Det spirer og gror i 2022!

ohh, så langt har ikke mine januar-sådde paprika kommet. Ikke at jeg husker hvilken dag i januar, det var vel noe senere enn deg, men de har ikke knopper.

Eller, etter nærmere ettersyn, jo, der er knopper, men de er ikke så langt kommet så det er bare små grønne baller enda, men neste uke er det håp om å se hvitfargen da håper jeg

Trolig på tide å gi en del av dem større potte, men jeg MÅ få tatt de store blodbeger-flokene først, jeg får se om jeg får tatt i alle fall en av pottene når jeg har fått minstemor i seng.

ohh, så langt har ikke mine januar-sådde paprika kommet. Ikke at jeg husker hvilken dag i januar, det var vel noe senere enn deg, men de har ikke knopper.

Eller, etter nærmere ettersyn, jo, der er knopper, men de er ikke så langt kommet så det er bare små grønne baller enda, men neste uke er det håp om å se hvitfargen da håper jeg

Trolig på tide å gi en del av dem større potte, men jeg MÅ få tatt de store blodbeger-flokene først, jeg får se om jeg får tatt i alle fall en av pottene når jeg har fått minstemor i seng.
Dersom blodbegerne har floket seg men lange stenger kan du bare klippe dem av.
Når du topper dem blir de bare mer fyldige :)

Dersom blodbegerne har floket seg men lange stenger kan du bare klippe dem av.
Når du topper dem blir de bare mer fyldige :)

Flere er knepet. Og flere ble det i kveld

Hovedutfordringen er at røttene er en floke. IMG_20220331_205723.jpg

Men det er delt opp, så får vi se hvor mange som overlever. Dette ble 13 potter med en i hver og en som har 2 eller 3 jeg ikke klarte skille...

Utfordringen videre er at jeg har 4 eller 5 potter til å ta av med sånne "floker" som skulle vært pottet om for sikkert snart en mnd siden. Men jeg har knapt nok mer plass.

Og ute er det snø. Så jeg kan ikke lufte dem ut på en stund. Det gjør også at vinduskarmene er kalde på natten. Men sola tar der på ettermiddag så da blir det varmt.

Disse ny ompottede fikk hedersplassen rett under plantelyset nå i kveld. Så ser jeg an til helga hvordan det går med dem og planlegger strategi for de neste pottene på den bakgrunn. Og trolig må jeg bruke helga på å få tak i mer minidrivhus som kan stå i vibdirkarmer, bunn og topp hver for seg, med små potter med diverse oppi. Og finne flere vinduskarmer. Rydde bort alt annet.

Jeg har mye annet som skulle vært priklet/pottet om, og egentlig skulle jeg sådd masse tomat men jeg vet ikke hvor mye jeg har kapasitet til, men en sort eller to må det bli. Jeg shr til nå de to mini-sortene tiny tim og bonsai. Pluss det som er sådd som jalapeno men ser helt ut som fire flotte tomatplanter. Spent på hva det er..

Skal i alle fall så 100/1000 og kanskje en ranke-tomat eller to. Vi får se. De grønne jeg kjøpte fra tomatprat i alle fall.

Kanskje jeg bare burde gjøre det nå som jeg enda har jord utover halve spisebordet... Så tomat altså. Ikke overskudd til å potte om så mye mer i kveld tror jeg.
. Jordbær trenger det. De er breddesådd og må prikles for å utvikle seg videre tror jeg

Men det er snart leggetid og igjen, ikke nok plass!

Flere er knepet. Og flere ble det i kveld

Hovedutfordringen er at røttene er en floke. Vis vedlegget 379748

Men det er delt opp, så får vi se hvor mange som overlever. Dette ble 13 potter med en i hver og en som har 2 eller 3 jeg ikke klarte skille...

Utfordringen videre er at jeg har 4 eller 5 potter til å ta av med sånne "floker" som skulle vært pottet om for sikkert snart en mnd siden. Men jeg har knapt nok mer plass.

Og ute er det snø. Så jeg kan ikke lufte dem ut på en stund. Det gjør også at vinduskarmene er kalde på natten. Men sola tar der på ettermiddag så da blir det varmt.

Disse ny ompottede fikk hedersplassen rett under plantelyset nå i kveld. Så ser jeg an til helga hvordan det går med dem og planlegger strategi for de neste pottene på den bakgrunn. Og trolig må jeg bruke helga på å få tak i mer minidrivhus som kan stå i vibdirkarmer, bunn og topp hver for seg, med små potter med diverse oppi. Og finne flere vinduskarmer. Rydde bort alt annet.

Jeg har mye annet som skulle vært priklet/pottet om, og egentlig skulle jeg sådd masse tomat men jeg vet ikke hvor mye jeg har kapasitet til, men en sort eller to må det bli. Jeg shr til nå de to mini-sortene tiny tim og bonsai. Pluss det som er sådd som jalapeno men ser helt ut som fire flotte tomatplanter. Spent på hva det er..

Skal i alle fall så 100/1000 og kanskje en ranke-tomat eller to. Vi får se. De grønne jeg kjøpte fra tomatprat i alle fall.

Kanskje jeg bare burde gjøre det nå som jeg enda har jord utover halve spisebordet... Så tomat altså. Ikke overskudd til å potte om så mye mer i kveld tror jeg.
. Jordbær trenger det. De er breddesådd og må prikles for å utvikle seg videre tror jeg

Men det er snart leggetid og igjen, ikke nok plass!
Det at røttene her floket seg er ikke noe problem.
Dersom du setter det du kniper av rett i jord får du en plante til.
Klarer du å rive av noen røtter ved ompotting så kommer nye.
Dette går så bra skal du se :)

Jeg rev nok mye røtter, så det blir spennende å se. Planter dem litt dypere, støttet opp med pinner og kniper en del lange greier.

Så ser vi hva som skjer

Potensielt er jeg "redd" jeg har opp i 100 planter. Jeg kommer til å gi bort noen når de er større og det blir vår. Og en god del skal jeg plante ute. Men jeg må huske neste år å ikke så så mange frø....

Sådde hundred and thousands og green lime salad, tomater altså, må i kveld som er satt på badet for spiring og så ga jeg meg for kvelden

Spørs om jeg bør angripe en ny sånn potte med floker i morgen kveld. Har et brett jeg kan sette dem på, før jeg må skaffe mer.

Jeg pleier å ha mye som spirer. Men ikke så mye. Fordi jeg pleier å ha mest tomat og det er 2-3 av hver sort. Kanskje opp i 10-12 sorter men likevel blir ikke det 100 potter alene.... Og i år kommer disse i tillegg til tomat og paprika og chili og jeg sådde nye månedsjordbær siden de vi har trenger litt utskifting.

Og jeg har masse mer jeg har lyst å så.

Hadde en del problemer med tomatene i begynnelsen i år, men nå begynner det å komme seg :)
276032618_10158286795961143_3521290755888151925_n.jpg
De vokser fint de.

Jeg må gi de største tomatene mine dypere potter.
Og potte om mer blodbeger.
Og håper de overlever for nå er det andre gangen jeg snakker om min over - såing med muligens opp i 100 planter som er mer enn jeg kan ha. Og derved har jeg tre på lista som vil ha, som er kommet utenom de jeg hadde tenkt å dele med.

Sara, kan jeg spørre deg om noe?
Du har jo sådd agurk og slikt.
De oppfører seg litt som gresskar.
Jeg sådde gresskaret mitt *litt* for tidlig, og når får det blomsterknopper, skal de knipes av?

Jeg sådde gresskaret mitt *litt* for tidlig, og når får det blomsterknopper, skal de knipes av?
Jeg har sådd agurk, men med lite hell, for å si det sånn. Jeg har aldri knepet av.

Men gresskar, som blomstrer nå snart. , det kan jo bli litt tidlig. Lenge til du kan sette det ut. Så jeg hadde kanskje vurdert i knipe basert på at det er vinter enda. (ja, jeg er lett småsur for at det snør, jeg vil ha vår!!!) men gresskar har jeg aldri prøvd da.

Men dersom det avventer litt med den blomstringen, og du har mulighet til å plante ut om ikke så kjempelenge? Vanskelig å si

gresskar får alltid han blomster først, som ikke gir avling, så jeg bruker bare å la de være slik at planten er klar for å produsere hun blomster når den plantes ut.

gresskar får alltid han blomster først, som ikke gir avling, så jeg bruker bare å la de være slik at planten er klar for å produsere hun blomster når den plantes ut.
Det er bare hann blomster, det ser jeg.
Det jeg er bekymret for er at selve planten fremdeles er ganske liten, og selv hann-blomstene kan bli store.
Vil jo ikke at blomstene skal ta energi planten skal bruke til vekst

Det er bare hann blomster, det ser jeg.
Det jeg er bekymret for er at selve planten fremdeles er ganske liten, og selv hann-blomstene kan bli store.
Vil jo ikke at blomstene skal ta energi planten skal bruke til vekst

jeg var nok litt uklar i innlegget mitt ser jeg. Jeg bruker å la hanblomstene blomstre nettopp for at den skal være ferdig med det til den plantes ut, men med en gang de blomstrer kniper jeg de vekk nettopp, som du skriver, for at de ikke skal stjele energi fra planten

jeg var nok litt uklar i innlegget mitt ser jeg. Jeg bruker å la hanblomstene blomstre nettopp for at den skal være ferdig med det til den plantes ut, men med en gang de blomstrer kniper jeg de vekk nettopp, som du skriver, for at de ikke skal stjele energi fra planten

Det hørtes ut som en god plan.

Back
Topp