Placenta previa

Nr 2 : )

Forelsket i forumet
Marsfiolene 2026 ♡
Ser det er flere som teller ned til morkakesjekk. Jeg skal også det i uke 32. Her ble jeg fortalt på OUL at en liten del dekket åpning, men at den med stor sannsynlighet var godt unna åpning innen uke 32. På privat ul i uke 27, dekket en del fortsatt åpningen, altså tolket jeg det dit at absolutt ingenting har skjedd fra uke 18-27. Nå er jeg ganske bekymret for at det er like lite som skjer innen uke 32. Jeg vil helst føde vaginalt og kjenner jeg stresser litt med å ikke vite hvordan jeg skal få føde. I tillegg er jeg alene så hvis det blir keisersnitt er det mye som må planlegges til dagene på sykehus og de første 6 ukene etter da jeg har barn og dyr fra før.
Hva tenker dere andre som også risikerer å få nei til å føde vaginalt? Har dere sjekket morkaka privat før den ultralyden i uke 32? Noen med erfaring om at den flytter seg tett opp mot termin?

Jeg var på privat uke 28 og da dekket den fortsatt også, men jordmor der mente igjen at den mest sannsynlig flyttet seg til uke 32. Så jeg tar det litt som det kommer og stresser ikke over det enda. Ingen erfaring fra før, men tenker at de jordmødrene virket begge to positive til at det ville ordne seg :cat:

Jeg var på privat uke 28 og da dekket den fortsatt også, men jordmor der mente igjen at den mest sannsynlig flyttet seg til uke 32. Så jeg tar det litt som det kommer og stresser ikke over det enda. Ingen erfaring fra før, men tenker at de jordmødrene virket begge to positive til at det ville ordne seg :cat:
Så bra! Jeg stresser som en idiot, jeg er ikke en veldig optimist i utgangspunktet. :hilarious:
Men jeg krysser alt for at den flytter seg til 32:smiley-angelic001

Jeg er også veldig lite keen på keisersnitt. Men nå er det bare 19 dager til neste ultralyd, så jeg bare venter til det. Tenker det er en grunn til at de venter så lenge med å sjekke kanskje? Det mente det var vanlig at den flytter seg når det bare er delvis. De sammenliknet livmoren med en ballong som blåses opp, og at et punkt nærme åpningen kan flytte seg mye når livmoren utvides.

Jeg er også veldig lite keen på keisersnitt. Men nå er det bare 19 dager til neste ultralyd, så jeg bare venter til det. Tenker det er en grunn til at de venter så lenge med å sjekke kanskje? Det mente det var vanlig at den flytter seg når det bare er delvis. De sammenliknet livmoren med en ballong som blåses opp, og at et punkt nærme åpningen kan flytte seg mye når livmoren utvides.
Ja, jeg tenkte også mye ville skje fra uke 18-32. Så ble litt skuffet da ingenting hadde skjedd i uke 27. Men det kan vel enda skje mye. De sjekker jo på nytt i uke 36 hvis 32 er som før. Så da er det jo håp en stund til for å slippe ks :happy:

Back
Topp