Jeg var også førstegangsfødende nå i oktober og brukte svangerskapet mitt på å lese meg opp, podcaster, mentaltrening, bekkenøvelser, pusteøvelser, trening; you name it. Fødselen endte med fire små sting, men fikk et kraftig fremfall noe som fremdeles går ut over livskvalitet, sexliv, selvtillit og trening. Det er som om noe er tatt fra meg, og gjør at jeg jeg vurderer operasjon så fort som mulig fremfor å prøve på flere barn.
Jeg føler det ikke er noe annet jeg kunne ha gjort annerledes som ville endret utfallet til mitt underliv til det bedre, og syns det er feil at kvinner skal føle på noe skyld fordi de ikke "var godt nok forberedt". Det jeg savner fra helsevesenet er allikevel mer informasjon. Informasjon om fødselsskader og hvordan takle disse, opptrening, kunnskap om fremfall og andre fødselsskader, selvfølelsen i ettertid, sexlivet m.m. I mitt tilfelle så brukte jeg 8 måneder dulling hos jordmor og snakket om svangerskapet, ikke hva jeg kunne ha i vente etterpå, og kjenner meg veldig skuffet over det. Man blir så godt ivaretatt under graviditeten, også blir du fort glemt og "sjekket ut" etter du har forlatt barsel.
For min del sitter jeg ikke igjen med bare en fødselsskade, men også de mentale utfordringer dette skaper for meg, og jeg ser her at jeg ikke er alene. Derfor bør vi forvente mer og dette skinner igjennom at kvinnehelse er en nedprioritert og nedstøvet post i Helsenorge.
Det er godt å ikke være alene, men trist å se at vi er så mange. I tillegg skal vi oppleve en stigma rundt et ødelagt underliv på toppen av det hele. Fint å ha en tråd hvor vi kan finne støtte og styrke i hverandre