Kosmetikk-tråd

Babyyyy

Flørter med forumet
Marsfiolene 2026 ♡
Tenkte det kunne være fint med en kosmetikk-tråd, der vi kan tipse hverandre om kosmetikk/sminke man føler seg komfortabel med å bruke under graviditeten:love7

Last edited:
For meg har det vært skikkelig vanskelig å finne helt trygge alternativer til sjampo, deodorant og dusjsåpe. Har landet på Humble sin «simply unscented» deo stick, kjøpte denne på Sunkost. Synes ikke den tar helt bort kroppslukt men den minimerer den godt nok, så lenge jeg er trygg på å ikke skade fosteret. Når det gjelder dusjsåpe er jeg litt usikker ennå, men har landet på Vossabia sin dusjsåpe. Jeg er redd essensielle oljer men denne skulle vel ikke ha noen som er oppført på risiko-lista. Sjampo er vanskeligere. Vossabia sin sjampo inneholder einerolje som jeg leser overalt at en bør unngå (også uttynnet?!), og Neutral sin sjampo inneholder sulfater som også anbefales å unngå… Jeg blir sprø, har ikke vasket håret på over en uke og er redd for at fosteret har tatt skade av de inntil 6 gangene jeg vasket håret med Vossabia-sjampo før jeg oppdaget dette :dead:

Nei, nå leser jeg at einerlåg, som er i Vossabia-dusjsåpen, ikke er safe likevel… gahhh blir helt koko…

EDIT: Etter mange kloke svar her har jeg slått meg til ro med at det jeg bruker er helt innafor, og det går nok bra for dere andre som bruker det samme som dere alltid har brukt også. Det sunneste valget er nok å gå for det som føles riktig for en selv, og at man ikke stresser for mye rundt graviditeten :Heartpink

Last edited:
Shit! Dette har ikke jeg tenkt på i det hele tatt? Jeg bruker Vossabia når jeg er hjemme. Nå har jeg jo vært på ferie, så har ikke brukt den fryktelig mye- men sikkert mer enn deg! Trodde ikke dette var farlig? Med sjampo og kremer?

Hvor leser du dette?

Fant denne;

Ser at Weleda produktene blir anbefalt flere steder, de er jo gode og økologiske. Og det som står om eteriske oljer her er jo mer at det ikke anbefales fordi man ikke vet om det kan være farlig? Litt sånn føre var?

Nå er jo dette en butikk da, så sikkert mange produkter som går greit som ikke står her. Men en fin start da!

Fant også denne; fra en legevakt.

Jeg ville ikke bekymret meg fryktelig mye for dette :Heartred Jeg bruker stort sett økologiske produkter selv. Leste også et sted at sjampo ikke er så krise. Håret ditt er jo tross alt dødt, så det er jo eventuelt hva kroppen opptar gjennom hodebunnen.

Fant også denne :Heartred Flere av rådene om hva du skal unngå virker absolutt som et «føre var» - prinsipp. Håper det hjelper! Det var iallfall godt for meg å lese, da jeg umiddelbart ble stressa :smiley-ashamed004
Synes også det er rart å rope opp om salisylsyre til bruk utenpå huden, når jeg og mange med meg skal bruke Albyl-E nesten hele svangerskapet. Det er jo nettopp acetylsalisylsyre.

Bruker vossabia sin sjampo. Min tanke er også at de eteriske oljene i produktene der, er godt utblandet, så kan umulig gi særlig bivirkninger, og virker vel helst lokalt? Men jeg skal snakke med ei venninne som har studert eteriske oljer og høre hva hun tenker. :bag:

Bruker jo også kun kremer fra vossabia, og bruker deo fra fussy. (Eneste naturlige deoen jeg synes har funket ordentlig. Tror kanskje nuud hadde litt effekt også, men den var så kjedelig å bruke uten lukt :p)

I dusjen bruker jeg mine vanlige produkter. Ikke sjekket noen av de. Tenker at en krem/serum man påfører på huden før man legger seg kan være mer «skadelig» enn et produkt man skyller ut av håret etter kort tid. Selv om det skal mye til for at det faktisk er fare for noen skade i det hele tatt. Har gått på et produkt med retinol som jeg kuttet ut da jeg fant ut at jeg var gravid, samt en kvisekrem på resept. Ellers var hudpleie-serien min trygg for gravide :love7

Hvis noen er på utkikk etter gode hudprodukter, kan jeg virkelig anbefale BePlain. Jeg bruker oljerensen innimellom, cleansing foam’en hver kveld for å fjerne sminke og rense huden og Aqua Moisturizer som fuktighetskrem. Samt solkremen. Elsker de! Alle er trygge for gravide.

Tenkte det kunne være fint med en kosmetikk-tråd, der vi kan foreslå trygge produkter for hverandre.

For meg har det vært skikkelig vanskelig å finne helt trygge alternativer til sjampo, deodorant og dusjsåpe. Har landet på Humble sin «simply unscented» deo stick, kjøpte denne på Sunkost. Synes ikke den tar helt bort kroppslukt men den minimerer den godt nok, så lenge jeg er trygg på å ikke skade fosteret. Når det gjelder dusjsåpe er jeg litt usikker ennå, men har landet på Vossabia sin dusjsåpe. Jeg er redd essensielle oljer men denne skulle vel ikke ha noen som er oppført på risiko-lista. Sjampo er vanskeligere. Vossabia sin sjampo inneholder einerolje som jeg leser overalt at en bør unngå (også uttynnet?!), og Neutral sin sjampo inneholder sulfater som også anbefales å unngå… Jeg blir sprø, har ikke vasket håret på over en uke og er redd for at fosteret har tatt skade av de inntil 6 gangene jeg vasket håret med Vossabia-sjampo før jeg oppdaget dette :dead:
Ops! Jeg bruker vossabia sjampo også. Har ikke tenkt på at den kunne være skadelig. Har også C-soaps sin sjampo og balsam. Vet du noe om disse tilfeldigvis?

Jeg bruker akkurat de samme produktene som jeg gjorde tidligere. Parfymefritt og for sensitiv hud :) Føler meg helt trygg på det, selv om ingen av produktene er 100% naturlige.
Samme her! :)

Bruker rens fra Round lab, centella ampoulle fra Skin1004, Decubal clinic cream og beauty of Joseon sin spf 50 til ansiktet. Huden min reagerer på parfyme, eteriske oljer og sterke ingredienser, så har funnet noen produkter som er milde for min rosacea-hud. De skal også være trygge å bruke i graviditeten!

Ops! Jeg bruker vossabia sjampo også. Har ikke tenkt på at den kunne være skadelig. Har også C-soaps sin sjampo og balsam. Vet du noe om disse tilfeldigvis?
Min venninne, som har gått veldig veldig inn i eteriske oljer, og studerer biopati (mye urtestudier osv da), sa at siden sjampoen er kokt, så er mesteparten av virkningen (den man "er redd for") borte likevel, og sitter i hovedsak bare igjen med lukten.
Leser selv når jeg søker at varme kan "ødelegge effekten" på eteriske oljer, så det er jo hold i det.

Så da tenker jeg at jeg blir iallefall å fortsette med sjampoen selv i alle fall.

Min venninne, som har gått veldig veldig inn i eteriske oljer, og studerer biopati (mye urtestudier osv da), sa at siden sjampoen er kokt, så er mesteparten av virkningen (den man "er redd for") borte likevel, og sitter i hovedsak bare igjen med lukten.
Leser selv når jeg søker at varme kan "ødelegge effekten" på eteriske oljer, så det er jo hold i det.

Så da tenker jeg at jeg blir iallefall å fortsette med sjampoen selv i alle fall.
Åh det var godt å høre at jeg ikke har gjort noe veldig uheldig for det lille nurket! Og veldig behagelig å slippe å lete etter ny sjampo. Takk for svar!

Shit! Dette har ikke jeg tenkt på i det hele tatt? Jeg bruker Vossabia når jeg er hjemme. Nå har jeg jo vært på ferie, så har ikke brukt den fryktelig mye- men sikkert mer enn deg! Trodde ikke dette var farlig? Med sjampo og kremer?

Hvor leser du dette?
Fant denne;

Ser at Weleda produktene blir anbefalt flere steder, de er jo gode og økologiske. Og det som står om eteriske oljer her er jo mer at det ikke anbefales fordi man ikke vet om det kan være farlig? Litt sånn føre var?

Nå er jo dette en butikk da, så sikkert mange produkter som går greit som ikke står her. Men en fin start da!
Fant også denne; fra en legevakt.

Jeg ville ikke bekymret meg fryktelig mye for dette :Heartred Jeg bruker stort sett økologiske produkter selv. Leste også et sted at sjampo ikke er så krise. Håret ditt er jo tross alt dødt, så det er jo eventuelt hva kroppen opptar gjennom hodebunnen.

Fant også denne :Heartred Flere av rådene om hva du skal unngå virker absolutt som et «føre var» - prinsipp. Håper det hjelper! Det var iallfall godt for meg å lese, da jeg umiddelbart ble stressa :smiley-ashamed004

Åh, tusen takk for betryggende svar! :Heartpink
Følte meg plutselig veldig rådvill, og er jo en typisk overtenker, så godt å vite hvordan andre tenker her:Heartpink

Bruker vossabia sin sjampo. Min tanke er også at de eteriske oljene i produktene der, er godt utblandet, så kan umulig gi særlig bivirkninger, og virker vel helst lokalt? Men jeg skal snakke med ei venninne som har studert eteriske oljer og høre hva hun tenker. :bag:

Bruker jo også kun kremer fra vossabia, og bruker deo fra fussy. (Eneste naturlige deoen jeg synes har funket ordentlig. Tror kanskje nuud hadde litt effekt også, men den var så kjedelig å bruke uten lukt :p)

Tuuusen takk for at du forhørte deg med venninnen din, og at du poster tilbakemeldingen her! Det er til så stor hjelp for hysterisk overtenkende meg:Heartpink:Heartpink Da skal jeg bruke den jeg også!

Og også tusen takk til alle andre som har svart her, godt å vite at flere andre vasker håret og kroppen med «vanlige» produkter :love017

Back
Topp