Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg sliter så med å ringe og har så hjertebank og vet de blir så skuffa og irriterte når vi ringer. Er mye sykdom hos oss og jeg har full forståelse for at folk ringer selv om det ikke alltid er direkte sykdom. Vi slites ut. Skulle ønske det var sånn som hos mannen min, at han ringer og melder sykdom og kan være hjemme flere dager uten å gi videre beskjed. Nå må jeg psyke meg opp til å ringe kveldsvakta og melde meg syk i morgen også. Begge ungene har hatt influensa og oppkast, så regner med det er det jeg har. Føler meg i elendig form.Heisann, på min jobb så må man si ifra til nærmeste sjef for hver eneste dag.
Jeg er så heldig at arbeidsgiveren min ikke er veldig streng på dette.
Vi må også si ifra på første dag
Skjønner godt at det er ukomfortabelt, samtidig har man jo forståelse for at man ikke kan ringe inn vikar mv også er du plutselig frisk og tilbake på jobb. Jeg bare antar at regelen er der av planleggingsformål..Jeg sliter så med å ringe og har så hjertebank og vet de blir så skuffa og irriterte når vi ringer. Er mye sykdom hos oss og jeg har full forståelse for at folk ringer selv om det ikke alltid er direkte sykdom. Vi slites ut. Skulle ønske det var sånn som hos mannen min, at han ringer og melder sykdom og kan være hjemme flere dager uten å gi videre beskjed. Nå må jeg psyke meg opp til å ringe kveldsvakta og melde meg syk i morgen også. Begge ungene har hatt influensa og oppkast, så regner med det er det jeg har. Føler meg i elendig form.

Det er «bare en jobb» ja, det er akkurat det. Det er ikke omgangssyken, men jeg er smittsom. Og jobber med syke bruker. Jeg gjør forsåvidt det riktige, men på jobben min er det ikke noe problem å jobbe selv om man er syk. Dessverre.Skjønner godt at det er ukomfortabelt, samtidig har man jo forståelse for at man ikke kan ringe inn vikar mv også er du plutselig frisk og tilbake på jobb. Jeg bare antar at regelen er der av planleggingsformål..
Hvis du har omgangssyke så tror jeg ikke de vil ha deg på jobb uansett, så jeg ville passa på å sagt det når du ringer deg inn syk. Tviler på at det blir mye sure miner da!
Masse god bedring, husk at det er "bare en jobb". Egen helse først![]()
Støtter deg i det, du gjør det riktigeDet er «bare en jobb» ja, det er akkurat det. Det er ikke omgangssyken, men jeg er smittsom. Og jobber med syke bruker. Jeg gjør forsåvidt det riktige, men på jobben min er det ikke noe problem å jobbe selv om man er syk. Dessverre.

Kroppen og hodet trives ikke i jobben. Det er alt for mye stress og mas og det er liksom ikke greit å si ifra at det er for mye heller. Får bare til svar at sånn er det for alle, men det stemmer ikke helt. Men å ringe meg syk er nok et problem for meg uansett hvor jeg hadde jobbet.Det er nok for planleggingsformål, ja! Men det er greit å ringe å si at det sikkert tar noen dager før du er på plass på jobb igjen mtp smitte og symptomer. Ofte vil en leder da allerede ordne vikar 2-3 dager frem i tid, eller ha noen på "vent". Det skal uansett ikke være slik at du blir uvel av tanken på å ringe for å si du er syk når du har barn og det er midt i høysesongen for virussykdommer. Trives du der du jobber? Jeg syns det høres psykisk belastende å være ansatt et sted hvor det er så krevende for deg å ringe inn syk, og jeg vet mange steder har det slik dessverre.
Jeg opplever veldig ofte på jobb hvordan det er når andre ringer seg syk og hvor oppgitte de blir. Derfor kjenner jeg veldig på det når jeg selv må ringe. Jeg hører skuffelsen. Det er veldig vanskelig å få tak i folk, noe som ender med at arbeidsoppgavene må fordeles og det er det egentlig ikke tid til. Men det må gjøres.Som de fleste sier over så har det nok med planlegging å gjøre. Det jeg ville gjort er å ringt og gitt beskjed og sagt det nok kommer til å ta noen dager. Men at du ringer i morgen for å oppdatere på formen. Da får de en formening om hvordan det ligger an
Og ikke at det er en unnskyldning for dårlig holdning, men grunnen til at de kanskje høres litt oppgitt ut er nok nettopp det du sier selv, at dere slites ut av det jeg bare kan anta er manko på personale? Det setter lederne i en skvis som sikkert gjør dem oppgitt. Men det er uansett ikke en god grunn for at det skal gå utover deg. Bare en forklaring.
Men en liten brannfakkel på slutten her fra en personalleder. Det er dessverre slik at det å måtte ringe inn syk gjør det hakket vanskeligere for de som misbruker egenmeldingsordningen. Det blir som et psykologisk hinder å faktisk måtte snakke med lederen sin. Jeg sier ikke at du gjør det TS (for det får jeg ikke inntrykk av) og på jobben din virker det som de er avhengig av god planlegging, men det finnes dessverre nok av dem som gjør det slik sykepengeordningen/egenmeldingsordningen er lagt opp.
Vi ringer helst kvelden før. Eller 7.30. Får ikke lov til å ringe før da nattvakta ikke skal måtte bruke tid på slike ting.Vi må ringe i litt god tid før vakt bytte på morningen til leder i vakt mpt att det må leies inn. Føler men att dagen etter er like dårlig gis det beskjed på kvelden, eller tidlig neste morgen igjen.
Er man syk så er man syk. Helsa først. Så forsøk å legge fra deg den dårlige samvittighetenJeg opplever veldig ofte på jobb hvordan det er når andre ringer seg syk og hvor oppgitte de blir. Derfor kjenner jeg veldig på det når jeg selv må ringe. Jeg hører skuffelsen. Det er veldig vanskelig å få tak i folk, noe som ender med at arbeidsoppgavene må fordeles og det er det egentlig ikke tid til. Men det må gjøres.
Jeg vet at mange vikarer ringer seg «syke» eller sender melding som ikke blir fanget opp. Det kunne jeg aldri gjort. Men jeg har hatt noen runder med sykmeldinger, så kanskje derfor det føles ekstra ille å ringe seg syk. Men å tvinge seg til å jobbe som syk, når jobben er å ta seg av andre, det er ikke alltid så lett.
PrøverEr man syk så er man syk. Helsa først. Så forsøk å legge fra deg den dårlige samvittigheten![]()