Da var det vår tur til å få en skikkelig ekkel opplevelse. Våknet i natt 0030 av at jeg måtte tisse. Lå litt og ventet, og kjente plutselig det ble vått i senga. Reiste meg og gikk på do. Det rant når jeg gikk. Trodde jeg tissa på meg. Ser når jeg kommer på badet at det er blod. Lyst og utvatnet, men blod. Ringte legevakta og fikk komme inn.
Blodtrykk, blodprøve, lytte på hjerte og lunge, knipe litt på magen min... Legens konklusjon: spontanabort. Uten å en gang undersøke hvordan det stod til inni magen.
Er i uke 14. Spurte om vi ikke fikk ultralyd. Blankt nei, ikke vanlig å få ved spontanabort. Vi er komt til andre trimester til og med, så det synes jeg er så rart.
Ble sendt hjem. Knust. Med beskjed om å vente og se.
Ingen plager annet enn blødning. Ingen smerter. Ingen koagler eller klumper i blodet. Bare ferskt blod. Nå kl 16 er det bare lyserosa på papiret ved dobesøk, mot knallrødt i natt. Så det virker som blødningen avtar.
Har tidlig ordinær ultralyd onsdag, men ringer føden og hører om jeg kan komme inn før. Ringer også jordmoren min i morgen tidlig.
Vi har vært heldige til nå og sluppet sånne skremmende opplevelser, og jublet i går over å gå inn i andre trimester, og sa til hverandre at nå er vi trygge. Så feil kan man ta.
Vi er knust, men håper litt forsiktig at det går bra likevel. Forferdelig å ikke vite.