Tror nok det er to ganske forskjellige opplevelser å føde uten smertelindring fordi man ikke har tid, og det å føde uten smertelindring fordi man ønsker det. Både pga den mentale innstillingen og fordi det er ulike fødsler. Hvis du hadde styrtfødsel så er jo det noe helt annet enn min fødsel som hadde et normalt forløp (6 timer aktiv fødsel). Det var mye smertelindring for meg å være i fødebadekaret.
Usikker på om man kan føde på Luna med tidligere styrtfødsel, men det kan du spørre dem om feks når du søker på Helsenorge. Og selv om du ikke får føde på Luna så kan du føde uten smertelindring, og i badekar. Og hvis du har behov for tettere oppfølging i forkant så kan du nok få det også uten Luna. De er veldig dyktige og ivaretakende på Bærum, synes jeg. De er mor-barn-vennlig sykehus, og er veldig moderne i forhold til andre sykehus. De har for eksempel kun familierom på barsel, så partner får selvfølgelig overnatte. Også får man god tid til brystcrawling etter fødsel, og de klipper i utgangspunktet ikke navlestrengen før den har sluttet å pulsere og har blitt hvit (med mindre de må). Så du får nok en god opplevelse der selv om du ikke skulle få plass på Luna! Og si til dem hva du har behov for i en jordmor, så har de sjansen til å gi deg en du klaffer bedre med!