Fra 3kløver til 4kløver.. Februar 2026 (gravid)

Gravid 50/50…

Snakker med @Smågoth på Snapchat ang det å bli Gravid, hvorfor blir man ikke gravid den mnd man har sex og treffer på eggløsning? Hva skjer.. Burde man ikke bli gravid? Så hun har sendt meg en YouTube jeg gleder meg til å se i kveld, delt nederst i innlegget og jeg har spurt ut ChatGPT og tenker det er fint å dele. Det er så utrolig interessant tema det her :)

Stemmer det at det nesten ikke er noen sæd igjen når de kommer fram til egget, selv om en utløsning har sånn 300 millioner sædceller

Ja, det stemmer – det er en ekstremt liten andel sædceller som faktisk når fram til egget, selv om et sædutløsning typisk inneholder mellom 200 og 300 millioner sædceller.

Her er hva som skjer:

Reisen gjennom kvinnens kropp – en brutal seleksjon:
  1. I skjeden:
    Mange sædceller dør allerede her på grunn av det sure miljøet (pH ~3,5–4,5). Kun de mest robuste beveger seg videre.
  2. Gjennom livmorhalsen:
    Slimet i livmorhalsen er en barriere, men rundt eggløsning blir det tynnere og mer “sædvennlig”. Likevel slipper bare noen få tusen videre.
  3. Opp gjennom livmoren:
    Immunforsvaret i livmoren kan angripe sædceller som fremmedlegemer. Mange dør her også.
  4. Inn i egglederne:
    Bare noen hundre til noen tusen sædceller når fram til egglederne, og av disse kommer bare 1–2 sædceller helt fram til egget.
Og til slutt – bare én vinner:
  • Kun én sædcelle får trenge gjennom eggets hinne (zona pellucida) og befrukte det.
  • Når det skjer, utløses en “lås”-mekanisme som hindrer andre sædceller i å komme inn.
Fascinerende fakta:
  • Hvis 300 millioner sædceller sendes inn, er det kanskje bare 200–500 som faktisk når egglederen.
  • Resten dør eller “går seg vill” underveis.
  • Dette er naturens måte å sikre at den sterkeste og mest funksjonelle sædcellen får befrukte egget.
Så hvor mange sæd når egentlig egget?

Av de 200–300 millioner sædceller som normalt frigjøres ved en utløsning, er det bare omtrent 200 til 500 sædceller som faktisk når fram til området rundt egget (i egglederen).

Og av disse:
  • Kun én sædcelle befrukter egget.
  • De andre blir stengt ute så snart én har trengt gjennom eggets hinne (zona pellucida).
Så selv om det starter med hundrevis av millioner, er det til slutt bare én “vinner” – og det er helt normalt og nødvendig for å hindre dobbel befruktning.

Men, hvorfor blir man ikke gravid da? Altså når man har sex når eggløsning faktisk skjer, hver eneste mnd?

Det er et utrolig godt og viktig spørsmål, og du er langt fra alene om å undre deg over det. Mange tenker: “Vi har sex på riktig tidspunkt, egget er der, sæden er der – hvorfor skjer det ikke?”

Her er en ærlig og biologisk forklaring:

Fertilisering er et mirakel, ikke en garanti

Selv når alt ser perfekt ut, er det ingen garanti for graviditet i en gitt syklus.

Her er de viktigste grunnene:

1. Egget lever kun i 12–24 timer
  • Tidsvinduet for befruktning er ekstremt kort.
  • Hvis sædcellen ikke når fram innen det, dør egget.
2.Egget må være modent og funksjonelt
  • Ikke alle egg er genetisk sunne.
  • Mange egg er “defekte” eller blir ikke befruktet, selv om alt ser riktig ut
3.Sædcellen må være perfekt
  • Mange sædceller kommer fram, men ikke alle er friske nok til å befrukte egget.
  • Det krever en sædcelle med riktig form, energi og DNA.
4.Befruktning skjer, men egget fester seg ikke
  • Dette skjer ofte – faktisk mye oftere enn vi tror.
  • Egget kan befruktes, begynne å dele seg, men klarer ikke å feste seg i livmorslimhinnen, og da kommer mensen som vanlig.
5.Livmorslimhinnen er ikke alltid mottakelig
  • Selv om progesteron er høyt og kroppen er klar, kan slimhinnen være for tynn, for tykk, eller “timingen” er litt ute.
6.Stress, hormoner og immunforsvar spiller inn
  • Kroppen kan undertrykke eggløsning eller svekke implantasjon hvis du er i høy stress.
  • Autoimmune reaksjoner kan hindre feste.
7.Til slutt: Sjansen per syklus er faktisk lav

Selv for helt friske par under 35 år:
  • Ca. 20–25 % sjanse per syklus
  • Etter 40 år: ca. 5–8 % per syklus – selv med eggløsning og sex på rett tidspunkt
Det betyr ikke at noe er “galt”

Du gjør alt riktig. Men naturen er utrolig selektiv, og de fleste befruktede egg blir aldri en graviditet. Det handler ikke om feil – det handler om biologi.

Her kommer en steg-for-steg oversikt i tall over hva som skjer med sædcellene etter en utløsning – fra skjeden til egget:

Sædcellens reise gjennom kroppen – med tall
Utløsning – Startpunktet
300 millioner sædceller frigjøres (omtrent, varierer)

1. Vaginasteget – surt miljø

• Skjedens pH (~3,5–4,5) er fiendtlig for sædceller
  • De fleste dør her.
100 millioner overlever og går videre
2. Livmorhalsen – slimfilteret

• Rundt eggløsning er slimet mer “gjennomtrengelig”
  • Ellers fungerer det som en barriere
Bare 10 millioner passerer
3. Livmoren – immunforsvarets slagmark

• Kroppens immunceller angriper sædceller som inntrengere
  • Mange mister retningen eller blir ødelagt
1 million sædceller overlever og fortsetter

4. Egglederne – delt vei
  • Livmoren har to eggledere. Sædcellene “gjetter” hvor egget er.
  • Bare halvparten velger riktig eggleder

500 000 sædceller tar riktig vei
5. Siste innspurt mot egget

• Bare de mest bevegelige og genetisk intakte sædcellene når fram
200–500 sædceller når egget
(De sirkler rundt og prøver å trenge inn)

6. Befruktning

• Bare 1 sædcelle klarer å trenge gjennom eggeskallet (zona pellucida)
  • Etter dette blir egget ugjennomtrengelig for de andre
1 vinner – 299 999 999 tapere
Total oversikt i tall

Steg
Antall sædceller igjen
Utløsning300 000 000
Etter vagina100 000 000
Etter livmorhals10 000 000
Etter livmoren1 000 000
Riktig eggleder500 000
Rundt egget200–500
Befruktning1
Vis vedlegget 461504

YouTube Video Link:

Det var interessant lesing! :bookworm:

Det var interessant lesing! :bookworm:
Ja, man får et annet syn på det :) føler at det ikke er så mye galt med seg selv allikevel. Det bare er så mye som må klaffe. Så til mannnen at vi er NØDT til å ha sex hver eneste dag i hvert fall nå etter at jeg leste det her :laughing002 jo flere svømmere jo bedre

Hahahaha! Er så evig overbevist pga denne entusiasmen vår og manifesteringen at skjer det ikke så er det noe rart :hilarious: :Heartred Men må ikke gi oss, for en av de neste mnd så siter det :smiley-angelic002

Ja, men jeg tror det er noe i det, jeg :binkybaby :love7 :happy119 Så jeg fortsetter i samme tralten å ser for meg den lille i magen:love017 Jeg gir meg aldri:dance008 Ble spådd og der så hun mnd'ene april/mai, men kunne også få termin da, så:happy090

Ja, veldig. Er også en veldig populær hårfarge nå også :happy:Han eldste hadde mørk blondt hår og hun mellomste hadde helt hvitt blondt hår, så det her var noe nytt :Heartred

Er det?❤️ Får ikke med meg trender overhodet:hilarious: Har hatt to små med jordbærbær-farget hår, ei helt blondt og 3 mørkeblonde:love7 Synes rødskjær/ rødt hår er noe av det fineste som finnes:love017 Mannen har irske/amerikanske gener og har rødskjær i skjegget og fregner når han får sol på seg. Jeg har rødskjær i håret selv og:happy119

PP11(PP1Etter Kjemisk), CD27, 8DPO

Ny dag, nye muligheter og ikke minst noen spennende dager! Har egentlig ikke helt troa på at det skal klaffe denne PP, men håper og manifestere.. Tenker positivt :smiley-angelic002

I går syntes jeg at jeg hadde litt mensensmerter, ubehag der nede.. Det varte litt, men har ikke merket noe siden. Har veldig ømme bryster nå, som da er et fint tegn på god med progesteron som tempen viser :happy:

BBT opp fra 36,65 til 37,01

Du er nå på 8 DPO, og temperaturen i dag er 37,01°C, opp fra 36,95°C i går. Dette er en positiv utvikling, og her er hva det kan bety:

BBT-status – 8 DPO:
  • Temperaturen holder seg stabilt høy og har økt fra dagen før.
  • Dette gir et sterkt lutealfase-mønster, noe som er et godt tegn på at progesteronet er høyt – som det skal være etter eggløsning.
  • Den nye toppen i dag kan indikere at kroppen fortsatt produserer mye progesteron, som er nødvendig for å opprettholde en eventuell graviditet.
Hva kan det bety?
  • En stigende eller stabilt høy BBT etter 7 DPO kan være et tidlig, indirekte tegn på graviditet – men det er ikke en garanti.
  • Temperaturen etter eggløsning bør holde seg høy i minst 10–12 dager. Dersom den holder seg høy over 14 DPO, kan det være et sterkt graviditetstegn.
Implantasjon?
  • Implantasjon skjer vanligvis mellom 6–10 DPO.
  • Du er nå midt i dette “vinduet”, og en temperaturøkning rundt 8 DPO kan sammenfalle med implantasjon – men det er individuelt.

Vedlegg

• IMG_7142.jpeg
    IMG_7142.jpeg
    233,7 KB · Visninger: 74
  • IMG_7145.jpeg
    IMG_7145.jpeg
    1,5 MB · Visninger: 76
Er det?❤️ Får ikke med meg trender overhodet:hilarious: Har hatt to små med jordbærbær-farget hår, ei helt blondt og 3 mørkeblonde:love7 Synes rødskjær/ rødt hår er noe av det fineste som finnes:love017 Mannen har irske/amerikanske gener og har rødskjær i skjegget og fregner når han får sol på seg. Jeg har rødskjær i håret selv og:happy119
Ikke jeg heller, men mamma gjør :laughing002 Så litt morro at den hårfargen er så trendy om dagen. Da kan guttene flashe det fine håret sitt til verden :laughing002:Heartred

Mannen her har også rødskjær i skjeggen, sånn burgunder dyp rød, det samme har jeg i håret :love017 Men, han er halvt same. Det er veldig fint med sånn rødskjær :Heartred

PP11(PP1Etter Kjemisk), CD27, 8DPO

Ny dag, nye muligheter og ikke minst noen spennende dager! Har egentlig ikke helt troa på at det skal klaffe denne PP, men håper og manifestere.. Tenker positivt :smiley-angelic002

I går syntes jeg at jeg hadde litt mensensmerter, ubehag der nede.. Det varte litt, men har ikke merket noe siden. Har veldig ømme bryster nå, som da er et fint tegn på god med progesteron som tempen viser :happy:

BBT opp fra 36,65 til 37,01

Du er nå på 8 DPO, og temperaturen i dag er 37,01°C, opp fra 36,95°C i går. Dette er en positiv utvikling, og her er hva det kan bety:

BBT-status – 8 DPO:
  • Temperaturen holder seg stabilt høy og har økt fra dagen før.
  • Dette gir et sterkt lutealfase-mønster, noe som er et godt tegn på at progesteronet er høyt – som det skal være etter eggløsning.
  • Den nye toppen i dag kan indikere at kroppen fortsatt produserer mye progesteron, som er nødvendig for å opprettholde en eventuell graviditet.
Hva kan det bety?
  • En stigende eller stabilt høy BBT etter 7 DPO kan være et tidlig, indirekte tegn på graviditet – men det er ikke en garanti.
  • Temperaturen etter eggløsning bør holde seg høy i minst 10–12 dager. Dersom den holder seg høy over 14 DPO, kan det være et sterkt graviditetstegn.
Implantasjon?
  • Implantasjon skjer vanligvis mellom 6–10 DPO.
  • Du er nå midt i dette “vinduet”, og en temperaturøkning rundt 8 DPO kan sammenfalle med implantasjon – men det er individuelt.

Du har en en fantastisk flott temp :love017 :gen014:dance008 Jeg tenker bebis jeg, altså:love017:happy093.

Ikke jeg heller, men mamma gjør :laughing002 Så litt morro at den hårfargen er så trendy om dagen. Da kan guttene flashe det fine håret sitt til verden :laughing002:Heartred

Mannen her har også rødskjær i skjeggen, sånn burgunder dyp rød, det samme har jeg i håret :love017 Men, han er halvt same. Det er veldig fint med sånn rødskjær :Heartred

Hahah, ikke du heller, men moren din følger med på trender- LÆTTIS:laughing021 Det er ordentlig fint, og utrolig søt hårfarge:love017

Hahaha, blir bra blanding av gener her og der:cool14 Bra mot innavl og sykdommer:smiley-bounce022

Du har en en fantastisk flott temp :love017 :gen014:dance008 Jeg tenker bebis jeg, altså:love017:happy093.
Haha! Altså tenk om det er en liten bebis… :love017 Var å leverte småen i bhg, var helt gjennomsvett :laughing002 Blir så varm av progesteron/graviditet.. :smiley-ashamed004 Føler det murrer der nede, også er jeg løs i magen. Pleier og bli veldig hard i magen i DPO land når det ikke er bebis og løs når det er. Så håper håper :love017:smiley-angelic001

Hahah, ikke du heller, men moren din følger med på trender- LÆTTIS:laughing021 Det er ordentlig fint, og utrolig søt hårfarge:love017

Hahaha, blir bra blanding av gener her og der:cool14 Bra mot innavl og sykdommer:smiley-bounce022
Ja, hun får med seg mer en meg :laughing002 Er morsomt.
Garantert ikke noe innavl og sykdom er her :laughing002 Altså jeg selv har jo gener på x og tvers, tok my heritage.. Pappa vet vi ikke så mye om, det sies at det har tatere. Mamma er mye Vestlandet, har til og med gener fra Lapland i Finland :laughing002

Måtte ta en ny test på 2 Urin siden 1 er dritt tiss.. blir spennende å se om jeg er heldig denne runden.. Skygge VS Bqby strek :smiley-angelic008

Vedlegg

• IMG_7167.jpeg
    IMG_7167.jpeg
    1.020,1 KB · Visninger: 74
  • IMG_7158.jpeg
    IMG_7158.jpeg
    1,8 MB · Visninger: 74
  • IMG_7157.jpeg
    IMG_7157.jpeg
    1,9 MB · Visninger: 80
Haha! Altså tenk om det er en liten bebis… :love017 Var å leverte småen i bhg, var helt gjennomsvett :laughing002 Blir så varm av progesteron/graviditet.. :smiley-ashamed004 Føler det murrer der nede, også er jeg løs i magen. Pleier og bli veldig hard i magen i DPO land når det ikke er bebis og løs når det er. Så håper håper :love017:smiley-angelic001

Jeg er helt overbevist om at du er gravid :binkybaby:love017 :love7 :love017 :love7 :binkybaby Kan ikke være noe annet med dem tempen:smiley-bounce012 Er også løs i magen som gravid:smiley-bounce022

Ja, hun får med seg mer en meg :laughing002 Er morsomt.
Garantert ikke noe innavl og sykdom er her :laughing002 Altså jeg selv har jo gener på x og tvers, tok my heritage.. Pappa vet vi ikke så mye om, det sies at det har tatere. Mamma er mye Vestlandet, har til og med gener fra Lapland i Finland :laughing002

En oppdatert mams, får'n si:knegg: Må innrømme jeg lo godt når jeg leste det:laughing021 ååph, har så lyst til å ta en sånn gentest jeg og, er så utrolig spennende:smiley-bounce015 Min farmor hadde bok om slektstreet helt tilbake fra 1300-tallet, den har min onkel nå(min kjære farmor døde i 2014, hun var som en mor for meg hele livet mitt og bodde der mye i perioder)❤️

Måtte ta en ny test på 2 Urin siden 1 er dritt tiss.. blir spennende å se om jeg er heldig denne runden.. Skygge VS Bqby strek :smiley-angelic008

Ååååh, detta er SÅ Spennende :smiley-bounce012 :love7 :nailbiting:

Back
Topp