Januar 2025

Da fikk jeg pratet med en veldig koselig embryolog fra klinikken. Hun fortalte at av de 16 eggene de hentet ut ble 15 normalt befruktet, og 3 overlevde til blastocyst. Altså 80% svinn! 2 frosset ned dag 5 og 1 dag 6. Mange som falt fra, men da har vi i alle fall 3 på frys til forsøk! Hørtes ut som hun synes det var helt normalt og at de som var igjen var veldig fine, så da krysser jeg alt for vellykket fryseforsøk sånn ca mars en gang :Heartred

Da fikk jeg pratet med en veldig koselig embryolog fra klinikken. Hun fortalte at av de 16 eggene de hentet ut ble 15 normalt befruktet, og 3 overlevde til blastocyst. Altså 80% svinn! 2 frosset ned dag 5 og 1 dag 6. Mange som falt fra, men da har vi i alle fall 3 på frys til forsøk! Hørtes ut som hun synes det var helt normalt og at de som var igjen var veldig fine, så da krysser jeg alt for vellykket fryseforsøk sånn ca mars en gang :Heartred
Så bra! Ja, det er jo 20%. Har forstått det som at det er veldig vanlig. Så fint å ha tre sjanser :Heartred er det første gang du setter inn? De sier at 2 av 3 par er gravide etter 3 forsøk, så sjansene er jo veldig gode for deg :Heartred:)

Så bra! Ja, det er jo 20%. Har forstått det som at det er veldig vanlig. Så fint å ha tre sjanser :Heartred er det første gang du setter inn? De sier at 2 av 3 par er gravide etter 3 forsøk, så sjansene er jo veldig gode for deg :Heartred:)
Ja, blir første gang da det ble totalfrys nå etter første uttak. Fikk beskjed om at de ønsket en 'pausesyklus' før de planlegger innsett på den etterpå. Så godt å høre, da håper jeg på godt resultat :Heartred Er veldig glad og lettet for at vi har noe å sette inn i det hele tatt, så kjempeglad for 3 :D:Heartred

Klinikken ringte nå. Ét egg befruktet av 3. Og de ønsket å flytte innsett til i morgen med den begrunnelsen at «det var bare ett egg». Jeg er på en måte glad og skuffet på samme tid. Og kommer bare til å gå å vente på telefon fra dem om at det ikke klarer seg. Herlighet IVF er mentalt utladende!
Krysser fingrene for at din lille klarer seg :Heartpink Jeg fikk jo også satt inn en 3-dagers:Heartpink

Noen som har kjent trykk i bekkenet under mensen før? Typ litt ubehagelig/vondt å gå på do? Ikke svie eller fra urinrøret liksom, men nesten så livmora trekker seg litt sammen eller sånn… ikke murringer/kramper heller!

Jeg bruker å få det når jeg har mensen både når jeg tisser og når jeg gjør nummer 2 (igjen, ikke vondt, men ubehag/trykk på et vis), men aldri utenom! Nå har jeg hatt det både i går og i dag… livmora er liksom øm og kjennes best når jeg trykker litt (enten ler, tisser, gjør nummer 2 eller hoster). Er det et godt tegn? :hilarious: Ikkenoe mens eller sånn, og testdato er egentlig om en uke, men er på rugedag 6 nå, og begynner å bli nervøs for at mensen skal komme slengende før helga…
Ja, jeg kan få det noen ganger når jeg har mensen. Jeg har bakovervendt livmor også, så jeg har av en eller annen grunn tenkt at det kan ha noe med saken å gjøre, uten at det er noe annet enn synsing fra min side :)
Tror det kan være helt normalt uansett, man kan jo få alle slags tidlige symptomer ved en graviditet også! Mange som har kjent på litt menssymptomer tidlig i graviditeten har jeg hørt. Håper på det beste for deg :Heartred

Hehe, jeg begynte å spørre allerede i dag:angelic: Psyket meg godt opp, og hadde sendt en lang melding med spørsmål i forkant. Både om ICSI framfor IVF til tross for god spermkvalitet ( noe han ikke ville siden jeg er blitt gravid 2 ganger naturlig, og at han mente vi burde forsøke IVF først. Greit nok), og om evt. tillegg av støttemedisiner i tillegg til Cyclogest, hvorpå jeg fikk både Albyl-e og prednisolon, selv om legen mente det ikke var evidensbasert at dette kunne hjelpe. Men jeg poengterte at det heller ikke kunne skade, og det var han jo enig i:)

Så jeg er egentlig veldig fornøyd med den samtalen. Har fått fram mitt behov for å vite hvorfor de vurderer som de gjør, og rasjonale for valg av medisiner osv. Greit å ha etablert den forståelsen før et evt. neste forsøk :)
Så bra!! Det høres ut som du er mye flinkere enn jeg var! Og når det gjelder ICSI opplevde jeg også at legene ikke var opptatt av det, men sjefsembryologen på klinikken mente at jeg absolutt burde prøve det. Så hadde det ikke vært for han så hadde ikke legen foreslått det, tror jeg. Jeg anbefaler virkelig å snakke med embryologene. De har ofte mye bedre kunnskap om eggene og utviklingen, og om det er noe som skurrer i den delen av prosessen enn det legene har. Det er iallfall min erfaring ;)

Det kommer litt an på alder, også! Hvis du er rundt 40 år så er det gjennomsnittlig med 4,5 forsøk før det sitter. Og det er bare gjennomsnitt, så helt vanlig at man må sette inn både 5 og 6 forsøk før det sitter. Det fikk jeg beskjed om av klinikken når jeg friket ut av at det var gått tre forsøk uten at det lyktes (uten at jeg har noen åpenbar grunn for det).

Det kommer litt an på alder, også! Hvis du er rundt 40 år så er det gjennomsnittlig med 4,5 forsøk før det sitter. Og det er bare gjennomsnitt, så helt vanlig at man må sette inn både 5 og 6 forsøk før det sitter. Det fikk jeg beskjed om av klinikken når jeg friket ut av at det var gått tre forsøk uten at det lyktes (uten at jeg har noen åpenbar grunn for det).
Ja, selvfølgelig. Det tenkte jeg ikke over. Tok utgangspunkt i min egen alder :hilarious:

Back
Topp