Første kontroll

ma.rine

Glad i forumet
Junibollene 2023
Hvor langt på vei vil du være ved første kontroll? Og har du noen tanker om hvem som skal følge deg opp (fastlege, jordmor, begge, annet)?

Jeg tenker i uke 7 - 8. Tenker jeg vil bytte litt på denne gangen. Med første var jeg bare hos legen, og med andre mann var jeg bare hos jordmor. Sist svangerskap så var jeg så sliten i 3 trimester at jeg ville sykemelde meg, men jeg har så vanskelig for å ringe legen å be om sykemelding, så jobbet frem til jeg gikk ut i permisjon. Tror det vil være lettere for meg at bytte litt på denne gangen:joyful:

Jeg har bestilt time hos fastlegen når jeg er 6+3, jeg trenger å sjekke opp litt blodprøver. Også håååper jeg at han tar en ultralyd, selv om det er veldig tidlig.... Hvordan jeg følges opp videre er jeg usikker på. Forrige gang var jeg mest hos jordmor, men da hadde jeg en annen lege

Har første time til lege 5+2 for å få henvisning til tidlig ultralyd i uke 7/8. Vet rett og slett ikke hvem jeg skal gå til videre. Første svangerskap så hadde jeg 3 ulike leger (pga turnusordning) og 1 jordmor. Det kjenner jeg at jeg ikke orker denne gangen.
Men om alt ser bra ut på UL så bestiller jeg en ny time til lege for blodprøver så tar jeg det derifra

Tenker jeg bestiller time til lege etter jeg har vært på TUL i uke 8 og tar første kontroll og blodprøver der. Resten av kontrollene kommer jeg til å ta til jordmor på helsestasjonen. Gjorde det under forrige svangerskap og syntes det funket bra :)

Jeg har bestilt time når jeg er 5+6 uker. Jeg skal prøve å få overjordmora til å følge meg opp, men også ha et fint samspill med fastlege, da jeg er utsatt for depresjon og SF, og har en tendens til å jobbe for mye, så hun kanskje bremser meg litt ned.

Jeg har et par jordmødre jeg IKKE vil ha noe med å gjøre, siden de bare bagataliserte dramaet som utspilte seg etter første fødsel.. Så de går jeg ikke til med mindre jeg MÅ.
Overjordmora var flott å ha sist gang pga dødsangst og risikofødsel, så da ble jeg sendt en mnd før termin til å bo på sykehushotellet. Slik at jeg skulle rekke til føden i tide. Blir nok det samme nå

Jeg har bestilt time til legen 7+1.
Er for å få henvisning til tidlig ultralyd i uke 13 (og OUL), og fordi jeg må ta blodfortynnende og legen må ta over for IVF-sykehuset mtp det :)

Her er det tidlig ul når jeg er 7uker siden det er IVF, og første time til jordmor når jeg er 8uker. Blir nå gå til jm da jeg ikke kjenner fastlegen egentlig så synes jm er greit.

Kommer til å være i ca uke 11 når jeg har første kontroll hos fastlegen, kommer riktignok til å ta en tidlig UL rett før det. Av praktiske årsaker kommer det i utgangspunktet kun til å være jordmor som følger meg opp.

Jeg har legetime når jeg er 6+5, men tenker at det blir hos jordmor. Dette er første barnet så vet ikke hva som er best. Dere må gjerne komme med noen anbefalinger om dere har det :)

Jeg har legetime når jeg er 6+5, men tenker at det blir hos jordmor. Dette er første barnet så vet ikke hva som er best. Dere må gjerne komme med noen anbefalinger om dere har det :)
Jeg synes jordmor var best, særlig i første svangerskap. Jm er spesialisert på svangerskap, fødsel osv. Og kan mye. Og har god tid. Ser at estimert lengde på første svangerskapskontroll er 1 time her iallefall. Hos fastlegen får du sjekket det fysiske (urinprøve, blodtrykk, vekt osv) og enkle svar på spørsmål du måtte ha. Og timen vare jo bare 15 minutter. Så spørs jo litt hvordan oppfølging du ønsker. Jm kommer med mye info om amming, og diverse ting som er greit å vite. Og svarer bedre på mye pga kompetanse. Men om du kun ønsker en enkel prat og sjekk av det fysiske, og ikke ønsker å bruke mer tid enn du absolutt må, så tenker jeg fastlege er greit. Men har synes det har vært greit med jordmor begge gangene. Og tenker denne 3.gangen at det også blir jordmor. Er noe spesielt å gå til jordmor om du synes vedkommende er grei å møte jevnlig.

Jeg synes jordmor var best, særlig i første svangerskap. Jm er spesialisert på svangerskap, fødsel osv. Og kan mye. Og har god tid. Ser at estimert lengde på første svangerskapskontroll er 1 time her iallefall. Hos fastlegen får du sjekket det fysiske (urinprøve, blodtrykk, vekt osv) og enkle svar på spørsmål du måtte ha. Og timen vare jo bare 15 minutter. Så spørs jo litt hvordan oppfølging du ønsker. Jm kommer med mye info om amming, og diverse ting som er greit å vite. Og svarer bedre på mye pga kompetanse. Men om du kun ønsker en enkel prat og sjekk av det fysiske, og ikke ønsker å bruke mer tid enn du absolutt må, så tenker jeg fastlege er greit. Men har synes det har vært greit med jordmor begge gangene. Og tenker denne 3.gangen at det også blir jordmor. Er noe spesielt å gå til jordmor om du synes vedkommende er grei å møte jevnlig.
Ja, er det jeg har tenkt. At en jordmor kan gi meg mer informasjon, og råd om graviditet, fødsel og tiden etter. Har bestilt legetime for å undersøke hva jeg trenger av kosttilskudd. Folat og D vitamin tar jeg allerede. Folat begynte jeg på for 3 måneder siden. Men tenker det er greit å sjekke om andre ting.

Ja, er det jeg har tenkt. At en jordmor kan gi meg mer informasjon, og råd om graviditet, fødsel og tiden etter. Har bestilt legetime for å undersøke hva jeg trenger av kosttilskudd. Folat og D vitamin tar jeg allerede. Folat begynte jeg på for 3 måneder siden. Men tenker det er greit å sjekke om andre ting.
Noen jordmorkontor tar blodprøver hos seg, mens andre ikke, så da må en til fastlegen. Alle blir anbefalt å ta blodprøver rundt uke 12, for å sjekke vitaminer. Og litt diverse. Så det høres fornuftig ut

Hei. Jeg skulle ønske jeg kunne vente med alt av kontroller så lenge så mulig. Ble gravid i mai sist gang, endte i MA i juli. Og da hadde jeg snakket med jordmor, lege, og diverse, så var så lei meg når jeg måtte sende melding at det hadde gått gale.
Men pga. jeg må ha oppstart av blodfortynnende og tidlig tidlig ultralyd så må jeg ta kontakt.
Men denne gang har jeg bare spurt legen om jeg kan begynne på blodfortynnende før ultralyden og bare bruke det jeg hadde fra sist. Sånn at jeg slepper å komme inn til henne.

Så min første kontroll blir veldig tidlig ultralyd fredag 21. oktober, er da bare 6+1, men hun håpte på å få bekreftet svangerskapet likevell. :)

Enig i denne

Jordmødre ser på mager hele dagen
De er de ekte proffene på dette området:Heartred

Jeg fikk time hos fastlegen i morgen, er bare i den tredje uka en plass. Men ville ha rask henvisning til gynekolog siden jeg har hatt en e.xu og har kun en eggleder. :happy119

Hadde første kontroll 7+2 hos fastlege da det var lnag ventetid hos JM, skal ha alle hos JM unntatt uke 12 kontroll hos fastlegen. Noen som vet om man automatisk får innkalling til uke12 UL, det er jo noe nytt :)

Hadde første kontroll 7+2 hos fastlege da det var lnag ventetid hos JM, skal ha alle hos JM unntatt uke 12 kontroll hos fastlegen. Noen som vet om man automatisk får innkalling til uke12 UL, det er jo noe nytt :)
Det må henvises til ul i uke 12 også, fastlegen kan sende denne :)

Første svangerskapskontroll blir 8+6 hos jordmor. Jeg har allerede vært hos legen to ganger og hatt to ultralyder pga blødninger og funn av tom fostersekk på første UL, så nå gleder jeg meg til generell kontroll og litt hyggeligere fokus hos jm!

Back
Topp