Barnehageplass

Katinka_

Flørter med forumet
Hei! Er det noen som har erfaring med å få barnehageplass utenom august? Vi vil helst ikke pause prøvingen men vi har ikke økonomi til å gå ulønnet i flere måneder..:(

Hei! Er det noen som har erfaring med å få barnehageplass utenom august? Vi vil helst ikke pause prøvingen men vi har ikke økonomi til å gå ulønnet i flere måneder..:(
Hei! Her tror jeg du må være litt mer konkret på hvor i landet du kommer fra. Det kan variere ekstremt fra sted til sted. Kjenner flere som har fått plass før august, men hvis man bor i f.eks Oslo så kan det kanskje være mer problematisk.

Vi fikk plass i november (barnet var da nesten to, født i desember)

Har du barn fra før? Vi fikk vite at styrer kunne holde av plass til oss hvis vi fikk barn før hovedopptak. Dessverre ble barnet født i mars etter hovedopptak og foreldrene hadde fått svar på plass til barna. Løste seg helt på slutten ved at barnet mitt fikk plass (fikk svar i feb 25) og startet nå i mars :happy:

Jeg fikk plass til mi. Født i starten av mars, fikk plass fra starten av januar året etter (men begynte ikke med tilvenning før i månedsskiftet jan/feb). Dette var i Tromsø, og det var bare flaks vi fikk plass..

Fikk Barn i Mars 2023, søkte Juli 2024 og han starta 8 August 2024. Vi bor i Ullensaker og fikk beskjed om at vi måtte belage oss på lange ventetid siden vi søkte etter søke fristen, men der tok hun dama på kommunen feil :)

Du har krav på bhg den mnd barnet fyller 1 år hvis det er august, september, oktober og november. Føder du i des-jul får dere ikke plass før i august.

Du har krav på bhg den mnd barnet fyller 1 år hvis det er august, september, oktober og november. Føder du i des-jul får dere ikke plass før i august.
Man kan vel få plass også på våren hvis det blir noen ledige? Her jeg bor kan man få plass når som helst på året, men du må ha flaks og må tåle å ikke få førstevalget :happy:

Man kan vel få plass også på våren hvis det blir noen ledige? Her jeg bor kan man få plass når som helst på året, men du må ha flaks og må tåle å ikke få førstevalget :happy:
Ja, hvis man er heldig og noen slutter og man står øverst på ventelisten. I Oslo er det ikke vanlig å få.

Sjekk litt med de barnehagene dere tenker på i hjemkommunen :) de vet ofte litt om hvor stor pågangen og ventelistene er.

Ja, vi tenkte å ringe til noen forskjellige å høre. Håper det er mulig å løse det. Veldig kjedelig å måtte vente med prøving i flere måneder..

Vi fikk barn i januar 2023, og fikk barnehageplass i Oslo fra januar 2024. De fleste i min barselgruppe fikk plass i januar da barna var ett år, men vi måtte ta det vi fikk. Fikk ikke plass i nærmeste barnehage, men fikk i samme bydel.

Ja, vi tenkte å ringe til noen forskjellige å høre. Håper det er mulig å løse det. Veldig kjedelig å måtte vente med prøving i flere måneder..
Forresten så er mitt inntrykk at det er større sannsynlighet for å få plass i desember/januar enn i mars/april.

På vinteren kan det være noen plasser igjen fra hovedopptaket. Vi fikk tips om at det var et par ledige plasser i en barnehage etter at siste fordeling av plasser i hovedopptaket var gjort i november. Endret søknaden vi hadde inne med en gang så den barnehagen var øverst på ønskelista og ringte styreren. Fikk en av to ledige plasser. Men hvis man ikke får plass er det jo veldig langt fra vinteren til august.

Hvis man trenger plass midt på våren er man nok avhengig av at noen flytter/slutter, og at man står først i køen for å få den plassen.

Som noen andre har foreslått, ville jeg ringt rundt til barnehagene som er aktuelle for dere, og spurt hvordan det pleier å være på vinteren/våren. Om det typisk er noe ledig kapasitet.

Forresten så er mitt inntrykk at det er større sannsynlighet for å få plass i desember/januar enn i mars/april.

På vinteren kan det være noen plasser igjen fra hovedopptaket. Vi fikk tips om at det var et par ledige plasser i en barnehage etter at siste fordeling av plasser i hovedopptaket var gjort i november. Endret søknaden vi hadde inne med en gang så den barnehagen var øverst på ønskelista og ringte styreren. Fikk en av to ledige plasser. Men hvis man ikke får plass er det jo veldig langt fra vinteren til august.

Hvis man trenger plass midt på våren er man nok avhengig av at noen flytter/slutter, og at man står først i køen for å få den plassen.

Som noen andre har foreslått, ville jeg ringt rundt til barnehagene som er aktuelle for dere, og spurt hvordan det pleier å være på vinteren/våren. Om det typisk er noe ledig kapasitet.
Takk for svar! Har ringt litt rundt og det har vært noen private barnehager med ledige plasser slik at de tar imot barn fra 1. desember, mot at man betaler fra denne datoen. Kan enten da krysse fingrene for plass eller så må vi utsette i 3-4mnd:confused:

Det begynner stadig barn mitt i sesongen , så absolutt . I vår bhg står det også at de har opptak hele året . :)

I vår barnehage begynte det nye barn både i desember og januar. De respektive barna var 1 år og 1 år og et par måneder.

Kan være greit å undersøke hvordan det er å bytte barnehage senere dersom dere når barnet er ett år får plass i en barnehage som er litt lengre unna. Har januar-barn selv. Vi fikk beskjed om at hvis vi aksepterte en plass i kommunen som en «midlertidig løsning» da barnet var ett år, så havna vi lengre ned på prioriteringslista hvis da søkte han over til en annen i hovedopptaket. Dette er nok ulikt fra
Kommune til kommune.

Back
Topp