Første kontroll

Første svangerskapskontroll blir 8+6 hos jordmor. Jeg har allerede vært hos legen to ganger og hatt to ultralyder pga blødninger og funn av tom fostersekk på første UL, så nå gleder jeg meg til generell kontroll og litt hyggeligere fokus hos jm!
Så godt med hyppige legetimer og sjekk når en blør og blir ekstra urolig ❤️

Jeg er usikker på når jeg skal ta første kontroll. Skal ta NIPT test, og vet ikke om det er noen fordeler med å gjøre det før eller etter første kontroll

Første legetime er når jeg er ca 13 uker. Tror jeg vil gå annenhver gang hos lege og jordmor.

Har første legetime i uke 12. Etter det blir det mest sannsynlig jordmor.

Hadde første kontroll hos legen idag, 6+6, men trenger ekstra oppfølging og medisiner så må til lege tidlig. Skal til jordmor når jeg er 8+1. Må gå til begge deler.

Skal til tidlig ultralyd 7+2 og kontroll hos fastlegen 7+3. Fastlegen har satt av 45 min, så ganske fornøyd med det.

Jeg er usikker på når jeg skal ta første kontroll. Skal ta NIPT test, og vet ikke om det er noen fordeler med å gjøre det før eller etter første kontroll
Jeg tenkte også å ta denne testen. Tenker uansett å ta en TUL før dette.

Jeg tenkte også å ta denne testen. Tenker uansett å ta en TUL før dette.
Det gjorde jeg også, sist uke. Der jeg skal booke NIPT tar de ultralyd samtidig. testen kan man ta fra uke 10 (i alle fall der vi skal ta den) og da tar de ultralyd også. Han påstod at han skulle klare å se kjønn også da, men det tar jeg med en klype salt :p

Det gjorde jeg også, sist uke. Der jeg skal booke NIPT tar de ultralyd samtidig. testen kan man ta fra uke 10 (i alle fall der vi skal ta den) og da tar de ultralyd også. Han påstod at han skulle klare å se kjønn også da, men det tar jeg med en klype salt :p
Sist sende jeg prøven til utlandet og da kunne man krysse av for om man ville vite kjønn :D Har ikke helt bestemt om jeg vil vite enda….uansett supert at man kan ta NIPT i Norge nå!

Sist sende jeg prøven til utlandet og da kunne man krysse av for om man ville vite kjønn :D Har ikke helt bestemt om jeg vil vite enda….uansett supert at man kan ta NIPT i Norge nå!
I Norge får man ikke vite kjønn på NIPT :banghead:

Var hos legen i dag 7+0, mest for å diskutere medisiner og bli henvist, samt spørre om jeg kunne ta blodprøver allerede. Det fikk jeg, synes det er greit å se jernstatus og om jeg kan slippe å ta tilskudd denne gangen! For det liker ikke fordøyelsen min;)

Fikk ny time om 2 uker, 9+1, dobbeltime for å fylle ut helsekort, urinprøve osv. Så da blir det første ordentlige kontroll:) Bestiller nok hos jordmor etter det.

Back
Topp