Barnedåp, alternativ til bunad??

Søskenprøveren

Elsker forumet
Februarhjertene 2025
Har Hardanger bunad og ammet ikke første så brukte den i dåpen. Men var styr og holde barnet inntil seg osv. denne gang ammer jeg og ser det som problematisk og amme for er så mye styr med Hardanger bunad få av /på at er fristet til og droppe hele greia. Hva har dere som ikke bruker bunad på?
Vi skal ha dåpen ute så vanskelig og bytte også . Enklere bare ha ett antrekk

Har Hardanger bunad og ammet ikke første så brukte den i dåpen. Men var styr og holde barnet inntil seg osv. denne gang ammer jeg og ser det som problematisk og amme for er så mye styr med Hardanger bunad få av /på at er fristet til og droppe hele greia. Hva har dere som ikke bruker bunad på?
Vi skal ha dåpen ute så vanskelig og bytte også . Enklere bare ha ett antrekk
I navnefesten til første (6 mnd gammel) hadde jeg beltestakken. Jeg bare dro opp skjorta og ammet henne. På 17. mai med nummer to, som bare var noen uker gammel, og det var en kokvarm dag, brukte jeg en fotsid kjole i blå med hvite blomster på som har knapper hele veien foran. Navnefesten ble ikke før han hadde bursdag (1 år) fordi det var først da vi hadde kapasitet til å feire, så ble beltestakk.

Hvis du vil prøve bunad, kan du se om du får til å bare enkelt fjerne bryststykket og løfte skjorta opp når du skal amme. Navnefesten til tredjemann blir nok rundt seks mnd denne gangen også, og da blir det beltestakken for min del.

Ellers er vel enhver penkjole med vid utringning eller en form for åpning foran innafor

I navnefesten til første (6 mnd gammel) hadde jeg beltestakken. Jeg bare dro opp skjorta og ammet henne. På 17. mai med nummer to, som bare var noen uker gammel, og det var en kokvarm dag, brukte jeg en fotsid kjole i blå med hvite blomster på som har knapper hele veien foran. Navnefesten ble ikke før han hadde bursdag (1 år) fordi det var først da vi hadde kapasitet til å feire, så ble beltestakk.

Hvis du vil prøve bunad, kan du se om du får til å bare enkelt fjerne bryststykket og løfte skjorta opp når du skal amme. Navnefesten til tredjemann blir nok rundt seks mnd denne gangen også, og da blir det beltestakken for min del.

Ellers er vel enhver penkjole med vid utringning eller en form for åpning foran innafor
Hardanger bunad er umulig bare brette til siden eller enkelt ta av så tror nok det får bli pen kjole. Takk for tips/svar.. lille hær er jo 3 mnd når dåpen er . ..

Brukte ikke bunad i dåpen til første men kjøpte en fin omslagskjole i silkeaktig stoff og hadde sløyfe til dåpsbarnet i samme farge (mørk grønn silke). Blir nok ikke bunad denne gangen heller og heller ikke på 17/5. Har en bunad der stakken sitter fast i et liv som henger på skuldrene så det er ganske umulig å amme uten å ta av hele bunaden. Og jeg er redd den heller ikke er passer når puppene er størrelse amming :laughing002 Finnes så mange fine kjoler man kan bruke i stedet. Seraphine har veldig mange fine penkjoler somer spesielt for amming! Har en derfra som er både gravid- og ammekjole som jeg brukte i et bryllup i høst og det blir nok den jeg bruker i dåpen.

Kjole med dyp v-hals der jeg bare kan brette til side. Forrige gang hadde jeg en ammesinglet under også så det ble mindre «bart».

Jeg brukte denne i dåpen vi hadde for februar24barnet som ble døpt i juni 24. Den var egentlig tiltenkt å også brukes som brudekjole men angret meg i siste sekund og gikk for en hvit kjole i stedet. Denne er antakeligvis den fineste kjolen jeg eier sett bort i fra bunaden min som absolutt ikke passet meg den gang da :)

Kjøpte inn en festdrakt i går så har jeg både på 17mai og dåpen. Den var sykt lett ta av og på. Pluss jeg matcher 9åringen som også måtte da festdrakt for bunaden hadde hun vokst ut av..
@2njee kjempe flott kjole synd jeg handla før jeg så den

Back
Topp