele artikkelen til NHI https://nhi.no/familie/graviditet/symptomsjekker/vektokning-i-svangerskapet/

Men ta disse tallene med en klype salt, går man opp mer eller mindre så ikke vær for hard mot deg selv.
Mange kan jo også få flere kilo ekstra vare med vann i kroppen på slutten, og har du et litt stort barn veier jo barnet endel og av vekten du går opp :)

Selv er jeg akkurat gått i 0 etter hypermesis der jeg gikk ned 6 kg, men satser da virkelig på å gå opp flere kilo nå mot slutten:)

19+2 og +5 kg her også. Hater å legge på meg, men vet jeg bare må føle meg fæl frem til jeg er tilbake på normalvekt etter fødsel :wtf: Og det er ikke sånn at kiloene bare ramler av her. Må gjøre en innsats. Det suger, men men :p +18 kg med første og +12 kg med nr 2 (prematur), så er spent på denne gangen.

Gjekk på vekta på fredag når eg va 16+6 og då hadde eg gått opp 6 kg. Gått opp 18 og 23 kg i dei to andre svangerskapa. Etter det første gjekk eg ned 28 kg og etter det andre kom eg ned til startvekt ved første svangerskap før eg nå blei gravid igjen. Startvekt med første er mi idealvekt så eg kom i mål før svangerskapet :-)

For å gi dere som er redde for vekten en liten pust i bakken. Jeg har 3 barn fra før. Med SAMTLIGE gikk jeg opp 30kg, verken mer eller mindre, spiste helt normalt (har IBS og matallergier så kan ikke spise verken mye søtt eller fett) Har også over 20år med anorexi og bullemi bak meg.
Etter alle svangerskapene gikk jeg tilbake til normalvekt ikke så lenge etter fødsel.
Det er meningen at man skal legge på seg når man er gravid, hallo ! Men bare fordi man er gravid, trenger man jo ikke stappe i seg alt mulig, det er ikke akkurat bra det heller verken for mor eller baby.

Med første gikk jeg opp totalt 2kg pga ekstrem svangerskapskvalme hele svangerskapet. Guttungen veide 4kg, 1kg morkake og litt under 2l fostervann. Kun pga kvalme og oppkast i 10 måneder som gjorde at jeg ikke gikk opp mer.

Denne gangen har jeg gått opp 4kg og sluttet med oppkast i uke 14 ca.

Alle svangerskap er ulike og man legger ulikt på seg. Jeg får ikke mye vann i kroppen av å være gravid, men det er noen som får veldig mye. Så lenge man spiser som normalt og ikke øker matinntaket til det dobbelte så er det en sunn og bra vekt å legge på seg. Mange opplever at vekten forsvinner fort pga vann i kroppen eller ved amming.

Last edited:
Altså, jeg synes det nesten blir litt dumt å klage over å ha gått opp 5 kg til nå.. Bare bebis, livmor, morkake, fostervann etc veier jo nå rundt 2-3 kg til sammen. Så har dere kanskje fått større pupper osv. Jeg sliter selv enormt med vektoppgang, men jeg gikk opp 5-6 kg de første ukene! Kastet ikke opp en gang, og sluttet å røyke samtidig så mulig det også spiller inn. Raste veldig fort opp 10 kg innen de tre første månedene, men nå har det stabilisert seg litt mer og jeg er foreløpig opp 12 kg. Helt sinnsykt, men jordmor reagerer ikke i det hele tatt. Sier at det er veldig individuelt hvor mye man legger på seg først og sist i svangerskapet og at alle er forskjellig og at det er hormoner som spiller inn som gjør at man ikke kan bestemme dette selv. For tre år siden var jeg alvorlig syk med anoreksi og vekta mi var nok helt i nederste sikte av normal nå som jeg ble gravid. I tillegg spiste jeg ikke regelmessig, noe jeg begynte å gjøre med en gang jeg ble gravid. Jeg har uten tvil lagt på. Meg mye på rumpe, lår og pupper men prøver så godt jeg kan å trøste meg med at kroppen trenger litt å gå på for at amminga skal gå bra og at det er bebis som betyr noe nå. Skal legge til at jeg spiser stort sett sunt, men graviditeten har gjort meg fryktelig sulten - en sultfølelse som har vært ikke eksisterende de siste 10 årene.

Jeg syns ikke vi skal si det er feil å syns det er ubehagelig å gå opp i vekt. Det er fint at vi beroliger hverandre og sier det er helt normalt uansett hvor mye eller lite det er snakk om, men vi må ikke føyse bort noen sine følelser som feil. Jeg syns selv det er litt ubehagelig å gå opp i vekt nå. Jeg har gått ned 30 kg før graviditeten og er fortsatt overvektig, og merker at noe inni meg ikke liker at kiloene kommer på igjen nå. Selv om det bare er snakk om noen kilo hittil, og det er helt nødvendig å gå litt opp. Da er det godt å lese om både dere som går opp lite og dere som går opp mye, vi er så forskjellige :) For tiden er det nok litt for mye sukker og for lite aktivitet, så der er det absolutt forbedringspotensiale :p

Jeg syns ikke vi skal si det er feil å syns det er ubehagelig å gå opp i vekt. Det er fint at vi beroliger hverandre og sier det er helt normalt uansett hvor mye eller lite det er snakk om, men vi må ikke føyse bort noen sine følelser som feil. Jeg syns selv det er litt ubehagelig å gå opp i vekt nå. Jeg har gått ned 30 kg før graviditeten og er fortsatt overvektig, og merker at noe inni meg ikke liker at kiloene kommer på igjen nå. Selv om det bare er snakk om noen kilo hittil, og det er helt nødvendig å gå litt opp. Da er det godt å lese om både dere som går opp lite og dere som går opp mye, vi er så forskjellige :) For tiden er det nok litt for mye sukker og for lite aktivitet, så der er det absolutt forbedringspotensiale :p
Helt enig med deg,og innser at jeg var litt krass i ordlyden min - ikke meninga! Vi er nok alle forskjellige og alle må få lov til å synes det er skikkelig dritt å gå opp, uavhengig av antall kg.

Jeg prøvde å presse på meg bunaden på julaften. Den ble ferdig sydd i vår til skoleavslutningen, men pga korona utgikk det, så jeg har aldri fått brukt den. Den sprika som bare det.:joyful::hilarious: Har gått opp veldig mye de siste ukene. Er kanskje snakk om 1 kg minst i uka. Men pytt, jeg spiser ikke så mye at jeg kan skjønne det bare er maten, og med dobbelt av alt, så må jeg vel regne med at det blir en del kg.:hilarious: Jordmora var veldig fornøyd, og klar på at jeg ikke må stresse over vekta. Så lenge jeg spiser normal mat i normale mengder, så tar kroppen det den trenger.:happy:

Jeg har endelig fått opp 1.5 kg nå i jula, stått stille en stund, så nå er det mer normal vektøkning igjen :)

Eg gjekk opp nesten 10kg første 3 mnd viss det er ein trøst.. no har det stagnert der heldigvis..
Skjønna frykten din å kjenne på den sjøl...
Eg gjekk opp 30+ kg med første å vil ikkje bli så tung igjen, men lite ein kan gjer for å styra det ant enn å tenka over kva ein putter i seg og aktivitet..
Eg er dårlig på å regulera kva eg putter i meg, glad i mat å trur sjølv eg er bygd for sukker... men er mykje flinkare å ver aktiv denne gang :)
Trur det er ingen følelsar som er feil i ett svangerskap, men 5kg syns eg må ver innafor/lov når du er halvveis..❤️

Gikk først opp 2 kg tidlig i graviditeten, men så gikk jeg ned 2 kg av en merkelig grunn:bored: etter uke 12 når kvalmen hadde gitt seg. Har prøvd å spise oftere/mere uten at jeg vet om vekta har gått opp, er i uke 20 i morgen. Skal sies at det er nermest ekkelt med mat når man ikke har lyst på noe, men er skikkelig sulten:dead: Det varierer veldig mye fra person til person, og svangerskap for svangerskap. Gikk opp 20 kg første gangen, 10 av kiloene kom før uke 12:nailbiting: Det er visst ikke noe fasit på dette:confused:

Er 22 uker nå og har gått opp 10 kg. Jeg følrr meg forholdsvis lett i kroppen, og er derfor svært lite bekymra. Regner med jeg går opp 10 kg til. Stresser ikke med det :)

Klarte visst å poste i junigruppa. Jaja. Jeg er oppe 12 kg. Tar det helt med ro, selv om jeg vel blir over 100 kg denne gangen og.

Uke 21 her, gått opp litt over 10 kg. Fikk kommentar fra jordmor at jeg kanskje burde passe på litt. Normalvektig før graviditeten(høyde 165, veide ca. 64-65kg). Kjenner jeg ble litt lei meg, ser jo at jeg har blitt litt større, men det stakk litt. Trives veldig dårlig med vektoppgangen, så det kjentes ikke så mye bedre ut da hun kommenterte det. Var mye sulten i første trimester + jula, så det er nok derfor. Men har holdt meg i aktivitet og spiser sunt ellers utenom endel godis på kveldene...

Uke 21 her, gått opp litt over 10 kg. Fikk kommentar fra jordmor at jeg kanskje burde passe på litt. Normalvektig før graviditeten(høyde 165, veide ca. 64-65kg). Kjenner jeg ble litt lei meg, ser jo at jeg har blitt litt større, men det stakk litt. Trives veldig dårlig med vektoppgangen, så det kjentes ikke så mye bedre ut da hun kommenterte det. Var mye sulten i første trimester + jula, så det er nok derfor. Men har holdt meg i aktivitet og spiser sunt ellers utenom endel godis på kveldene...
Det er ikke noe hyggelig å høre sånt-tror det kommer an på jordmoren din, jeg er 23 uker og har også gått opp 10 - min jordmor sa at det ikke var noe unormalt! Trives også godt med mine ekstra, og håper du ikke tok kommentaren for tungt.

Bare ikke bry deg. Jeg gikk opp 26 kg sist og jordmor kommenterte det aldri. Alt forsvant få mnd etterpå, samme startvekt som deg og 168 høy. Har en annen jordmor denne gang og er vel litt «føre var» denne gang og fortalte på første timen at jeg gikk opp så mye sist, jeg prøver å unngå det denne gang men at det ikke er sikkert jeg klarer. Håper du klarer å ikke ta deg nær av det. Så lenge du gjør så godt du kan ifht å spise sunn mat og aktivitet kan du ikke gjøre mer. Jeg klarer ikke være særlig aktiv pga låst bekken og spiser så sunt jeg greier, men koser meg og. Og er fornøyd fordi jeg gjør så godt jeg kan :) det må du og være!

Back
Topp