Forstoppelse :(

H-2023

Andre møte med forumet
Beklager så mye for TMI men jeg er altså så forstoppet det er helt krise. Og å forsøke å gå på toalettet er utrolig smertefullt. Jeg har tomme jernlagere og MÅ gå på jern, men det blir enda verre av det. Vann, bevegelse, svisker hjelper ikke. Lactulose hjelper ikke. Movicol vet jeg ikke om hjelper, fordi det er som å drikke snørr og det kommer i retur med en gang jeg prøver å svelge det. HJELP. noen råd? Tar imot alt.

Beklager så mye for TMI men jeg er altså så forstoppet det er helt krise. Og å forsøke å gå på toalettet er utrolig smertefullt. Jeg har tomme jernlagere og MÅ gå på jern, men det blir enda verre av det. Vann, bevegelse, svisker hjelper ikke. Lactulose hjelper ikke. Movicol vet jeg ikke om hjelper, fordi det er som å drikke snørr og det kommer i retur med en gang jeg prøver å svelge det. HJELP. noen råd? Tar imot alt.

om det er lenge siden du har tømt deg og det er helt krise, ingenting hjelper ville jeg forsøkt et klyster jeg altså. Det løser opp i det som ligger i endetarmen så det blir lettere å få ut og gir det en voldsomt trang for å tømme deg, det er ikke super behagelig, men altså bedre enn å gå rundt kjempe forstoppet. Videre kan du heller forsøke å forebygge ved å drikke mye vann! (Viktigeste uansett ved forstoppelse problematikk) spise noen kiwi pr dag, biola, og kanskje i tillegg kjøpe slike frø de har på appoteket du kan bøbde i biola/yoghurt.

Lykke til.

Trikset min jm alltid anbefaler først er å spise et par kiwi om dagen, det funker nesten hver gang i følge hun :happy:

Selv er jeg allergisk mot det, så jeg kjøpte movicol, men kom aldri så langt å teste det siden jeg tilfeldigvis spise druer noen dager på rad, og fikk plutslig gått på do nesten hver dag. Så har fortsatt med druene :smiley-ashamed004

Det er skikkelig ubehagelig å være så forstoppet, sliter med det selv til tross for å følge all verdens med råd.
Hvilken dose har du tatt av lactulose? Jeg må stort sett bruke 30 ml i 4-5 dager for å få noe effekt dersom det har stoppet opp. Og nå mens jeg er gravid så er vedlikeholdsdosen 20 ml hver dag. Hadde jeg startet opp med 15 ml så trur jeg det hadde skjedd pent lite..
Fikk tips fra jm i forrige svangerskap om å bløtlegge rosiner, svisker og linfrø over natten, kjøre det i blender og spise 1-2 ss om dagen. Det fungerer på min mage (sammen med lactulose). Jeg hater egentlig svisker, så synes det er enklere enn å få i meg 12 svisker om dagen :bag:
Hvis ikke finnes det jo legemidler som stimulerer til tømming av tarmen, men jeg er ikke så kjent med de, og vet heller ikke hvordan det er mtp graviditet.
Håper du finner noe som fungerer for deg!

Laxoberal hjelper for meg i tillegg til vedlikeholdsdose med movicol. Sistnevnte kan du feks helle pulveret i munnen litt og litt og svelge unna med vann så slipper du den verste snørrfølelsen, samtidig også mye av smaken (jeg synes både smak og konsistens er forferdelig). Eventuelt kan du bruke varmt vann eller saft for å døyve smaken. Movicol smaker ikke godt men gjør god nytte for min del. Ekkel smak/ konsistens > forstoppelse/ hemoroider. Movicolen kan du gjerne ta to poser av i slengen morgen og kveld, samt laxoberal for å løsne proppen. Deretter finne ut av passende vedlikeholdsdose for deg.

Jeg hadde også dårlig effekt av lactulose, dvs det hjalp ikke i det hele tatt og det er så ufattelig søtt. Var forstoppet i to uker på det verste før det løsnet og holder det nå i sjakk med en pose movicol hver/annenhver dag. Går på 60 mg jern, drikker rikelig men er dessverre i lite aktivitet og har vært i lite aktivitet gjennom hele svskapet. Er 32+4 i dag.

Fiberrik mat er også å anbefale om du klarer å få det i deg.

Laxoberal hjelper for meg i tillegg til vedlikeholdsdose med movicol. Sistnevnte kan du feks helle pulveret i munnen litt og litt og svelge unna med vann så slipper du den verste snørrfølelsen, samtidig også mye av smaken (jeg synes både smak og konsistens er forferdelig). Eventuelt kan du bruke varmt vann eller saft for å døyve smaken. Movicol smaker ikke godt men gjør god nytte for min del. Ekkel smak/ konsistens > forstoppelse/ hemoroider. Movicolen kan du gjerne ta to poser av i slengen morgen og kveld, samt laxoberal for å løsne proppen. Deretter finne ut av passende vedlikeholdsdose for deg.

Jeg hadde også dårlig effekt av lactulose, dvs det hjalp ikke i det hele tatt og det er så ufattelig søtt. Var forstoppet i to uker på det verste før det løsnet og holder det nå i sjakk med en pose movicol hver/annenhver dag. Går på 60 mg jern, drikker rikelig men er dessverre i lite aktivitet og har vært i lite aktivitet gjennom hele svskapet. Er 32+4 i dag.

Skriver under på denne, disse tiltakene har hjulpet meg også som har slitt skikkelig med forstoppelse. Vedlikeholder nå med moviecol,1 pose annenhver dag.

Får du mye luftplager etc av Movicol?

Har jo bare sånn medium effekt av lactulose, men har syntes movicol har vært litt vanskelig å få ned, og har bare tenkt at det er såpass likt laktulose at det ikke er noe poeng. Men ble litt motivert til å gi movicol et nytt forsøk når jeg leste innlegget ditt!!

Har jo bare sånn medium effekt av lactulose, men har syntes movicol har vært litt vanskelig å få ned, og har bare tenkt at det er såpass likt laktulose at det ikke er noe poeng. Men ble litt motivert til å gi movicol et nytt forsøk når jeg leste innlegget ditt!!

De to ( ifølge barnelegen vi har vært hos) har litt ulike effekter, lactolusen smører på en måte tarmen, så slik jeg har forstått det vil det fremdeles kunne bli hard avføring, men enklere å få ut.

mens virkestoffene i movicolen myker avføringen.

*sniker fra juli*

Jeg synes det eneste som funker er å drikke kaffe rett etter at jeg våkner, gjerne sittende med bena / knærne trukket opp. Og bruke krakk e.l under føttene når man går på toalettet og bli sittende sånn lenge. Også merker jeg forskjell om jeg har vært mye eller lite fysisk aktiv.

De to ( ifølge barnelegen vi har vært hos) har litt ulike effekter, lactolusen smører på en måte tarmen, så slik jeg har forstått det vil det fremdeles kunne bli hard avføring, men enklere å få ut.

mens virkestoffene i movicolen myker avføringen.
Ok, takk! Da skal jeg gi movicolen et nytt forsøk! :) Og håpe den glir litt lettere ned nå når det er mindre kvalme! :sick009

Nei, jeg gjør ikke det. Får alltid litt flatus rett før avf melder at den vil ut. Har habituelt treg mage og en irriterende hemoroide jeg har hatt fra da jeg var liten så forstoppelse er ikke en ny problemstilling for min del. I tillegg er jeg laktoseintolerant. Forstoppelsen har dog vært mye mer problematisk nå som gravid fra og med andre trimester og nå i tredje hvor jeg holder tarmene i sjakk så godt jeg kan. Regner med det ikke blir såpass problematisk når barnet er ute :)

Får så vondt i rompa når jeg sitter på harde stoler Vi er på reise i julen og har derfor kommet ut av mine dagligdagse rutiner og har vært forstoppet i dagesvis.
Foreløpig har jeg bare drukket mye vann, litt kaffi og en del rosiner, da har det kommet i gang i løpet av en dag.
Nå skal jeg på butikken å kjøpe Kiwi!

Kan støtte tipset om å spise kiwi hver dag som forebyggende! Det gjorde jeg forrige svangerskap, og da var det null problem å ta 100mg jern hver dag. Men vil ikke tro det hjelper så mye på å få ut det som allerede er forstoppet. Da ville nok jeg også prøvd klyx.

Jeg sliter veldig med forstoppelse om dagen, får ut bare små klumper, har dulcolax piller hjemme og apoteket sa det var helt trygt men jeg er redd for å gjøre feil

Jeg sliter veldig med forstoppelse om dagen, får ut bare små klumper, har dulcolax piller hjemme og apoteket sa det var helt trygt men jeg er redd for å gjøre feil
Apoteket stoler jeg på, de har mye kunnskap! Kan du spise kiwi?

Tryggmammamedisin.no har oppdaterte og kunnskapsbaserte råd. Jeg sjekker alltid der hvis jeg er usikker. Vi skal selvfølgelig være forsiktig med medisiner og andre ting under graviditet, men det skal ikke være sånn at alle plager skal gå ubehandlet :Heartred Her er siden deres for forstoppelse:

Tryggmammamedisin.no har oppdaterte og kunnskapsbaserte råd. Jeg sjekker alltid der hvis jeg er usikker. Vi skal selvfølgelig være forsiktig med medisiner og andre ting under graviditet, men det skal ikke være sånn at alle plager skal gå ubehandlet :Heartred Her er siden deres for forstoppelse:
Tusen takk for svar ❤️ bare hatt mareritt om at jeg mister hvis jeg tar dulcolax piller, ja vet jeg er rar men blir litt tanker ❤️

Tusen takk for svar ❤️ bare hatt mareritt om at jeg mister hvis jeg tar dulcolax piller, ja vet jeg er rar men blir litt tanker ❤️
Jeg tror det er helt naturlig å bli redd. Vi er programmert til å ta vare på den lille helt fra den er et frø og resten av livet. Jeg kjenner at jeg er blitt redd for å både kjøre og sitte på i bil etter jeg ble gravid :smiley-ashamed004 Aldri vært redd før (unntatt når jeg har vært gravid).

Back
Topp