Bilstoler og erfaringer

Denne stolen varer ikke lenge før barnet må snus forovervendt lenge før det burde.
Om du vil ha én stol fra nyfødt til de er stor nok til andre typer stoler/ de er klar for forovervendt, vil jeg heller anbefale besafe stretch b. Eventuelt gå for en babystol (vil absolutt anbefale en babystol som kan tas ut av bilen), og gå for besafe stretch eller besafe beyond etterpå :happy:

Babyer burde byttes ut av babystol så fort de kan sitte stødig med støtte da neste stol er tryggere :happy:

Jeg hadde en billig babystol sist som jeg hatet, følte baby ble kvelt med haken mot brystet, baby hatet den også og skrek og skrek på turer.
Denne gangen har endelig en stol kommet som kan legges bak under kjøring så ingen tvil hos meg om å gå for Besafe go beyond :love7 Jeg kommer til å beltemontere da jeg vil ha henne fremme (jeg har ikke isofix fremme) og ikke orker å styre med å finne en stol+base som får riktig helling i min bil om jeg skulle hatt henne bak.

Har også sett på Maxi-cosi coral. Der kan man ta ut bare en veldig lett innerdel fra skallet så kan slipper å bære på hele stolen. Hadde vært gull siden jeg må ta baby med på levering og henting i barnehagen, men siden den ikke har hette på innerdelen og jeg bor i Bergen så prioriterer jeg heller legge ned funksjonen :happy:

Er ikke lett dette med bilstolverden, mye å tenke på!
Okey, ja dette med når de snus fremover har jeg ikke tenkt noe på så mulig det blir problematisk med en slik type. Jeg skal ha babystol uansett men det er dette med base jeg syns er vanskelig å velge mellom, spesielt nå som du sier at man må tenke på helling i bilen også :arghh: Er det ikke styrete å ta ut stolen når man fester med belte? Hva er grunnen til at du skal ha hun fremme om jeg kan spørre? Jeg visste ikke at det var lov engang. Jeg så på Maxi-cosi coral men hun som jobbet der sa at man måtte teste den ut på vognen først fordi den er bredere enn andre stoler og dermed ikke passer på alle :meh:

Hadde ikke overlevd med å ha eldste bak før hun ble større, fortsatt synes jeg det er slitsomt å ha henne bak, men setet hun har nå (besafe stretch) passer ikke foran (jeg ser ikke sidespeilet).

Det er mye greier som gjør at jeg vil ha henne fremme, om hodet faller fremover når de sovner så er det fint å kunne løfte hodet bakover. Om(når) de mister smokken er det life saver å kunne finne den og gi den tilbake. Man kan underholde de og de kan se deg, holde de i hånden, klappe på de osv, som vil gjøre dem mer tålmodig enn å sitte å stirre rett frem. De er ikke store nok til å følge med på ting utenfor vinduet før de er ganske store.
For ikke å snakke om at jeg likte å kunne følge med på at hun pustet når hun sov i stolen, hehe. Babystoler et generelt formet slik at babyens hode blir presset mot brystet slik at de bør ikke sitte i de i mer enn 1 time av gangen da oksygenopptaket ikke er optimalt da. Og med min lille baby i den stolen så det ikke greit ut i mine øyne :inpain: Akkurat dette blir forhåpentligvis mye bedre med besafe beyond da :happy:

Du kan fint ha de fremme i de fleste biler (det står i håndboken til bilen), men man må kunne slå av airbagen :happy:

Er nok litt mer styr med beltemontering, men det er veldig enkelt å feste, vil tro det går som en lek etter noen ganger. Fester en tape på bilsetet slik at jeg vet hvordan hellingen skal være på bilstolen hver gang uten at jeg må måle hver gang.
Men absolutt veldig praktisk med base altså!

Takk for tips om coral, det visste jeg ikke! Kjedelig å ikke kunne feste de på vognen!

Okey, ja dette med når de snus fremover har jeg ikke tenkt noe på så mulig det blir problematisk med en slik type. Jeg skal ha babystol uansett men det er dette med base jeg syns er vanskelig å velge mellom, spesielt nå som du sier at man må tenke på helling i bilen også :arghh: Er det ikke styrete å ta ut stolen når man fester med belte? Hva er grunnen til at du skal ha hun fremme om jeg kan spørre? Jeg visste ikke at det var lov engang. Jeg så på Maxi-cosi coral men hun som jobbet der sa at man måtte teste den ut på vognen først fordi den er bredere enn andre stoler og dermed ikke passer på alle :meh:
Her er infoen MaxiCosi selv skriver om stolen du linket til, så det kommer jo an på hvert enkelt barns vekt i forhold til alder;

What are the 4 different age stages that apply to this car seat?
1. From 0 – 1 year (40 – 75 cm), with the Newborn inlay in the rearward-facing position. 2. From 1 – 4 years (up to 105 cm/18 kg), without Newborn inlay in the rearward-facing position. 3. From 15 months – 4 years (76 – 105 cm/18 kg) in the forward-facing position. 4. From 4 – 12 years (100 – 150cm) using the car belt and the 5-point harness, with the support leg stored away.

You can switch to the forward-facing position from 15 months/76 cm. At Maxi-Cosi, we recommend travelling with your child in the rearward-facing position for as long as possible (up to 4 years/105 cm/18 kg), as research shows this is the safest way of travelling with children. If your child is more than 18 kg, you need to use the forward-facing position with the car seat belt and store away the harness and support leg.

Back
Topp