Livmorhalssvikt og nebbing - trenger de gode historiene

Kakemonsterinnen

Forelsket i forumet
Himmelbarn
Lang historie kort. Vi mistet en gutt i uke 20+6 i 2021. Sykehuset konkluderte med infeksjon. Fikk en velskapt datter i 2023 og er nå i uke 22+0 med nok en jente. Palmesøndag ble jeg lagt inn med sammentrekninger etter masse kynnere. Ikke helt rier, men noe som minner menssmerter med tak. Jeg fikk målt livmorhalsen til alt mellom 15-29 mm + nebbing ved ankomst og de mistenker livmorhalssvikt. Og at dette egentlig var medvirkende til at vi mistet i 2021. Senere UL samme kveld 22 mm. Neste morgen var den 22-26 mm og jeg ble skrevet ut. Ny kontroll samme kveld viste 28-33 mm uten nebbing. To dager senere var den 25 mm med en ørliten nebbing på 1 mm. Nå i kveld ringer jeg føden igjen fordi kynnerne er plagsomme og får komme på kontroll. Nå er livmorhalsen 19-25 mm med 4 mm nebbing. Jeg er konisert, så min er kortere, men dog. På OUL ble den målt til 3 cm.

Kjenner jeg er maktesløs og sliten. Trenger å høre noen solskinnshistorier. Vi kan ikke miste et barn til. Det som holder meg oppe er at på onsdag kan legene begynne med lungemodning. Det gir meg litt mer håp.

Har ingen erfaringer så tidlig i svangerskapet, men fikk påvist nebbing og livmorhals på ca 17mm i uke 33+4. Fikk riehemmende, lungemodning og lå til observasjon i 4-5 dager. Gutten holdt seg inne til 35+6. Masse lykke til ♡

Last edited:
Forutenom nebbing så virker den jo stabil da? :Heartred
Gikk med åpning en uke før det ble fødsel (grunnet infeksjon) hadde da åpning og bukende vannblære. Det gikk ikke så bra, men på grunn av det tok jeg et dypdykk overalt og har sett maaaaange historier med kort livmorhals som har gått til termin. :)
Amerikanere sverger til å være hydrerert for å unngå sammentrekninger.

Forutenom nebbing så virker den jo stabil da? :Heartred
Gikk med åpning en uke før det ble fødsel (grunnet infeksjon) hadde da åpning og bukende vannblære. Det gikk ikke så bra, men på grunn av det tok jeg et dypdykk overalt og har sett maaaaange historier med kort livmorhals som har gått til termin. :)
Amerikanere sverger til å være hydrerert for å unngå sammentrekninger.
Leit å høre. Ingen vil være medlem av LUB.

Husker du «hvor hydrert»?

Jeg har heller ikke opplevd så tidlig, men i uke 33 hadde jeg regelmessige kynnere/sammentrekninger. Hvis jeg husker riktig, ble jeg målt til 25mm på første sykehuset, og deretter 16mm på det andre sykehuset, med nebbing. Fikk riedempende. Måtte inn fire ganger for samme behandling, men han holdt seg inne til uke 38+1. Fikk til slutt nesten bevegelsesforbud. Masse lykke til :Heartred

Håper du kommer deg til uke 23, sånn at der er mer de kan gjøre!
Fikk selv rier 25+2 og fødte 25+3 til tross for forsøk på å stoppe fødselen. Krysser alt for at du kommer deg dit og enda lenger! :Heartpink

Lang historie kort. Vi mistet en gutt i uke 20+6 i 2021. Sykehuset konkluderte med infeksjon. Fikk en velskapt datter i 2023 og er nå i uke 22+0 med nok en jente. Palmesøndag ble jeg lagt inn med sammentrekninger etter masse kynnere. Ikke helt rier, men noe som minner menssmerter med tak. Jeg fikk målt livmorhalsen til alt mellom 15-29 mm + nebbing ved ankomst og de mistenker livmorhalssvikt. Og at dette egentlig var medvirkende til at vi mistet i 2021. Senere UL samme kveld 22 mm. Neste morgen var den 22-26 mm og jeg ble skrevet ut. Ny kontroll samme kveld viste 28-33 mm uten nebbing. To dager senere var den 25 mm med en ørliten nebbing på 1 mm. Nå i kveld ringer jeg føden igjen fordi kynnerne er plagsomme og får komme på kontroll. Nå er livmorhalsen 19-25 mm med 4 mm nebbing. Jeg er konisert, så min er kortere, men dog. På OUL ble den målt til 3 cm.

Kjenner jeg er maktesløs og sliten. Trenger å høre noen solskinnshistorier. Vi kan ikke miste et barn til. Det som holder meg oppe er at på onsdag kan legene begynne med lungemodning. Det gir meg litt mer
Hår ingen erfaringer, men håper babyen holder seg inne lengst mulig. Har du fått noen råd om og holde deg i ro?/holde senga?

@Kakemonsterinnen
Hvordan går det med dere nå?

Hos meg har de også konkludert med livmorhalssvikt etter SA i uke 19 og SA i uke 20. Første gangen trodde de, som hos deg, at det var pga. infeksjon og da var det for sent å gjøre noe da det gikk galt igjen.

@Kakemonsterinnen
Hvordan går det med dere nå?

Hos meg har de også konkludert med livmorhalssvikt etter SA i uke 19 og SA i uke 20. Første gangen trodde de, som hos deg, at det var pga. infeksjon og da var det for sent å gjøre noe da det gikk galt igjen.
23+1 i dag og alt går bra so far. Sykehuset følger meg tett, bor 10 min og klar beskjed om å komme 100x for mye på sjekk enn å ikke ta kontakt.

Målene har svingt mellom 15 og 33 siden Palmesøndag. Var på kontroll tirsdag og onsdag. Ny kontroll på mandag. De tror ikke, noe jeg må si meg forsiktig enig i, at det nok ikke er en klassisk livmorhalssvikt fordi da burde den ha bare glidd opp mer og mer. Og siden jeg fødte til termin sist så tenker de den ikke er helt håpløst. For den svinger i lengde, såkalt dynamisk. Onsdag var den lengre enn tirsdag.

Nå er jeg 100% sykemeldt og tar det svært rolig. Er spent på hva målet sier på mandag. Etter jeg roet helt ned har både kynnere og murringer avtatt veldig. Så noe rett må jeg ha gjort.

23+1 i dag og alt går bra so far. Sykehuset følger meg tett, bor 10 min og klar beskjed om å komme 100x for mye på sjekk enn å ikke ta kontakt.

Målene har svingt mellom 15 og 33 siden Palmesøndag. Var på kontroll tirsdag og onsdag. Ny kontroll på mandag. De tror ikke, noe jeg må si meg forsiktig enig i, at det nok ikke er en klassisk livmorhalssvikt fordi da burde den ha bare glidd opp mer og mer. Og siden jeg fødte til termin sist så tenker de den ikke er helt håpløst. For den svinger i lengde, såkalt dynamisk. Onsdag var den lengre enn tirsdag.

Nå er jeg 100% sykemeldt og tar det svært rolig. Er spent på hva målet sier på mandag. Etter jeg roet helt ned har både kynnere og murringer avtatt veldig. Så noe rett må jeg ha gjort.
Så godt å høre at det har stabilisert seg litt! Krysser fingrene og heier på deg :Heartred Sikkert lurt å ta det helt med ro, ja. Masse lykke til på mandag!

Håper du kommer deg til uke 23, sånn at der er mer de kan gjøre!
Fikk selv rier 25+2 og fødte 25+3 til tross for forsøk på å stoppe fødselen. Krysser alt for at du kommer deg dit og enda lenger! :Heartpink
Hvordan gikk det med barnet? Ser vi er medlem i samme «hemmelige» gruppe :Heartred

Hei. Jeg har litt det samme. Jeg mistet I uke 17 sist, trolig pågrunn av infeksjon (men de er ikke helt sikker). Måler livmorhalsen ganske ofte og får komme inn når jeg trenger det for kontroll. Jeg er konisert to ganger. Har ikke nebbing da, men livmorhalsen gikk fra 28mm i uke 12 til 20mm i uke 13. Startet på lutinus, og livmorhalsen har heldigvis holdt seg stabilt siden. Er i uke 19+5 i dag.

Hvordan gikk det med barnet? Ser vi er medlem i samme «hemmelige» gruppe :Heartred
Han har klart seg relativt bra. :Heartblue I dag er han fire uker gammel korrigert. Vi vet jo selvsagt ikke hvordan fremtiden blir, men han overlevde og legene er optimistiske. :Heartblue

Ja, gruppen ingen vil være medlem av! Vi mistet en liten gutt 10 mnd før minsten ble født, han døde pga morkakeløsning.

Hei. Jeg har litt det samme. Jeg mistet I uke 17 sist, trolig pågrunn av infeksjon (men de er ikke helt sikker). Måler livmorhalsen ganske ofte og får komme inn når jeg trenger det for kontroll. Jeg er konisert to ganger. Har ikke nebbing da, men livmorhalsen gikk fra 28mm i uke 12 til 20mm i uke 13. Startet på lutinus, og livmorhalsen har heldigvis holdt seg stabilt siden. Er i uke 19+5 i dag.
Krysser alt for at det går bra. :Heartpink

Stadig gravid! Ny kontroll neste fredag. Da er jeg 28+0.

Håper det fortsatt går fint? Jeg har opplevde ganske tilsvarende, mistet i uke 18 på mistenkt infeksjon (uten at de helt vet), men ble først sagt livmorhalssvikt. Har målt livmorhalsen hele svangerskapet nå, holdt seg stabil lenge, men fra ca uke 20 hadde den forkortet seg veldig og hadde nebbing. Har siden den gang hatt alt fra 12mm - 25mm målinger, alt har vært veldig usikker. Er nå 37 + 0, mao. inne i terminvinduet - så jeg kan bekrefte de historiene hvor det kan gå bra.

Veldig spent på hva de tenker fremover om dette er livmorhalssvikt eller ikke, høres jo veldig likt ut som din opplevelse.

Last edited:
Back
Topp