Praktiske forberedelser til fødsel - fødebag, spilleliste etc :-D

BabyAlma

Elsker forumet
Assistert-jentene
Mailykken 2025
Venter barn nr 3 med termin 31. mai. Er snart 36 uker og begynner å bli veldig utålmodig selv om jeg vet det mest sannsynlig er «lenge igjen». Har liksom behov for å gjøre litt praktiske forberedelser til både fødsel og barselstid for å få tiden til å gå.

Hva gjør dere? Matprepper? Pakker fødebag? Vasker babyklær/ordner babyrom? Lager spilleliste til fødsel? :laughing002

Ligger her og tenker at denne gangen vil jeg så langt det er mulig ha en litt harmonisk atmosfære på fødestua og tenkte da at jeg skulle lage en spilleliste med litt meditasjons musikk (skal sies at jeg har hatt to langdryge fødsler tidligere og forventer langt fra en styrtfødsel denne gangen heller).

Og tenker også at jeg skal planlegge snacks og matpakke til fødselen. Hva ville dere tatt med?:Heartred

Samme termin som deg. Barn nr 4.

Skal pakke fødebag og rydde stellebordet. Skal også gjøre klar senga til lille. Må tilpasse madrass og skal fjerne maling. Kjøpte nettopp en fin vugge, men vil heller ha den trehvit.

Holder på med et strikkeprosjekt, søskenmatch, som jeg håper blir ferdig før fødselen.

Ja, så skal jeg skrive fødebrev. Mine to første var treige fødsler, mens nr 3 kom på ca 4 timer fra første rie. Spent på denne her, prøver å ikke tenke eller planlegge for mye med tanke på fødsel. Kjenner angsten kryper på. Har ikke angst før fødselen, men hvorvidt jeg kommer til å takle smertene...

Har så mye å gjøre at jeg nesten syns det er greit å være gravid litt til.

Er i uke 38+1 og skal induseres på mandag! Barnerommet er klart, men babyen skal sove på vårt rom de første mnd. Fødebagen er klar, spillelisten er i orden (klassiker og andre favoritter). Jeg tar med en pose med raske karbo (kjeks, sjokolade, proteinbar). Vi har også dratt til sverige og handlet for to uker siden så fryseren er full. Har også fylt et annet kjøleskap med kun drikker (kokosvann, zeroh tetra, brus uten sukker, elektrolytter).

Bruker dagene til hagearbeid bare og ekstra rengjøring. Må også begynne å håndmelke, men prøver å ikke stresse mye om det (1.gangsfødende).

Har noen tips til mental forberedelse?

Jeg har lite erfaring da jeg er førstegangsfødende, men har forberedt meg en stund da de trodde jeg skulle føde i uke 30. Barnerommet og alt til baby var montert og klart i tidlig mars. Jeg har pakket to fødebager som jeg nå skal pakke på nytt igjen.

De siste fem årene har jeg vært helt hekta på dadler med lakrisrot, så nå har jeg tatt med meg fem poser – siden jeg har holdt meg unna dem hele graviditeten. Det samme gjelder energidrikker, som jeg også har styrt unna i svangerskapet. Derfor har jeg nå kjøpt fem stykker i nye, spennende smaker som jeg og mannen kan smake på underveis og etter fødselen. (Ser for meg at en eventuell igangsetting kan ta litt tid!). Nå som jeg har en dato, kommer jeg nok til å ta med meg mer snacks. Vet det er mange som bestiller foodora på føden (Kalnes), så er ikke utenkelig at det skjer.

Når det kommer til spilleliste har jeg laget en morsom fødselsliste. Før graviditeten løp jeg ultraløp/maraton og brukte musikk til å «glemme» å ha det vondt, og for å gire meg selv opp(gi meg selv selvtillit). Jeg har også ekstrem flyskrekk og har i alle år brukt musikk som «terapi». Så sangene fra fødelisten inneholder sanger som jeg har gode minner fra (bryllupet vårt, reiser, festival osv) for å distrahere meg fra negative/triste tanker. Har med egen høytaler, men hvis jordmødrene ikke har lyst å høre på Benjamin inngrosso og pitbull så har jeg med AirPods :angelic: Jeg har også tatt med IPad for å se på noen serier.

Jeg har også skrevet et fødebrev som jeg tenker å printe ut på papir. Kan se for meg det blir mange vaktskifte og siden jeg har 4 helsekort så vil jeg oppsummere de viktigste punktene på fødebrevet. (To morkaker, baby har vekstavvik, jeg har lavt stoffskifte,ønsker smertelindring, osv osv).

Litt sjalu på dere som vet hva dere går til!:angelic::Heartred

Jeg har lite erfaring da jeg er førstegangsfødende, men har forberedt meg en stund da de trodde jeg skulle føde i uke 30. Barnerommet og alt til baby var montert og klart i tidlig mars. Jeg har pakket to fødebager som jeg nå skal pakke på nytt igjen.

De siste fem årene har jeg vært helt hekta på dadler med lakrisrot, så nå har jeg tatt med meg fem poser – siden jeg har holdt meg unna dem hele graviditeten. Det samme gjelder energidrikker, som jeg også har styrt unna i svangerskapet. Derfor har jeg nå kjøpt fem stykker i nye, spennende smaker som jeg og mannen kan smake på underveis og etter fødselen. (Ser for meg at en eventuell igangsetting kan ta litt tid!). Nå som jeg har en dato, kommer jeg nok til å ta med meg mer snacks. Vet det er mange som bestiller foodora på føden (Kalnes), så er ikke utenkelig at det skjer.

Når det kommer til spilleliste har jeg laget en morsom fødselsliste. Før graviditeten løp jeg ultraløp/maraton og brukte musikk til å «glemme» å ha det vondt, og for å gire meg selv opp(gi meg selv selvtillit). Jeg har også ekstrem flyskrekk og har i alle år brukt musikk som «terapi». Så sangene fra fødelisten inneholder sanger som jeg har gode minner fra (bryllupet vårt, reiser, festival osv) for å distrahere meg fra negative/triste tanker. Har med egen høytaler, men hvis jordmødrene ikke har lyst å høre på Benjamin inngrosso og pitbull så har jeg med AirPods :angelic: Jeg har også tatt med IPad for å se på noen serier.

Jeg har også skrevet et fødebrev som jeg tenker å printe ut på papir. Kan se for meg det blir mange vaktskifte og siden jeg har 4 helsekort så vil jeg oppsummere de viktigste punktene på fødebrevet. (To morkaker, baby har vekstavvik, jeg har lavt stoffskifte,ønsker smertelindring, osv osv).

I tillegg har jeg skrevet ned positive setninger som jeg har hentet fra boken positiv fødsel:

Jeg er trygg.

Kroppen min er laget for å føde.

For hver bølge er jeg et steg nærmere å møte barnet mitt.

Jeg har også skrevet ned setninger jeg har laget selv:

Tenk på alle de du kjenner som har født og hvor ting gikk bra.

Tenk på alle de som velger å føde igjen.

Det skal være vondt og det er normalt å få panikk.

Leger og jordmødre har gjort dette mange ganger - dette er trygt.

Er sjalu på dere som ikke vet hva dere går til. Var så mye lettere å forberede seg mentalt til første fødsel, var bare "tar det som det kommer."

Jeg er 36+5 nå, og er heldigvis ikke blitt så utålmodig enda. Regner ikke med å føde før etter termin. Men jeg prøver å forberede mentalt til fødsel. Nå for tiden hører jeg på jordmorpodden mens jeg strikker et deilig alpakka/silke-teppe til baby. Baby får ikke komme før teppet er ferdig :hilarious:

Er sjalu på dere som ikke vet hva dere går til. Var så mye lettere å forberede seg mentalt til første fødsel, var bare "tar det som det kommer."
Ser den! :angelic: Har aldri tatt ting «på sparket» da jeg overtenker mye, skulle også ønske jeg hadde «jeg tar det som det kommer mentalitet»:Heartred

Er 38 +5 i dag og har fått potensiell dato for igangsetting om 13 dager. Håper virkelig det setter i gang før det, så planen er bare å slappe av, booste oxytocin og bruke alle kjerringråd i boka. :knegg: Drikker te av bringebærblader akkurat nå. :hilarious:

Har skrevet fødebrev, noe som er viktig for meg siden jeg egentlig planla hjemmefødsel. Vil så gjerne at fødselen skal være mest mulig "hands off", og vil aller helst føde i badekar.

Har ordnet alt med babyklær og utstyr. Han skal jo sove med oss, så ikke noe eget rom enda. Fødebagen er pakket med klær til meg og baby og litt snacks. Planen er jo å dra inn til sykehuset så sent som mulig, så jeg kommer ikke til å pakke med passe mat. Tror også spilleliste utgår, men planlegger å høre på hypnobirth her hjemme i latensfasen. Mulig jeg gjør klar noe musikk på forhånd, men sånn av erfaring så er det litt ulikt hva jeg har lyst til å høre på akkurat der og da.

Ellers håper jeg at jeg får tid til litt matprepping. På grunn av sykdom ble alt skjøvet på, så akkurat sånn å lage gryteretter for å fryse ned havnet nederst på to-do-lista. Kanskje jeg heller satser på å gjøre litt storhandel neste uke.

Har ikke forberedt så allverdens til fødselen skal jeg innrømme. Venninna mi fødte for et par dager siden, så da ble det plutselig veldig «ekte» så fikk endelig lest boka om positiv fødsel i går. Tenker jeg skal prøve med litt affirmasjoner og avspenningsøvelser framover selv om jeg er litt sent ute (39+3 i dag).

Fødebagen er halvveis pakket. Alt av behagelige klær som jeg tenkte å ha med til barsel er jo i bruk så har fleipet med at jeg skal hive på en hurtigvask med en gang jeg kjenner første rie :p Men har funnet fram babytøy, ammepute og utstyr, bæresjal og slike ting som ligger klart i baggen. Blir å ta med enkel lettspist snacks (typ mariekjeks) som jeg vet jeg klarer å spise selv om jeg er kvalm eller sliten. Sist gang pakket jeg nøtteblanding og energibarer, men levde egentlig på rislunsj og saft fra kjøleskapet på føde/barselavdelingen etter vi kom dit, så alt jeg hadde pakket ble med hjem igjen. Vet ikke om det er samme tilbud på sykehuset jeg skal på nå, men er i hvert fall kiosk i bygget og ikke så veldig langt til sentrum hvis jeg blir fysen på noe og må sende mannen ut på oppdrag :p

Hadde store planer om matprepping, men så ble jeg syk og nå må jeg sitte og lage mat pga bekkenet, så har bare bakt litt ostehorn og rundstykker som ligger i fryseren... mannen min er både flink og glad i å lage mat da, så tror det ordner seg.

Siden 2-åringen nettopp flyttet inn på eget rom, har vi ikke tenkt tanken om barnerom haha :p Må få skrudd opp lekegrind og bedside crib da, men er litt der at det ikke er krise om det skjer mens vi er på sykehuset eller etter vi kommer hjem.

Pga bekkenet og ryggen er det veldig begrenset hva jeg klarer å finne på nå for tiden, så dagene går til å strikke, sitte ute i hagen, spille dataspill og slappe mest mulig av mens storebror er i barnehagen. Også dedikere all energi jeg har til å være sammen med han når han er hjemme ☺️

Herregud jeg ligger bakpå føler jeg :smiley-ashamed004 det er liksom en hel måned til ( 30 mai), men samtidig vet ingen om det skjer før.. har en del på min liste
* Må kjøpe malm-kommode (stellebord) og lage alt klart i den.
* Montere bedside-crib
* Montere vugge til stuen
* Montere base og bilstol
* Kjøpe vogn :facepalm:

Har gjort noe altså. Klær, sengetøy er vasket. Annet utstyr; vognpose/bilstolpose, bæresele etc er klart

Føler meg både klar, og ikke i det hele tatt.

Jeg holder på å vaske klærne hennes og har fylt opp stellekommoden. Er ca ferdig med fødebagen. Vi (mannen) har skrudd opp alt av seng ++ slik at det er klart. Vogn og bilstol+base får vi levert og montert på mandag, så satser på at hun holder seg inne til da.

Blir nok ikke noe eget rom på frøkna i denne leiligheten. Vi har kjøpt tomt og skal bygge hus som vi håper står klart neste sommer, så blir ikke eget rom før den tid, med mindre vi finner ut at mannen må flytte kontoret sitt ut av gjesterommet før da.

Angående matprepping kjenner jeg et stort behov for å lage og fryse ned masse mat, men, vi har så altfor liten fryserplass… Utrolig irriterende.

Tenker ellers mye på fødebrev, men aner ikke hva jeg skal skrive der… Så får se om jeg får skriblet ned noe i det hele tatt :hilarious:

-Fødebagen er så og si ferdigpakket, mangler bare tøfler, lader og toalettsaker.
-Spilleliste til fødsel er laget.
-Bakt rundstykker som er i frysen. Men kun 3-4 middager. Så der gjenstår en del.
-Laget til noen isbind som ligger klar i frysen.
-Har stelleplass og soveplass klar + vasket klær og sortert i skuffer/skap. Har ellers annet babyutstyr klart som bilstol, vogn osv.
-Skal forsøke å håndmelke noen sprøyter med råmelk (om jeg får det til).
-Fødebrev er klart.
-Har planlagt snacks/mat til å ha med på føden.
-Gjenstår gave til storebror.

Endelig mai måned i morgen :Heartred Kjenner jeg er veldig utålmodig og klar.

-Fødebagen er så og si ferdigpakket, mangler bare tøfler, lader og toalettsaker.
-Spilleliste til fødsel er laget.
-Bakt rundstykker som er i frysen. Men kun 3-4 middager. Så der gjenstår en del.
-Laget til noen isbind som ligger klar i frysen.
-Har stelleplass og soveplass klar + vasket klær og sortert i skuffer/skap. Har ellers annet babyutstyr klart som bilstol, vogn osv.
-Skal forsøke å håndmelke noen sprøyter med råmelk (om jeg får det til).
-Fødebrev er klart.
-Har planlagt snacks/mat til å ha med på føden.
-Gjenstår gave til storebror.

Endelig mai måned i morgen :Heartred Kjenner jeg er veldig utålmodig og klar.
wow for en orden! Hva har du i fødebagen? :Heartred

wow for en orden! Hva har du i fødebagen? :Heartred
Føler ikke det er så veldig orden over det - men kjenner det er godt med det som er gjort. I fødebagen har jeg myk bukse, myk cardigan, amme-tskjorte, amme singlet, ammeinnlegg (to i ull, to i bambus og noen engangs), q-tips, purelan, silverette brystknoppbeskyttelse, ammebh, sokker, truser, skylleflaske, lypsyl, drikkeflaske. Mangler å legge oppi tøfler, toalettsaker, lader, fødebrev, snacks/mat og headset + gave til storebror. Til baby har jeg pakket bamse, koseklut, hjemmestrikket teppe, 2 myke bodyer, 2 myke bukser, myk sparkebukse, sokker, hjemmestrikket hentesett, lue, litt stelleutstyr (selv om man får det på føden) og stor musselinklut. Mener det var det foreløpig..:happy: Har pakket for mye klær til baby, fokuset er mye hud mot hud, men godt med litt utvalg likevel:hilarious:

Føler ikke det er så veldig orden over det - men kjenner det er godt med det som er gjort. I fødebagen har jeg myk bukse, myk cardigan, amme-tskjorte, amme singlet, ammeinnlegg (to i ull, to i bambus og noen engangs), q-tips, purelan, silverette brystknoppbeskyttelse, ammebh, sokker, truser, skylleflaske, lypsyl, drikkeflaske. Mangler å legge oppi tøfler, toalettsaker, lader, fødebrev, snacks/mat og headset + gave til storebror. Til baby har jeg pakket bamse, koseklut, hjemmestrikket teppe, 2 myke bodyer, 2 myke bukser, myk sparkebukse, sokker, hjemmestrikket hentesett, lue, litt stelleutstyr (selv om man får det på føden) og stor musselinklut. Mener det var det foreløpig..:happy: Har pakket for mye klær til baby, fokuset er mye hud mot hud, men godt med litt utvalg likevel:hilarious:
Synes du har stålkontroll jeg! Jeg har ikke pakket noe ennå, men ble inspirert nå!

Hvilke bind bruker dere tll å lage isbind? Tenker da typ store nattbind eller vanlige?
Bruker litt forskjellig. Sist var det plutselig litt stress om de ble for lange, så godt med noen som var kortere også. Alt ettersom hvilket behov man hadde.

Har endelig skrevet fødebrev... Føler at det blir mer virkelig, så har utsatt det mange dager selv om jeg hadde kladd på mobilen...
Kan jeg spørre hva du har skrevet? Hadde egentlig tenkt til ikke å skrive noe fødebrev denne gangen, hadde litt medium opplevelse ved fødselen sist og vil helst ha lave forventninger så jeg ikke blir skuffet :oops:

Back
Topp