Tråden for (rare) spørsmål! ❤️

Urinprøve: hvordan oppbevare før svangerskapskontroll?

Starter på jobb 7:45 og timen er 09:00. Må nok ta urinprøven hjemme i 6 tiden. Kan ikke ha i kjøleskap på jobb pga matvarehygiene. Kjører heller ikke bil hvor den kan oppbevares
Ta med et fryseelement i veska kanskje? Evt pose med frosne erter eller lignende.

Urinprøve: hvordan oppbevare før svangerskapskontroll?

Starter på jobb 7:45 og timen er 09:00. Må nok ta urinprøven hjemme i 6 tiden. Kan ikke ha i kjøleskap på jobb pga matvarehygiene. Kjører heller ikke bil hvor den kan oppbevares

Jeg ville enten bare tatt den med som den er (halvannen time gammelt må vel gå greit), eller holdt meg noen timer, og tisset rett før jm timen (de har vel do der)

Finnes det noen oversikt over alle disse forkortelsene, for oss som ikke er så inn i det? :p
Ikke som jeg vet om, men det er bare å spørre hver gang du lurer på! Opplever de fleste som gode og forklarer fint om man spør :)

• Liker
Reactions: Emi
Finnes det noen oversikt over alle disse forkortelsene, for oss som ikke er så inn i det? :p

IKM - ikke kommende mens (dagen man skulle hatt mens)
TUL - tidlig ultralyd
OUL - ordinær ultralyd
Jm - jordmor
UVI - urinveisinfeksjon
AB - antibiotika
NIPT - Non-invasive prenatal test.

Hm.
Spør om det er noen andre :p
Ingen generell oversikt (på svangerskap); finnes en på prøveforumet. Men svarer deg gjerne om det er noen du lurer på! :)

• Liker
Reactions: Emi
Dere som kaster opp hver dag, hvordan håndterer dere det? Jeg blir helt tom for energi, og sovner som regel rett etter (er 100% sykmeldt). Men jeg hadde egentlig sikkert trengt påfyll med næring, men det brenner i halsen etter oppkast så det frister lite med mat eller drikke, og så orker jeg rett og slett ikke.

Hva gjør dere? Drikker og/eller spiser med en gang? Isåfall hva da? Hvordan gjør dere det med tannpuss?

Jeg fortalte veldig tidlig på jobb ettersom jeg har hatt hyperemesis i de to siste svangerskapene før dette.
Fortalte da jeg var 5 + 0.
Gikk inn på sjefens kontor og sa;
«Dette gruer jeg meg veldig til å si, men jeg er visst gravid igjen, og har veldig blandene følelser rundt det» :angelic:
Hun tok det veldig fint og gratulerte og ga meg en klem.
Blandede følelser fordi jeg har vært så dårlig før altså, og sykemeldt helt fra uke 5 og ut svangerskapet..

Jeg valgte å fortelle det fordi det er mer belastning for min egen del å gå rundt å grue meg til kvalmen plutselig sier pang og syns det er bedre at sjefen vet om det før jeg plutselig må ringe meg inn syk, som ender i en langtidssykemelding før de vet noe..
Sjefen var veldig takknemlig for at jeg ville dele det såpass tidlig så de vet hva de muligens hadde i vente og kunne prøve å tilrettelegge dersom det er mulig før eventuell sykemelding og hvis jeg etterhvert vil klare å jobbe litt.

Nå er 6 + 5 og har vært 100% sykemeldt en uke allerede og ser ikke ut til at jeg klarer å komme meg på jobb med det første..
Men har god dialog med sjefen og kjenner jeg er veeldig glad jeg fortalte det til henne når jeg gjorde.

Lykke til!!!
Så hyggelig at sjefen tok det fint og gratulerte☺️ jeg har vært sykemeldt siden uke 5 pga sterk kvalme og valgte å si det med en gang. Ble ikke møtt på en fin måte. Og er nå redd at kvalmen skal vare slik at jeg ikke kan komme tilbake på jobb med det første ..
Er i uke 10 nå..

Dere som kaster opp hver dag, hvordan håndterer dere det? Jeg blir helt tom for energi, og sovner som regel rett etter (er 100% sykmeldt). Men jeg hadde egentlig sikkert trengt påfyll med næring, men det brenner i halsen etter oppkast så det frister lite med mat eller drikke, og så orker jeg rett og slett ikke.

Hva gjør dere? Drikker og/eller spiser med en gang? Isåfall hva da? Hvordan gjør dere det med tannpuss?

Jeg kaster ikke opp, men bare sånn... Ikke puss tenner rett etter oppkast i alle fall o.O
Vil anbefale å drikke vann eller evt skylle munnen etterpå, for å nøytralisere mest mulig (og få ut dårlig smak). Vent minst 30 min, helst 1t etter "syrebad" (oppkast, brus/juicedrikking...) før du pusser tenner.
Melk er forøvrig veldig greit for å nøytralisere syre, men spørs jo om kvalmen tillater det.

(Du vet kanskje mye av det, men.. tidligere tannhelseassistent, så er litt redd for tennene selv :p )

Så hyggelig at sjefen tok det fint og gratulerte☺️ jeg har vært sykemeldt siden uke 5 pga sterk kvalme og valgte å si det med en gang. Ble ikke møtt på en fin måte. Og er nå redd at kvalmen skal vare slik at jeg ikke kan komme tilbake på jobb med det første ..
Er i uke 10 nå..

Jeg hadde IKKE hatt sånn kjempelyst til å komme tilbake på jobb med det første, om arbeid hadde møtt meg ufint pga graviditeten... Dårlig gjort :/

Dytter denne opp litt, var havnet så langt bak ❤️

Jeg har et litt dumt spørsmål... Er gravid med min første, (9+3) og har stort sett de vanligste symptomene, men er veldig plaget med oppblåsthet og...tregt system, eller hva man skal kalle det. Jeg har ingen allergier e.l., såvidt jeg vet. Har noen forslag til noe som kan hjelpe? ‍

Jeg har et litt dumt spørsmål... Er gravid med min første, (9+3) og har stort sett de vanligste symptomene, men er veldig plaget med oppblåsthet og...tregt system, eller hva man skal kalle det. Jeg har ingen allergier e.l., såvidt jeg vet. Har noen forslag til noe som kan hjelpe? ‍
Lest flere her som spiser svisker. Men veldig vanlig med tregt system. I min graviditetsapp anbefaler de denne uken Kiwi og psylliumfrø, bevegelse og rikelig med væske. Anbefaler også en krakk på do så du sitter med beina høyt :) movicol og laktulose kan også trygt brukes av gravide!

Noen som har et trygt alternativ for spekeskinke? Har så lyst på ost og kjeks! Men mangler spekeskinken:hilarious:

Noen som har et trygt alternativ for spekeskinke? Har så lyst på ost og kjeks! Men mangler spekeskinken:hilarious:

Nope... du har gravidsalamien ("fersk salami"). evt kan du varmebehandle skinka.... men blir jo ikke like godt.

Men husk at myke oster også er "forbudt" :bag: så mye av osten utgår jo også..

Nope... du har gravidsalamien ("fersk salami"). evt kan du varmebehandle skinka.... men blir jo ikke like godt.

Men husk at myke oster også er "forbudt" :bag: så mye av osten utgår jo også..
I know, desverre...:arghh: ser etter om den er pasteurisert :-) tviler på den smaker like godt ja, får nøye meg med udvalgte oster

I know, desverre...:arghh: ser etter om den er pasteurisert :) tviler på den smaker like godt ja, får nøye meg med udvalgte oster

Ja, men selv pasteuriserte oster som er myke (brie/camembert/div blåmugg) er visst på listen over nei-mat. :wtf: (nevner det bare i tilfelle du ikke var klar over det, så du slipper å oppdage det etter det er spist).
Men ja.. Jeg synes krydderost, babybel og ridderost kan være godt også da. Ta litt ekstra druer eller paprika på,så hjelper det ❤️

(Nå fikk jeg SYKT lyst på Ritz og krydderost...)

Men ja..man kan steke eller koke spekeskinken da, men det er jo ABSOLUTT ikke det samme. :P

Har du en butikk med god ostedisk vil du, som meg her om dagen, oppdage at det finnes mange deilige faste oster vi gravide kan spise. Noen smakfulle eksempler: Vellagret cheddar, manchego, västerhavsost, gruyere... sålenge de er laget på pasteurisert melk da!

Ble så glad da jeg klarte å se litt nytt på det, da jeg også har drømt om noe kraftigere til ostefatet. Har dessverre ikke kommet over noe som duger som spekematalternativ, men kanskje bare pøse på med annet tilbehør som gode oliven, selleri, druer, tørket frukt, nøtter (salte røstede mandler f.eks), marmelade m.m.?

Ja, men selv pasteuriserte oster som er myke (brie/camembert/div blåmugg) er visst på listen over nei-mat. :wtf: (nevner det bare i tilfelle du ikke var klar over det, så du slipper å oppdage det etter det er spist).
Men ja.. Jeg synes krydderost, babybel og ridderost kan være godt også da. Ta litt ekstra druer eller paprika på,så hjelper det ❤️

(Nå fikk jeg SYKT lyst på Ritz og krydderost...)

Men ja..man kan steke eller koke spekeskinken da, men det er jo ABSOLUTT ikke det samme. :p
Jeg googlet favoritt ostene mine brie og camembert og såg det du skriver, ble veldig skuffet, leste det var best om osten var heeelt fersk, men den risikoen tar jeg ikke! Får bare vente. Krydderostene til Tine er heldigvis meget digg :Heartbigred og helt ufarlige! Er værre å holde seg borte fra pekemat en rødvin:hilarious:

Har du en butikk med god ostedisk vil du, som meg her om dagen, oppdage at det finnes mange deilige faste oster vi gravide kan spise. Noen smakfulle eksempler: Vellagret cheddar, manchego, västerhavsost, gruyere... sålenge de er laget på pasteurisert melk da!

Ble så glad da jeg klarte å se litt nytt på det, da jeg også har drømt om noe kraftigere til ostefatet. Har dessverre ikke kommet over noe som duger som spekematalternativ, men kanskje bare pøse på med annet tilbehør som gode oliven, selleri, druer, tørket frukt, nøtter (salte røstede mandler f.eks), marmelade m.m.?
Mange gode tips her! Får bare begynne å tenke litt nytt rett å slett. Er jo mye godt!

Jeg googlet favoritt ostene mine brie og camembert og såg det du skriver, ble veldig skuffet, leste det var best om osten var heeelt fersk, men den risikoen tar jeg ikke! Får bare vente. Krydderostene til Tine er heldigvis meget digg :Heartbigred og helt ufarlige! Er værre å holde seg borte fra pekemat en rødvin:hilarious:
Ikke sant. Er sjukt glad i brie selv..! Men ridderost, krydderost, babybel.. funker til en viss grad.

Back
Topp