Glükosetest resultater og erfaringer

Siljerenees

Flørter med forumet
Juliknøttene 2022
Diagnosen svangerskapsdiabetes blir satt dersom blodprøven viser:
  • fastende glukose: mellom 5,3-6,9 mmol/l
  • eller 2-timers glukoseverdi etter glukosebelastning mellom 9,0-11,0 mmol/l
Mitt resultat viste 5,4 før og 9 etter. Dvs såvidt over. Fikk likevel beskjed om å kontakte fastlege for blodsukkerapparat/målinger osv. Jeg lurer på hva som kan skje dersom jeg ikke gjør noe med det?
Er skeptisk og tenker at det blir mye styr for ingenting…spesielt når jeg kun er såvidt over.
Er det noen som kan dele litt erfaringer om dette?

Det er ikke bra for barnet om mor ikke klarer å regulere blodsukkeret sitt. Du kan også få veldig stort barn. Har man svangerskapsdiabetes så skal man følges opp mer med tanke på vekst på barn og kanskje også bli satt i gang tidligere pga det.

upload_2022-4-1_9-40-5.png
Tenker du bør følge det opp hos legen. Blodsukkeret ditt vil mest sannsynlig endre seg utover i svangerskapet og gjerne til det verre, så du bør jo følge med på det. Litt styr tåler man et par mnd.

Siden begge verdiene akkurat er innenfor grenseverdiene ville jeg tenkt det er bra å få oppfølging. Målingene du gjør før og etter måltid vil hjelpe til å avgjøre om du må endre kostholdet ditt, eller om det er ok. Risikoen ved ubehandlet svangerskapsdiabetes kan jo være stort barn og dermed sjanse for mer utfordrende fødsel. Ville hvertfall snakket med lege eller jordmor om det, de kan også si noe om hva slags oppfølging som anbefales og evt konsekvenser.

Jeg gikk med det uoppdaget da jeg gikk med nr 3. resultatet var baby på 4,9kg og en vanskelig fødsel både for baby og meg. Han måtte tas med vakuum fordi han var så stor, men koppen glapp og han revnet i hodebunnen. Måtte på røntgen og ta ul av skallen for å utelukke brudd og blødninger. 5 døgn på intensiven. De brukte 2 minutter på å gjenopplive ham :sorry: grusom følelse da han ble revet bort i all hast!!! Om det er tilfeldig vet jeg ikke.
Så anbefaler deg virkelig å ta kontakt med fastlegen!!!

Det kan være du er innenfor grenseverdiene såvidt per nå. Men svangerskaper er slik at man dessverre får større insulinresistens jo lengre inn i svangerskapet man er.

Mål fastende og etter måltid, for å få kontroll på blodsukkeret. Sjekket at du er innafor.

Det er ikke sikkert det er så alt for høyt til deg, men.... det kan være lurt å endre kostholde LITT.

Passe på å spise minimalt med sukkertøy. (Også en haug med potetgull er ikke bra)
Unngå å spise for mye av pasta/ris/potet og loff. (Raske karbohydrater)
Prioriter heller grønnsaker ved måltider.
Helst spise grovtbrød eller fiberknekkebrød.
(trege karbohydrater)
Velg heller grønnsaker forran frukt (ingen juice, og brus med sukker)

Små endringer kan gjøre stor suksess!

Det som kan skje er at baby blir for stor, for lite eller for mye fostervann, svangerskapsforgiftning, og større sjanse for at du får diabetes type2 etter svangerskap/senere i livet.

Hilsen ei som hadde kostholdsregulert sv.dia i 1.svangerskap, og må ha insulin injeksoner dette svangerskapet (nr2)!

Last edited:
Det kan være du er innenfor grenseverdiene såvidt per nå. Men svangerskaper er slik at man dessverre får større insulinresistens jo lengre inn i svangerskapet man er.

Mål fastende og etter måltid, for å få kontroll på blodsukkeret. Sjekket at du er innafor.

Det er ikke sikkert det er så alt for høyt til deg, men.... det kan være lurt å endre kostholde LITT.

Passe på å spise minimalt med sukkertøy. (Også en haug med potetgull er ikke bra)
Unngå å spise for mye av pasta/ris/potet og loff. (Raske karbohydrater)
Prioriter heller grønnsaker ved måltider.
Helst spise grovtbrød eller fiberknekkebrød.
(trege karbohydrater)
Velg heller grønnsaker forran frukt (ingen juice, og brus med sukker)

Små endringer kan gjøre stor suksess!

Det som kan skje er at baby blir for stor, for lite eller for mye fostervann, svangerskapsforgiftning, og større sjanse for at du får diabetes type2 etter svangerskap/senere i livet.

Hilsen ei som hadde kostholdsregulert sv.dia i 1.svangerskap, og må ha insulin injeksoner dette svangerskapet (nr2)!
Takk for tips!

Jeg gikk med det uoppdaget da jeg gikk med nr 3. resultatet var baby på 4,9kg og en vanskelig fødsel både for baby og meg. Han måtte tas med vakuum fordi han var så stor, men koppen glapp og han revnet i hodebunnen. Måtte på røntgen og ta ul av skallen for å utelukke brudd og blødninger. 5 døgn på intensiven. De brukte 2 minutter på å gjenopplive ham :sorry: grusom følelse da han ble revet bort i all hast!!! Om det er tilfeldig vet jeg ikke.
Oi
Oi:(

Hvordan gjennomføres testen? Blir man være de på legekontoret til de to timene er gått, eller drar man hjem og venter?

Var også rett over slik som deg, men merket på målingene mine at det var ting jeg ikke tålte. Altså hadde jeg svangerskapsdiabetes.

Kjenner meg igjen i skepsisen og fornektelsen man kan få i begynnelsen, det er ikke noe gøy diagnose å få.. men det går helt fint, og er ikke så stress som man skulle trodd. Her er alt byttet ut med det groveste (brød, pasta osv). Og minimalt med sukker, selvom jeg får helt fine målinger etter kaker men ikke etter pizza f.eks:p

Viktig å finne ut hva som funker for deg, så blir det enklere etter hvert. Meld deg inn i svangerskapsdiabetes gruppen på Facebook, der er det masse hjelp!

Jeg tar glukosebelastningstest nå, og hadde gruet meg fælt til sukkerdrikken. Den var langt ifra så vond jeg hadde fått forklart, og gikk ned på høykant :hilarious: Veldig spent på resultatet! :nailbiting:

Jeg tar glukosebelastningstest nå, og hadde gruet meg fælt til sukkerdrikken. Den var langt ifra så vond jeg hadde fått forklart, og gikk ned på høykant :hilarious: Veldig spent på resultatet! :nailbiting:

Jeg tar den nå jeg også! Synes den sukkerdrikken var ganske ille, men ble ikke dårlig heldigvis. For min del er blodprøvene det verste, får angstanfall hver eneste gang og måtte fylle fem glass som jeg var helt uviten om:( Og denne ventingen da… Kjempespent på resultatet jeg også, krysser fingrene for oss:happy:

Jeg tok glykosebelatningstesten i går, hadde gruet meg til den drikken, men den var ikke ille i det hele tatt. Jeg fikk en drikk med bringebærsmak, den var kald og god :) Såklart veldig søt, men det va ikke noe problem å få den ned. Det værste med hele prosessen er ventingen. De to timene inne på legesenteret, og ventingen nå i ettertid før jeg får resultatet. Men satser på gode nyheter :)

Tok den sist uke. Synes det var null stress med den drikken jeg også, ikke supergodt akkurat, men det gikk helt fint. Sikkert verre om man har problemer med kvalme. Før var det ikke tilsatt smak (fikk bringebærsmak jeg også), og helsesekretæren mente at dette kanskje gjorde det litt vanskeligere å drikke. Jeg er førstegangs og eldre enn 28, som er grensen for å slippe, var derfor jeg måtte ta testen.

Hørte på podcast og musikk, jobbet litt, og bare slappet av ellers. Tiden gikk fort! Ble tilbudt å sitte bak venterommet i fred og ro, slik at jeg slapp å sitte midt i folkemengden med munnbind, fikk en ekstra stol til å ha beina på også.

Var også rett over slik som deg, men merket på målingene mine at det var ting jeg ikke tålte. Altså hadde jeg svangerskapsdiabetes.

Kjenner meg igjen i skepsisen og fornektelsen man kan få i begynnelsen, det er ikke noe gøy diagnose å få.. men det går helt fint, og er ikke så stress som man skulle trodd. Her er alt byttet ut med det groveste (brød, pasta osv). Og minimalt med sukker, selvom jeg får helt fine målinger etter kaker men ikke etter pizza f.eks:p

Viktig å finne ut hva som funker for deg, så blir det enklere etter hvert. Meld deg inn i svangerskapsdiabetes gruppen på Facebook, der er det masse hjelp!
Bra tips! Jeg skal melde meg inn der

Diagnosen svangerskapsdiabetes blir satt dersom blodprøven viser:
  • fastende glukose: mellom 5,3-6,9 mmol/l
  • eller 2-timers glukoseverdi etter glukosebelastning mellom 9,0-11,0 mmol/l
Mitt resultat viste 5,4 før og 9 etter. Dvs såvidt over. Fikk likevel beskjed om å kontakte fastlege for blodsukkerapparat/målinger osv. Jeg lurer på hva som kan skje dersom jeg ikke gjør noe med det?
Er skeptisk og tenker at det blir mye styr for ingenting…spesielt når jeg kun er såvidt over.
Er det noen som kan dele litt erfaringer om dette?

Jeg tar testen nå. Overhørte at jeg har fastende blodsukker på 5,6 :bag: Sitter nå og venter på neste prøve, og har drukket sukkerdrikken(bringebærsmak).

Back
Topp