Igangsetting, erfaring?

Ble satt i gang i uke 39 + 0, med nr 2. Fikk først ballong(fredag) som falt ut uten at stort kom i gang. Fikk så vaginal piller dagen etterpå(lørdag) og etter 2-3 piller så fikk jeg sammentrekninger. De valgte derfor å se an. Utover dagen på lørdag fikk jeg selv bestemme om jeg ønsket å få drypp og bli tatt vannet på. De tok vannet og det hjalp litt. Kl 20.00 på søndagen fikk jeg bittelitt drypp. Fikk Stormrier, men effektive rier kom ikke før kl 21. Og 21.59 ble han født :) selv om jeg fikk Stormrier så vil jeg si den fødselen var fantastisk.

For min del handlet det om at jeg fikk muligheten til å medvirke i hele prosessen. Jeg hadde en epidural som ikke hadde effekt, men fikk lystgass som hjalp meg godt gjennom stormriene.

Lykke til <3

Så spennende ❤️ lykke til!

Jeg skulle igangsettes med nr2 - ble lagt inn, fikk stripping og klyx på kvelden, da jeg var så moden og de håpet på å slippe sette meg i gang medisinsk...
Og det gjorde de også, tok ca 6 timer etter klyx før riene startet. :)

Kan jeg spørre hva partner skal gjøre imellomtiden? Jeg skal også bli satt i gang, og tenker det er naturlig at han er med inn på sykehuset første dagen. Pga svangerskapsdiabetes blir jeg innlagt. Men så kan jo denne igangsettelsen dra seg ut, og jeg tror jeg hverken orker eller har lyst til at han skal sitte der og se på meg i mange dager:laughing002 vil man kunne forutse med målinger osv når ting begynner å skje, sånn at han trygt kan dra på jobb feks? (Kort vei fra jobb til sykehus). Jeg vil heller spare de permisjonsdagene hans til etter fødsel.

Kan jeg spørre hva partner skal gjøre imellomtiden? Jeg skal også bli satt i gang, og tenker det er naturlig at han er med inn på sykehuset første dagen. Pga svangerskapsdiabetes blir jeg innlagt. Men så kan jo denne igangsettelsen dra seg ut, og jeg tror jeg hverken orker eller har lyst til at han skal sitte der og se på meg i mange dager:laughing002 vil man kunne forutse med målinger osv når ting begynner å skje, sånn at han trygt kan dra på jobb feks? (Kort vei fra jobb til sykehus). Jeg vil heller spare de permisjonsdagene hans til etter fødsel.
Jupp, ikke noe poeng at begge skal sitte her og dille. Mannen er på jobb, vi har i tillegg gård, så er mye som må gjøres hjemme. Bor halvannen time unna sykehuset, men regner med han rekker å komme inn i tide når ting tar seg opp. Var utrolig vondt i går etter de satte inn ballongen, og lurte veldig på hvordan natten skulle gå. Men menssmertene dabbet litt av, så klarer meg fint alene.

Jupp, ikke noe poeng at begge skal sitte her og dille. Mannen er på jobb, vi har i tillegg gård, så er mye som må gjøres hjemme. Bor halvannen time unna sykehuset, men regner med han rekker å komme inn i tide når ting tar seg opp. Var utrolig vondt i går etter de satte inn ballongen, og lurte veldig på hvordan natten skulle gå. Men menssmertene dabbet litt av, så klarer meg fint alene.
Takk for svar, da var jeg ikke helt på jordet som tenkte at han fint kan være på jobb:love017

Så spennende tid for deg nå, masse lykke til:Heartred

Takk for svar, da var jeg ikke helt på jordet som tenkte at han fint kan være på jobb:love017

Så spennende tid for deg nå, masse lykke til:Heartred
Han kan fint være på jobb, ja. Du vil jo merke det når riene tar seg opp litt, så kan han evt komme når du er i aktiv fødsel. Det er sjeldent det går så fort at gubben ikke rekker komme bort (med mindre det er lang reisevei da).

Da jeg skulle bli satt i gang, som nevnt over her, var jeg jo innlagt over natta. Eksen dro hjem. Ringte ham når riene var vel etablert, og så rakk han vel ca 3 timer av fødselen. (Jeg hadde vel 5 timer samlet. Første timen var jeg litt avventende, så brukte han ca 1t på å kjøre)

Han kan fint være på jobb, ja. Du vil jo merke det når riene tar seg opp litt, så kan han evt komme når du er i aktiv fødsel. Det er sjeldent det går så fort at gubben ikke rekker komme bort (med mindre det er lang reisevei da).

Da jeg skulle bli satt i gang, som nevnt over her, var jeg jo innlagt over natta. Eksen dro hjem. Ringte ham når riene var vel etablert, og så rakk han vel ca 3 timer av fødselen. (Jeg hadde vel 5 timer samlet. Første timen var jeg litt avventende, så brukte han ca 1t på å kjøre)
Så bra:) det er maks en halvtime fra der han jobber nå og til sykehuset, og bare E6.
Jeg har jo aldri føda før - så er urolig for at jeg ikke skjønner når det er i gang, men regner med at DET merker man:laughing002

Så bra:) det er maks en halvtime fra der han jobber nå og til sykehuset, og bare E6.
Jeg har jo aldri føda før - så er urolig for at jeg ikke skjønner når det er i gang, men regner med at DET merker man:laughing002
Hvis det skulle skje kjapt, så eskalerer det nokså kjapt også :p

Men på min første, så var jeg i så fornektelse at jeg ikke trodde jeg var i fødsel. Jeg hadde først en mistanke når jeg ikke greide gå normalt gjennom riene :hilarious: :hilarious: Men jeg var 17 år, og kun 35 uker på vei - og trodde jo ikke jeg skulle føde på fem uker enda. Også begynte det litt som sterke kynnere.

Men rakk jo likevel sykehuset, selv om jeg GIKK meste av veien dit. Kom inn med 8cm åpning :p

Sniker fra junigruppen. Jeg ble satt i gang for tre uker siden pga vannavgang uten rier. Begynte med modningspiller på tidlig kveld og mannen dro hjem da jordmor sa dette kunne ta lang tid (vi bor 10 min unna sykehuset). Jeg fikk styrtfødsel og gikk fra 2 til 9 cm på en time, men lå på venterom uten tilsyn og forsto ikke selv at jeg var i aktiv fødsel, så jeg tilkalte ikke mannen min før det var nesten for sent. Han rakk de siste 20 min av fødselen :angelic: Så ja - han kan dra på jobb, men anbefaler å tilkalle han med en gang du får rier :p

Sniker :p
Andregangs, men første ble tatt med planlagt keisersnitt.
Ble satt igang 37+1 pga minkende fostervann. Ballong ble satt inn onsdags formiddag. Denne datt ut i 06:30 tiden torsdags morgen. Hadde vel ca. 1-2 cm åpning da. Fikk så modningspiller (oralt). Sent torsdags kveld fikk jeg stormrier, men livmorhalsen var ikke moden nok så måtte få en pille for å stoppe disse. Fredags morgen begynte jeg på nytt på modningspiller. I 13 tiden kunne jeg kjenne svake sammentrekninger (lignet litt på sånne man får i forbindelse med menstrasjon).
Tok seg sakte opp de neste timene helt frem til kl. 15:45 da det plutselig bare sa PANG!!! Ringte samboer og sa han måtte komme ettersom jeg trengte hans støtte.
Fikk på nytt stormrier og var såpass ondt at jeg kastet opp. De sjekket meg kl. 16 og var da 4 cm så fikk egen fødestue. Fikk lystgass for smertelindring.
Ca. kl. 17:55 gikk vannet og kl. 18:14 var hun ute.

Hadde jeg vært betegnet som førstegangsfødende hadde det vært klassifisert som styrtfødsel. Var ingen som trodde det skulle gå så fort. Selv om det var grusomt vondt ville jeg valgt en slik fødsel fremfor å ligge 12 + timer.
Under fødselen angret jeg på at jeg ikke hadde ssgt jeg ville ha nytt keisersnitt, men her sitter jeg og tenker stadig at jeg har sååååååå lyst til å oppleve alt sammen på nytt (vi har hele tiden sagt at vi sier oss fornøyd med de to vi har sammen) :woot:

Masse lykke til!

Sniker fra mai. De 2 første ble spontant fødsel med rier som startet. Raske fødsler. Denne gangen kom jeg inn med modningsrier. Skuffelsen var stor for både meg og jordmor når vi skjønte det. Hun tok vannet noen timer etter sjekk. Hadde 3 cm åpning noen uker i forveien. Hun tok vannet 15.00. Baby ble født 16.22. Aktiv fødsel 40 min skrev jordmor i journalen, når riene endret seg og det ble alvor

Skal igangsettes på mandag å er spent.. gruer meg litt.. venter nr 3.
Noen flergangsfødene med erfaringer med igangsetting? Helst positive opplevelser, trenger virkelig ikke traumehistorier nå!!!
Er 37+0 på mandag. Håper at det ikke skal gå flere døgn fra igangsetting å til baby kommer :)

Lykke til i dag ! ❤️ Oppdater gjerne hvordan det går! Enten her på åpent eller på skjult ❤️❤️

Ble satt igang med tabletter med nr.3 pga langvarig vannavgang. Ble innlagt kl 16 og fikk tabletter, kl 16, 19 og 22 uten å merke noe. Etter kl 22 ville dem heller at jeg skulle prøve å sove og fortsette dagen etter, da dem ikke ville ha fødsel på natta. Klokka 06.00 våknet jeg av svake rier og jeg ble nysgjerrig på om jeg hadde fått åpning, 1-2 cm åpning. Med nr.1 og 2, så fikk jeg aldri regelmessig rier. Men siden jeg hadde raske fødsler fra før av, så skulle jeg få lov til å ringe mannen og si at han kunne komme. Ble sendt ned til føden, men jordmoren der mente at hun som hadde sjekket meg var alt for snill som sa at jeg allerede kunne ringe mannen og mente jeg egentlig burde ha blitt sendt opp igjen, men vi skulle gi det en liten time først siden mannen min allerede hadde kommet. 08.00 ble lille født, så det ble styrt fødsel. Men fødselen var veldig fin ☺️

Jeg fikk tatt vannet på nr 2, ingen god opplevelse. Virka som de var lei av å vente…. Det skal hvertfall ikke gjentas…

Denne gangen har de sagt at jeg må settes i gang om fødsel ikke beg av seg selv inne 5 dager etter termin pga høy alder :wtf: Håper jo å slippe det da. Men ok å høre at flere har hatt bra opplevelse med det. Da jeg tidligere har hørt at det er helt jævlig:bored:

Back
Topp