Skravletråd

Jeg tror kanskje jeg skal be om resept på kvalmestillende. Men er usikker på hvor «ille» det bør være før jeg ber om/bruker det? Jeg skal på jobbreise hele kommende uke og skal både være sykt travel og spise mye dritmat på restaurant (ikke nødvendigvis usunn, men krydder, fett osv). Får ikke velge maten selv.

Erfaringer?

Jeg tror kanskje jeg skal be om resept på kvalmestillende. Men er usikker på hvor «ille» det bør være før jeg ber om/bruker det? Jeg skal på jobbreise hele kommende uke og skal både være sykt travel og spise mye dritmat på restaurant (ikke nødvendigvis usunn, men krydder, fett osv). Får ikke velge maten selv.

Erfaringer?
Hvis det er hemmende med kvalmen, så burde du gjerne startet med noe.

Ville bare tipse om Jordmødrene på NRK. Eldre serie om jordmødre i Norge. Jeg så denne da jeg ventet min første for snart 15 år siden! Så den igjen da jeg ventet sistemann. Og har startet igjen nå. Veldig koselig og rørende med alle de fødende og historiene deres :love7
Takk for tips! Den skal jeg begynne å se nå :)

Huff, så leit! Og samtidig litt fint med nytt liv på samme tid. Jeg har tenkt på det før - jeg var akkurat blitt gravid da farmoren min døde i 2019, og så var jeg helt nygravid da bestemoren min døde i 2023. Er nesten så det er skummelt å bli gravid!
Veldig rart å lese alt dette. Vi fant ut at vi ventet barn på kvelden samme dag som vi hadde hatt begravelse for storebroren til samboer

Veldig rart å lese alt dette. Vi fant ut at vi ventet barn på kvelden samme dag som vi hadde hatt begravelse for storebroren til samboer
Åå kondolerer, høres ut som noen døde så alt for unge? Det er merkverdig hvordan livet og døden kan inntreffe rundt samme tid noen ganger :shy:

Ååååå, kondolerer :( Så fryktelig trist. Det vekker følelser

Ååååå, kondolerer :( Så fryktelig trist. Det vekker følelser
Tusen takk for det <3 Ja, dette har jo vært litt av en berg- og dalbane rent følelsesmessig. Det har jo også gjort at vi denne gangen velger å vente litt med å fortelle om graviditeten. På noen måter er det jo fint å få en gladnyhet oppi alt, men det er jo viktig at folk får litt tid til å fordøye og la den sorgen få den plassen den trenger også - spesielt mtp brorens kone og to døtre. Det skal sies at det var et veldig plutselig dødsfall med under et døgn på sykehus, så det tar jo litt tid for alle å lande. Så er det kanskje også da litt hyggeligere å fortelle når vi kan vise ultralydbilde samtidig, tenkte vi ^^

Åå kondolerer, høres ut som noen døde så alt for unge? Det er merkverdig hvordan livet og døden kan inntreffe rundt samme tid noen ganger :shy:
Han var helt i starten av 50årene, så relativit ung. De er fem (!!) brødre, og dette var eldste. Men det var akutt sykdom. Innlagt på sykehus kl 22 på kvelden, døde kl 18 dagen etter, så det var både ungt, uforutsett og veldig sjokkerende. Var jo like plutselig som om det skulle vært en ulykke det der :(

Han var helt i starten av 50årene, så relativit ung. De er fem (!!) brødre, og dette var eldste. Men det var akutt sykdom. Innlagt på sykehus kl 22 på kvelden, døde kl 18 dagen etter, så det var både ungt, uforutsett og veldig sjokkerende. Var jo like plutselig som om det skulle vært en ulykke det der :(
Ja det var ungt, og det hørtes brått og voldsomt ut :sorry::Heartpink

Set høres helt ekstremt forferdelig ut :( må være et følelseskaos

Set høres helt ekstremt forferdelig ut :( må være et følelseskaos
Har blitt litt overveldende kan du si - spesielt for samboer selvfølgelig. Faren deres gikk bort i 2017, så eldstebror har jo selvfølgelig vært deres go to (han er 15 år eldre enn samboer), så jeg tror nok det gjør det ekstra sårt :( Og graviditeten var jo like overraskende som dødsfallet, så det var jo heftig. Heldigvis (er det lov å si, egentlig?) var det en hyggelig overraskelse da, hadde jo vært krise hvis det av en eller annen grunn ikke hadde vært mulig å fullføre

Jeg er så frustrert og sint nå. Ringte legen min i stad for å få legetime for resept på kvalmestillende og diskutere en mulig sykemelding. Jeg får aldri noe time av legen fordi legesekretæren heller tar den avgjørelsen med at jeg ikke trenger sykemelding fordi «hun var kvalm i 4 mnd når hun gikk gravid og det hjalp å drikke vann med salt i»????? Unnskyld meg?? Og ikke minst «du blir ikke noe mindre kvalm av å være hjemme». Jeg føler dette er helt på tryne og kan ikke forstå at det skal være lov engang? Dette er en legesekretær som jeg ikke engang tror er utdannet, vedkommende har bare hatt den jobben i en evighet. Sikkert siden den gang man ikke trengte utdannelse for slike jobber, bare bli opplært riktig.

Vet noen om andre muligheter for å få diskutert resept og sykemelding med lege uten at det er min egen fastlege? Kan private legeklinikker skrive ut sykemelding og resept?

Jeg er så frustrert og sint nå. Ringte legen min i stad for å få legetime for resept på kvalmestillende og diskutere en mulig sykemelding. Jeg får aldri noe time av legen fordi legesekretæren heller tar den avgjørelsen med at jeg ikke trenger sykemelding fordi «hun var kvalm i 4 mnd når hun gikk gravid og det hjalp å drikke vann med salt i»????? Unnskyld meg?? Og ikke minst «du blir ikke noe mindre kvalm av å være hjemme». Jeg føler dette er helt på tryne og kan ikke forstå at det skal være lov engang? Dette er en legesekretær som jeg ikke engang tror er utdannet, vedkommende har bare hatt den jobben i en evighet. Sikkert siden den gang man ikke trengte utdannelse for slike jobber, bare bli opplært riktig.

Vet noen om andre muligheter for å få diskutert resept og sykemelding med lege uten at det er min egen fastlege? Kan private legeklinikker skrive ut sykemelding og resept?
Det høres helt på trynet ut. Jeg hadde krevd å få en legetime, og hvis hun står på sitt - krevd å få snakke med noen andre, evt telefontime med legen så du kan forklare det. Kjenner jeg blir irritert bare av å lese det :smiley-ashamed004
Ellers så jeg nylig en reklame på det her; https://famklinikk.no/digitale-tjenester/behandling-svangerskapskvalme/

Du kan sende melding direkte til legen din via helsenorge eller Pasientsky-appen. Ikke tale om at dette er greit av legesekretæren! Hun burde fjernes fra den stillingen :mad:

Jeg fikk innkalling til ordinær tidlig ultralyd på sykehus nå, og ser i innkallingen at det står at det ikke er lov å ta bilder eller filme under timen, og at ultralydbilder kan kjøpes for 250 kroner o_O Er dette vanlig? På ultralydtimen jeg hadde på fertilitetssenteret i går, fikk vi både filme, OG de printet ut bilde (og ingen sa noe om betaling der.) :confused004 Jeg skal alltids stå i de pengene om det er sånn det fungerer, men jeg har aldri hørt om noen som har måttet betale for ultralydbilder på et offentlig sykehus under ordinær svangerskapsoppfølging? :confused005

Ja, du kan få sykemelding av privat lege, men bare for en kort periode. Hva med e-konsultasjon direkte med legen?

Jeg fikk innkalling til ordinær tidlig ultralyd på sykehus nå, og ser i innkallingen at det står at det ikke er lov å ta bilder eller filme under timen, og at ultralydbilder kan kjøpes for 250 kroner o_O Er dette vanlig? På ultralydtimen jeg hadde på fertilitetssenteret i går, fikk vi både filme, OG de printet ut bilde (og ingen sa noe om betaling der.) :confused004 Jeg skal alltids stå i de pengene om det er sånn det fungerer, men jeg har aldri hørt om noen som har måttet betale for ultralydbilder på et offentlig sykehus under ordinær svangerskapsoppfølging? :confused005
Ja, det er vanlig regel. Stod sist jeg skulle på ultralyd på sykehuset også, men vi gikk både filme og få med bilder uten noe bettaling!

Dette er totalt uprofesjonelt, og kan virkelig ikke være lov engang! Kan du snakke med jordmoren din under svangeskapskontroll? Og få henne til å få en lege til å hjelpe deg? Hva med Dr.Dropin? Er ikke det leger du kan få digitale samtaler med? Ser ut som det står legetime på video fra 375,- Vet ikke om de skriver resepter men? Hadde blitt gal og desperat hvis jeg har opplevd det du går igjennom!

Back
Topp