Juli ❤️

Noe av utfordringen er jo at ungene selvsagt ønsker å treffe farsslekta. Mors-siden treffer de resten av året grunnet geografi.

Men ja. Vi må i større grad prioriter kjernefamilien. Og jobbe med samvittigheten. Men det er viktig. Treffe ja. Ha tid med, ja. Men 10 dager dekker det behovet fordelt over alle sammen. 20 er derved mer.

Dels regn, dels noe annet, og dels min feighet gjorde at vi ble for lenge i år.

Ja skjønner godt dere vil sees, men 5 dager er jo også mye tenker jeg i sånn bo oppå hverandre-sammenheng.

Ja skjønner godt dere vil sees, men 5 dager er jo også mye tenker jeg i sånn bo oppå hverandre-sammenheng.
Fem er nok for lite all den tid vi skal treffe både svigermor som vi bor hos og svigerfar med familie som bor 20 min unna. Og noen tradisjoner som hunderfossen i løpet av oppholdet. Så jeg har satt behovet til 7-10 dager. Nå var vi først 5 dager hos min svigerinne, som også var er par mer enn planen, men det var diverse ytre omstendigheter som gjorde det også.

Men jeg tenker det er viktig å finne slå ting hele året som fyller med energi, ikke låse alt til de tre ukene om sommeren.

Neste år har vi kanskje 4 uker felles ferie også, for jeg må i alle fall ha ferie noen dager lenger enn jeg pleier grunnet det bryllupet så jeg vurderer å starte ferien en uke senere, sånn min mann oftest gjør (grunnet frister på jobb for hans del)

Men først og fremst er det nå denne søndagen. Siste fridag i sommerferien.
I morgen er det jobb, 5 dager jobb og så skal jeg i bryllup på lørdag, så jeg må sjekke opp at jeg har alle detaljer som strømpebukse og smykke og veske under kontroll.

Alt mens jeg har søk på et par aktuelle camping - lokasjoner på yr og tv2 været for helgen etterpå.

Og dytter litt på mannen min om han skulle prøvd seg på å kjøre med en henger sammen med pappa denne uken. Han har jo ferie en uke til (og pappa er pensjonist. Og kjører altså med campingvogn, så han kan å kjøre med, og rygge med, tilhenger. Og har tilbudt seg å hjelpe oss)

Fem er nok for lite all den tid vi skal treffe både svigermor som vi bor hos og svigerfar med familie som bor 20 min unna. Og noen tradisjoner som hunderfossen i løpet av oppholdet. Så jeg har satt behovet til 7-10 dager. Nå var vi først 5 dager hos min svigerinne, som også var er par mer enn planen, men det var diverse ytre omstendigheter som gjorde det også.
Kanskje lurt å planlegge allerede kå? Du har jo hatt noen innlegg om dette , si til mannen 7-10 dager å så noe annet etterpå.

Her er vi ogsp 7-10 dager med familie, det er viktig å opprettholde kontakt, men jeg trenger også litt annet så da gjør vi det

Ja tenker dere må finne rett balanse, ig skjønner godt at når man drar så langt så er 5 netter litt kort :) vi er nok fort 10 netter med familie hver sommer, men lærerferie og da har man mer å ta av. Vi har familie bare 2 timer unna, men det er folk 2 timer i hver retning så det kan ikke gjøres i samme turen heller.
I år ble vi med storfamilie på en ukes ferie i tillegg. Veldig hyggelig, men intenst. I fjor også det samme bare med andre folk i familien. Neste gang har jeg lyst til at vi prioriterer å få til et eller annet bare oss 4, og det må vi nok bestemme og sette av litt tidligere tror jeg :hilarious: Vi er for treige til å planlegge sånn skikkelig. Men samtidig - ungene er små og elsker å feriere med besteforeldre. Det er mer jeg som kunne tenkt meg litt ro og sikkert mannen også.

Balanse er viktig og å la ungene få tid med besteforeldre og tanter og onker og søskenbarn (og tante og onkel som i alder er som søskenbarn...) er prioritert. Men det trenger virkelig ikke være HELE ferien, og lærerferie har vi ikke nei. Her er det 4 uker hver, som somregel ikke overlapper helt.

Så neste sommer begynner jeg allerde så smått å planlegge for ja

Slett ikke helt klar for å jobbe igjen enda.

Men har vært her en time allerede, og ettersom de enda er juli, og vi har sommertid i juli ,ed 6,5 timers arbeidsdag (pluss lunsj), så er jeg jo sånnsett ferdig 1430 da, får se når jeg setter kursen hjemover.

alltid litt å ta tak i etter ferien, men også litt det å våkne i hodet og komme igang.

God morgen. Ny dag idag. Har ingen på planen idag. Ser etter en skolesekk til jenta som ønsker seg en beckmann svart skolesekk. Kommer sånt på noen som helst salg eller noen prosent billigare for skolestart eller skal jeg bare kjøpe en nå?

Balanse er viktig og å la ungene få tid med besteforeldre og tanter og onker og søskenbarn (og tante og onkel som i alder er som søskenbarn...) er prioritert. Men det trenger virkelig ikke være HELE ferien, og lærerferie har vi ikke nei. Her er det 4 uker hver, som somregel ikke overlapper helt.

Så neste sommer begynner jeg allerde så smått å planlegge for ja
Enig at la ungene få tid med besteforeldre tanter onkel og søskenbarn men denne ferien vi var på har vi lært oss ennå mer. Eller rett og slett min mann har lært seg fordi jeg visste det alreden. Vi kan vær sammen men ikke opp i hverandre for det hele da det ende opp med mye urettferdighet blant mine dine barn. Barn som krangle og den ene spiste ikke middagen og heller valget bestille pizza til seg selv. Et barn bestiller pizza for seg selv for hun ønsker det og de andre skal spise middagen som er laget.
Er sykt lei av det og mannen har endelig skjønt det at man kan ikke vær under samme tak i flere uker med flere av familie medlemer. Så her må vi få eget visst vi skal reise ned neste sommer.

Enig at la ungene få tid med besteforeldre tanter onkel og søskenbarn men denne ferien vi var på har vi lært oss ennå mer. Eller rett og slett min mann har lært seg fordi jeg visste det alreden. Vi kan vær sammen men ikke opp i hverandre for det hele da det ende opp med mye urettferdighet blant mine dine barn. Barn som krangle og den ene spiste ikke middagen og heller valget bestille pizza til seg selv. Et barn bestiller pizza for seg selv for hun ønsker det og de andre skal spise middagen som er laget.
Er sykt lei av det og mannen har endelig skjønt det at man kan ikke vær under samme tak i flere uker med flere av familie medlemer. Så her må vi få eget visst vi skal reise ned neste sommer.
DA blir det fort rot ja. Ingen barn kan finne på å bestille pizza til seg selv her, den eldste er vår snart 15 åring og det ville ikke falt ham inn, og reelt sett er et bare våre tre unger som er der for det meste. Han kan finne på å si han ikke vil ha middag ja, og komme sent til boret, men han kommer, og han spiser. Svigers har fire barnebarn, våre tre og en toåring som bor ikke så langt unna, om vi har truffet og kost med, tantegullet mitt.

Så urettferdighet mellom mine og dine og deres og andres og whatnot sliter vi ikke med, men det blir definitivt nok likevel, så derved, ja, la ungene ha tid med disse, men ikke hele ferien! Noe må vi ha, og jeg har sagt det sånn i diskusjonen ang henger eller ei, at om vi ikke går for tilhenger eller en annen løsning som gir plass til camping på ferie, altså slutter å ha campingferie, så må vi budsjettere for hotellferier.

DA blir det fort rot ja. Ingen barn kan finne på å bestille pizza til seg selv her, den eldste er vår snart 15 åring og det ville ikke falt ham inn, og reelt sett er et bare våre tre unger som er der for det meste. Han kan finne på å si han ikke vil ha middag ja, og komme sent til boret, men han kommer, og han spiser. Svigers har fire barnebarn, våre tre og en toåring som bor ikke så langt unna, om vi har truffet og kost med, tantegullet mitt.

Så urettferdighet mellom mine og dine og deres og andres og whatnot sliter vi ikke med, men det blir definitivt nok likevel, så derved, ja, la ungene ha tid med disse, men ikke hele ferien! Noe må vi ha, og jeg har sagt det sånn i diskusjonen ang henger eller ei, at om vi ikke går for tilhenger eller en annen løsning som gir plass til camping på ferie, altså slutter å ha campingferie, så må vi budsjettere for hotellferier.
Det kan ikke mine barn heller finne på.
Mine spiser stort sett alt og visst de ikke vil ha det så blir den en skive og bestiller ikke extra mat til de.
mannen sin bror sendte sine 2 barn(9 og 13 år) ned til svigermor der vi var på ferie. De sko ha ditt og datt sånn og sånn. Moren til barna kommanderte hvordan ting sko vær fra et helt annet land. Helt ekstremt, sier bare stakkars barn.
Klær som havnet på golvet måtte vaskes og skal absolutt ikke brukes før de var vasket igjen. Den ene kvelden mista 9 åringen teppe på golvet og da var det full krig mellom 9 og 13 åringen. For da fekk hun ikke lov at bruke teppe for de var vasket. Om igjen stakkars barn ja
Det var litt sånn ikke si noe til barna fordi de er her aleine uten foreldre så de ikke blir lei seg. Til slut klikke det for meg så jeg sa til min mann jeg sier ikke noe som helst til de. Du får heller gi beskjed til de, du som er deres onkel.

Var dokk en del hos min mamma der er det stille rundt oss. Vi spiste måltider sammen og koste oss med en 1 åring. Så litt pause fekk vi

Mine spiser stort sett alt og visst de ikke vil ha det så blir den en skive og bestiller ikke extra mat til de.
mannen sin bror sendte sine 2 barn(9 og 13 år) ned til svigermor der vi var på ferie. De sko ha ditt og datt sånn og sånn. Moren til barna kommanderte hvordan ting sko vær fra et helt annet land. Helt ekstremt, sier bare stakkars barn.
Klær som havnet på golvet måtte vaskes og skal absolutt ikke brukes før de var vasket igjen. Den ene kvelden mista 9 åringen teppe på golvet og da var det full krig mellom 9 og 13 åringen. For da fekk hun ikke lov at bruke teppe for de var vasket. Om igjen stakkars barn ja
Det var litt sånn ikke si noe til barna fordi de er her aleine uten foreldre så de ikke blir lei seg. Til slut klikke det for meg så jeg sa til min mann jeg sier ikke noe som helst til de. Du får heller gi beskjed til de, du som er deres onkel.

Var dokk en del hos min mamma der er det stille rundt oss. Vi spiste måltider sammen og koste oss med en 1 åring. Så litt pause fekk vi

Her var vi mer på "mat som falt på gulvet? den var da tørr, så blås av og spis ";) KLÆR på gulvet? Ehh, gulvet på det rommrt mine tre unger delte var tidvis dekket av klær. Som ble brukt ja.

Det er ganske stille og rolig og greit sånn hos min svigermor. (Ettersom denne toåringen var der FØR vi kom, for da er det ikke like rolig nei.... men det skyndes alderen da, ikke overhysterisk mor :) Men det er en aktiv type da, det er det.)

Det handler nok mer om at jeg blir sliten av å hele tiden måtte ta hensyn til andre, forholde meg til andre, ha andre rundt meg, og andres meninger. Selv om de stort sett ikke er så gale de meningene, så er de ikke mine. Det er slitsomt rett og slett.

Her var vi mer på "mat som falt på gulvet? den var da tørr, så blås av og spis ";) KLÆR på gulvet? Ehh, gulvet på det rommrt mine tre unger delte var tidvis dekket av klær. Som ble brukt ja.

Det er ganske stille og rolig og greit sånn hos min svigermor. (Ettersom denne toåringen var der FØR vi kom, for da er det ikke like rolig nei.... men det skyndes alderen da, ikke overhysterisk mor :) Men det er en aktiv type da, det er det.)

Det handler nok mer om at jeg blir sliten av å hele tiden måtte ta hensyn til andre, forholde meg til andre, ha andre rundt meg, og andres meninger. Selv om de stort sett ikke er så gale de meningene, så er de ikke mine. Det er slitsomt rett og slett.
Ja her er mine sine klær og til tider på golvet og ja vi bruker de. Her blåser de og av mat og spiser det så lenge det ikke er klissete mat.
Men denne moren til de barna der er jammen ikke god i hode. Man ødelegger barna på et sett når man holder på sånn.
Og ja det er ikke lett at ha mange folk rundt meg heller.
Har minste med barnautisme og han merket me klart og tydelig på at det ble for mye når de andra barna og voksne kom. Det ble for mye folk rundt han og han gav klare beskjed at han vil hjem til oss der er det mer rutiner og der vi er bare 5 st og det er mer stille hjemme.

Ja her er mine sine klær og til tider på golvet og ja vi bruker de. Her blåser de og av mat og spiser det så lenge det ikke er klissete mat.
Men denne moren til de barna der er jammen ikke god i hode. Man ødelegger barna på et sett når man holder på sånn.
Og ja det er ikke lett at ha mange folk rundt meg heller.
Har minste med barnautisme og han merket me klart og tydelig på at det ble for mye når de andra barna og voksne kom. Det ble for mye folk rundt han og han gav klare beskjed at han vil hjem til oss der er det mer rutiner og der vi er bare 5 st og det er mer stille hjemme.
Da er det jo ekstra utfordrende ja.

Jeg merket på mine også at det ble for mye /lenge så neste sommer blir annerledes.

Drømmen for neste sommer er at vi har lært å kjøre med tilhenger. For at det skal skje må mannen være enig. For min del er det egentlig fort gjort. Jeg her gjort det før og en ettermiddag eller dag i helga sammen med pappa så er det på plass. Mannen har aldri gjort det før så han trenger både å bestemme seg for at det er greit og å faktisk lære det i teori og praksis.

I så fall, camping første del av ferien, og muligens også som punkt tre.

Pakke til bryllup krever forsvarlig oppbevaring av dresser og kjoler, og derved trolig minst en koffert, ikke alt kan stappes i en bag.

Til bryllupet skal vi booke hotell og derved ha mulighet til å stryke skjorter og bukser etc. Festen er sånn delvis utendørs/under tak men ikke fire vegger så med usikkerhet rundt været er det som brudgommen sier, lurt å pakke stilongs også. Som er kurant, det har vi med, og er lett å ha under en dress, men legge litt føringer i valget av kjoler.

Til den campingen jeg drømmer om skal vi ha med alt utstyret og enda litt til, kanskje nytt bord og et par ekstra stoler, kjøkkenbenk/skap og tørkestativ og litt annet stæsj.

Vi skal selvsagt ha tid hos svigers, når de faktisk er hjemme når enn det er, og muligens igjen en runde camping før eller etter det bryllupet alt ettersom hvor tidlig svigermor skal oppover til bryllupet, hva vi skal gjøre da i forhold til når vi har hotell der og andre sånne detaljer som om det er aktuelt å henge igjen etter bryllupet for sosialt samvær eller om de skal enten på bryllupsreise eller er midt i slåttånna eller hva enn som skjer på en gård i sånne tider.

Men jeg vet at med svigers-besøk og bryllup så må ego - ferien ha høøøøøøy prioritet dersom den skal bli gjennomført. Og det SKAL den. Bare bryllupet har høyere prioritet.

Men sp er barn forskjellige , at dine spiser alt er fint det men ikke alle gjør det. Vi hadde selvsagt ikkr bare bestilt pizza til en men..
Å så tenker jeg ferie er annerledes og man er oppe lenger, har slakkere rutiner osv

Men sp er barn forskjellige , at dine spiser alt er fint det men ikke alle gjør det. Vi hadde selvsagt ikkr bare bestilt pizza til en men..
Å så tenker jeg ferie er annerledes og man er oppe lenger, har slakkere rutiner osv
Enig med deg barn er så forskjellige men de 2 barna her styrer nok litt av maten selv hva de vil ha og får det de vil ha.
Kjenner de såpass godt både far mor og desse 2 barna.
Visst mitt barn får servert chicken nuggets til frukost og ikke 2-3 st men en tallerk fordi hun spiser det til frukost og det uten brød så ser jeg ikke det som normal. Eller la oss si middagen hennes kan kunn vær stekt kalkunpølse uten noen som helst til eller jo med ketchup da.

Ja ja vi hadde også ferie og barna var oppe seint ut på kvelden og ja vi bestilte også pizza og var ute på resturang og spise. De spiste is nesten hver dag pga det var så varmt. Så ferie er ferie hverdag er hverdag.

Helt klart, unger er forskjellige, og mine heller spiser ikke alt, men derfra til å bestille seg pizza til seg selv er det et stykke (særlig siden mine ikke ville visst hvordan de skulle gjøre det) De spiser heller lite og tar heller ei skive/ei skål havregryn. Sånn siden det stort sett bare er mine unger er maten også tilrettelagt så de både tåler den og spiser i alle fall deler av den da.

Men ferie er ferie ja, og definitivt slackere rutiner her også

Helt klart, unger er forskjellige, og mine heller spiser ikke alt, men derfra til å bestille seg pizza til seg selv er det et stykke (særlig siden mine ikke ville visst hvordan de skulle gjøre det) De spiser heller lite og tar heller ei skive/ei skål havregryn. Sånn siden det stort sett bare er mine unger er maten også tilrettelagt så de både tåler den og spiser i alle fall deler av den da.

Men ferie er ferie ja, og definitivt slackere rutiner her også
Joda men samtidig vet man kanskje ikke alt bak selv om man vet noe. Men som jeg sa vi hadde heller ikke bestilt til en, men hadde vi spurt og de andre fikk nei feks så er det mulig vi hadde bestilt. Men heg har ikke fortalt hele familien om hvor store spiseproblemer vårt barn har, de vet noe men ikke alt .
Jeg synes det er mer slitsomt når de skal presse ham til å spise , klager på hvor lite han spiser, at han får noe snnet etterpå osv. men vi har hatt barnelege med oss i mange år, det er jo en grunn til det.

Back
Topp