Lillafrosk
Firebarnsmamma♡
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Sensommerlykke 2017
Oktoberbarna 2021♡
Julilykke 2023
Marsfiolene 2026 ♡
Så man må egentlig aldri inn til legen? Jordmor oppfordret til å ta kontakt med legen først og at det er de som setter opp UL. Jordmor er veldig mye nærmere meg enn fastlegen min, så tenkte å ta mest mulig oppfølging hos jordmor egentlig.
I vår kommune må man til legen i første trimester, for å ta blodprøvene som skal til (mellom uke 10-12), og evt få tatt rhesus-blodprøve, og den rhesus-sprøyten..
Utenom det kan man velge å gå kun til jm. Eller kun lege. Egne preferanser.
De skriver som regel på helsekortet, spør litt om formen din osv, sjekker blodtrykket og tester urin for uvi. Ta med urinprøve til første time (og alle timer deretter).
Etter uke.. ja, spørs egentlig på jm/lege, alt fra 12-16, så sjekker de hjertelyd hver time også.
Jeg føler egentlig mannen er ganske overflødig på disse timene, for det går jo mest på mors helse; eneste er vel mtp farskapserklæringen senere.
Av og til så er det greit å spørre jordmor om utfloden sin, sopp i underlivet og diverse uten at partner trenger å høre; men når dette er første barnet, så kan det sikkert være fint for partner også å være med første timen; eller evt midt i en gang.
Men personlig synes jeg gubben blir overflødig, og alle ting han evt lurer på, kan som regel jeg svare på

Jeg ventet med å ordne sånt til 4+4, når jeg fikk fin hcg-måling den dagen kjentes det litt tryggere ut