De 12 første ukene

Maaadde

Forelsket i forumet
Mailykken 2025
Hvordan komme seg over de 12 første ukene uten å være så engstelig for at det skal gå galt? :sorry:

Sist jeg var gravid endte det i en ma i uke 8/9 og er jo selvfølgelig livredd det kan skje igjen :sorry: Noen som har noen gode tips for å få tankene en annen plass?

Hvordan komme seg over de 12 første ukene uten å være så engstelig for at det skal gå galt? :sorry:

Sist jeg var gravid endte det i en ma i uke 8/9 og er jo selvfølgelig livredd det kan skje igjen :sorry: Noen som har noen gode tips for å få tankene en annen plass?

Godt spørsmål! Jeg har også hatt en MA mellom nr 2 og 3, det var ikke kjekt nei! Har hatt noen kjemiske, men da var mensen omtrent til samme tid og supersvake tester så regner ikke med de. Men av da 4 graviditeter gikk det gale en gang så da er vel det stor sjanse for at det går bra.
Har vel egentlig ikke så gode tips for kjenner på det samme selv og prøver å si til meg selv at det er ingen vits i å bekymre seg. Får ikke gjort noe med det om det går gale uansett. :)

Jeg har og en spontan abort i uke 12, hvor det sikkert har stoppa å utvikle seg i en tidligere uke sa de.
Kjenner selv på en redsel for det, men prøver å ta en dag om gangen og glede meg over det lille underet som er i gang. Blir lange uker om man skal overtenke :/

Nei, si det du.. Kan du snakke med legen din om det?
Jeg tenker ta en tul når jeg er 6-7 uker på vei, bare for å se om det er liv.. Orker ikke vente så lenge. Så kanskje følge med på når man kan se bankende hjerte og ta en tul litt etter det? Beste jeg kommer på nå i alle fall...

Godt spørsmål! Jeg har også hatt en MA mellom nr 2 og 3, det var ikke kjekt nei! Har hatt noen kjemiske, men da var mensen omtrent til samme tid og supersvake tester så regner ikke med de. Men av da 4 graviditeter gikk det gale en gang så da er vel det stor sjanse for at det går bra.
Har vel egentlig ikke så gode tips for kjenner på det samme selv og prøver å si til meg selv at det er ingen vits i å bekymre seg. Får ikke gjort noe med det om det går gale uansett. :)
Man prøver jo naturligvis og tenke sånn, men i bakhodet ligger jo risikoen igjen da :(

Jeg har og en spontan abort i uke 12, hvor det sikkert har stoppa å utvikle seg i en tidligere uke sa de.
Kjenner selv på en redsel for det, men prøver å ta en dag om gangen og glede meg over det lille underet som er i gang. Blir lange uker om man skal overtenke :/
Jeg er jo en typisk overtenker, tok noen år før jeg slutta være helt ekstremt hønemor på den vi allerede har :confused:

Nei, si det du.. Kan du snakke med legen din om det?
Jeg tenker ta en tul når jeg er 6-7 uker på vei, bare for å se om det er liv.. Orker ikke vente så lenge. Så kanskje følge med på når man kan se bankende hjerte og ta en tul litt etter det? Beste jeg kommer på nå i alle fall...
Det som skjedde sist jeg var gravid var at vi så bankende hjerte rundt uke 7 til tross for mye blødninger hele veien. Og på neste ultralyd rundt 1-2 uker etterpå, så fikk vi se skjermen og alt pga han var så sikker på at det fortsatt var liv. Og der så vi bare en liten form av en bamse uten noe slående hjerte..

Føler ikke jeg kommer til å klare å slappe av før de første 12 ukene er over :oops:

Det som skjedde sist jeg var gravid var at vi så bankende hjerte rundt uke 7 til tross for mye blødninger hele veien. Og på neste ultralyd rundt 1-2 uker etterpå, så fikk vi se skjermen og alt pga han var så sikker på at det fortsatt var liv. Og der så vi bare en liten form av en bamse uten noe slående hjerte..

Føler ikke jeg kommer til å klare å slappe av før de første 12 ukene er over :oops:

Skjønner! Det er jo dessverre så lite man kan gjøre, men håper du klarer å finne litt ro i at dette er en ny graviditet, og at det ikke er gitt at det samme skjer denne gangen. Elt subjektivt sett synes jeg flere her skriver at de hadde en MA og så ble gravide, enn at mange skriver de har flere MA på rad, om det er noen trøst. Krysser fingrene for deg, håper lille klamrer seg ordentlig fast!

Jeg er jo en typisk overtenker, tok noen år før jeg slutta være helt ekstremt hønemor på den vi allerede har :confused:
Jeg skjønner deg så godt! :sorry: Dessverre er vi vel aldri garantert at det går verken den ene eller andre veien. Det er vel en risiko med å bli gravide tenker jeg ? :confused: Men man må bare prøve å tenke positivt å tro at dette skal gå fint. Jeg titter allerede på barnevogn :dead::dead: har så lyst på ny. Har hatt en emmaljunga mondial til de to andre. Denne gangen sikler jeg etter bugaboo fox!:D:D

Hei,

Så vondt at du har vært gjennom en MA. Jeg hadde et vellykket svangerskap og en MA 11uker bak meg, da jeg ble gravid denne gangen. Jeg synes de 12 første ukene var forferdelige, men prøvde å leve litt som normalt og samtidig tillate meg å glede meg litt. Hvis ikke hadde de tolv ukene blitt veldig negative for min del. Vi fikk tidlig ultralyd to ganger hos gynekolog og en gang på sykehuset. Jeg valgte å avlyse den på sykehuset, rett og slett fordi jeg var redd for at det skulle bli for negativt i tilfelle de ville sette meg enda mer tilbake enn det som ble gjort på den første ultralyden. Til tross for at både gynekolog og jordmor sa at det ikke spilte noen særlig rolle (styrt syklus, så jeg viste eggløsning ca på dagen. Ble satt fire dager tilbake), så var jeg redd for at det skulle bli bare negativt. Syntes det var greit å forholde meg til en person og gynekologen hadde fulgt meg i tiden før graviditeten, så det ble veldig positive opplevelser for meg. Hadde ultralyd 6+6 og 11+6 ish. På den siste kunne han se at det var vann i både magesekk og blære, samt andre småting som var positivt ift normal utvikling. Greide derfor å slå meg veldig til ro etter dette. Er nå 22+5 og venter bare på den magiske 24+0grensa. Masse lykke til! Håper det går veien for deg denne gangen, og at du til tross for uro greier å glede deg litt også :Heartred

Med førstemann var jeg så redd for å miste. Det hjalp litt med to tul og blodprøve og besøk hos jm. Denne gangen er jeg om mulig enda reddere fordi jeg tenker det umulig kan gå bra to ganger:depressed: Men jeg har bestemt meg for å glede meg fra første sekund sånn at om det går galt har jeg hvertfall kjent på noe positivt.
Når det er sagt er det bare 14 timer sida første positive test og jeg vet de neste ukene blir tøffe!

Det er vanskelig! Enige med de som skriver her at prøv å få tidlig ul. Har man hatt sa/ma før pleier man få tilbud om dette tidlig uten å måtte betale.
Evt kan man prøve å få målt hcg hos legen.
Det kan selvfølgelig skje ting selv om man har vært på tidlig ul, men etter at man har sett et bankende hjerte er risikoen mye mindre for at noe går galt.

Har ikke så mye andre tips, syns også det er vanskelig, man må prøve å være positiv, gjlre noe hyggelig for deg selv hver dag for å prøve å få tankene over på andre ting, men det er ikke lett.
Masse lykke til :Heartred

Jeg har hatt litt brunlig spotting en gang ila dagen den siste uken, spesielt hvis jeg skal nr 2 på do. Noen andre som opplever det? Hater jo selvsagt å se sånt på papiret. IKM i morgen eller torsdag…. kjenner jeg bare vil komme over de dagene så jeg kan slappe av

Jeg lurer på det samme. Har brukt hele dagen i dag på å google og bekymre meg. Er helt slått ut. Har ikke digital test hjemme, og lurer på om jeg ville fått 3+, men vet at om jeg ikke hadde fått det, så hadde ikke det trengt å bety noe det heller. Får uansett skikkelig hjertebank bare av å tenke på å dra ut å kjøpe flere tester, og å teste med digital. Nå venter jeg på ny rekvisisjon til blodprøve for å måle hcg, før TUL om et par uker. Det gir de mest stabile svarene. Vi har så mye vondt i bagasjen, at jeg ikke klarer å se de gode tegnene, som symptomer, og det at jeg denne gangen ikke har hatt noen blødninger, men nå kom jeg på at jeg hadde forøvrig ikke blødning første graviditet heller, ved MA.

Nei, tips er vel å legge bort telefonen (google), finne frem en god bok, noe hobbyrelatert, gå ut i naturen, eller finne på noe sosialt sammen med gode folk som du er glad i, og som gir deg god energi. Vi skal på besøk til søster og svoger i kveld. Da kan jeg heller ikke sitte med telefonen å google alt som til stadighet dukker opp i hodet.

Sender deg en klem, og håper du har en god lørdag :Heartred

Jeg har hatt litt brunlig spotting en gang ila dagen den siste uken, spesielt hvis jeg skal nr 2 på do. Noen andre som opplever det? Hater jo selvsagt å se sånt på papiret. IKM i morgen eller torsdag…. kjenner jeg bare vil komme over de dagene så jeg kan slappe av
Både mor, søster, venninner og flere jeg har lest om her inne på bv har hatt småblødninger, uten at det har gått galt. Det er ikke unormalt :Heartred

Back
Topp