PCOS og Letrozol

M

Miiiiio

Guest
Hei

Jeg har påvist PCOS av en privat gynekologi i fjor. Mannen min og jeg prøver å ha et barn, men det virker vanskelig siden jeg har påvist PCOS.
Nå fastlegen min henviste meg til en offentlig gynekologi og jeg trenger å vente til slutten av april.

Jeg tenker på å gå på den private gynekologen igjen for å prøve Letrozol mens jeg venter på den offentlige gynekologen, men jeg er usikker om det fungerer godt eller ikke å bytte legen midtveis.

I tillegg skal vi reise til utlandet i en måned i mars, så jeg kan ikke gå på kontroll i en måned.

Jeg er bekymret for om den offentlige vil kunne skrive ut letrozol umiddelbart, og selv om de foreskriver letrozol, virker det ikke umiddelbart og tar tid. Derfor tenker jeg at det kan være bedre å bare gå på den privaten nå…men jeg føler også at jeg bør vente til april.

Spørsmål
- Hvor ofte går man på kontroll mens man tar Letrozol?
- Er det mulig å ta Letrozol mens man går på reise?
- Har dere erfaring på offentlige gynekologier? Hvordan fungerte det?

Tusen takk.

Jeg har fått god hjelp av min gynekolog gjennom det offentlige. Måtte vente på den første timen, men etter det fikk jeg time raskt ved behov.

Jeg har også pcos og har slitt lenge med å bli gravid.

1) Kontroll: Man går til gyn når man nærmer seg eggløsning for å sjekke om follikkel er stor nok for å slippe. Når den er stor nok, så kommer legen med anbefaling for når man bør ha samleie. Blir ikke follikkel stor nok, så skjer ikke eggløsningen om det har gått noen dager. Blir den for stor, vil legen at man skal ta eggløsningssprøyte sånn at den slipper.

2) Reise/Letrozol: ja det er mulig å ta det når man er på reise. Men har du ikke oppfølging så vet du ikke hva som skjer ved bruken av dem. Slipper det flere enn en, har den ikke effekt osv.

3) offentlig gyn: jeg har vært hos offentlig gyn. Dem prøver ofte letrozol først, for å se om det hjelper. Får du ikke det kan det hende du blir henvist til fertilitetsklinikk slik jeg ble. (Så lenge du har vært prøver i 1 år)

Min opplevelse var det jeg fikk Letrozol mens jeg venter på time i mai, skulle ta dobbel dose fra dag 2-5, så blodprøve dag 20 i syklusen for å bekrefte eggløsning. Ingen oppfølging utover det. Dette er offentlig gynekolog..

Jeg har kun gått til privat gynekolog, har også pcos. Ingen eggløsning av meg selv.
Hos meg holder det med dobbel dose letrozol. Hvor raskt den har virket har variert en del. Tidligste jeg hadde EL (med eggløsningssprøyte) var CD 13, seneste CD 22, uten eggløsningssprøyte fordi vi valgte å vente og se når ultralyden på CD 13 viste ingen vekst.

Det er ingenting i veien for å starte hos en privat gynekolog slik at du kommer i gang med letrozol. Da får du også tatt en ultralyd noen dager etter siste tabletter for å sjekke hvor godt du har respondert, og dere kan vurdere om du skal ta eggløsningssprøyte eller ikke. Mange klarer seg godt uten den. Jeg har valgt å ta den for og bedre kunne time samleie.

Jeg har også pcos og har slitt lenge med å bli gravid.

1) Kontroll: Man går til gyn når man nærmer seg eggløsning for å sjekke om follikkel er stor nok for å slippe. Når den er stor nok, så kommer legen med anbefaling for når man bør ha samleie. Blir ikke follikkel stor nok, så skjer ikke eggløsningen om det har gått noen dager. Blir den for stor, vil legen at man skal ta eggløsningssprøyte sånn at den slipper.

2) Reise/Letrozol: ja det er mulig å ta det når man er på reise. Men har du ikke oppfølging så vet du ikke hva som skjer ved bruken av dem. Slipper det flere enn en, har den ikke effekt osv.

3) offentlig gyn: jeg har vært hos offentlig gyn. Dem prøver ofte letrozol først, for å se om det hjelper. Får du ikke det kan det hende du blir henvist til fertilitetsklinikk slik jeg ble. (Så lenge du har vært prøver i 1 år)
Tusen takk for at du deler din erfaring og beskriver ting jeg lurer på☺️
Jeg føler at det er bedre å gå på kontroll, særlig i begynnelsen for å være sikker.

Min opplevelse var det jeg fikk Letrozol mens jeg venter på time i mai, skulle ta dobbel dose fra dag 2-5, så blodprøve dag 20 i syklusen for å bekrefte eggløsning. Ingen oppfølging utover det. Dette er offentlig gynekolog..
Tusen takk for du deler din erfaring☺️
Det er nødvendigvis ikke så mange oppfølginger, forstår det.

Jeg har kun gått til privat gynekolog, har også pcos. Ingen eggløsning av meg selv.
Hos meg holder det med dobbel dose letrozol. Hvor raskt den har virket har variert en del. Tidligste jeg hadde EL (med eggløsningssprøyte) var CD 13, seneste CD 22, uten eggløsningssprøyte fordi vi valgte å vente og se når ultralyden på CD 13 viste ingen vekst.

Det er ingenting i veien for å starte hos en privat gynekolog slik at du kommer i gang med letrozol. Da får du også tatt en ultralyd noen dager etter siste tabletter for å sjekke hvor godt du har respondert, og dere kan vurdere om du skal ta eggløsningssprøyte eller ikke. Mange klarer seg godt uten den. Jeg har valgt å ta den for og bedre kunne time samleie.
Tusen takk for du deler din erfaring☺️
Jeg kan se for meg nå hvordan behandlingen med Letrozol foregår! Jeg har også god erfaring hos det private, så skal tenke på om jeg bør begynne med det private.

Jeg fikk ikke letrozol offentlig pga for høy vekt... Gikk til slutt privat, løy av meg to-tre kg, og gyn der bare ristet på hodet, sukket av off.gyn og skrev ut letrozol. Ingen kontroll, men det kan være fordi klinikken skulle stenges for oppussing/min lange reisevei. Første doble runde var negativ, andre doble runde ble det ikke lagt aksjer, tredje mnd tok jeg ikke pillene pga reise på mannen, på fjerde mnd/tredje doble runde satt den, etter 3,5år med prøving.

Jeg hadde uten tvil forsøkt privat og letrozol!

Jeg fikk ikke letrozol offentlig pga for høy vekt... Gikk til slutt privat, løy av meg to-tre kg, og gyn der bare ristet på hodet, sukket av off.gyn og skrev ut letrozol. Ingen kontroll, men det kan være fordi klinikken skulle stenges for oppussing/min lange reisevei. Første doble runde var negativ, andre doble runde ble det ikke lagt aksjer, tredje mnd tok jeg ikke pillene pga reise på mannen, på fjerde mnd/tredje doble runde satt den, etter 3,5år med prøving.

Har du pcos? Og hvilke vektbegrensninger hadde de? :nailbiting:

Jeg er hos offentlig nå, hun har ikke møtt meg da :bag: :hilarious: Men fikk skrevet det ut på bmi ca 37..(men som sagt, vet ikke om hun vet det). Så virker ikke som alle bryr seg..

Tusen takk for at du deler din erfaring☺️
Det viker at det nødvendigvis ikke trenger kontroll mens man tar Letrozol. Kan prøve å gå på det private mens jeg venter på det offentlige.

Back
Topp