Terminkontroll

Har fått innkalling til terminkontroll på termindatoen (vet ikke om det er det som har blitt vanlig nå), og lurer på om man kan spørre om sjekk om man er moden og eventuelt stripping? Eller om de da anbefaler å vente hvis alle målinger og sånt står bra til?

Har fått innkalling til terminkontroll på termindatoen (vet ikke om det er det som har blitt vanlig nå), og lurer på om man kan spørre om sjekk om man er moden og eventuelt stripping? Eller om de da anbefaler å vente hvis alle målinger og sånt står bra til?
Du kan alltids spørre, men min erfaring er at jordmødre helst ikke vil strippe om alt ser bra ut.
Har hørt noen har sagt at det har kommet nye retningslinjer på det, men har jeg ingen kjennskap til.

Du kan alltids spørre, men min erfaring er at jordmødre helst ikke vil strippe om alt ser bra ut.
Har hørt noen har sagt at det har kommet nye retningslinjer på det, men har jeg ingen kjennskap til.
Det er det jeg også har hørt.
Ja, jeg forventer at de sier nei hvis alt ser bra ut. Bare et lite håp ;)

Det er det jeg også har hørt.
Ja, jeg forventer at de sier nei hvis alt ser bra ut. Bare et lite håp ;)
Ja det skjønner jeg :) når har du termin?
Jeg fikk beskjed om at de kunne vurdere stripping på min 40+3 kontroll om forholdene lå til rette for det, men usikker på om det er pga seteleie de vurderer det.

Jeg ble strippet på min terminkontroll med forrige barn (i fjor). Spurte ikke om det selv, legen som gjorde undersøkelsen spurte om jeg ville. Og anbefalte det. Skal ha terminkontroll torsdag og kommer til å be om stripping om jeg ikke får tilbudet. Men de stripper jo helst ikke om det ikke er modent (jordmor sjekket meg idag og det er mykt og tøyelig så alt ligger til rette for stripping på sykehuset torsdag).

Det er bare å takke ja om du er moden!

Jeg ble strippet da jeg var 40+1 på sykehuset etter vekstkontroll (ligger på gjennomsnitt), så var det en del murringer fra onsdag-søndag før ting stoppet igjen. Spurte lokal jordmor om hun hadde mulighet til å tøye litt igår 40+6 og det gjorde hun men ikke merket noe.
Hadde gått fra 1 cm til 3 cm siden onsdag da :)
Skal på sykehuset fredag for overtidskontroll. (41+3)

Det skader ikke å spørre! :) Jeg har født nå før termindatoen, men ble strippet to ganger før termin (37+5 hos kommunal jordmor og 38+3 på tilvekstkontroll på sykehuset). Var godt moden med henholdsvis 1 og 2 cm åpning på kontrollene.

Kommunal jordmor fortalte at hun ikke ville gjort det om jeg var førstegangs, og om ikke det var for at jeg var moden og allerede var mye plaget med maserier. Lege på sykehus hadde i utgangspunktet ikke veldig lyst, også fordi det kan føre til unødvendig mye maserier og det generelt ikke er optimalt å fremprovosere noe, men gjorde det allikevel etter mitt ønske fordi forholdene lå godt til rette for det og fordi jeg var helt på felgen.

Er det hos jordmor eller på sykehuset du skal ha denne kontrollen? Er det noe alle får?

Jeg får henvisning til terminkontroll, eller trivselskontroll som jordmor også kalte det. Det fordi jeg fortalte om hva legen forklarte om morkaken fra sist fødsel. Den var i ferd med å gi opp og var blitt forkalket. Vil bli betrygget på at alt er ok når jeg kommer så langt :shy: Så kan jeg fint gå overtid så lenge jeg vet at alt er ok.
Om slike kontroller er rutine nå vet jeg ikke.

Da har jeg vært på terminkontroll på termindato, det som ble gjort var kun ultralyd der de målte fostervann og størrelse på baby - estimere vekt. Jeg har da fått innkallelse til igangsettelse om 11 dager da det er maks overtid :nailbiting:

Back
Topp