Hva kommer nå? Hvem vet…

Væææ her har det jo gått unna i en fei (spør du meg :hilarious: )!!! Tenk nååååå, nååå er hun snart her!!!
Snuppa mi var 3840 da hu kom, har gått veldig bra å amme henne, så håper det går bra med dere også. Veier vel ca 11 kg nå tipper jeg, 7mnd gammel :Heartred var egentlig ikke det jeg kom for å si, men skitt au!

Masse, masse lykke til:Heartred Jeg har fulgt med litt stille fra sidelinjen, men jeg har heiet hver dag <3

Gravid 39+2
Igangsetting i kveld!

Nedtellingen har startet for fullt! 10 timer til vi skal igangsettes og legges inn. Siste natt alene i senga vår er gjennomført, nå skal vi prøve å nyte siste dag alene med kommende storebror. Eneste minuset er at jeg er som lenket til sofaen, så nå når jeg skal leke og kose med guttungen så er det bare sånn halvveis:sorry: Så jeg prøver å sitte og beundre ham istedet, mens han leker med mommo og pappaen sin.

Ting å glede seg til med å være ferdig:
- Etterhvert å kunne leke, kose og være med gutten min som normalt (rent fysisk)
- Holde jenten min i armene og få se henne
- Kunne drikke iskaffe og cola og spise spekemat og etterhvert drikke litt alkohol uten noe mer pes
- At flokken er komplett og jeg kanskje kan begynne å stresse ned. Ikke noe mer «hva kommer nå», herfra skal vi bare leve:Heartred

Jeg har hatt noen tanker om kommende barseltid, fordi jeg hadde det enormt trasig sist. Men nå har jeg et mye bedre utgangspunkt, og en helt annen innstilling til hele greien. Jeg vet litt mer om hva som skal foregå også, kanskje det ikke føles like overveldende?

Uansett, jeg er bare helt sykt spent nå!! :Heartred:dummy1:

Gravid 39+2
Igangsetting i kveld!

Nedtellingen har startet for fullt! 10 timer til vi skal igangsettes og legges inn. Siste natt alene i senga vår er gjennomført, nå skal vi prøve å nyte siste dag alene med kommende storebror. Eneste minuset er at jeg er som lenket til sofaen, så nå når jeg skal leke og kose med guttungen så er det bare sånn halvveis:sorry: Så jeg prøver å sitte og beundre ham istedet, mens han leker med mommo og pappaen sin.

Ting å glede seg til med å være ferdig:
- Etterhvert å kunne leke, kose og være med gutten min som normalt (rent fysisk)
- Holde jenten min i armene og få se henne
- Kunne drikke iskaffe og cola og spise spekemat og etterhvert drikke litt alkohol uten noe mer pes
- At flokken er komplett og jeg kanskje kan begynne å stresse ned. Ikke noe mer «hva kommer nå», herfra skal vi bare leve:Heartred

Jeg har hatt noen tanker om kommende barseltid, fordi jeg hadde det enormt trasig sist. Men nå har jeg et mye bedre utgangspunkt, og en helt annen innstilling til hele greien. Jeg vet litt mer om hva som skal foregå også, kanskje det ikke føles like overveldende?

Uansett, jeg er bare helt sykt spent nå!! :Heartred:dummy1:
Nå er det ikke lenge igjen❤️ Jeg brukte også siste dagen hjemme til å beundre storebroren, tok bilder av han som jeg kunne se på på sykehuset❤️

Håper du får en bedre barseltid nå, første baby er veldig overveldende❤️

Masse, masse lykke til- håper du ligger med den lille frøkna di i armene akkurat nå :love017 :binkybaby :dummy1:

Fødselshistorie :Heartred
Endelig er hun her! :Heartred

Dato født: 15/10-24
Født i uke: 39+4
Termin: 21/10-24
Klokken: 11:04
Kjønn: Jente
Vekt: 3840g
Lengde: 50cm
Smertelindring: Varmeposer, motpress

Fødselshistorie:
Pga stort barn sist, har vekten hennes blitt passet på, og pga +15% vekstavvik for to-tre uker siden og estimert vekt 3,4 kg på fredag (11/10-24), ble vi lagt inn for igangsettelse en uke før termin. Jeg deler opp fødselshistorien her fordi den på en måte er litt delt i to. Og ja, det ble langt… sorry! Les hvis dere orker.

Igangsettingen:
Time på sykehuset kl 20 søndag. Vaginal sjekk, rask ultralyd, samtale om metoder. Pga litt modning og åpning fikk jeg velge metode, ble lagt inn og første tablett ble lagt vaginalt samme kveld. Samtidig ville de sette kanyle klart med en gang, og jeg gruet meg til det fordi jeg har enorm sprøyteskrekk (derfor har jeg heller ikke ønsket epidural eller annen slik smertestillende). Første jordmor bommet med første stikk, neste jordmor bommet med neste stikk, anestesilege ble tilkalt og fikk lagt kanyle, men ble da bedt om å legge en i hver hånd uten at jeg hadde forberedt meg på det. Det hele var så vondt og overveldende at jeg fikk panikkanfall to ganger før vi ble ferdige. Og så følte jeg meg helt lammet i begge hendene etterpå og klarte ingenting selv, følte jeg.

Dagen etter ble det tabletter oralt kl 8, 10 og 12. Jeg fikk etterhvert tette sammentrekninger (fra ca kl 13 hadde jeg tette og korte rier, ca hvert 5.-10.min og varte 30-40 sek), det var maserier som ikke gjorde noe for åpning/modning. Skikkelig slitsomt og tøft for psyken å holde på sånn. Hele mandagen gikk, og vi fortsatte med tabletter kl 15 og ny vaginal tablett kl 19. Så skulle den få gjøre jobben sin over natten, og jeg sov heldigvis noen timer sammenhengende til tross for at maseriene begynte å ta seg opp litt.

Våknet tirsdag morgen ca kl 4, etter en stund merker jeg at riene hadde endret seg litt. De varte litt lenger og kom ikke like tett. Vaginal sjekk viste likevel ingen endring, motivasjonen gikk rett i dass. Etterhvert begynte smertene å ta seg opp og det ble stadig vanskeligere å bare puste seg gjennom, måtte også lage litt lyd. Varmeposer ble en del av smertelindringen og jeg sa til alle (de typ hundre ulike jordmødrene som var innom rommet) at nå begynte det å gjøre skikkelig vondt. De ønsket til slutt å ta vannet for å få fortgang, og jeg ble livredd for at riene skulle ta seg opp for fort og at jeg skulle miste kontroll og få panikk, samtidig som jeg bare ville bli ferdig, var så sliten at jeg sovnet mellom riene.

Selve fødselen:
Kl 9:30 blir vi bedt om å komme på fødestuen når vi hadde fått i oss frokost. Riene var da så vonde at jeg knapt klarte en hel brødskive, så gikk vi inn. Det ble det ny sjekk, 4 cm åpning, men godt modent ellers. Legen tok vannet ca kl 10 og riene tok seg fort opp både i styrke og varighet. Plutselig varte de i 3 min og var helt umulig å bare puste seg gjennom. Samboer gikk på do, og i mellomtiden fikk jeg så store problemer med pusteteknikk og så store smerter at jeg sa til jordmor at dette klarer jeg ikke uten epidural denne gangen. Kastet opp i munnen to ganger. De tok ny sjekk som viste 6 cm åpning og de bestilte epidural og sa at dette kan fortsatt ta noen timer. Riene kom i sinnsyke bølger, samboer var heldigvis tilbake, jeg bannet og på et tidspunkt føltes det som ungen spente seg nedover i bekkenet (jeg lå på rygg). Jeg skalv ukontrollert i hele kroppen pga smertene. Og plutselig kom pressriene kastet på meg. Jeg ble livredd fordi jeg jo nettopp bare hadde 6cm og holdt tilbake alt jeg kunne. Ropte til jordmoren at «jeg må presse, men jeg tørr ikke!!», hun ble like forfjamset som meg og sa «hæ? Nå?» og heiv seg over meg og tok en sjekk før rien var over. «Her er det full åpning jo! Nå kommer hun!» og hun heiv seg rundt for å få inn resten av følget. En lettere forvirret anestesilege ble kastet på dør da han dukket opp, stakkar. Liten pause, så kom neste rie og jeg fikk trykke hvis jeg følte for det. To trykk så var hun ute, kl 11:04. Ingen rifter, men det jeg gjetter er et skrubbsår og barnet rett opp på brystet. Angrer litt på at jeg ikke tok imot henne selv slik jordmor tilbød, men jeg følte meg fortsatt helt handlingslammet av kanylene i hendene. Vi fikk ta den tiden vi trengte før baby tok puppen også, og det var veldig viktig for meg.

Sjokket fikk landet litt etterhvert, men jeg var helt skjelven og rar i kroppen i noen timer etterpå. Vi ble rådet om å snakke oss gjennom fødselen på samtale med en jordmor mens vi er på barsel, fordi det ble så mange inntrykk på relativt kort tid.

Alt i alt, veldig glad for at fødselen fikk ende slik, når igangsetting ble så langdryg og vanskelig. Gråt mye mer gjennom dette forløpet enn sist jeg ble igangsatt, og følte meg mye mer elendig og ubrukelig, trodde kroppen min ikke kom til å klare fødselen denne gangen. Under en av de siste riene tror jeg at jeg sa til jordmor «nå vil jeg ikke mer, nå kommer jeg til å dø». Men jeg overlevde denne gangen også, og nå er flokken komplett :Heartred:Heartred

Det er tungt når fødselen drar ut i tid, og det blir rier som ikke er effektive..lå selv i 36timers fødsel med eldstesnupp❤️

Endelig var lille frøkna her :love017 Gratulerer så mye med lillesøster:happy093:talk017:gen014:dummy1::binkybaby:Heartpink:blob9:cool05:dance008:dance011:hug007kose deg masse med lille nurket, og bare nyyyt nyfødtbobla❤️

Gratulerer så mye :love7 :Heartred

Gratulerer så masse med lille jenta❤️ :love017 For en jobb du har gjort❤️ Hun er 5 gram unna å være identisk med jenta mi som ble født for 8 år siden:D:Heartred

3 uker (+2 dager)

Jeg har hatt lyst å skrive en oppdatering, men jeg sliter enormt med å få ned tankene mine. De virker flytende og hoppende og jeg klarer liksom ikke å tenke ferdig, hvis du skjønner.

Men alt er bra med meg, sånn bortsett fra sykdom (som startet dagen før fødselen). Tett i nesen og fæl hoste. Begynner å bli smått bedre, men er fortsatt preget av det. Søvnmangel i tillegg er jo oppskriften på utbrenthet, så her er det stort sett rolige dager. Fokuset er på at begge barna skal ha det bra, og jeg prøver å sove og spise når jeg kan, alt annet får vente.

Lille går endelig opp i vekt, etter at vekten bare gikk nedover første uken vi var hjemme fra sykehuset. Dårlig sugetak og hun sovner på puppen, så vi har måttet ettermate med mme først etter hver amming, men nå er vi nede på to flakser hver dag. Ellers må jeg sette meg inn i hvordan øke produksjon og/eller få til pumping.

En tanke som stadig slår meg nå er at jeg er enormt lettet over å være ferdig. Jeg skal aldri gå gravid igjen, jeg skal aldri føde igjen. Heldigvis! For jeg tror faktisk jeg hadde vært livredd hvis jeg skulle gjort dette igjen, spesielt siden det gikk så fort nå sist. Det skremte rett og slett livskiten av meg!

Nå nyter jeg alt det fine med familielivet, som da jeg kunne stå opp med begge barna og gå rolig til barnehagen og levere storebror med lillemor i vogna :Heartred På lørdag skal jeg prøve meg på første utflukt alene med begge også, spent! :Heartred

5 mnd gammel snupp :Heartred

Jeg har villet oppdatere ganske mange ganger etter fødsel, men tankene svever avgårde uten meg:hilarious: I dag er det 5 mnd siden livet ble komplett, og overgangen gikk overraskende fint for alle. Ammingen gikk seg til til slutt, selv om hun nå dier veldig ofte både dag og natt. Nå er natten vanskelig med mye oppvåkning og amming, men vi øver på å la smokken ta seg av å roe henne igjen når det bare er en time siden sist hun ammet. Ellers går det veldig bra altså, og tiden flyr… noe som er både veldig godt og kjempevemodig:smiley-angry017 Nå skal alt hun vokser fra ut av huset, og jeg kjenner på en stor klump i halsen av det. Men vi er jo ferdig.
Og det er litt fint å tenke på det også:Heartred

5 mnd gammel snupp :Heartred

Jeg har villet oppdatere ganske mange ganger etter fødsel, men tankene svever avgårde uten meg:hilarious: I dag er det 5 mnd siden livet ble komplett, og overgangen gikk overraskende fint for alle. Ammingen gikk seg til til slutt, selv om hun nå dier veldig ofte både dag og natt. Nå er natten vanskelig med mye oppvåkning og amming, men vi øver på å la smokken ta seg av å roe henne igjen når det bare er en time siden sist hun ammet. Ellers går det veldig bra altså, og tiden flyr… noe som er både veldig godt og kjempevemodig:smiley-angry017 Nå skal alt hun vokser fra ut av huset, og jeg kjenner på en stor klump i halsen av det. Men vi er jo ferdig.
Og det er litt fint å tenke på det også:Heartred
Det kjenner jeg også på, vi er også ferdig nå. Lillebror er straks 9 mnd og jeg skal begynne å jobbe om to små uker. Det er så vanvittig sårt. Og alt vi selger unna som han vokser fra, det kan jeg ikke tenke på :Heartred Samtidig så elsker jeg at han er så våken og så med, han ler av alt som er morsomt, hermer og ønsker å være med på alt som skjer! Det blir det bare mer og mer av etterhvert og jeg vet at jeg digger det som kommer!

Snart 1-års dag og…? Hva nå?

Om knappe to mnd fyller lillemor 1 år. Jeg har både elsket og hatet denne babytiden også, men den har stort sett vært bedre enn sist. Hun krever mindre av meg, har alltid godtatt å ligge i vognen, storebror håndterte overgangen supergodt. Det eneste som tærer på er at min samboer (faktisk nå ektemann), er borte ganske mye og innimellom lenge (1-2 uker). Det har vært tøft, men den siste gangen nå kjente jeg at bitterheten slapp litt taket. Da hadde jeg ikke hjelp fra besteforeldre, og klarte meg helt fint. Slitsomt, men det gikk bra liksom. Endelig begynner vi å få hodet over vannet igjen, jeg har begynt på jobb igjen og lillemor trives godt hjemme med far.

Så…? Hva nå?
Jeg er så verpesjuk at det er helt jævlig. Vi har egentlig bestemt at vi er ferdig. Vi har også egentlig bestemt at han skal snippe. Egentlig skulle jeg gå på minipillen til han var klarert, men pga mye bivirkninger så slutter jeg nå. Og jeg går daglig og tenker på om vi skulle fått en liten en til. Jeg føler meg ikke ferdig. Samtidig sier all logikk at vi er ferdige. Men… men… jeg er ikke ferdig! Jeg vil ha en til!! :smiley-angry017 Det føles ekstremt egoistisk, og jeg kommer aldri til å lure eller tvinge mannen min med på det. Men en del av meg håper noe inderlig at han skal si at «ok, vi kjører på». Men da må det skje nå.

Stay tuned…
Enten blir det testing, eller så blir det sorgarbeid.

Åh jeg kjenner igjen den følelsen! Jeg sørget i sikkert seks år før jeg fikk gubben med på laget og det ble en attpåklatt i fjor :Heartred Klem til deg

Åh jeg kjenner igjen den følelsen! Jeg sørget i sikkert seks år før jeg fikk gubben med på laget og det ble en attpåklatt i fjor :Heartred Klem til deg
Åååh :Heartred Bra du endelig fikk ham med! Vi begynner begge å bli for gamle for babylivet, så vi har liksom ingen tid å miste. Jeg syntes 3 år i mellom var helt perfekt, mens hvis vi starter igjen nå vil det bare være 2 år. Attpåklatt blir det uansett ikke på oss:sorry:

Åååh :Heartred Bra du endelig fikk ham med! Vi begynner begge å bli for gamle for babylivet, så vi har liksom ingen tid å miste. Jeg syntes 3 år i mellom var helt perfekt, mens hvis vi starter igjen nå vil det bare være 2 år. Attpåklatt blir det uansett ikke på oss:sorry:
Vi har 17 mnd mellom våre to eldste. Det var ikke planlagt at de skulle bli så tette, og det har til tider vært heftig. Angrer likevel ikke et sekund, de har hatt så enormt mye glede av hverandre oppigjennom :Heartred Kan anbefales

Back
Topp