Sykle uten støttehjul

Eldste er snart 11 og jeg påstår han ikke kan det enda. I alle fall er søstra på 8,5 flinkere. Hun lærte det vel fr et par år siden? Minstemor på 3,5 har akkruat lært å sykle med støttehjul, men har ei venninne i bhg som nettopp ble 4 som sykler uten. Mine er følelig sent ute
 
Mellom tre og fire år. De har aldri hatt støttehjul dog, kun balansesykkel før vanlig tohjuling.
 
Rett etter hun fylte 4. Brukte aldri støttehjul, men hadde full kontroll på balansesykkelen først. Dermed var balansen inne og det var "bare" å lære seg å tråkke :)
 
3 år og 4mnd. Brukte dog aldri støttehjul. Balansesykkel først også rett på vanlig sykkel.
 
Han har balansesykkel nå som 3-åring og håper å gå rett på normal sykkel etterhvert, så har ikke brukt støttehjul sånn sett :)
 
3,5 år ca. Han har aldri brukt balansesykkel, så lærte det seg selv når han insisterte på å ta av støttehjulene.
 
Dem har alle vært mellom 3 og 4 år når dem lærte seg å sykkle.
 
Min er 5 år og nekter å prøve å sykle uten støttehjul, måtte ha større sykkel i sommer og da kjøpte vi uten støttehjul - den ble det full nekt på å bruke, så nå er det tilbake til støttehjul igjen. Det haster da ikke veldig å få bort støttehjulene heller, føler jeg - barna får uansett ikke lov til å sykle til skolen de første årene.
 
Begge guttene er stødige på balansesykkel så fikk vanlig sykkel i vår for å kunne trene på det å trø og sykle med vanlig sykkel (De elsker balansesyklene og syklene i bhg), men nekter å prøve de "skikkelige" syklene. Får de prøve inne er det helt i orden og begge mestrer det men ute er det full stopp. De er 3 og 4.5 år
 
4,5 år
 
Min kan det ikke enda han er 7 år syns det er skummelt. Noen tips?
Vår lærte det i sommer, da var han seks. Han var også redd, men vi tok det i hans tempo. Holdt bak mens han syklet kanskje 5 minutter hver ettermiddag, og da tok det ikke lange stunden før han ble trygg nok til å sykle selv
 
Eldste lærte å sykle noen måneder før hun fylte fem. Hun lærte det på en ettermiddag, så mistenker at vi nok kunne ha lært henne det litt tidligere da hun har syklet på balansesykkel i flere år (aldri hatt støttehjul). Lillesøsteren hennes er bare 2.5 men er en skikkelig racer på balansesykkel, så blir ikke overrasket om hun begynner å sykle litt tidligere enn storesøster.
 
Min sønn var akkurat fylt 4 år
 
Mi på 4.5 er så lite interessert i å sykle uten støttehjul. Eller å sykle i det heletatt. Hun elsker derimot sparkesykkelen sin og er rå på den! Ei veldig forsiktig jente da, så her tar vi det i hennes tempo. Vi utfordrer henne en del da, men hun gir seg litt for lett. Så synes jeg det er vanskelig å vite hvor mye jeg skal presse på.. ☺️
 
Alle mine har syklet selv sommeren det året de fylte 3 år. Aldri brukt støttehjul. Hadde balansesykkel.
 
Fem her og ikke prøvd han på sykkel enda, har balanse sykkel da
 
Back
Topp