Nå er det legen min som har bedt om glukosebelastningstesten, selv om jeg ikke fyller noen av kriteriene på lista her:
https://www.helsenorge.no/sykdom/svangerskap/svangerskapsdiabetes/ Sånn sett ville jeg jo trodd han kjente til retningslinjene. Det er første gang jeg tar testen.
Jeg er 36 år, slank og venter barn nr. 3. De andre barna mine var 3,8kg. og 3,5kg. født 1 og 2 uker etter termin(igangsatt). I følge lista på helsenorge skulle jeg ikke tatt testen, slik jeg tolker den.
Det jeg kan gjøre er å be om å få opplysninger om verdiene mine. Det ble aldri sagt direkte til meg. Jeg overhørte de som tok prøven si at jeg hadde 5,6. Det kan hende jeg har hørt feil, men dessverre fikk jeg ingen tall av legen min da jeg fikk tilbakemelding på prøven. Det ble bare sagt at prøven var normal.
Utover det forstår jeg fortsatt ikke hvorfor jeg ble gitt glukose etter at fastende blodsukker viste 5,6, hvis den ene blodprøven "bekrefter" at jeg har diabetes. Det er selvfølgelig ikke et spørsmål jeg stiller deg, det er bare en tanke jeg har om at det må være mer sammensatt enn at det holder at fastende prøve er forhøyet.