Sniker
Kan fortelle om mine erfaringer. Jeg har tre fødsler bak meg, nr4 kommer til sommeren..
Først og fremst; jeg vil anbefale deg sterkt å prate med jordmor om fryktene dine, og å komponere et fødebrev etterhvert. Men også, ta et fødselskurs. Joda, masse uventet KAN skje, men et fødselskurs vil kunne hjelpe deg å forberede deg mentalt på det fysiske under en normal fødsel, og kunne gi litt informasjon om fødselens faser. På det viset vil det kunne hjelpe mye på frykten, og på å håndtere det som skal skje.
Jeg tok fødselskurs (positiv fødsel) før fødsel nr3, og gikk fra å grue meg til å glede meg til fødsel. Og selve fødselen var den enkleste av dem alle, med minst smerter..!
Tilbake til fødslene. Opplevelsen har vært helt OK alle gangene, sånn sett.
Nr1, var jeg såvidt fyllt 17 år, og det var i 2009. Lett prematur, så jeg trodde ikke fødselen var i gang før jeg kom inn på føden med 8 cm åpning. Fødte på rygg med lystgass. Lystgassen funka ikke, jeg ble helst bare sur på den, men endte i en slags panikk og hadde absolutt ikke kontroll over egen kropp. Lite klipp i underlivet, etter pressfase på 45 minutter. Skal sies at jeg ikke kjente pressetrang, og ikke greide jobbe med kroppen....
Frisk baby. Frisk meg. Men klipping og sying; samt strekking og tøying etter første fødsel? Hadde problemer med å gå på do, sitte, gå skikkelig, i en uke. Tok lang lang tid før jeg følte meg normal nedentil, men jeg tror det handler like godt om psykiske traumer, som fysiske. (Igjen, jeg var 17 år, og umoden hjerne.. tror ikke det var noe fordel).. hele fødselen varte 11,5 t fra første rie.
Nr2 fødte jeg sånn sett enkelt nok. Det tok 5 timer, ingen klipping.. revnet litt, men ikke mer enn at jeg følte meg i topp form ganske kort tid etterpå. Riene satt dog i beina, som var smertefullt. Og lystgass denne gang også.. lystgassen tok smertetoppene, men gjorde meg også rusa. Både med nr 1 og nr2 følte jeg meg "tvunget" til å ligge på rygg å føde; som forøvrig ikke er en veldig god fødestilling fysisk sett (man låser bekkenet). Jeg kunne nok ha ligget på andre måter, men man blir fortalt at "nå kan du legge deg ned her", og uten å ha fått noe annen informasjon, så gjør man jo bare det...
Uansett. Hadde ikke sjans til å holde igjen under en pressrie; mistenker lystgassen har litt skyld i at jeg ikke hadde kontroll her heller.. men alt gikk greit.
Men! Gruet meg til fødsel nr3, fordi jeg kjente meg sånn sett redd for smertene og slikt... Jeg kom over fødselskurset, og forberedte meg godt. Skrev fødebrev om hva jeg tenkte og ytret et par ønsker; samt gav info om hvordan å håndtere meg best.
Jeg holdt meg gående hele åpningsfasen (håndterer best rier ved å røre på meg). Jeg fikk bestemme helt selv hvordan jeg ville føde; endte opp med å legge meg fordi jeg akutt ble sliten... Men fødte liggende på siden. Jeg revnet ikke i det hele tatt, brukte ingen smertestillende medikamenter (eneste var en varm pose på magen), og hadde full kontroll over kroppen i hele forløpet. Og! Greide holde igjen under "the ring of fire". Varte 5,5t fra første rie.
Så... Min erfaring er; ta et fødselskurs. Det spiller ingen rolle hvordan du føder, keisersnitt, med epidural, i badekar, igangsatt...... Men jeg tenker at god forberedelse er gull, uansett.