BABY NR 2 ER FØDT
28.05.25
(Og morkakerester
)
(Blir et litt langt innlegg, siden det allerede er 4 uker siden fødsel)
Hun kom med planlagt keisersnitt på onsdag 28. mai, 38+2
Hun er helt utrolig nydelig, og jeg er kjempeforelsket!
Fødsel:
Kom inn til føden på Rikshospitalet kl 7, og fikk et rom der, hvor jeg skiftet til sykehusklær, ble tatt noen målinger av meg, og fikk satt inn kateter. Ble trillet ned til operasjonssalen ca kl 8, og fikk satt spinalbedøvelse. Selve keisersnittet tok 45 min. Det var svært smertefullt, så jeg fikk litt beroligende, og en del smertestillende og lokalbedøvelse. Det verste var når morkaka skulle ut. Jeg trodde jeg skulle svime av.
Var helt fantastisk når jeg fikk henne på brystet mitt

Fikk ha henne hos meg hele tiden mens jeg var på oppvåkningen, noe som jeg ønsket sterkt, siden jeg ikke fikk det første gangen. Ammingen kom igang med én gang, og det var en helt fantastisk følelse

Med førstemann gikk ikke ammingen helt som planlagt, og jeg endte opp med å amme med skjold helt til vi avsluttet ammingen etter 15 mnd.
Etterpå ble jeg trillet opp på barsel, og fikk et dobbeltrom alene første natta (frem til kl 6 på morgenen). Det var skikkelig godt. Jeg var raskt oppe på beina (klarte å gå til og fra badet allerede samme dagen som ks’et), og følte meg i overraskende god form. Jeg dro hjem fra sykehuset på lørdagen (tre netter på barsel), og det var veldig godt å komme hjem!
Hun var i seteleie, så de målte ikke lengden hennes, men hun var 3,5 kg. Etter 48 timer hadde hun bare gått ned 3%!! Hun var bare 75g unna fødselsvekt da vi dro hjem fra sykehuset
Storebror fikk omgangssyken på torsdagen mens jeg var på sykehuset, og ble passet av besteforeldrene. Heldigvis var han frisk igjen da han kom hjem på søndag. Han var nok veldig overveldet da han kom hjem, og ville ikke si hei til meg. Men det gikk seg til etter hvert, og han ville hilse på babyen.
———
Tenk at han har blitt 22 mnd allerede! Han er en flink storebror, og interessert i lillesøster. Han har tatt det overraskende bra! Han skal alltid rett bort og hilse på "baby" når han kommer hjem fra barnehagen, og han koser litt på henne innimellom, og opptatt av at hun må ha smokk, haha!

Har ikke merket noe til sjalusi ennå. Han blir litt engstelig hvis hun begynner å gråte (som er svært sjeldent, kun når hun er sulten), men det går seg nok til
Formen min har vært veldig bra, men etter 14 dager hadde jeg fortsatt intense smerter som plutselig kom og gikk, rett over keisersnittet. Og jeg blødde fremdeles en god del fra renselsen etter 3 uker, så jeg fikk komme inn på sykehuset for en sjekk. Måtte innom legevakten først, brukte en times tid der, og ble sendt videre til sykehuset. Satt på venterommet i hele 5 timer (!!) før jeg ble tatt inn til sjekk. Ble tatt både utvendig og innvendig UL. Viste seg at jeg hadde litt morkakerester, og vi ble enige om at jeg skulle prøve en Cytotec-kur hjemme først. Var på kontroll igjen i går, og hadde fortsatt rester, så da ble vi enige om utskrapning. Tilfeldigvis hadde ledig tid til utskrapning samme dag, og det ble satt opp til utskrapning i narkose allerede et par timer senere. Vi fikk enerom på dagkirurgi, som var utrolig deilig siden både mann og baby var med. Alt gikk veldig fint, og jeg er glad restene ble oppdaget, for restene lå såpass langt opp i livmoren at det mest sannsynlig ikke hadde kommet ut selv.
Vis vedlegget 463567