Jeg hadde hematom med nr3. Blødde MASSE to ganger. Første gangen så hun ikke årsak og heller ikke fosteret. Bare antydning til fosteranlegg. Andre gang fant dama foster og hematom.
Jeg fikk faktisk hele fire offentlige ultralyder av dette + hcg måling. Mitt hematom var ikke så stort, og hadde løst seg opp før 12 uker.
Om du trenger informasjon, så finnes det bl.a. grupper på FB, men der må jeg sterkt advare mot triggerwarnings!! Mange inne på disse gruppene har ganske store hematom, som dessverre har negative konsekvenser. Men svært mange går det også veldig bra med, og de negative erfaringene ser ut til å være helst dem som har veldig store hematom.
Om du trenger googling, prøv på engelsk. "Subchorionic hematoma".
Edit: forøvrig så er det mange områder innen helse i Norge det skorter på, dessverre. Handler om at siden det er offentlig, så blir det kun prioritert om det er mer alvorlige tilfeller, og "litt blødning er så vanlig, så det bryr vi oss ikke med", ikke sant.
I utlandet blir det anbefalt pelvic rest og bedrest. Jeg tenker det kanskje er mer fordi de er redd for saksøking dog; men ville likevel tatt det med ro om jeg kunne. Jeg fikk helst større blødninger når jeg løp rundt og stresset på jobb, så jeg fikk sykemelding (.. pga det psykiske aspektet, dog. Ikke blødningene i seg selv)