Skravletråd

Haha, jeg må dele dette notatet jeg fant på mobilen min. Som jeg har skrevet til meg selv i fremtiden når jeg skal være gravid/få baby slik at jeg husket alt av lure ting jeg erfarte meg! Hadde glemt denne lista av, men fant den tilfeldigvis i dag :D :Heartred Litt morsomt

:Heartblue:Heartblue:Heartblue:Heartblue:Heartblue:Heartblue:Heartblue:Heartblue:Heartblue:Heartblue:Heartblue
Gravid:
Lag klar masse middager i fryseren som sist

Kaste unna drit og vaske så mye vi gidder

Bbhugme

«Butikken er åpen etter fødsel også» men da gidder vi ikke å shoppe, så gjør det meste klart før

Fødsel:
Spis små måltider så kanskje unngår man så mye oppkast under fødsel. Ikke spis verdens største middag rett før man setter seg i bilen med rier på vei til sykehuset

Prøve badekar lengre tid, evt varm dusj?

Skrive i fødebrev at vi skal kle på ungen første gangen

Vil helst ikke at de skal kle på baby lue

Imsdalflaske til å skylle + voksenbleier!!!

Nyfødt:

Man trenger basically kun masse pysjer med dobbel glidelås opp tom. str 68. Og strikket heldress og lester. et par omslagsbodyer og strømpebukser.

Man trenger ikke masse inneluer for de skal ikke sove i de.

Store gulpekluter 90x90

Bæresjal typ caboo close eller lignende. Billig på finn

Større bleier enn vi tror. Drit i det som står på pakken.

Helt avhengig av hjelp og avlastning. Gjerne fast dag i uka.

Legge seg sammen i senga og bare amme og sove hele dagen. Ta med vann og snacks og fullt batteri på mobilen.

Moonboon.

Brystspreng går over etter under en uke ca

Såre brystvorter er mye vondere enn jeg trodde men går over etter noen uker

Kolikk varer ikke alltid helt til 3 mnd.

Det går over og man angrer ikke.

Baby:

Tykk og god treningsmatte/yogamatte XL i stedet for lekematte

Ta masse videoer selv når babyen ikke gjør noe spesielt eller nytt

Slutta å gulpe ved 7 mnd

Begynte å sove lenge om natten etter å ha flytta på eget rom ved ca 8 mnd. Life changing

:Heartblue:Heartblue:Heartblue:Heartblue:Heartblue:Heartblue:Heartblue:Heartblue:Heartblue:Heartblue:Heartblue:Heartblue:Heartblue
Helt genialt å skrive opp dette!! Har selv skrevet opp omtrent alt nytt baby gjorde frem til nå. Men alt med pupper og amming har jeg omtrent glemt :joyful: Så lurt at du har dette å se på nå:happy::Heartred

Hei!
Ville bare legge igjen et lite spor, da jeg muligens blir flyttet over til mai-termin :) Skal på ny ultralyd om to uker, da får jeg vite mer nøyaktig. Gynekolog gjettet på ca 2.mai.

Noen som har erfaring med å bli gravid når man nettopp er startet i ny jobb? :happy090
Ble det en god opplevelse, eller følte du at det var til bry?
Jeg fikk positiv test etter å ha jobbet der en uke, var ikke helt forberedt da vi ikke egentlig har prøvd denne gangen. :smiley-ashamed004 Kjenner at jeg gruer meg til å fortelle, men vet jo at det må gjøres før eller siden...

Noen som har erfaring med å bli gravid når man nettopp er startet i ny jobb? :happy090
Ble det en god opplevelse, eller følte du at det var til bry?
Jeg fikk positiv test etter å ha jobbet der en uke, var ikke helt forberedt da vi ikke egentlig har prøvd denne gangen. :smiley-ashamed004 Kjenner at jeg gruer meg til å fortelle, men vet jo at det må gjøres før eller siden...
Ja jeg gjorde det! Var faktisk allerede gravid da jeg ble ansatt hihi Det gikk helt fint! Folk flest synes det er hyggelig og de som ikke synes det kan gå og ta seg en bolle

Å stakkars! Kan du isolere deg? Reis til en slektning eller ta inn på hotel? :Heartblue Fikk du snakket med lege?
Nei, det fikk jeg ikke gjort, da barnet mitt trengte meg, og det ville vært for vondt for oss begge :Heartred Jeg har nå skjønt det er ekstremt sjelden det skjer noe galt selv om jeg hadde blitt smitta, spesielt så tidlig. Men ventetiden for å se om jeg får vannkopper nå er uutholdelig, og det tærer alt for mye på psyken min.. er i kontakt med lege ang psykolog, og har fått kvalmestillende for å prøve å gjøre at jeg føler meg bedre, da dårlig form påvirker psyken mye.

What! Hørt om superfatation? Flere eggløsninger i syklusen og to graviditeter samtidig? 8 uker og 6 uker baby :nailbiting:
IMG_6571.jpeg

Jeg begynner å lure på om fostermedisinsk ligger rett ved siden av avdelingen der babyens farmor jobber som sekretær. Tror vi må smyge oss litt rundt i korridoren, når vi skal på første ultralydkontroll vi vil ikke si noe til familien før vi har fått ultralydbilde som vi kan gi de gjemt i et kort.

Jeg begynner å lure på om fostermedisinsk ligger rett ved siden av avdelingen der babyens farmor jobber som sekretær. Tror vi må smyge oss litt rundt i korridoren, når vi skal på første ultralydkontroll vi vil ikke si noe til familien før vi har fått ultralydbilde som vi kan gi de gjemt i et kort.
Oi jaa det blir spennende, må ha på solbriller, hatt og juksebart :hilarious:

Jeg har så lyst til å begynne å strikke babytøy. Har strikket til så mange venner og familiemedlemmer som har fått barn. Nå kan jeg endelig strikke til meg selv. Men lurer på om det er for tidlig. Jeg har en tilgodelapp på husfliden som går ut i oktober som jeg må få brukt. Men er så vanskelig når jeg ikke enda vet om det er en gutt eller jente som kommer og om det i hele tatt går bra. Og hva om det er for varmt I Mai til å bruke strikket hentesett. Men har funnet ting ieg kan strikke til neste høst

Jeg har så lyst til å begynne å strikke babytøy. Har strikket til så mange venner og familiemedlemmer som har fått barn. Nå kan jeg endelig strikke til meg selv. Men lurer på om det er for tidlig. Jeg har en tilgodelapp på husfliden som går ut i oktober som jeg må få brukt. Men er så vanskelig når jeg ikke enda vet om det er en gutt eller jente som kommer og om det i hele tatt går bra. Og hva om det er for varmt I Mai til å bruke strikket hentesett. Men har funnet ting ieg kan strikke til neste høst
Ååå så heldig du er som kan å strikke! Kan du ikke strikke uansett hvis du har lyst da? Det ville jeg gjort :smiley-bounce022 Jeg kan ikke strikke men strikket babyteppe i ull sist jeg var gravid. Du har kanskje mange av de og syns sikkert det er kjedelig om du er dreven, men det teppe brukte jeg seriøst til alt fra fødsel til barnet ikke passet med det lenger, det var perfekt som alt muligteppe for det pustet så bra og fin temp :joyful:

Ville bare tipse om Jordmødrene på NRK. Eldre serie om jordmødre i Norge. Jeg så denne da jeg ventet min første for snart 15 år siden! Så den igjen da jeg ventet sistemann. Og har startet igjen nå. Veldig koselig og rørende med alle de fødende og historiene deres :love7

Ville bare tipse om Jordmødrene på NRK. Eldre serie om jordmødre i Norge. Jeg så denne da jeg ventet min første for snart 15 år siden! Så den igjen da jeg ventet sistemann. Og har startet igjen nå. Veldig koselig og rørende med alle de fødende og historiene deres :love7
Jeg så denne da jeg gikk gravid i 2020, og trodde jeg skulle få slike fine opplevelser selv med god støtte fra jordmor og helsepersonell.. men da det var min tur å føde opplevde jeg dessverre det helt motsatte :sorry: Så jeg føler jeg ble «lurt» hvis du skjønner? Men nå var de fleste som fødte under korona ekstremt uheldig og flere har traumer etter å føde i den perioden. Håper at det å føde den dag i dag skal være mer likt som i den serien :sorry:

Jeg så denne da jeg gikk gravid i 2020, og trodde jeg skulle få slike fine opplevelser selv med god støtte fra jordmor og helsepersonell.. men da det var min tur å føde opplevde jeg dessverre det helt motsatte :sorry: Så jeg føler jeg ble «lurt» hvis du skjønner? Men nå var de fleste som fødte under korona ekstremt uheldig og flere har traumer etter å føde i den perioden. Håper at det å føde den dag i dag skal være mer likt som i den serien :sorry:
Mine to fødsler er 12 år imellom. Og begge var utelukkende positive. Veldig kjærlige og lydhøre jordmødre. Så jeg har kun god erfaring. Veldig kjedelig at det ikke ble slik for deg, håper virkelig det er annerledes denne gangen :Heartred

Mine to fødsler er 12 år imellom. Og begge var utelukkende positive. Veldig kjærlige og lydhøre jordmødre. Så jeg har kun god erfaring. Veldig kjedelig at det ikke ble slik for deg, håper virkelig det er annerledes denne gangen :Heartred
Ååå så heldig du er :shy: Jeg kan ikke huske å en gang få snakke ordentlig med en eneste jordmor, de løp bare inn og ut…jeg fikk ikke fødestue før etter 2 1/5 dag. Bare stuet bort med sterke smerter.. jeg følte meg mutters alene i verden, kunne likesågodt vært alene på et fjell… ikke smertelindring eller hjelp fra noen før etter flere dager… :sorry: Blir planlagt keisersnitt nå dessverre for å slippe traumet med å vente i dagesvis på hjelp :Heartpink Det tar jeg ikke sjangsen på.. dessverre :(

Ååå så heldig du er :shy: Jeg kan ikke huske å en gang få snakke ordentlig med en eneste jordmor, de løp bare inn og ut…jeg fikk ikke fødestue før etter 2 1/5 dag. Bare stuet bort med sterke smerter.. jeg følte meg mutters alene i verden, kunne likesågodt vært alene på et fjell… ikke smertelindring eller hjelp fra noen før etter flere dager… :sorry: Blir planlagt keisersnitt nå dessverre for å slippe traumet med å vente i dagesvis på hjelp :Heartpink Det tar jeg ikke sjangsen på.. dessverre :(
Huff, høres ut som en forferdelig opplevelse for deg. Det er ikke sånn det skal være.. Unner deg en bedre behandling denne gangen :Heartred

Vi hadde hentesett med bukse og jakke til juli23-barnet vårt. Det ble mye brukt. :joyful:
Jeg har vært i strikketørke i 4 måneder nå, så håper å finne lysten til å strikke litt etterhvert. :love017

Vi hadde hentesett med bukse og jakke til juli23-barnet vårt. Det ble mye brukt. :joyful:
Jeg har vært i strikketørke i 4 måneder nå, så håper å finne lysten til å strikke litt etterhvert.
Er alltid mye vind her jeg bor, og sommeren kan enten bli kald eller varm. Husker en sommer for noen år siden. Jeg reiste på sommerferie til familiehytta. Hadde pakket sommertøy og badetøy. Det regna hele tiden og var 4 pluss grader. Angra på at jeg ikke hadde pakka ullundertøy

Back
Topp