Soveplassering?

Det er ikke mulig å ha bag-delen til vogna som seng ved siden av senga deres i starten? Jeg vet jo ikke hvordan soverommet deres er utformet, men den tar i hvert fall mindre plass enn en barneseng :happy:

Det anbefales at babyer sover på samme rom som foreldrene de første 6 månedene for å forebygge krybbedød, så jeg ville ikke hatt en nyfødt alene om natten, men lagt opp til en løsning hvor dere sover på samme rom.
Jeg kan ikke si hva som fungerer og ikke med tenker for det første at en hund kan vendes til nye ting om du starter nå og at det er lurt å legge opp til en løsning hvor du samsover eller har babyen i egen seng/bedside de første månedene. Det er heller ikke alle babyer som godtar å sove i egen seng selv om man vil det selv. Min eldste sov bare ikke i sprinkelseng - sovna tvert han sov på min madrass :hilarious:

Babyer skal ikke sove i vognbag uten oppsyn /altså når du sover selv, da det blir for tett rundt dem. Om den lille snur hodet mot siden kan den bli liggende å puste inn mot kanten av bagen og det er ikke helt heldig. De minste er ikke sterke/store nok til å regulere det selv, så de bør ha plass rundt seg.

Kan jo bare dele vår løsning, og det har vært å lage bedside-seng av en sprinkelseng, men det har bare blitt brukt som "gjerde" så babyene ikke skal rulle ut. Begge mine har sovet best på min madrass. Jeg ligger et stykke unna, har fast madrass og det føles helt trygt. Men for å sikre best søvn for alle i huset, så har vi ekstraseng på soverom 2 (har kun 2 soverom) og der sover mannen min så lenge vi er i fasten hvor det er mye nattmat, bleieskift og styr. Da har jeg også god plass til amming og diverse i dobbeltsenga sammen med baby, og kan ligge så langt unna henne at jeg ikke er redd for å komme for nærme.
Så om det ikke er plass, ville jeg gått for enkeltseng + sprinkelseng på soverom 2, og at far sover der i starten. Også deg og baby i dobbeltsenga. Kan bytte om etterhvert, men veldig godt å kunne ligge og amme, og ha plass til det i den senga man sover i.

Du kan lese mer her om trygt sovemiljø, om det er av interesse :)
https://www.helsenorge.no/48ff79/globalassets/dokumenter/trygt-sovemiljo-2019.pdf

Da sletter jeg dette innlegget for ser her at jeg ikke kommer til å bli en god mor i det hele.

Da sletter jeg dette innlegget for ser her at jeg ikke kommer til å bli en god mor i det hele.

❤️❤️

Ingenting feil med å ha lille på eget soverom fra første dag. Vær bare obs på at det kan bli tøft, da mange ikke takler det så fint (trenger mye nærhet). Gå til innkjøp av en babycall med kamera, trygg soveplass (ingen løse gjenstander i sengen) og pust dypt. Dette klarer du supert ❤️

I "verste fall" kan din andre halvdel sove på sofaen de dagene lille evt nekter eget rom.

Vi har alle vært førstegangs. Man lærer mens man finner ut hva som passer for seg og sitt barn. :)
❤️ Takk. Blir bare sliten av å ikke vite noe. Blir sliten av å smile å tenke dette blir kjekt når jeg ikke vet om det blir det for meg

❤️ Takk. Blir bare sliten av å ikke vite noe. Blir sliten av å smile å tenke dette blir kjekt når jeg ikke vet om det blir det for meg

Kommer til å ordne seg og alt kjennes mer naturlig ut når babyen er der :) ❤️
Når man spør så får man svar. Ikke ta svarene som personlige angrep, jeg deler bare erfaringer jeg har gjort selv og litt anbefalinger som er basert på forskning og kunnskap. Det er ikke ment som noe angrep i det hele tatt :) Ta til deg det som kjennes relevant ut for deg, og bla forbi det som ikke er interessant.
Jeg tenkte at vi aldri skulle samsove og at jeg ikke kom til å klare å h babyen i senga mi, for at da kom jeg ikke til å få sove. Men det ble annerledes for meg når barnet først var kommet. Og kanskje blir det lettere å finne riktig løsning for dere når babyen vel er hos dere. Man kan legge en plan også blir det kanskje helt likt eller annerledes enn man har tenkt.

Hei, jeg sniker litt og må bare dele min erfaring fra tidligere; jeg hadde ikke sjans til å sove på rom med babyene mine, alle ble flyttet på eget rom etter forsøk på mellom 4-6 uker uten særlig søvn på meg. Jeg lå og lyttet på dem og sov veldig veldig lett. Da flyttet vi dem inn på barnerommet ved siden av vårt, i sprinkelseng der, lot døra stå oppe mellom rommene og vi sov mye bedre! Jeg våknet fremdeles av at de pustet annerledes når de begynte å våkne for mat, så trengte absolutt ikke å ha de rett ved siden av meg for å våkne :hilarious: det var null problem. Hadde en ammestol inne på barnerommet og la de tilbake i sin seng når de hadde spist (og ofte sovnet av det).
Også tror jeg ikke at vi kan forvente å klare å forebygge krybbedød mens man sover, sannsynligvis vil en ikke våkne akkurat da og det ville ikke kunne være noen sin skyld på den måten❤️ Alle er forskjellige, hva som funker best for hver og en er helt individuelt, det gjelder det meste

Hei, jeg sniker litt og må bare dele min erfaring fra tidligere; jeg hadde ikke sjans til å sove på rom med babyene mine, alle ble flyttet på eget rom etter forsøk på mellom 4-6 uker uten særlig søvn på meg. Jeg lå og lyttet på dem og sov veldig veldig lett. Da flyttet vi dem inn på barnerommet ved siden av vårt, i sprinkelseng der, lot døra stå oppe mellom rommene og vi sov mye bedre! Jeg våknet fremdeles av at de pustet annerledes når de begynte å våkne for mat, så trengte absolutt ikke å ha de rett ved siden av meg for å våkne :hilarious: det var null problem. Hadde en ammestol inne på barnerommet og la de tilbake i sin seng når de hadde spist (og ofte sovnet av det).
Også tror jeg ikke at vi kan forvente å klare å forebygge krybbedød mens man sover, sannsynligvis vil en ikke våkne akkurat da og det ville ikke kunne være noen sin skyld på den måten❤️ Alle er forskjellige, hva som funker best for hver og en er helt individuelt, det gjelder det meste
Dette! Mitt barn har også sovet på eget rom siden det var noen uker gammelt. Snart 6 måneder og det har gått helt fint. Alle sov bedre ved å ha egne rom, inkludert babyen.
Gjør det som funker for deg er jeg 100% enig i!

Selvom barnet sover på samme rom eller i samme seng så kan krybbedød skje og om man selv sover så får man heller ikke gjort noe!

Her skulle jeg ønske at vi klarte å lære babyen til å sove i egen seng omtrent fra starten av, vi samsov til for to uker siden og hun er over 1 år :D Nå har vi endelig fått henne til å sove i egen seng, neste mål er på eget rom. Hun var klistremerke og skulle bare sove helt inntil meg eller far, så anbefalingene om trygg samsoving hadde vi ikke sjans å følge heller.
Prøv, og se om din baby vil sove i egen seng/på eget rom og hva som føles riktig for deg når baby er her <3 Og sover baby godt på eget rom, blir det bedre søvn på dere alle og det er jo bare positivt :)

Her skulle jeg ønske at vi klarte å lære babyen til å sove i egen seng omtrent fra starten av, vi samsov til for to uker siden og hun er over 1 år :D Nå har vi endelig fått henne til å sove i egen seng, neste mål er på eget rom. Hun var klistremerke og skulle bare sove helt inntil meg eller far, så anbefalingene om trygg samsoving hadde vi ikke sjans å følge heller.
Prøv, og se om din baby vil sove i egen seng/på eget rom og hva som føles riktig for deg når baby er her <3 Og sover baby godt på eget rom, blir det bedre søvn på dere alle og det er jo bare positivt :)

Enig med deg.. Min blir 4 år om noen uker og først siste månedene hun sover hele natten på eget rom :P

Sniker. Huff, nå fikk jeg vondt av deg! Det er utrolig overveldende å bli mor! Jeg tørr si at ALLE har følt på det å være utilstrekkelig. For uansett hvor mye man har lest og spurt og alt, så er babyen sitt eget menneske, og det er umulig å forutse hva som skjer. Noen vil sove sammen, andre alene, og det vet du ikke før hen kommer :) og da står man der innimellom med en skrikende baby og skjønner ikke bæret av hvorfor :wacky: å være mor lærer man underveis, og ingen vil være en bedre mor til ditt barn enn deg, for du er den som vil kjenne hen aller aller best! Lykke til! Det kommer til å gå som for alle andre, opp og ned, men mest opp :Heartred

Nå har ikke jeg sett spm ditt, men jeg ser på svarene som er gitt ❤️

Det er MYE man skal lære og lese om når man er førstegangs.. veldig overveldende. Men ikke bli lei deg, her vil du få tips og råd … ingen mener noe vondt med det og du kommer heller ikke til å bli en dårlig mor❤️

Du har god tid enda til å finne utav ting og den største delen er når lille er kommet til verden og du skal lære den å kjenne ❤️

jeg er 3 gangsfødende nå og kjenner at jeg har en slik ro jeg aldri har hatt før med tanke på det som er i vente. Jeg har tatt imot de rådene jeg hadde trua på også har jeg lært meg mye på veien. mange skal mene noe om enhver sak og du må utelukke ting. Men bruke sidene her inne til å lufte tanker og få tips :)
Dette kommer til å gå så bra :)

Back
Topp