Første svangerskapskontroll

Nipt er der man sjekker for kromosonavvik ja. Det er valgfritt, men man får tilbud om å ta den gratis når man er 35 eller eldre ved termin. Når jeg var gravid sist (endte i MA) fikk jeg beskjed om at det var vanlig å ta den prøven samtidig som første ultralyd.
TOUL er tidlig ordinær ultralyd- altså ultralyden man blir henvist til i skifte mellom 1 og 2 trimester :)
Åja, det er det det betyr ja. Aldri skjønt alle disse forkortelsene i denne gravid verdenen jeg se

Jeg har bestilt time til fastlege på 4+6 ifølge siste mens, for å få henvisning til TUL, og snakke gjennom behov osv. Er «gammel», og det er lenge siden jeg fikk barn sist. Er kommet en del nye rutiner i kontrollene.
Høres kjent ut. Jeg har bestilt time hos lege og jordmor. 7 år siden sist jeg var gravid og passert 40 Er visst litt endringer siden sist

Høres kjent ut. Jeg har bestilt time hos lege og jordmor. 7 år siden sist jeg var gravid og passert 40 Er visst litt endringer siden sist
ser ut som det er mange endringer
Jeg krysser fingrene for at noen andre passer på at jeg får det jeg skal ha

Skal dere ha med partneren deres på første kontrollen?
Mannen var ikke med på noe første gang, var med på alle andre gang og denne gangen får han bare blitt med på TOUL og OUL pga jobb. Men han vil være med på alle.

Mannen var ikke med her, men vi var på tul samme dag, da var han med :)

Mannen blir med på tidlig ultralyd, men første svangerskapskontroll tenker jeg å ta uten. Har skjønt det ikke skjer så mye spennende der.

Han blir med på alle «sykehusultralydene», som per nå er tre stykker. Uke 8 (pga IVF), TOUL og OUL. Alt annet får vi ta som det kommer <3

Har ikke hatt med samboer før vi snakker om fødsel. Han var noe nervøs forrige gang, og det var veldig godt for han å snakke med jordmor og bli beroliget!
Han skal være med på UL.

Har bestilt time hos fastlegen 9+4. Satser på det ikke er sent ift henvisning til TOUL. Ser for meg det kan bli litt propp på sykehuset med julen som kommer, jeg er i uke 12 første uken i januar.

Jeg var hos fastlegen i dag, 5+6. Litt tidlig ute:hilarious: Men fikk tatt blodprøver, urinprøve og ble henvist til tidlig ul.

Skal ringe jordmor i kommende uke. Har utsatt det for å se at dette faktisk varer..

Ja, han blir med. Jeg synes det er trygt siden det er så lenge siden sist jeg var gravid.
Godt å høre det ikke bare er meg som vil ha med partner. Er lenge siden jeg var gravid sist også (snart 13 år siden)
Og han jeg er sammen med nå har ikke barn fra før, så tenker kanskje det er lurt at han får høre hva som skal skje videre :)

Godt å høre det ikke bare er meg som vil ha med partner. Er lenge siden jeg var gravid sist også (snart 13 år siden)
Og han jeg er sammen med nå har ikke barn fra før, så tenker kanskje det er lurt at han får høre hva som skal skje videre :)
Min mann har heller ikke barn fra før. Jeg vil også gjerne at han skal ha litt informasjon, slik at han kan være deltakende, gi støtt og avlastning i hverdagen, og å ta avgjørelser der det trengs.

Back
Topp