Omgangssyke

Ugleline

Glad i forumet
Juliknøttene 2022
Da tror jeg at jeg har trukket vinnerloddet og fått omgangssyken og må både kaste opp og gå på do :bag: rekner hvertfall med det er omgangssyken og ikke matforgiftning selvom det startet i natt. Vi hadde takeaway pizza, men samboer er jo ikke dårlig.

Er 16+5 og er veldig i stuss på når jeg eventuelt burde kontakte lege eller noe. Får jo uansett ikke tak i lege i dag, utenom eventuelt legevakten.

Noen som har noen tips eller erfaring? Så langt så er det ingenting som holder seg nede, og jeg spiser sakte og smått. Er det tomt så går det jo i magesyre også :dead:

Da tror jeg at jeg har trukket vinnerloddet og fått omgangssyken og må både kaste opp og gå på do :bag: rekner hvertfall med det er omgangssyken og ikke matforgiftning selvom det startet i natt. Vi hadde takeaway pizza, men samboer er jo ikke dårlig.

Er 16+5 og er veldig i stuss på når jeg eventuelt burde kontakte lege eller noe. Får jo uansett ikke tak i lege i dag, utenom eventuelt legevakten.

Noen som har noen tips eller erfaring? Så langt så er det ingenting som holder seg nede, og jeg spiser sakte og smått. Er det tomt så går det jo i magesyre også :dead:

Åh, stakkars deg!! Det høres så forferdelig ut. Kan ikke huske hvor fært omgangssyka er nesten, men vet jo det er helt grusomt:nailbiting: Det er nok ikke grunn til bekymring, så lenge du klarer å få i deg rikelig med væske. Det er dehydrering som er skummelt. Kjenner du liv fra baby enda, eller er det for tidlig?
Drikk og spis lite av gangen i alle fall. Og hold deg unna melkeprodukter. Et tips er smoothies hvis du klarer å få i deg det, da har du både væske og litt næring. Ellers må det vel bli alt som er tørt.

Åh, stakkars deg!! Det høres så forferdelig ut. Kan ikke huske hvor fært omgangssyka er nesten, men vet jo det er helt grusomt:nailbiting: Det er nok ikke grunn til bekymring, så lenge du klarer å få i deg rikelig med væske. Det er dehydrering som er skummelt. Kjenner du liv fra baby enda, eller er det for tidlig?
Drikk og spis lite av gangen i alle fall. Og hold deg unna melkeprodukter. Et tips er smoothies hvis du klarer å få i deg det, da har du både væske og litt næring. Ellers må det vel bli alt som er tørt.

Får ikke i meg mat eller drikke, om det så er cola eller vann. Smoothie har jeg ikke. Så om dette ikke gir seg så tror jeg at jeg ringer sykehuset. Og det er oppkast og diare. Så dehydrert blir jeg om det ikke slipper opp pp mirakuløst vis

:Heartred:HeartredHuff det er helt grusomt! Jeg hadde omgangssyke rett før jul og kasta opp over 20 ganger på ett døgn. Etter det var oppkasten ferdig. Hovedproblemet var at jeg gikk ned i vekt og hadde ingen kilo å tære på. Ringte legen som sa at jeg skulle ringe tilbake hvis det vedvarte flere dager. Det er dessverre lite en kan gjøre mens det pågår, men varer det lenge kan væsketapet erstattes med intravenøs væske på sykehuset. Prøv å drikk noe hver gang du har kasta opp så du har noe i kroppen. Gjerne elektrolytter i form av halvblandet Farris og eplejuice. Og Rtiz kjeks. Eller hva som helst. Det føles grusomt når det pågår, men pleier å gi seg innen ett døgn. Lille i magen klarer seg fint gjennom en slik runde.
Masse god bedring:Heartred

Jeg hadde omgangssyken i jula. Spiste knapt på 48 timer. Jeg var veldig slapp, men det gikk bra. Jeg prioriterte væske, og drakk forsiktige slurker ofte i starten, inntil jeg følte kroppen kunne holde på det. Hos meg ble yohurt det første jeg fikk i meg etterhvert, men sukkerkavring er også et godt tips. Det skal "binde magen".

Hadde en enda kraftigere runde da jeg gikk med andremann, men det gikk også bra. God bedring! :Heartred

Som nevt over ville jeg kontaktet lege om det varer lengre enn normalt. Normalt er vel oppkast det første døgnet om jeg ikke tar feil.

Kjøp GEMpulver på apotek, og prøv å få i deg noen små slurker av det, hjelper på å unngå dehydrering :)

Utfordringen er som sagt at alt kommer opp igjen, ringte til sykehuset og hørte og de sa jeg kunne høre med legevakten. Men har ikke ringt der enda. Prøver å drikke og holde på det

Men som sagt, alt kommer opp igjen, er deg tomt så er det magesyre. Blir bare stressa for de 2 i magen

Utfordringen er som sagt at alt kommer opp igjen, ringte til sykehuset og hørte og de sa jeg kunne høre med legevakten. Men har ikke ringt der enda. Prøver å drikke og holde på det

Men som sagt, alt kommer opp igjen, er deg tomt så er det magesyre. Blir bare stressa for de 2 i magen

i et par døgn går det helt fint, men om det ikke er noen bedring i morgen kan du ringe legevakt igjen!

Uff da! Stakkars deg ❤️ Babyene tar det de trenger og kroppen klarer en slik utfordring over kort tid. Få i deg det du klarer og hvil når du kan.

Jeg har alltid omgangssyken begge veier og det varer i ca 12 timer. Er nok ikke noe en lege kan gjøre før det eventuelt går flere dager og du blir dehydrert. Må bare la det gå sin gang.

Jeg hadde det for litt siden. Spydde 10 ganger på noen få timer. Ringte legevakten og de ville ha meg inn til væskebehandling med en gang. Men jeg var veeldig dehydrert da. God bedring:Heartred

Jeg hadde det for litt siden. Spydde 10 ganger på noen få timer. Ringte legevakten og de ville ha meg inn til væskebehandling med en gang. Men jeg var veeldig dehydrert da. God bedring:Heartred
Hvordan visste du at du var dehydrert? Fargen på urinen?

Tips må være at det er bedre å spy noe opp enn å spy opp magesyre og luft, så prøv å spise noe du tror vil være greit å kaste opp heller enn å sulte fordi du er kvalm. Samme gjelder drikke.

Hvordan visste du at du var dehydrert? Fargen på urinen?
Klarte ikke å tisse lenger, det lille jeg fikk opp var veldig mørkt. Tørre lepper, vondt i hodet og svimmel. Hadde så vidt energi til å holde meg på beina. Urinen min ga utslag på masse og de sa bare med en gang «her er det bare å sette i gang med væskebehandling»

Har ikke så mange andre råd enn det som har blitt nevnt.

Men jeg har hørt at det er bedre å ta en tlf for mye enn en for lite. :)

Så ville jeg bare si god bedring til deg, håper det slipper taket og ikke varer så lenge. :Heartred

Oppdatering:

Sluttet å kaste opp etter 12 timer mer eller mindre, endte opp med å ikke ringe legevakten ettersom det kom seg betraktelig etter 12 timer, da kom det urin også på do. Så da drakk jeg masse væske! Har kjent liv så vil tro alt er fint. Fikk feber også men den har ikke gått høyere enn 38,5. Har jo samtidig veldig lyst å sjekke at alt er bra, men får tenke på det i løpet av dagen om jeg ringer noen å hører hva de tenker. Satser på diare er ferdig også nå når jeg kan spise.

Tusen takk for alle gode svar! :Heartred ble veldig stresset når det var så voldsomt. Beroliggende at flere har gjennomgått det samme.

Oppdatering:

Sluttet å kaste opp etter 12 timer mer eller mindre, endte opp med å ikke ringe legevakten ettersom det kom seg betraktelig etter 12 timer, da kom det urin også på do. Så da drakk jeg masse væske! Har kjent liv så vil tro alt er fint. Fikk feber også men den har ikke gått høyere enn 38,5. Har jo samtidig veldig lyst å sjekke at alt er bra, men får tenke på det i løpet av dagen om jeg ringer noen å hører hva de tenker. Satser på diare er ferdig også nå når jeg kan spise.

Tusen takk for alle gode svar! :Heartred ble veldig stresset når det var så voldsomt. Beroliggende at flere har gjennomgått det samme.

Så godt å høre at formen din ble bedre så fort. Håper den bare fortsetter å stige!<3

Vedlegg

• image.jpeg
    image.jpeg
    1,1 KB · Visninger: 0
Oppdatering:

Skjønner godt at du blir urolig, men det er heldivis normalt og ikke farlig med korte sykdomsperioder og moderat feber under svangerskap :Heartred

Back
Topp