«Dytte» på livmor?

Vintervår

Blir kjent med forumet
Er det ok å dytte med fingrene mot livmor for å kjenne etter liv? I sånn uke 16-17? Skjønner at det kanskje ikke fører til så mye, men ble likevel litt overivrig en stund og dytta mye gjennom noen dager, og senere bekymra. Hvordan forholder dere dere til dette? Evt noen som har hørt noe fra jordmor/lege om tema?
 
Ingen fare. Tåler vanvittig mye som jordmor sier ;) dem kan tilogmed rotere baby fra sete til hode i magen utvendig :)
Gjør det innimellom selv for å kjenne etter :)
 
Ingen fare. Tåler vanvittig mye som jordmor sier ;) dem kan tilogmed rotere baby fra sete til hode i magen utvendig :)
Gjør det innimellom selv for å kjenne etter :)
Åh, godt å høre. Men rotere babyen - vil tro det skjer først ganske mye senere i svangeskapet? Hilsen forvirra førstegangsgravid :D
 
Åh, godt å høre. Men rotere babyen - vil tro det skjer først ganske mye senere i svangeskapet? Hilsen forvirra førstegangsgravid :D

Ja, helt klart. Det er om baby sitter i seteleie siste ukene før fødsel :smiley-bounce012

Kos deg med magen og herlige bevegelser snart. Venter på jevnlige dytt her også :Heartred
 
De små er så godt beskytta inni der, du klarer ikke gjøre noen skade ved å pirke borti fra utsiden, hehe.

Rotering er ikke noe man gjør med mindre det anses som nødvendig for en lettere fødsel. F.eks en baby som ligger i sete- eller tverrleie etter uke 36-37. Ganske smertefullt har jeg hørt. Men det er ikke noe som kommer til å skje for de aller fleste av oss, heldigvis.
 
De små er så godt beskytta inni der, du klarer ikke gjøre noen skade ved å pirke borti fra utsiden, hehe.

Rotering er ikke noe man gjør med mindre det anses som nødvendig for en lettere fødsel. F.eks en baby som ligger i sete- eller tverrleie etter uke 36-37. Ganske smertefullt har jeg hørt. Men det er ikke noe som kommer til å skje for de aller fleste av oss, heldigvis.

Ja, helt klart. Det er om baby sitter i seteleie siste ukene før fødsel :smiley-bounce012

Kos deg med magen og herlige bevegelser snart. Venter på jevnlige dytt her også :Heartred


Aha! Takk for svar begge :)

Nå har jeg jo ikke kommet lenger i noe svangerskap noen gang enn dette, men ser for meg at føles «tryggere» å dytte litt senere. Nå har man jo ingen kontroll på hvor den er, og ser for meg at den er innmari skjør (selv om den kanskje er mer robust enn man tror også..?). Følte jeg herja litt. Men får bare stole på at den tåler det. Når alle sier at f.eks. sex er ok er det jo ingen som advarer mot støt mot magen da heller.

Men tror uansett jeg slutter med denne aktiviteten og heller venter tålmodig på bevegelse uten at mor herjer, hehe, så slipper jeg i alle fall bekymre meg for det.. :)
 
Jeg dytter og prikker på livmor hele tiden, er så moro når baby "svarer" med spark. Det kiler nok eller er irriterende at mora driver på sånn. Så da får man ofte spark tilbake :)
Livmoren er en stor muskel. Man kan jo jogge som gravid uten at d er farlig ;)
 
Sist jeg var op ul drev hun å dyttet på magen flere ggr med ultralydapparatet for å få den til å bevege på seg :)
 
Jeg dytter jeg også, spesielt om jeg ikke har kjent han til vanlig tid (han er ganske presis allerede!), og da får jeg som regel svar etter en stund ❤️
 
Prøv å spis noe søtt på tom mage, legg deg helt flatt og finn skikkelig ro også legger du hånden din oppå livmoren hvis du klarer å kjenne den. Kanskje du får kontakt ❤
 
Hjelp, stilte i går kveld det samme spørsmålet på hjemmelegene.no som til dere.

Fikk et kjempekort og ubehagelig svar nå (etter 24t, ikke 1t, slik de reklamerer med):


«Jeg kan ikke si med sikkerhet hvor mye foster tåler, men det beste er at du ikke dytte livmor med fingrene. Man skal generelt være forsitktig».


Ingen rom for oppfølgingsspørsmål (legen var i chat-rommet, men da jeg prøvde å spørre hvor farlig, hvor hardt og hva han mente sa han at han måtte logge av og at det var kun ett spørsmål per chat-konsultasjon).


IKKE en ressurs å anbefale det der altså, og ble så klart livredd. Bare å vente på liv/neste ul nå da <3 takk for svar til alle dere.
 
Hjelp, stilte i går kveld det samme spørsmålet på hjemmelegene.no som til dere.

Fikk et kjempekort og ubehagelig svar nå (etter 24t, ikke 1t, slik de reklamerer med):


«Jeg kan ikke si med sikkerhet hvor mye foster tåler, men det beste er at du ikke dytte livmor med fingrene. Man skal generelt være forsitktig».


Ingen rom for oppfølgingsspørsmål (legen var i chat-rommet, men da jeg prøvde å spørre hvor farlig, hvor hardt og hva han mente sa han at han måtte logge av og at det var kun ett spørsmål per chat-konsultasjon).


IKKE en ressurs å anbefale det der altså, og ble så klart livredd. Bare å vente på liv/neste ul nå da <3 takk for svar til alle dere.

Stoler heller på jordmødrene på sykehuset enn en mannlig lege på nett jeg altså :) slapp av og nyt svangerskapet ditt <3
 
Hjelp, stilte i går kveld det samme spørsmålet på hjemmelegene.no som til dere.

Fikk et kjempekort og ubehagelig svar nå (etter 24t, ikke 1t, slik de reklamerer med):


«Jeg kan ikke si med sikkerhet hvor mye foster tåler, men det beste er at du ikke dytte livmor med fingrene. Man skal generelt være forsitktig».


Ingen rom for oppfølgingsspørsmål (legen var i chat-rommet, men da jeg prøvde å spørre hvor farlig, hvor hardt og hva han mente sa han at han måtte logge av og at det var kun ett spørsmål per chat-konsultasjon).


IKKE en ressurs å anbefale det der altså, og ble så klart livredd. Bare å vente på liv/neste ul nå da <3 takk for svar til alle dere.
Hahaha dummeste jeg har hørt!!! Da jeg var gravid med lillebror var eldste bare 1 år. Han hoppet jo på magen rett som det var :hilarious: ingen problemer :hilarious:
 
Hjelp, stilte i går kveld det samme spørsmålet på hjemmelegene.no som til dere.

Fikk et kjempekort og ubehagelig svar nå (etter 24t, ikke 1t, slik de reklamerer med):


«Jeg kan ikke si med sikkerhet hvor mye foster tåler, men det beste er at du ikke dytte livmor med fingrene. Man skal generelt være forsitktig».

Aka "jeg vet ikke hva jeg snakker om, men her er et bullshit svar bare fordi jeg er pålagt å gi en tilbakemelding".

Alle* kvinner har til alle tider dyttet litt borti for å kjenne etter, eller for å sjekke om de får respons fra babyen. Helt naturlig at man er ivrig på å samhandle med den lille. Du klarer ikke fysisk å stikke deg selv så hardt at du kommer igjennom hud, fettlagre, livmorveggen, fostervann og fostersekken at den lille tar skade av det.
Er vel ingen som sitter og slår seg i magen eller stikker seg så de får vondt heller :p


(* finnes sikkert noen kvinner som ikke har prøvd å pirke borti altså, men sånn generelt sett).
 
Nei uff for et teit svar. Når de tar symfyse fundus mål er de ikke akkurat forsiktige. Ikke vær redd. Det skal mye til for at du skal skade babyen din med fingrene altså.
 
Takk for svar❤️
Hei!

nå er vi tidlig i svangerskapet og babyen har veldig god plass inni der.

Du blir ofte anbefalt som gravid p lage en «kjennerutine» for å følge med på bevegelsene til den lille etterhvert som du går fram i svangerskapet.

da legger du deg flatt, og trykker/dytter mildt og bestemt mot livmor. Så den legen snakker tull, det går helt imot alle anbefalinger hos både jm og fastlege.

jeg kjenner og har rutine hver kveld lg morgen. Ved forrige svangerskap fikk jeg usedvanlig stillhet og ro rundt uke 35/36 og ble veldig engstelig. Det å da ha denne rutinen og kjenne sterke spark fra baby var ekstremt beroligende. I tillegg så venner du deg til styrken og derfor vet man fortere om noe eventuelt ikke er riktig.

Nå videreformidler jeg bare det jeg har fått anbefalt av JM og fastlege. Den siste setningen er min mening (tilvenning styrke)

håper det hjelper litt
 
Takk for svar❤️
Jeg vil også nevne at du kan ringe ditt fødested og spørre, det vil krg faktisk absolutt anbefale deg mest av alt; så du kan få ro i sjelen. :) jeg ringer KK som er mitt sted rett som det er om jeg er engstelig. Der sitter det kyndige og dyktige flinke folk med lang utdannelse innen svangerskap og fødsel <3
 
Jeg vil også nevne at du kan ringe ditt fødested og spørre, det vil krg faktisk absolutt anbefale deg mest av alt; så du kan få ro i sjelen. :) jeg ringer KK som er mitt sted rett som det er om jeg er engstelig. Der sitter det kyndige og dyktige flinke folk med lang utdannelse innen svangerskap og fødsel <3

Hei, takk for tips. Jeg er fortsatt bare i uke 16+5, mener du at man kan ringe fødested allerede da? Ville ringt helsestasjonen om det ikke var påskeferie. Vet egentlig ikke hvor jeg har dette fra, men tenkte ikke det var naturlig å kontakte fødested for sånt før sånn cirka uke 23 og utover? Men veldig informativt om man kan!
 
Hei, takk for tips. Jeg er fortsatt bare i uke 16+5, mener du at man kan ringe fødested allerede da? Ville ringt helsestasjonen om det ikke var påskeferie. Vet egentlig ikke hvor jeg har dette fra, men tenkte ikke det var naturlig å kontakte fødested for sånt før sånn cirka uke 23 og utover? Men veldig informativt om man kan!
Selvfølgelig! De er der for å hjelpe oss, og det er bare å ringe! bare å forklare situasjoenn, du skal ikke sitte sånn å engste deg. Nevn gjerne det med den nettdoktoren, for det er faktisk et så dårlig svar at jeg syntes du burde får pengene igjen. Er et baite svar for å få deg til å sende inn flere.
 
Back
Topp