Utrolig lei meg!

Ville bare si at jeg var på riksen i går. De var veldig flinke og selve aborten skjer onsdag neste uke. De fant ingen andre avvik i går som gjør at det mest sannsynlig ikke er genetisk, men at vi har vært skikkelig uheldige.. De tar gentest av navlestreng og obduksjon av barnet etter aborten, så greit å få sjekket alt.

Det går bedre nå, samboer skal bli med til uken :)

Ville bare si at jeg var på riksen i går. De var veldig flinke og selve aborten skjer onsdag neste uke. De fant ingen andre avvik i går som gjør at det mest sannsynlig ikke er genetisk, men at vi har vært skikkelig uheldige.. De tar gentest av navlestreng og obduksjon av barnet etter aborten, så greit å få sjekket alt.

Sender deg masse omsorg og gode tanker, ta vare på hverandre i tiden fremover :Heartpink

Så bra det ikke er noe genetisk! Og fantastisk at samboeren din kan være med, det er så mye bedre å være sammen om det :Heartred
Mange varme tanker til dere:Heartred

Sendt masse varme klemmer i ekspress fart❤️
Er virkelig lite vi kan si nå, men jeg ønsker deg alt godt og lykke til videre. Veldig godt at samboeren din får vært med så dere kan stå i dette sammen fra start til slutt ❤️

Så denne nå, og fikk skikkelig flashback til da jeg opplevde det samme i mars 2022. Det er grusomt. Som deg ble jeg henvist til rikshospitalet. Tok vel ca. 10 sekunder før spesialisten der konkluderte med at abort var det mest logiske her. Hadde tatt NIPT-test i uke 9 som var negativ/normal, fikk vite at vi ventet en jente og gledet meg skikkelig. Så i uke 11 var det TUL og fikk som deg se et levende foster med normal størrelse med god, normal hjerteaktivitet og bevegelser. Men hodet var ikke normalt. Obduksjonen viste at det var et spontant oppstått avvik, altså maks uflaks og ikke noe genetisk.

Fikk beskjed fra legen at det anbefales tidobbel dose folat om man vil prøve å bli gravid på nytt, for å minimere risikoen for at det samme avviket oppstår igjen.

For å bidra med noe nyttig her, så vil jeg si at aborten rundt uke 12 ikke var spesielt smertefull fysisk sett. Psykisk er jo noe annet. Selve fosteret på det stadiet er faktisk ikke så veldig stort, så er langt, langt unna noen tidlig fødsel heldigvis. Håper du kommer gjennom det og har god støtte framover. :Heartred

Ville bare si masse lykke til❤️ Tiden fremover blir nok ganske tung, men jeg kan med god (egentlig «vond») erfaring, bare tipse dere om å ta en dag om gangen og snakk med hverandre om hva dere føler og tenker. Alt er lov❤️

Ville bare si masse lykke til❤️ Tiden fremover blir nok ganske tung, men jeg kan med god (egentlig «vond») erfaring, bare tipse dere om å ta en dag om gangen og snakk med hverandre om hva dere føler og tenker. Alt er lov❤️
Takk! :Heartred Var på Ahus i går. og ikkr vite at selve aborten ikke kunne gjeninnføres før på mandag 1. desember grunnet logistikk. Da er jeg 15 uker på vei.. åh gleder meg til dette er overstått.. så mye venting..

Takk! :Heartred Var på Ahus i går. og ikkr vite at selve aborten ikke kunne gjeninnføres før på mandag 1. desember grunnet logistikk. Da er jeg 15 uker på vei.. åh gleder meg til dette er overstått.. så mye venting..
Nei, herregud, det er ikke ok at du skal måtte vente så lenge :eek:

Det er så teit at sånne ting er mulig at skal gjøre at du må ha det enda verre så lenge, når det kunne vært unngått. I april måtte de vente med å ta MR av jenta mi sitt hode etter sepsis på Rikshospitalet fordi det var påske.. Vi gikk derfor i mange dager og trodde alt var fint og at hun skulle bli helt frisk når hun egentlig hadde hjerneskader som ikke var forenlig med liv. Jeg håper og krysser fingrene for at det går så greit for deg som overhode mulig og at de på ingen måte utsetter det noe mer❤️

Jeg sender deg også mange klemmer og gode tanker :Heartred Og syns også det er synd dette blir utsatt. Skal tenke ekstra på dere disse neste dagene :Heartred

Tenker mye på deg og sender varme tanker :HeartredHelt forferdelig at man må vente så lenge. Hørte nettopp på podkasten foreldrerådet med fødselslegen på Bærum om at med nye regelverk skal det gå så fort som mulig, noe som var mye av poenget med å fjerne abortnemdene. Blir så sint av å høre at man likevel blir nedprioritert.

Det er så teit at sånne ting er mulig at skal gjøre at du må ha det enda verre så lenge, når det kunne vært unngått. I april måtte de vente med å ta MR av jenta mi sitt hode etter sepsis på Rikshospitalet fordi det var påske.. Vi gikk derfor i mange dager og trodde alt var fint og at hun skulle bli helt frisk når hun egentlig hadde hjerneskader som ikke var forenlig med liv. Jeg håper og krysser fingrene for at det går så greit for deg som overhode mulig og at de på ingen måte utsetter det noe mer❤️
Oj, det er jo helt sinnsykt!

Det er jo absolutt ikke greit! Ikke så stolt av det, men jeg tvang meg faktisk til å få gjennomført aborten dagen etter jeg fikk diagnosen. Fikk diagnosen en torsdag, og legen der ringte inn til sykehuset i Vestfold og sa at jeg skulle ha medisinsk abort, at jeg skulle få de første tablettene samme ettermiddag.

Da jeg kom dit, fikk jeg beskjed om at det måtte gå minst 48 timer mellom disse første tablettene og de neste tablettene som ville sette i gang aborten. At de aldri pleide å legge inn pasienter for abort på lørdager, så da måtte jeg vente til mandag. Da spurte jeg om fredag, dagen etter, men nei, det var for tidlig mente de. Tanken på å gå hele helgen med et dødssykt foster ble for mye for meg, så jeg begynte å gråte og følte meg helt knust.

Skal ikke skrive alt som ble sagt i den samtalen, men det endte med at sykepleieren tilkalte en lege som bestemte at jeg fikk komme dagen etter og gjennomføre aborten. Sånn ble det, og angrer ikke på at jeg insisterte såpass hardt. Ikke at jeg oppmuntrer deg til å gjøre det samme, men viser at helsepersonell faktisk kan legge til rette og gjøre unntak dersom pasienten er i en slik vond krise.

Så forferdelig! Slik skal det ikke være. Kan du ikke be om hjelp fra annet sykehus? Ullevål eller Rikshospitalet? Eller Drammen? Hva som helst. Og jeg håper du oppsøker hjelp for å bearbeide. Amathea kan være fine å snakke med, de skal stille opp i slike tilfeller også :Heartred Eller psykolog via helsestasjonen

Det er jo absolutt ikke greit! Ikke så stolt av det, men jeg tvang meg faktisk til å få gjennomført aborten dagen etter jeg fikk diagnosen. Fikk diagnosen en torsdag, og legen der ringte inn til sykehuset i Vestfold og sa at jeg skulle ha medisinsk abort, at jeg skulle få de første tablettene samme ettermiddag.

Da jeg kom dit, fikk jeg beskjed om at det måtte gå minst 48 timer mellom disse første tablettene og de neste tablettene som ville sette i gang aborten. At de aldri pleide å legge inn pasienter for abort på lørdager, så da måtte jeg vente til mandag. Da spurte jeg om fredag, dagen etter, men nei, det var for tidlig mente de. Tanken på å gå hele helgen med et dødssykt foster ble for mye for meg, så jeg begynte å gråte og følte meg helt knust.

Skal ikke skrive alt som ble sagt i den samtalen, men det endte med at sykepleieren tilkalte en lege som bestemte at jeg fikk komme dagen etter og gjennomføre aborten. Sånn ble det, og angrer ikke på at jeg insisterte såpass hardt. Ikke at jeg oppmuntrer deg til å gjøre det samme, men viser at helsepersonell faktisk kan legge til rette og gjøre unntak dersom pasienten er i en slik vond krise.
Hadde MA i uke 9, og pga. Cerclage så måtte jeg gjøre det på sykehuset. Jeg også "tvang" meg inn i helgen. For syns det var så grusomt å gå med ett dødt foster i magen hele helgen... Oppdaget på en torsdag, fikk første piller Fredag og Lørdag begynte jeg å blø, så da tok jeg resten og ringte inn å sa at jeg kommer. Takk forsåvidt ikke å bli lagt inn da jeg måtte innom akutten og alt kom ut da før de rakk å sende meg opp til gynekologisk. Men på der ett par timer å ventet på ultralyd for å sjekke at alt er ute.

Så bra du klarte å kjempe for deg selv, bra jobba :Heartred

Hei! Har ikke vært gjennom det som du opplever nå, men opplevde MA som ble oppdaget på den toul. Jeg opplevde litt samme som deg at jeg måtte vente pga kapasiteten på sykehuset. Det som hjalp veldig for meg var å tenke på hva er det som haster mer enn meg på gynekologisk. Overgrep osv, det hjalp hvertfall meg med å sette ting litt i perspektiv og akseptere situasjonen jeg var i.

Det er helt forferdelig det du nå står i, så håper bare du og partneren din støtter hverandre og står i dette sammen :Heartpink

Sender deg mange styrkeklemmer :Heartpink

Back
Topp