Xonvea på blå resept?

Lanett

Forelsket i forumet
Gresskarfrøene2023
Søvnløs i september 2025
Jeg følger ei på Snap som hadde fått refusjon fra Helfo til utlegg på Xonvea. Det ser ut for at dette er noe som er nytt i vinden, det var klin umulig å søke når jeg var gravid i 2023, med mindre du var innlagt med alvorlig svangerskapskvalme. Er det noen som vet eller som har fått innvilget blå resept?

Vedlegg

• Screenshot_20250313_201928_Snapchat.jpg
    Screenshot_20250313_201928_Snapchat.jpg
    242,2 KB · Visninger: 40
Jeg følger ei på Snap som hadde fått refusjon fra Helfo til utlegg på Xonvea. Det ser ut for at dette er noe som er nytt i vinden, det var klin umulig å søke når jeg var gravid i 2023, med mindre du var innlagt med alvorlig svangerskapskvalme. Er det noen som vet eller som har fått innvilget blå resept?
Hei! Jeg fikk det på blå resept, men man får det ikke på blå resept før uke 7 eller hva det var. Jeg ble tidlig kvalm, så måtte punge ut selv i starten☺️

Hei! Jeg fikk det på blå resept, men man får det ikke på blå resept før uke 7 eller hva det var. Jeg ble tidlig kvalm, så måtte punge ut selv i starten☺️
Var legen din opplyst om at det nå går an å søke?

Var legen din opplyst om at det nå går an å søke?
Ja!☺️ Jeg var tidlig hos fastlegen pga av kvalme. Går på noen andre medisiner, og det var viktig at jeg ikke kastet opp de om morgenen. Hun fortalte meg at hun ville skrive en resept, men at jeg måtte betale selv de første ukene, og at blåreseptordningen inntrer etter en eller annen uke, husker ikke eksakt hvilken.

Ja!☺️ Jeg var tidlig hos fastlegen pga av kvalme. Går på noen andre medisiner, og det var viktig at jeg ikke kastet opp de om morgenen. Hun fortalte meg at hun ville skrive en resept, men at jeg måtte betale selv de første ukene, og at blåreseptordningen inntrer etter en eller annen uke, husker ikke eksakt hvilken.
Så bra! :) Da er det kanskje håp for andre som også er avhengig av Xonvea for å fungere i hverdagen :-)

Er det ikke sånn at man må ha stått på dem i 3 mnd for å kunne få refusjon?

Ja ikke sant. Jeg betalte full pris kun en gang, men reagerte på prisen :smiley-ashamed004
Det er en forferdelig pris. Jeg brukte mye kroner på Xonvea i 2023. Det er helt utrolig at en ikke får dekt medisin til kvinner som er helt ute av drift døgnet rundt. Livskvaliteten er jo for mange helt på bånn...

Hmmm, jeg fikk ikke høre det av min fastlege. For mange er jo den verste kvalmen over etter tre måneder, så det er jo litt upraktisk isåfall.
Sniker. Det er nok litt av poenget med det, dessverre. Det må være særlige grunner for å få det dekket på blå resept, altså at det er alvorlig og langvarig. Det er typisk de med HG, som sliter med ekstrem kvalme store deler/hele svangerskapet som får det dekket

Sniker. Det er nok litt av poenget med det, dessverre. Det må være særlige grunner for å få det dekket på blå resept, altså at det er alvorlig og langvarig. Det er typisk de med HG, som sliter med ekstrem kvalme store deler/hele svangerskapet som får det dekket
Ja ikke sant, det gir jo mening. Da er det mulig jeg fikk det for og ikke kaste opp viktige medisiner :dead:

Jeg leser at B6 tilskudd også kan hjelpe mot kvalme i svangerskap, noen med erfaringer?

Fikk beskjed av min lege at alle hennes pasienter har fått avslag, helt til de har fått diagnosen HG.. Er nå i uke 15, vært kvalm siden uke 5. Har brukt nærmere 4000kr på denne medisinen til nå..

Fikk beskjed av min lege at alle hennes pasienter har fått avslag, helt til de har fått diagnosen HG.. Er nå i uke 15, vært kvalm siden uke 5. Har brukt nærmere 4000kr på denne medisinen til nå..
Det er mye penger allerede. Synd at det er så tonggrodd, men håper det blir enklere nå å få vedtak.

Jeg tar ikke Xonvea lenger, men Embagyn som er synonympreparat. De er ca like ille i pris. Har ikke vedtak, men skal prøve å få, jeg burde kvalifisere. Har fått vedtak på zofran i det minste.

Jeg er sikker på at jeg hadde fått diagnosen Hg om det ikke hadde vært for Xonvea. Kan ikke akkurat stoppe heller for da tør jeg ikke tenke på hvordan formen hadde blitt.
Men jeg skal høre om det er mulig å få blå resept om jeg trenger å fornye. Har fremdeles flere uttak igjen.
Må snike og følge med på denne tråden om noen flere får refusjon.

Om en viser både bilde og linken jeg delte til fastlege, burde det være mulig å få på blå resept? Jeg skal forsøke ved neste fornyelse av resept :-)

Brukte rundt 10000kr på xonvea i 2023. Da hadde jeg HG, men fikk ikke dekt på blå resept. Etter det jeg har klart å lese meg opp på nå må man være avhengig av den i mer enn 12 uker for å få på blå resept (eller som deg som ikke kunne kaste opp medisiner). Går heller ikke an å søke flere mnd/år tilbake i tid, dessverre for min del.. Denne gangen har jeg «vanlig» kvalme, men hadde ikke fungert uten de i flere uker..

Back
Topp