TakkÅåhhh venter så spent på testing, og krysser alt som er for deg!!!![]()
![]()
![]()
![]()
Jaaa, det må du! Gleder meg så mye til å teste.. Ikke mange dagene igjen nå 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
TakkÅåhhh venter så spent på testing, og krysser alt som er for deg!!!![]()
![]()
![]()
![]()
Jaaa, det må du! Gleder meg så mye til å teste.. Ikke mange dagene igjen nå 

Du vet, før så var jeg så stresset ang det her.. Og ble så lei meg for testene aldri ble positive. Tenkte at jeg måtte skjerpe meg å få en mere positiv innstilling og det fikk jeg, men så får man litt negative tanker innimellom. Jeg har jo delt hele reisen min med @Dimon . Vi ble kjent i høst igjennom en Snapchat jeg har med flere mammaerLitt sånn influenser, deler hverdagen vår. Så siden da har vi snakket masse på sms og snap eller ja så og si hverdag. Og endelig ble hun gravid nå etter masse tøffe tak, og hun sa til meg når jeg fikk litt negative tanker at «nei du skal tenke og tro at du er gravid» så har begynt med det, så ble det kjemisk sist mnd. Og da følte jeg enda mere positivt på alt rundt det å blir gravid, for ingen ting er galt med oss. Og manifestere at man er gravid og heller ha den gode følelsen at det skjer er så mye bedre en følelsen på at hva om det ikke skjer, og det stresset det påfører
vil heller tenke og tro at jeg er det nå
om du skjønner. For stress og negativitet er ikke bra for noen av oss
Haha, fantastisk.. Skulle ønske jeg hadde så mange testerer regne teste himmelen hos deg
Jaaa, men dessverre så er det skjebnen som bestemmeså får vi håpe den setter oss på samme i hvert fall
![]()
Ikke fått med meg noe av det
Spennende, det vil jeg også prøve på denne mnd

Har kjøpt tester hver mnd og spart opp hver mnd- til slutt blir det en del

Føles feil å putte «latteremoji» av blank test, men you know what I mean6 DPO Kveld
Bare en kjapp tur innom for å tilfredsstille teste tøser.. Vet det er bortkastet altså, men ekstremt tilfredsstillende![]()

6 DPO Kveld
Bare en kjapp tur innom for å tilfredsstille teste tøser.. Vet det er bortkastet altså, men ekstremt tilfredsstillende![]()

Man vet aldri. Jeg får tidlig utslag. Sist fikk jeg positiv test ved midnatt - 6 DPO. Let the fun begin!6 DPO Kveld

Haha, har ikke delt det her inne faktisk. Altså, vet jo ikke om noen kjenner meg. Så venter med å dele til jeg blir gravid og har kommet over 12 uker og OTULDetta har da gått meg helt hus forbiIkke fått med meg noe av det
Det sies jo at tro kan flytte fjell, så hvorfor ikke? Og er finnes da ikke noe bedre enn en positiv innstilling til ting- også prøving og graviditetSpennende, det vil jeg også prøve på denne mnd
Jeg har kjøpt opp tester over laaaang tid, da jeg har "nestet" og gjort klart til prøvingenHar kjøpt tester hver mnd og spart opp hver mnd- til slutt blir det en del
Hadde vært så hyggelig om vi alle kom i samme termingruppe- Tenk, for et kaklekor
Weeee... Bare to dager igjen til du begynner å teste![]()
haha, så tenk jeg er gravid, og stryk magen. Enda dag stryker du en kule mage med baby inni 

Må bare komme i samme termin gruppe 

Haha! Ja, er litt morro det herFøles feil å putte «latteremoji» av blank test, men you know what I mean![]()
Fant på noen unnskyldninger til å ta 
Tok i dag ogsåDa var testingen igang![]()
![]()
![]()
har så sykt troa! Manifestere 

Det er helt fantastiskMan vet aldri. Jeg får tidlig utslag. Sist fikk jeg positiv test ved midnatt - 6 DPO. Let the fun begin!![]()
Det fikk @mamat2prinsesser&4prinser også
er så gøy med testingen, for man vet aldri når streken kommer
Steg | Antall sædceller igjen |
| Utløsning | 300 000 000 |
| Etter vagina | 100 000 000 |
| Etter livmorhals | 10 000 000 |
| Etter livmoren | 1 000 000 |
| Riktig eggleder | 500 000 |
| Rundt egget | 200–500 |
| Befruktning | 1 |
Ikke sant! Vi alle er faktisk små miraklerEr så utrolig mye som skal klaffe! Er ikke rart man trenger så mange millioner sædceller![]()

Haha ja! Den videoen er så fascinerende, lå i natt og håpte at det skjedde inni kroppen min akkurat daIkke sant! Vi alle er faktisk små mirakler![]()
![]()

Gleder meg til å se den etterpå! Akkurat nå er det her mitt huperfokus så da kan jeg bruke tid på YouTubeHaha ja! Den videoen er så fascinerende, lå i natt og håpte at det skjedde inni kroppen min akkurat da![]()
Ellers så ser du meg ikke henge på den siden..Gravid 50/50…
Snakker med @Smågoth på Snapchat ang det å bli Gravid, hvorfor blir man ikke gravid den mnd man har sex og treffer på eggløsning? Hva skjer.. Burde man ikke bli gravid? Så hun har sendt meg en YouTube jeg gleder meg til å se i kveld, delt nederst i innlegget og jeg har spurt ut ChatGPT og tenker det er fint å dele. Det er så utrolig interessant tema det her
Stemmer det at det nesten ikke er noen sæd igjen når de kommer fram til egget, selv om en utløsning har sånn 300 millioner sædceller
Ja, det stemmer – det er en ekstremt liten andel sædceller som faktisk når fram til egget, selv om et sædutløsning typisk inneholder mellom 200 og 300 millioner sædceller.
Her er hva som skjer:
Reisen gjennom kvinnens kropp – en brutal seleksjon:
Og til slutt – bare én vinner:
- I skjeden:
Mange sædceller dør allerede her på grunn av det sure miljøet (pH ~3,5–4,5). Kun de mest robuste beveger seg videre.- Gjennom livmorhalsen:
Slimet i livmorhalsen er en barriere, men rundt eggløsning blir det tynnere og mer “sædvennlig”. Likevel slipper bare noen få tusen videre.- Opp gjennom livmoren:
Immunforsvaret i livmoren kan angripe sædceller som fremmedlegemer. Mange dør her også.- Inn i egglederne:
Bare noen hundre til noen tusen sædceller når fram til egglederne, og av disse kommer bare 1–2 sædceller helt fram til egget.
Fascinerende fakta:
- Kun én sædcelle får trenge gjennom eggets hinne (zona pellucida) og befrukte det.
- Når det skjer, utløses en “lås”-mekanisme som hindrer andre sædceller i å komme inn.
Så hvor mange sæd når egentlig egget?
- Hvis 300 millioner sædceller sendes inn, er det kanskje bare 200–500 som faktisk når egglederen.
- Resten dør eller “går seg vill” underveis.
- Dette er naturens måte å sikre at den sterkeste og mest funksjonelle sædcellen får befrukte egget.
Av de 200–300 millioner sædceller som normalt frigjøres ved en utløsning, er det bare omtrent 200 til 500 sædceller som faktisk når fram til området rundt egget (i egglederen).
Og av disse:
Så selv om det starter med hundrevis av millioner, er det til slutt bare én “vinner” – og det er helt normalt og nødvendig for å hindre dobbel befruktning.
- Kun én sædcelle befrukter egget.
- De andre blir stengt ute så snart én har trengt gjennom eggets hinne (zona pellucida).
Men, hvorfor blir man ikke gravid da? Altså når man har sex når eggløsning faktisk skjer, hver eneste mnd?
Det er et utrolig godt og viktig spørsmål, og du er langt fra alene om å undre deg over det. Mange tenker: “Vi har sex på riktig tidspunkt, egget er der, sæden er der – hvorfor skjer det ikke?”
Her er en ærlig og biologisk forklaring:
Fertilisering er et mirakel, ikke en garanti
Selv når alt ser perfekt ut, er det ingen garanti for graviditet i en gitt syklus.
Her er de viktigste grunnene:
1. Egget lever kun i 12–24 timer
2.Egget må være modent og funksjonelt
- Tidsvinduet for befruktning er ekstremt kort.
- Hvis sædcellen ikke når fram innen det, dør egget.
3.Sædcellen må være perfekt
- Ikke alle egg er genetisk sunne.
- Mange egg er “defekte” eller blir ikke befruktet, selv om alt ser riktig ut
4.Befruktning skjer, men egget fester seg ikke
- Mange sædceller kommer fram, men ikke alle er friske nok til å befrukte egget.
- Det krever en sædcelle med riktig form, energi og DNA.
5.Livmorslimhinnen er ikke alltid mottakelig
- Dette skjer ofte – faktisk mye oftere enn vi tror.
- Egget kan befruktes, begynne å dele seg, men klarer ikke å feste seg i livmorslimhinnen, og da kommer mensen som vanlig.
6.Stress, hormoner og immunforsvar spiller inn
- Selv om progesteron er høyt og kroppen er klar, kan slimhinnen være for tynn, for tykk, eller “timingen” er litt ute.
7.Til slutt: Sjansen per syklus er faktisk lav
- Kroppen kan undertrykke eggløsning eller svekke implantasjon hvis du er i høy stress.
- Autoimmune reaksjoner kan hindre feste.
Selv for helt friske par under 35 år:
Det betyr ikke at noe er “galt”
- Ca. 20–25 % sjanse per syklus
- Etter 40 år: ca. 5–8 % per syklus – selv med eggløsning og sex på rett tidspunkt
Du gjør alt riktig. Men naturen er utrolig selektiv, og de fleste befruktede egg blir aldri en graviditet. Det handler ikke om feil – det handler om biologi.
Her kommer en steg-for-steg oversikt i tall over hva som skjer med sædcellene etter en utløsning – fra skjeden til egget:
Sædcellens reise gjennom kroppen – med tall
Utløsning – Startpunktet
300 millioner sædceller frigjøres (omtrent, varierer)
1. Vaginasteget – surt miljø
100 millioner overlever og går videre
- Skjedens pH (~3,5–4,5) er fiendtlig for sædceller
- De fleste dør her.
2. Livmorhalsen – slimfilteret
Bare 10 millioner passerer
- Rundt eggløsning er slimet mer “gjennomtrengelig”
- Ellers fungerer det som en barriere
3. Livmoren – immunforsvarets slagmark
1 million sædceller overlever og fortsetter
- Kroppens immunceller angriper sædceller som inntrengere
- Mange mister retningen eller blir ødelagt
4. Egglederne – delt vei
- Livmoren har to eggledere. Sædcellene “gjetter” hvor egget er.
- Bare halvparten velger riktig eggleder
500 000 sædceller tar riktig vei
5. Siste innspurt mot egget
200–500 sædceller når egget
- Bare de mest bevegelige og genetisk intakte sædcellene når fram
(De sirkler rundt og prøver å trenge inn)
6. Befruktning
1 vinner – 299 999 999 tapere
- Bare 1 sædcelle klarer å trenge gjennom eggeskallet (zona pellucida)
- Etter dette blir egget ugjennomtrengelig for de andre
Total oversikt i tall
Vis vedlegget 461504
Steg Antall sædceller igjenUtløsning 300 000 000 Etter vagina 100 000 000 Etter livmorhals 10 000 000 Etter livmoren 1 000 000 Riktig eggleder 500 000 Rundt egget 200–500 Befruktning 1
YouTube Video Link:
- YouTube
Med YouTube kan du se populære videoer, kose deg med favorittmusikken din og laste opp ditt eget innhold – og dele det med familie, venner og resten av verden.youtu.be
Jeg er så besatt av sædceller, synes de er fantastiske og elsker kunst formet som det- er jo livets spire(ser ut som en spire også)
Det er rett å slett magi, på en måte! Skal PERFEKTE forhold til for å bli gravid- det krever en del og kan ta litt tid
Så nå får vi bare håpe at et frø snart spirer og gror 
Må bare vise dere no. For i følge spådommen fra Ashley, så er Jordbær et tegn jeg skal se etter… Men nå viser det seg at det har vært her helle tiden. For i følge min mor så har lillebror Jordbær farget hår og det stemmer joSå nå får vi bare håpe at et frø snart spirer og gror
![]()