Fødebag

pedagogen95

Andre møte med forumet
Kan godt hende jeg er fryktelig tidlig ute (uke 35), men jeg er sykemeldt og har alt for mye tid, så jeg har smått begynt å tenke på fødebagen.
Jordmor sa at sykehuset ikke stilte med klær til baby, så dette må jeg ha med selv. Antar at bleier til baby, meg selv og store bind kan fås der.
Har og fått beskjed om helst en bag pga plass osv, så da blir det jo begrenset hva man kan ha med seg.
Hva har dere tenkt å pakke med dere?
Hvilke klær til dere selv kommer dere til å pakke?

Tror jeg og bør pakke min bag/koffert denne uken pga risikosvangerskap og er selv bare i uke 30. Pakket klær til baby for 4 dager (pga KS), pluss lue, sokker, ekstra teppe, ammepute. Ammekrem, toalettveske, ammeklær/BH, ammeinnlegg, gode løse bukser, tøfler, morgenkåpe, sokker, spyleflaske. De har bleier og bind på sykehuset.

Tror jeg og bør pakke min bag/koffert denne uken pga risikosvangerskap og er selv bare i uke 30. Pakket klær til baby for 4 dager (pga KS), pluss lue, sokker, ekstra teppe, ammepute. Ammekrem, toalettveske, ammeklær/BH, ammeinnlegg, gode løse bukser, tøfler, morgenkåpe, sokker, spyleflaske. De har bleier og bind på sykehuset.
Tar du med flere skift til deg selv?

Jeg pakket min i uke 26 og allerede brukt den 2 ganger allerede. Har vasket innholdet og pakket den på nytt.

Går ikke mye klær, men lader til mobilen på noen meter er viktig. Har veldig tørre lipper for tiden så i vesken sammen med papirene har jeg purelan. Og airpods.

Har også pakket stellebag med små klær og hentesett. Vasket og rent.

Jeg pakket min i uke 26 og allerede brukt den 2 ganger allerede. Har vasket innholdet og pakket den på nytt.

Går ikke mye klær, men lader til mobilen på noen meter er viktig. Har veldig tørre lipper for tiden så i vesken sammen med papirene har jeg purelan. Og airpods.

Har også pakket stellebag med små klær og hentesett. Vasket og rent.
AirPods var en god ide! Det hadde jeg ikke tenkt på:)

Blir nok å pakka den selv innen de to neste ukene, så fint med en slik tråd. Har ikke kjøpt noe ammeBHeer eller topper.. noen som har tips til hvor man kan kjøpe gode ammeklær? :happy:

Er ca midt i uke 34 nå og jeg tenker å begynne pakkinga siden man ikke aner når det skjer. :) Vi må til sykehus som ligger 4 timer unna med bil. Vi blir nok sendt med fly dersom det skjer før termin. Får dekt hotell en uke før termin pga at jeg MÅ føde der, men bor langt unna.

Tar med babyklær (et par skift + henteklærne), en stellebag i tilfelle vi reiser med båt tilbake og må bytte bleier osv.

Til meg tar jeg med en romslig nattkjole og cardigan, innesko, myke antisklisokker, joggeklær og undertøy til dagene på barselhotell. Voksenbleier, stellebag med ting som tannbørst, sjampo, deo, hårbørst, ammekrem osv.

Ellers tar vi med lader, kamera, høytaler og snacks + sportsdrikke. :) Det blir nok pakka i siste liten.

Nå bor vi bare 20-30 min unna sykehuset og jeg fant ut forrige gang at jeg brukte sykt lite av det jeg hadde med. Bleier, servietter og olje hadde de på sykehuset, samme med nettingtruser og bind. Jeg pakker me litt skift til baby da, rett og slett fordi vi fikk skikkelig gulpebaby sist. Om det skulle være krise, får samboeren kjøre hjem og hente det jeg trenger :hilarious: Mulig jeg gjør klar stellevesken også, så kan den bare ligge i bilen hvis det skulle være noe.

Foreløpig ser min liste slik ut:

Generelt:
  • Helsekort og blodprøvesvar
  • Vannflaske m/ sitron
  • Snacks
  • Lang mobillader
  • AirPods?
Til meg:
  • 2 Joggebukser
  • 2 hettegensre
  • 2 stk singlet
  • Kosesokker / tøfler
  • Behagelige (og store) truser
  • Ammebh
  • Ammeinnlegg
  • Toalettsaker: tannbørste, tannkrem, deo, sjampo/balsam, bb krem, concealer, rens, fuktighetskrem, hårbørste, hårstrikk, Multimam, purelan
Til mini:
  • 2-3 body
  • 2-3 bukser / strømpebukser
  • 2 par sokker
  • Hentesett
  • Pledd
  • Lue
  • Gulpekluter x3
  • Bilstol (og bilstolpose hvis drittvær)

Er ca midt i uke 34 nå og jeg tenker å begynne pakkinga siden man ikke aner når det skjer. :) Vi må til sykehus som ligger 4 timer unna med bil. Vi blir nok sendt med fly dersom det skjer før termin. Får dekt hotell en uke før termin pga at jeg MÅ føde der, men bor langt unna.

Tar med babyklær (et par skift + henteklærne), en stellebag i tilfelle vi reiser med båt tilbake og må bytte bleier osv.

Til meg tar jeg med en romslig nattkjole og cardigan, innesko, myke antisklisokker, joggeklær og undertøy til dagene på barselhotell. Voksenbleier, stellebag med ting som tannbørst, sjampo, deo, hårbørst, ammekrem osv.

Ellers tar vi med lader, kamera, høytaler og snacks + sportsdrikke. :) Det blir nok pakka i siste liten.
Har du noen antisklisokker å anbefale? Trynte skikkelig i trappa hjemme i går, så burde nok bytte ut ullsokkene med noe annet nå.

Har du noen antisklisokker å anbefale? Trynte skikkelig i trappa hjemme i går, så burde nok bytte ut ullsokkene med noe annet nå.
Jeg har ikke prøvd det før, men har bestilt disse og håper de er gode… :) Vi har det ikke særlig glatt inne hos oss, men husker jeg tenkte på det under fødselen sist at det hadde vært fint på fødestua og på barsel etterpå.

Foreløpig har jeg ikke planlagt så mye og skrevet liste, men har hvertfall 8 kjølebind og spyleflaske fra fodebagen.no som jeg skal ha med:Heartred Og i tillegg vet jeg 100% sikkert at jeg skal kjøpe med en eske druesukker-tabletter og noen flasker Powerade som skal med.

Men fant ut at jeg faktisk ikke har noen egnet bag for formålet, så er på leit etter en ålreit weekend-bag. Det kommer jo til nytte på helgebesøk til familie osv i tillegg, så jeg tenker å faktisk legge litt penger i det og unne meg en fin weekendbag som typ fødselsgave til meg selv for anledningen :D En slags siste liten "splurge" til meg selv, rett og slett!

Jeg hadde pakka altfor mye sist. Men én ting jeg skal ha med flere stk av denne gangen, er joggebukser/tights. Jeg opplevde sist at jeg "tissa på meg litt", at jeg ikke hadde helt kontroll på lukkemuskelen første 1-2-døgn etter fødsel, så det ble litt bukseskift

Ahus føde og barsel har lagt ut en liten forslags liste til hva man kan ta med. Den er og grei og gå etter hvis man er usikker :)

Vedlegg

• 66D62E1E-1788-411B-8A0E-65D5AA0D096A.jpeg
    66D62E1E-1788-411B-8A0E-65D5AA0D096A.jpeg
    851,4 KB · Visninger: 237
  • BE755C8B-10FE-4DD0-8F6E-70EA21DB2058.jpeg
    BE755C8B-10FE-4DD0-8F6E-70EA21DB2058.jpeg
    576,4 KB · Visninger: 183
Jeg har nå startert å pakke, og har denne gangen (som sist) valgt å pakke en "fødselssekk" og en "barselkoffert". På sykehuset hvor vi føder er det ikke barselhotell, man er på fødeavdelingen når man er på barsel også, men greit å fordele tingene i det som trengs under fødsel og det man trenger etterpå :-) Har foreløpig lagt utstyret til lillebror i stellebaggen, og vurderer å ha det slikt slik at vi har stellebaggen også klar til vi skal kjøre hjem (45 min kjøretur hjem fra sykehuset).

I fødselssekken har jeg pakket:
- Helsekort, vannflaske, snacks, høytaler/airpods, lader/powerbank, kliper/hårstrikk, paracet, druesukker-tabletter, en kam for å teste for å takle smertene. Rett og slett det jeg tenker jeg har bruk for under fødselen. Ble satt i gang over termin sist så hvis jeg blir satt i gang denne gangen også fyller jeg sekken litt ekstra opp med snacks, også tar jeg med maccen slik at jeg kan se serie/film.

I barselkofferten har jeg pakket:
- Toalettsaker: Linser, hudpleie, deodorant, tannkost, shampo, balsam, såpe, hårbørste, ammeinnlegg.

- Klær til meg: Ammebh x 2, ammesinglet og t-skjorte, tights og joggebukse, collegegenser med glidelås til amming, store truser og sokker (vanlig og ull), sandaler.

- Klær til baby: Sykehuset tilbyr at man låner klær etter fødsel og siden vi gjorde det sist og det fungerte kjempebra (slapp å komme hjem med masse skittentøy, så tar vi bare med litt klær denne gangen også): 1 body og 1 bukse (strl 50), 1 pysj (strl 50), sokker, hentesettet og babypledd.

Har begynt å tenke på å skrive pakkeliste nå, har bare skrevet ned noen få ting:
Dokumentmappe, lommebok, mobil m. lang lader, lip balm, installere bilstol + base, yogaball (jeg trenger en liten en, tviler litt på at de har den str på sykehuset), snacks og drikke i en liten isolerende bag, antrekk til baby i forskjellige str, gamle tøfler som enten kan vaskes eller kastes etterpå, og huske at mannen må pakke med seg ting til seg selv også :p Kan sikkert se mer på det ila. uka og skrevet ned litt mer

Denne tråden var gull verdt. Nettopp pakket «ferdig» fødebagen - ved inngangen til uke 40 (39+0). Mangler ladere, helsekort, snacks, bb-cream og mascara og mannens toalettsaker. Disse tingene får vi fikse når det setter i gang :-) Klarer oss uansett fint uten det hvis det plutselig skulle haste også.

Gikk gjennom en del forskjellige lister i går og tror jeg fikk skrevet ferdig! Så her er det jeg har:
  • Mappe med dokumenter
  • Lommebok
  • Mobil + lang lader
  • Bilstol + base installert
  • Yogaball (i str som passer høyden min)
  • Snacks og drikke til begge i isolerende bag
  • Gamle tøfler
  • Min egen hode(+amme?)pute
  • Badekåpe?
  • Preggings, ammetopp, sokker
  • 2-3 ammeBHer og 4-5 truser
  • Antrekk til baby i forskjellige str
  • Teppe til baby
  • Gulpeklut
  • Husk ting til mannen også
Toalettmappe:
  • Kam (til håret men også skvise under fødsel, har hørt tips om at det kan hjelpe)
  • Lip balm
  • Tannbørste + tannkrem
  • Deodorant
  • Fuktighetskrem
  • Tørrshampoo
  • Bind
  • 6-8 ammeinnlegg
  • Purelan
  • Skylleflaske? og andre Fødebagen greier hvis jeg kjøper det (er det verdt det forresten? tenkte evt. å kjøpe via Finn/Tise)
Stusser litt på hvor mange skift til alle 3, ett fullt antrekk til meg og mannen kan vel holde, også ett antrekk i hver str til baby? Så noen lister anbefalte sykt mange skift til baby, er det virkelig nødvendig? Forventer ikke at vi skal være på sykehuset i så mange dager heller, jeg vil nok hjem asap hvis det går. Føler at hvis vi trenger mer, så kan jo mannen kjøre og hente, vi bor ca. 15 min kjøring fra sykehuset.

Gikk gjennom en del forskjellige lister i går og tror jeg fikk skrevet ferdig! Så her er det jeg har:
  • Mappe med dokumenter
  • Lommebok
  • Mobil + lang lader
  • Bilstol + base installert
  • Yogaball (i str som passer høyden min)
  • Snacks og drikke til begge i isolerende bag
  • Gamle tøfler
  • Min egen hode(+amme?)pute
  • Badekåpe?
  • Preggings, ammetopp, sokker
  • 2-3 ammeBHer og 4-5 truser
  • Antrekk til baby i forskjellige str
  • Teppe til baby
  • Gulpeklut
  • Husk ting til mannen også
Toalettmappe:
  • Kam (til håret men også skvise under fødsel, har hørt tips om at det kan hjelpe)
  • Lip balm
  • Tannbørste + tannkrem
  • Deodorant
  • Fuktighetskrem
  • Tørrshampoo
  • Bind
  • 6-8 ammeinnlegg
  • Purelan
  • Skylleflaske? og andre Fødebagen greier hvis jeg kjøper det (er det verdt det forresten? tenkte evt. å kjøpe via Finn/Tise)
Stusser litt på hvor mange skift til alle 3, ett fullt antrekk til meg og mannen kan vel holde, også ett antrekk i hver str til baby? Så noen lister anbefalte sykt mange skift til baby, er det virkelig nødvendig? Forventer ikke at vi skal være på sykehuset i så mange dager heller, jeg vil nok hjem asap hvis det går. Føler at hvis vi trenger mer, så kan jo mannen kjøre og hente, vi bor ca. 15 min kjøring fra sykehuset.
Sniker

Ville hatt 2-3 skift til deg, velsig fort gjort å blø gjennom de første dagene :) Jeg var der 2 uker, men brukte 2-3 bukser de første dagene.

Back
Topp