Fødested - Oslo

RanA

Flørter med forumet
Hei,
Det er ikke lenge til jeg skal søke fødeplass, og jeg er helt blank! Jeg har forsøkt å lese om de forskjellige mulighetene her i Oslo, men synes det er vanskelig.

Er det noen her som har erfaringer med Rikshospitalet, Ullevål eller Ahus? Jeg er førstegangsfødende og trenger hjelp :hilarious:

Hei,
Det er ikke lenge til jeg skal søke fødeplass, og jeg er helt blank! Jeg har forsøkt å lese om de forskjellige mulighetene her i Oslo, men synes det er vanskelig.

Er det noen her som har erfaringer med Rikshospitalet, Ullevål eller Ahus? Jeg er førstegangsfødende og trenger hjelp :hilarious:
Har veldig god erfaring med Ahus. De har store føderom med badekar på alle rom, og var sååå fornøyd med de ansatte

Aha, og er det mest behagelig å føde i badekar? Jeg er virkelig helt grønn på dette altså:nailbiting: hva med tiden etterpå? Jeg hører Ullevål har barselhotell?

Hvor i Oslo bor du? Det er kun innbyggere fra tre bydeler som kan søke seg dit, dvs de som sogner dit. Dette er en endring som har skjedd ila de siste årene, ut fra hva jeg har forstått. Men tror du kan legge til Bærum på lista :)

Kan samtidig legge til at jeg har født to ganger på Ullevål (vår og sommer) og veldig fornøyd med både føde og barsel. Vi bodde på barselhotell begge gangene :)

Aha, og er det mest behagelig å føde i badekar? Jeg er virkelig helt grønn på dette altså:nailbiting: hva med tiden etterpå? Jeg hører Ullevål har barselhotell?
Aldri testet :hilarious: Bare synes det virket så luksus, og rommene var sykt fine og hjemmekoselige!

Jeg fødte på Rikshospitalet! Veldig fornøyd egentlig, syns jeg ble godt tatt i mot og fulgt opp i svangerskapet. Endte med å rekke vaktskifte under fødsel så hadde to jordmødre, hun ene var helt fantastisk og hun andre likte jeg egentlig veldig dårlig, men er fornøyd sånn jevnt over. Endte i KS og far fikk bo der de fem nettene jeg var innlagt :)

Hvor i Oslo bor du? Det er kun innbyggere fra tre bydeler som kan søke seg dit, dvs de som sogner dit. Dette er en endring som har skjedd ila de siste årene, ut fra hva jeg har forstått. Men tror du kan legge til Bærum på lista :)
Åjaa, hvilke bydeler da? Vi bor i bydel Nordstrand :) Bærum blir kanskje litt langt da?

Jeg fødte på Rikshospitalet! Veldig fornøyd egentlig, syns jeg ble godt tatt i mot og fulgt opp i svangerskapet. Endte med å rekke vaktskifte under fødsel så hadde to jordmødre, hun ene var helt fantastisk og hun andre likte jeg egentlig veldig dårlig, men er fornøyd sånn jevnt over. Endte i KS og far fikk bo der de fem nettene jeg var innlagt :)
Takk for svar! Vet du om de har barselhotell der? Er så redd for å bli sendt hjem med engang. Jeg kan ingenting om babyer:laughing002

De har ikke barselhotell! Men du blir ikke sendt hjem uansett, er bare partner eventuelt som blir sendt hjem en og ikke får sove over om de ikke har flere familierom. Du bare sover på barselavdelingen og der får man masse hjelp. Har sykepleier som passer på deg og barnepleier som hjelper til med barnet og gir god opplæring og veiledning. Når vi var der fikk vi masse hjelp og de hadde alltid god tid til oss

Takk for svar! Vet du om de har barselhotell der? Er så redd for å bli sendt hjem med engang. Jeg kan ingenting om babyer:laughing002
De har ikke barselhotell! Men du blir ikke sendt hjem uansett, er bare partner eventuelt som blir sendt hjem en og ikke får sove over om de ikke har flere familierom. Du bare sover på barselavdelingen og der får man masse hjelp. Har sykepleier som passer på deg og barnepleier som hjelper til med barnet og gir god opplæring og veiledning. Når vi var der fikk vi masse hjelp og veiledning og de hadde alltid god tid til oss!

Hei,

Jeg fødte på Ahus Nordbyhagen februar 24. Superfornøyd med føden og barselhotellet. Barselavdelingen var ikke så kul å være innom pga. neket jeg delte rom med, men alt i alt veldig fornøyd. Det var stappfult på obspost, føden, barselavd og barselhotellet og det var merkbart. Hadde allikevel en god opplevelse og anbefaler absolutt å føde der ut i fra min opplevelse. Var innom Ahus fra kvelden 20/2 og ble utskrevet ettermiddagen 25/2 så rakk innom mange skift på de dagene hvorav de to første døgnene var på føden. Badekaret på føden prøvde jeg men for min del var det alt annet enn behagelig og avslappende selv om initial fødeplan var badekarfødsel. Samtidig veldig fint at alle rommene tilbyr badekar og lurt å forsøke om man har mulighet til det.

Jeg bodde rett ved Ahus Kongsvinger sist og hadde all svangerskapsoppfølging der, mens jeg hadde fødeplass på Ahus Nordbyhagen. Nå bor jeg rett ved Ahus Nordbyhagen og har fødeplass der igjen. Ettersom jeg er helsepersonell og har jobbet på bla. Kongsvinger, så valgte jeg bort Kongsvinger pga. hvordan jeg opplevde de som jobbet der og fordi det er et lite sykehus til fordel for bedre beredskap (i tilfelle akuttsituasjon ifb fødsel) på Nordbyhagen. Mange velger dog Kongsvinger over Nordbyhagen da fødeavd på Kongsvinger har et veldig godt rykte. Jeg valgte dem bort da de f.eks. ikke har barnelege på huset, ei har de nyfødt intensiv, noe som innebærer en helikoptertur på 20 min for å få en eventuell nødvendig hjelp - en risiko jeg ikke var villig til å ta som førstegangs og som jeg heller ikke er villig til å ta nå, samt at jeg ønsker å være nærmere beredskapen som holder til i Oslo. ‘Utfordringen’ er at både jeg og hankjønnet jobbe(r/t) i helsevesenet og kjenner for godt til beredskapen som foregår i kulissene.

Anbefaler å spørre og lese om erfaringer fra de forskjellige fødestedene her og ikke minst velg det som føles riktig for deg, din partner og baby :)

Back
Topp