Hvor mye søvn får dere mødre?

Emmie L ✿

Forelsket i forumet
Oktoberbarna 2021♡
Hvor mye søvn får dere? Føler jeg er så våken når morgenen kommer at jeg ikke har mye behov å hvile før kvelden melder seg, selv om jeg bare har fått usle 3-4 timer søvn på natta. Men er veldig sliten når jeg våkner på natta da og må amme :eek:lille, så hadde vært en fordel å fått noen timer på dagtid! Jeg er en energifulll sjel, uten ro i ræva, så er vanskelig for meg å bare «sove når babyen sover» når jeg IKKE er trøtt. Har dere noen tips for å få inn flere timer, kan man ta tilskudd av melatonin f.eks. eller noe sovepiller? :hilarious: Partner er veldig hjelpsom på kvelden når jeg trenger norn timer, da tar han lille og kommer inn med henne når hun er sulten. Og, NÅR fikk/får dere noet snev av rutiner med babyen? Kan man forvente dette om noen uker, mnd?

Natt til i går fikk jeg 6 timer fordelt på 3 t x2.
I natt mindre fordi jeg bare ikke får sove.

Vi har ganske gode rutiner, men så har vi flaske baby også.

Natt til i går fikk jeg 6 timer fordelt på 3 t x2.
I natt mindre fordi jeg bare ikke får sove.

Vi har ganske gode rutiner, men så har vi flaske baby også.

Hater det der med å ikke få sove :rolleyes: man vet man er trøtt, man vet man trenger det, men selv om baby sover er man bare kliss våken. 4 timer KAN jeg leve på, men 6 timer er selvfølgelig bedre! Fått 2 kanskje 3 timer søvn så langt inatt. Skal opp kl. 8-9 for vi skal til fotografen kl. 10, så håper ammingen nå vil gjøre lille trøtt sånn at vi får oss 4 timer til :smiley-angelic001

Hater det der med å ikke få sove :rolleyes: man vet man er trøtt, man vet man trenger det, men selv om baby sover er man bare kliss våken. 4 timer KAN jeg leve på, men 6 timer er selvfølgelig bedre! Fått 2 kanskje 3 timer søvn så langt inatt. Skal opp kl. 8-9 for vi skal til fotografen kl. 10, så håper ammingen nå vil gjøre lille trøtt sånn at vi får oss 4 timer til :smiley-angelic001
I natt fikk vi 5 timer sammenhengende før hun våknet av seg selv og ville ha mat.
Tror ikke annet enn at vi er heldige enn så lenge.

I natt fikk vi 5 timer sammenhengende før hun våknet av seg selv og ville ha mat.
Tror ikke annet enn at vi er heldige enn så lenge.

Hørtes ut som luksus i mine øre xsmile9 jeg fikk ca 5 timer, med noen oppvåkninger. Men er stolt at lille, første natten hun har sovet i egen seng og det gikk bare supert. Har henne i seng med dropside rett ved siden av, så lett å løfte henne over for å amme. Til nå har vi bare hatt henne mellom oss i sengen, for å passe litt ekstra på henne for hun var ganske kvalm etter fødsel, så gulpet mye i søvne. Men merker det var deilig å ha sengen alene med samboer :love7

Hørtes ut som luksus i mine øre xsmile9 jeg fikk ca 5 timer, med noen oppvåkninger. Men er stolt at lille, første natten hun har sovet i egen seng og det gikk bare supert. Har henne i seng med dropside rett ved siden av, så lett å løfte henne over for å amme. Til nå har vi bare hatt henne mellom oss i sengen, for å passe litt ekstra på henne for hun var ganske kvalm etter fødsel, så gulpet mye i søvne. Men merker det var deilig å ha sengen alene med samboer :love7
Det er veldig godt når de sover i egen seng. Det begynte siste natta på sykehuset for oss.
Og jeg tror 5 timer sammenhengende er veldig luksus! Så jeg klager virkelig ikke.

Jeg sover i puljer på 2-3 timer av gangen, men våkner ikke alltid skikkelig heller. Føler meg uthvilt nok i dag, dog

Ca 2-3 timers intervaller gjennom natten, av og til våkner jeg og føler meg uthvilt, andre ganger er som i dag, hvor jeg føler jeg bare har blunktet før jeg våkner igjen:p
Sover ikke på dagtid, føler ikke behovet for det, føler meg pigg på dagtid

Jeg har alltid vært veldig god på dagsoving, så den delen er null problem når jeg har baby, legge meg om kvelden er mer min utfordring, for da har jeg all verdens energi (B-menneske) :p Jeg får ca. 4-6 timer søvn om natten nå, med en oppvåkning for å pumpe, som tar meg ca. en halvtime. De dagene jeg føler behov for det sover jeg med babyen på dagen :)

Min erfaring, nå med tredje barn, er at barn som får flaske (jeg snakker da med utpumpet morsmelk) har lengre søvnstrekk. Når jeg har ammet på natten synes jeg de sover 2-3 timer før ny mating, men med flaske kan de sove 4-6 timer sammenhengende. Min forklaring på dette er at maten kommer litt lettere fra flaske så de spiser seg mettere enn når de ammes og kanskje "gir opp" etter hvert pga trøtthet. Uansett, vi gir flaske med morsmelk ved legging og når hun våkner neste gang, eller når jeg er ferdig med nattpumpingen. Hadde det ikke vært for at de andre barna våkner tidlig på morgenen kunne jeg nok fint fått opp mot 7 timer nattesøvn bare med en pumpepause med denne babyen :)
Vi samsover forresten, noe jeg også tror virker positivt på at hun sovner raskt.

Rutiner på babyen kan man begynne å jobbe med fra 3 måneders alder.
Kan du prøve å legge deg tidligere på kvelden, hvis mannen kan ta babyen? Er babyen lenge våken på natten når hun spiser, siden du ikke får mer enn 3-4 timer totalt? Ellers ville jeg prøvd pumping og flaske på natt, selv om jeg ikke garanterer at det funker på andre barn ;)

Sniker fra desember ☺️

Når det gjelder rutiner, hvilke tenker du på da? Spisefrekvens? Det vil variere ut fra økedøgn osv.

Men det jeg har gjort med mine to første er å starte med kveldsrutiner få uker etter fødsel. Å legges i sengen i 21-tiden hvis det er et passende fast tidspunkt, og sakte, men sikkert endre til tidligere på kvelden ettersom tiden går. Ammer på soverommet, og tar ikke med meg baby til stua.
Dette har jeg opplevd som veldig positivt med de begge da de har lært seg å hvile i sengen og ha kveldsstell-rutine på plass.

Masse lykke til og gratulerer med lille!

Ca 2-3 timers intervaller gjennom natten, av og til våkner jeg og føler meg uthvilt, andre ganger er som i dag, hvor jeg føler jeg bare har blunktet før jeg våkner igjen:p
Sover ikke på dagtid, føler ikke behovet for det, føler meg pigg på dagtid

Samme her, veldig pigg på dagtid men skal prøve å ta noen dupper selv når lille sover framover. Fikk en time på ettermiddagen idag, hallelujah!

Får mer søvn om vi samsover i samme seng, men pga. noe økt risiko for krybbedød ønsker vi veldig gjerne å ha henne i bedside criben ved siden av og det har definitivt vært en utfordring. Sover stort sett en del og sover gjerne en time eller to for meg selv mens baby er på stuen med min mann så jeg ikke skal være helt utkjørt til natten.

Men rutiner ja... Hadde vel gjerne ikke vært så dumt å begynne å tenke på å få det i gang. Når gjør vi bare litt som det passer oss, baby er 2 uker gammel. :rolleyes:

Jeg har alltid vært veldig god på dagsoving, så den delen er null problem når jeg har baby, legge meg om kvelden er mer min utfordring, for da har jeg all verdens energi (B-menneske) :p Jeg får ca. 4-6 timer søvn om natten nå, med en oppvåkning for å pumpe, som tar meg ca. en halvtime. De dagene jeg føler behov for det sover jeg med babyen på dagen :)

Min erfaring, nå med tredje barn, er at barn som får flaske (jeg snakker da med utpumpet morsmelk) har lengre søvnstrekk. Når jeg har ammet på natten synes jeg de sover 2-3 timer før ny mating, men med flaske kan de sove 4-6 timer sammenhengende. Min forklaring på dette er at maten kommer litt lettere fra flaske så de spiser seg mettere enn når de ammes og kanskje "gir opp" etter hvert pga trøtthet. Uansett, vi gir flaske med morsmelk ved legging og når hun våkner neste gang, eller når jeg er ferdig med nattpumpingen. Hadde det ikke vært for at de andre barna våkner tidlig på morgenen kunne jeg nok fint fått opp mot 7 timer nattesøvn bare med en pumpepause med denne babyen :)
Vi samsover forresten, noe jeg også tror virker positivt på at hun sovner raskt.

Rutiner på babyen kan man begynne å jobbe med fra 3 måneders alder.
Kan du prøve å legge deg tidligere på kvelden, hvis mannen kan ta babyen? Er babyen lenge våken på natten når hun spiser, siden du ikke får mer enn 3-4 timer totalt? Ellers ville jeg prøvd pumping og flaske på natt, selv om jeg ikke garanterer at det funker på andre barn ;)

Takk for tips! Jeg er vant til å legge meg med samboer hver kveld før lille kom til verden, så er blitt en vane som er litt vanskelig å bli kvitt nå som hverdagen er litt snudd på hodet. Men prøvd de siste dager å legge meg tidligere enn samboer, for de ekstra uforstyrret timene med søvn er gull verdt når jeg må stå opp å amme om natten. Anbefaler du å pumpe i tillegg (omså pumpe når man står opp) for å opprettholde melkeproduksjonen siden du gir flaske på kvelden? Nei, hun våkner egentlig bare fordi hun er sulten også sovner hun på brystet også legger jeg henne i sengen igjen. Men har store problemer med å sovne på kommando, noen ganger når jeg våkner for å amme så blir jeg så kliss våken liksom. Burde vel øve meg på å sovne på kommando :rolleyes: vi prøver nå ikveld at samboer gir flaske før han legger seg, så ser vi hva som skjer. Men blir ikke 6 timer ganske langt mellomrom mellom måltidene for en nyfødt?

Er våken noen ganger å legger han på puppen. Får sammenlagt alt fra 6-9 timer ish hver natt.
20211026_221122.jpg

I natt fikk jeg i underkant av 1.5t sammenhengende søvn, pluss litt smådupping her og der. Hadde 3 barn i sengen som alle sov litt på skift, vekket hverandre osv. Er alene med alle fire barna fra mandag til torsdag frem til nyttår og akkurat nå så kjennes det ut som at jeg kunne tenkt meg å stappe lille inn igjen og ruge i ca 2 år til, slik at de andre to sover litt bedre først :hilarious:

I natt fikk jeg i underkant av 1.5t sammenhengende søvn, pluss litt smådupping her og der. Hadde 3 barn i sengen som alle sov litt på skift, vekket hverandre osv. Er alene med alle fire barna fra mandag til torsdag frem til nyttår og akkurat nå så kjennes det ut som at jeg kunne tenkt meg å stappe lille inn igjen og ruge i ca 2 år til, slik at de andre to sover litt bedre først :hilarious:

Wow, du er rå! 4 barn alene så mange dager i uken og såppas lang tid fremover. Da er det forståelig at du kjenner at den lille gjerne kunne ruget i 2 år til :hilarious:

Fy søren jeg er SÅ imponert over deg! Jeg sliter med søvnen med den ene vi har, og du klarer deg alene med fire.

Dhit jeg er bare SÅ imponert...nesten tom for ord!

Føler bare jeg skal må meg sammen og tenke at jeg må kunne klare den ene sammen med sambo når du har fire alene. Bøyer meg i støvet! Wow :D

Takk for tips! Jeg er vant til å legge meg med samboer hver kveld før lille kom til verden, så er blitt en vane som er litt vanskelig å bli kvitt nå som hverdagen er litt snudd på hodet. Men prøvd de siste dager å legge meg tidligere enn samboer, for de ekstra uforstyrret timene med søvn er gull verdt når jeg må stå opp å amme om natten. Anbefaler du å pumpe i tillegg (omså pumpe når man står opp) for å opprettholde melkeproduksjonen siden du gir flaske på kvelden? Nei, hun våkner egentlig bare fordi hun er sulten også sovner hun på brystet også legger jeg henne i sengen igjen. Men har store problemer med å sovne på kommando, noen ganger når jeg våkner for å amme så blir jeg så kliss våken liksom. Burde vel øve meg på å sovne på kommando :rolleyes: vi prøver nå ikveld at samboer gir flaske før han legger seg, så ser vi hva som skjer. Men blir ikke 6 timer ganske langt mellomrom mellom måltidene for en nyfødt?

Noen vaner må man bare (midlertidig) legge fra seg når man får barn for å få hverdagen til å gå opp og energien til å strekke til ;) Du behøver jo ikke legge deg tidlig hver kveld heller nødvendigvis.

Jeg har hovedsakelig pumpet nå i starten pga store smerter relatert til ammingen (kjent problem fra tidligere), men ettersom jeg nå ammer mer har jeg begynt å trappe ned på pumpingen og etter hvert kommer jeg til å pumpe to ganger i døgnet tenker jeg, den ene gangen på kvelden, siden baby uansett får flaske ved legging, og fordi jeg har best tid når de andre to sover.
Det kan nok være lurt å ha en pumpeøkt om natten dersom man ikke ammer, å gå 9 timer uten å tømme puppene kan for noen påvirke produksjonen, samtidig som det kan være ganske vondt når man våkner :rolleyes: Det sagt sov jeg over nattpumpingen i natt, men en gang i blant er ikke krise etter min erfaring. Med de andre har jeg også droppet nattpumpingen etter noen måneder.

Jeg kan jo ikke garantere at dette med å gi morsmelk på flaske blir like effektivt for dere, dette er jo bare min personlige erfaring, men jeg synes uansett det er veldig fint å kunne dele på nattmatingen. Dagmatingen også for så vidt, far får et litt annet forhold til barnet ved å kunne delta i matingen også :Heartred
6 timer uten mat på natten er ikke noe problem for et friskt barn født til termin, de tar bare igjen med å spise mer på dagen. Her gikk hun 5,5 time ute mat natten som var, så jeg fikk selv 5 timer sammenhengende søvn :)

Supermamma! :Heartred
Jeg har erfaring med å være deltids alenemamma fra mandag til torsdag selv, men da hadde jeg bare to barn og det var tøft nok. Nå med tre er han i hvert fall hjemme og hjelper til en kveld i uken.
Skjønner godt at du kunne tenkt deg å ruge en stund til, får håpe tiden frem til nyttår går fort og at han hjelper deg masse når han er hjemme, så du får muligheten til å hente deg litt inn igjen i helgene!

Stort sett 4/5t i strekk når han legges for kvelden, etter amming på natten er det mellom 3/4t til. Får stort sett mellom 6-8t tilsammen :)

Back
Topp