Bilstoler og erfaringer

~tidsoptimisten~

Betatt av forumet
Sommerspirene 2025
Hei, ønsker meg en tråd hvor vi kan prate kun om bilstoler - dele erfaringer og opplyse hverandre. Både til de små som kommer, og til deres storesøsken.

Første stolen jeg lurer på er Maxi Cosi Emerald 360 S. Er det noen her som har erfaring med den, eller har den til vurdering? Jeg lurer spesifikt på positivt og negativt om denne stolen.

Velger å redigere innlegget og legge til at denne stolen vil være vår nr 2, da vi allerede har babystol og småbarnstol fra Britax. Fordelen vil være at Maxi cosi sin vil omfatte et så stort aldersspenn at vi kan bruke den i begge bilene til begge barna.

Om du vil anbefale eller spørre om en annen, så legg det heller i nytt innlegg under her :)

Last edited:
Jeg har null erfaring, men har sett på å kjøpe fult sett med Cybex (bilstol, barnevogn), så tar gjerne i mot erfaring her også. Har sett at det er en del Cloud modeller, noen som vil anbefale noen av disse?

Jeg har null erfaring, men har sett på å kjøpe fult sett med Cybex (bilstol, barnevogn), så tar gjerne i mot erfaring her også. Har sett at det er en del Cloud modeller, noen som vil anbefale noen av disse?
Vi har Cybex Cloud Z2 fra forrige. Cloud T er den som har tatt over Z2. Ser det har kommet en Cloud G også nå. Jeg kjenner ikke til forskjellene på dem, men jeg tror det er lite som skiller dem. Du kan sammenligne dem på Cybex sin hjemmeside :) Jeg har i hvert fall vært veldig fornøyd med Z2, siden vi har Cybex Priam og kan koble stolen rett på understellet uten ekstra adapter:)

Vi har Cybex Cloud Z2 fra forrige. Cloud T er den som har tatt over Z2. Ser det har kommet en Cloud G også nå. Jeg kjenner ikke til forskjellene på dem, men jeg tror det er lite som skiller dem. Du kan sammenligne dem på Cybex sin hjemmeside :) Jeg har i hvert fall vært veldig fornøyd med Z2, siden vi har Cybex Priam og kan koble stolen rett på understellet uten ekstra adapter:)
Vi har også vært veldig fornøyde med cloud z2 og Priam.

Dette blir første barnet vårt, så jeg har ingen erfaring. Har lest en del på nett og sett litt på diverse bilstoler og vogn. Vi har landet på at Cybex priam med Cloud T bilstol er det vi kommer til å gå for i alle fall.

Det er akkurat det! Blir fort samme her, greit å slippe adapter for å sette bilstol på barnevogn vil jeg tro. Var også å kjente på Priam og syntes det kjennes ut som en veldig behagelig vogn❤️

Vi har Britax babysafe2 isize (ikke i salg lenger nå, erstattet av babysafe3 isize), med Flex base.
Var veldig fornøyd med den stolen sist og elsker at den kan klikkes rett på vogna (Britax smile 3) uten adapter :happy:

Sete nr 2 så hadde vi lenge Nuna norr (roterbart til siden). Var veldig ålreit å ha i begynnelsen etter babystolen. Måtte desverre klippe selene på det, pga. bilkrasj.
Fikk tilbake penger på forsikringa og kjøpte Besafe stretch som 3-åringen har brukt i snart 1 år nå. Veldig fornøyd med det setet også :happy:

Det er akkurat det! Blir fort samme her, greit å slippe adapter for å sette bilstol på barnevogn vil jeg tro. Var også å kjente på Priam og syntes det kjennes ut som en veldig behagelig vogn❤️
Ja, det er jo samme adapteret som brukes på både bagdelen og bilstolen, så det er veldig praktisk at de bare kan være på hele tiden ☺️ Har vært veldig fornøyd med Priam’en også! Veldig god å trille, og liker at bagdelen kommer litt høyere opp (enn f.eks. Bugaboo fox). På vinteren kjøpte vi store hjul som enkelt kan byttes ut med forhjulene. De er like som bakhjulene, og faste (ikke roterbare), så det er lettere å trille i snø. Mini har elsket å sitte i vogna fra dag 1, så vi har brukt vogna mye! :joyful:

Vi har britax som babystol, skal ha denne nå og, de bruker den så kort uansett. Så har vi besafe strech som vil vare ut hele bakoverperioden og kjøpte en besafe beyond , for å ha i bil nr 2. Men etterhvert må vi ha 2 småbarnstoler til, beyonden tar mindre plass men kan potensielt vare kortere, så usikker.

Hvilken funksjoner er egentlig viktig/bra å ha? Er det verdt å ha en stol der man kan snu baby mot døren? Hva med å kunne legge stolen bak, er dette kun mtp å kunne la baby ligge bedre i stolen om man skal på butikken ol.? Jeg forstår at disse funksjonene så klart er grei å ha men det innebærer også at stolen gjerne er betydelig dyrere, så er det virkelig verdt det? Er det andre funksjoner som kan være viktig å tenke på? :nailbiting:

Hvilken funksjoner er egentlig viktig/bra å ha? Er det verdt å ha en stol der man kan snu baby mot døren? Hva med å kunne legge stolen bak, er dette kun mtp å kunne la baby ligge bedre i stolen om man skal på butikken ol.? Jeg forstår at disse funksjonene så klart er grei å ha men det innebærer også at stolen gjerne er betydelig dyrere, så er det virkelig verdt det? Er det andre funksjoner som kan være viktig å tenke på? :nailbiting:
Når de er minst så hadde jeg klart meg godt uten rotasjon for jeg satt babyen alltid i bilsetet inne, og så klikket setet i basen. Nå som hun er over året er jeg glad jeg har rotasjonen siden stolen alltid står i basen nå, men helt ærlig så hadde jeg klart meg uten også hvis du virkelig vil spare pengene :) Vi kjører en del, så for oss har det vært et kjekt gode. Er vi på ferje så snur vi stolen fremover og får henne utav uten å måtte gå ut selv :hilarious: Å legge ned ryggen har jeg hatt lite bruk for. Bare de første mnd innom kjøpesenteret…

Rotasjon er super digg, og føler man får satt baby bedre inn i bilstolen, men igjen, de fleste babystoler kan jo tas ut, så da er det jo like greit å sette baby i stolen før man setter stolen inn. God solskjerming på babystolen er gull, selv savnet vi det. Sån ligge greie hadde vi ikke, og gidder ikke kjøpe nå heller, de bruker det uansett så kort, og er jo ikke anbefalt å ha baby i bilstol for lenge av gangen heller. Men syns ikke prisene er så ille på de altså, så hvis du ikke har noe fra før ville jeg vurdert en med.

Rotasjon er super digg, og føler man får satt baby bedre inn i bilstolen, men igjen, de fleste babystoler kan jo tas ut, så da er det jo like greit å sette baby i stolen før man setter stolen inn. God solskjerming på babystolen er gull, selv savnet vi det. Sån ligge greie hadde vi ikke, og gidder ikke kjøpe nå heller, de bruker det uansett så kort, og er jo ikke anbefalt å ha baby i bilstol for lenge av gangen heller. Men syns ikke prisene er så ille på de altså, så hvis du ikke har noe fra før ville jeg vurdert en med.
Solskjermingen på cybex cloud har vi vært kjempefornøyde med ja, det glemte jeg!

God solskjerming føler jeg er et must. Jeg synes det var veldig praktisk med rotasjon på setet, men er jo ikke noe man ha (kjenner dog jeg savner det litt på bilstolen vi oppgraderte til, etter vi gikk over til neste stolen). Synes det er praktisk med rygg som kan legges ned, når man skal klikke den på understellet til vogna og kort tur innom butikken (tar heller hele vogna på shopping-turer), men man skal jo ikke legge ned ryggen på bilstolen mens man kjører pga sikkerhet (er vel kun BeSafe Beyond det er godkjent på, fordi den har en sikkerhetsfunksjon).

Det viktigste er jo å ha en trygg bilstol som passer deres bil. Kjøp en i-size-godkjent stol i hvert fall, da de er tryggest. Prøv gjerne bilstolen før dere kjøper. Barnas Hus pleier å låne ut stoler så man kan teste i bilen at man får riktig helning

Jeg synes rotasjon og det å legge ned stolen har vært helt nødvendig. Spesielt rotasjon for når hun ble litt større enn nyfødt så sto gjerne bilstolen i bilen fordi jeg ikke orket å bære henne i den ned til bilen hvis ikke vogna skulle med. Og må si at base var gull. De få gangene jeg måtte beltemontere i annen bil var død.

Dere er så flink til å gi gode råd :happy: :Heartpink Var på barnas hus i dag for å se litt og jeg tror at jeg ble litt klokere :wacky: Men nå lurer jeg på om det er best å ha babystol med base som også kan brukes på barnestol, eller babystol med base og så barnestol med egen base? Jeg så feks denne https://www.barnashus.no/maxi-cosi/...KmMj3LvuRzeDBMkGw47p9gM8dGfhAc-saAqUNEALw_wcB. Den kan brukes bra nyfødt til 150 cm men må stå fast i bilen så da lurer jeg på om det kan være lurt å ha en rimelig og lett babystol uten noe ekstra som da kan enkelt tas ut av bilen når baby er liten, og så bytte den ut med en slik type som jeg linket til. Er jaggu ikke lett dette :arghh: Edit: Jeg ser også at de fleste barnestoler som også går på babybasen bare kan brukes opp til ca 105 cm som betyr at den må byttes ut med ny stol etter dette, mens noen barnestoler som har egen base kan da brukes hele veien.

Last edited:
Dere er så flink til å gi gode råd :happy: :Heartpink Var på barnas hus i dag for å se litt og jeg tror at jeg ble litt klokere :wacky: Men nå lurer jeg på om det er best å ha babystol med base som også kan brukes på barnestol, eller babystol med base og så barnestol med egen base? Jeg så feks denne https://www.barnashus.no/maxi-cosi/...KmMj3LvuRzeDBMkGw47p9gM8dGfhAc-saAqUNEALw_wcB. Den kan brukes bra nyfødt til 150 cm men må stå fast i bilen så da lurer jeg på om det kan være lurt å ha en rimelig og lett babystol uten noe ekstra som da kan enkelt tas ut av bilen når baby er liten, og så bytte den ut med en slik type som jeg linket til. Er jaggu ikke lett dette :arghh: Edit: Jeg ser også at de fleste barnestoler som også går på babybasen bare kan brukes opp til ca 105 cm som betyr at den må byttes ut med ny stol etter dette, mens noen barnestoler som har egen base kan da brukes hele veien.
Denne stolen varer ikke lenge før barnet må snus forovervendt lenge før det burde.
Om du vil ha én stol fra nyfødt til de er stor nok til andre typer stoler/ de er klar for forovervendt, vil jeg heller anbefale besafe stretch b. Eventuelt gå for en babystol (vil absolutt anbefale en babystol som kan tas ut av bilen), og gå for besafe stretch eller besafe beyond etterpå :happy:

Babyer burde byttes ut av babystol så fort de kan sitte stødig med støtte da neste stol er tryggere :happy:

Jeg hadde en billig babystol sist som jeg hatet, følte baby ble kvelt med haken mot brystet, baby hatet den også og skrek og skrek på turer.
Denne gangen har endelig en stol kommet som kan legges bak under kjøring så ingen tvil hos meg om å gå for Besafe go beyond :love7 Jeg kommer til å beltemontere da jeg vil ha henne fremme (jeg har ikke isofix fremme) og ikke orker å styre med å finne en stol+base som får riktig helling i min bil om jeg skulle hatt henne bak.

Har også sett på Maxi-cosi coral. Der kan man ta ut bare en veldig lett innerdel fra skallet så kan slipper å bære på hele stolen. Hadde vært gull siden jeg må ta baby med på levering og henting i barnehagen, men siden den ikke har hette på innerdelen og jeg bor i Bergen så prioriterer jeg heller legge ned funksjonen :happy:

Er ikke lett dette med bilstolverden, mye å tenke på!

Tviler på at den varer så lenge selv om de reklamerer for det. Erfaringene i bilstolgrupper viser at besafe strech er en av få som faktisk varer ut bakovervendt perioden. Og muligens axkid? Men den har jeg ikke lest særlig om ettersom vi valgte strech som jeg opplevde flertallet var foenøyde med. (Stretch =småbarnstol). Basene har som regel en vekt begrensning, og så vidt jeg vet er det besafe beyond som varer lengst med base. Den er jo veldig ny. :)

Back
Topp