Det 4. ønskebarnet.

Mirell

Forumet er livet
Snøkrystallene2021❄️
Junibollene 2023
Tenke seg til at jeg har kommet til det punktet at vi prøver på 4 og siste barnet. Nesten litt vemodig men Sånn er det..

Litt om meg:
38 år (født i ‘84)
Gift med min Islandske make siden 2018
Mamma til 3.
  • Lola (12) født oktober 2010
  • LilleP (4) født juni 2015. Fikk leukemi da han var 2 år. Å etter 2 lange år med behandling, transplantasjon og forsøk på alle mulige behandlinger tok han vingene fatt og forlot oss 16. nov 2019
  • Vikka (1) født januar 2021.
Jeg har for det meste jobbet i klesbutikker hele mitt yrkesaktive liv. Men man skal merke at man lever og nå har jeg hvert hjemme siden LilleP ble syk i juni -17. Først 2 år i pleiepengepermisjon. Eller hjemme er vel feil å si. Vi bodde mer eller mindre på sykehuset disse årene. Etter at LilleP gikk bort ble jeg sykemeldt og kort tid senere gravid med vår yngste datter født i januar -21. Etter endt mammaperm gikk jeg en runde med meg selv jobbmessig. Å i dag jobber jeg som pleieassisten på sykehjemmet i nærheten med målet om å bli helsefagarbeider.

Fritiden min bruker jeg på ett ganske variert utvalg av interesser. :hilarious:
  • Hekling
  • Fast snapper på Uperfektepiker.
  • Sitter i ett par styrer i lag der vi arrangere fester, sosiale sammenkomster, markeder og andre ting.
  • Elsker også å engasjere meg i barnas hverdag. Så jeg sitter både i FAU, SU og er klassekontakt. Å jeg hjelper til der jeg kan på Håndballen.


Litt prøvehistorie:
Lola kom som en liten men ikke veldig overraskelse i 2010. Etter år med prevensjon sa kroppen stopp. Jeg reagerte på alt hormonelt og i frustrasjon over mitt siste forsøk med P-plaster. Rev jeg det av i dusjen og kastet det ut på mannen som pusset tenner å ropte: "Jeg orker ikke mer! Nå får det bare briste eller bære!" Å 2 måneder senere lyste 2 blodrøde streker mot meg fra en test der jeg satt urørlig på baderomsgulvet.
Lola kom som ett skudd i uke 36+0 med haste KS etter 3 dager med intense smerter på føden i Skien.
Senere undersøkelser skulle vise at jeg hadde pågående morkakeforløsning. Så lettelsen var stor da vi innså alvoret.

I 2013 bestemte vi oss for å prøve igjen. Å på nyåret 2014 ble jeg igjen gravid. Men i februar -14 (uke 9) kom blødningene, å jeg trodde jeg hadde en SA. Jeg fikk haste time på UL før helgen for å bekrefte det og legen kunne bekrefte "Det er ikke noe tegn her til at du har hvert gravid" Jeg stusset på måten han sa det på. Men skjønte senere hvorfor. Etter en HCG test hos legen påfølgende mandag, ringer legen meg. Jeg må rett på sykehuset til ny UL. HCG er på vei opp, jeg er fremdeles gravid. Etter en del forvirring fra min side, finner legene på SiV ut at jeg har en XU i høyre eggleder. Men HCG er på vei ned og det ser ut til at kroppen har ryddet opp selv. Men de vil fremdeles ha meg inne på overvåkning til dagen etter.
Klokken 03:30 blir jeg vekket av en sykepleier. Hu skal ta blodtrykket mitt. Da skjermen viser 70/40 vil hun ha meg inn på undersøkelse. Til JM sitt sjokk viser UL at jeg har buken full av blod og indre blødninger. Men jeg merker ingen smerte å har gått selv fra rommet mitt og inn til JM på egenhånd. Det blir fort hastverk. Å jeg blir formelig løpt ned til operasjon.
Etter en 4 timers kikkhullsoperasjon våkner jeg til beskjeden. Vi har fjernet egglederen på høyre side. Det hadde vokst sammen med bla urinrøret som en direkte følge av KS 4 år tidligere. Beskjeden var også klar. Smerteterskelen min var skremmende høy. Hadde jeg reist hjem dagen før hadde ikke mannen min klart å vekke meg dagen etter.

8 måneder senere oppdager jeg til min store overraske at jeg har mistet 2 TR! Jeg tar en test som igjen er positiv. Livredd og oppløst i tårer ringer jeg legen min. Jeg blir sendt på tidlig UL for å bekrefte at egget ligger riktig plassert og at alt er som det skal. Jeg blir satt som høyrisiko svangerskap pga KS og XU. Så da ble det kontroller hver 14. dag på SiV og beskjed om at hvis jeg får så vondt at jeg må ta smertestillende så skal jeg ringe føden ASAP. For de stoler ikke på smerteterskelen min.
6 dager over termin kommer LilleP i en drømmefødsel kun med bruk av lystgass. Å jeg er i grunn klar for nr 3 der og da. Selv om vi egentlig er enige om at 2 barn er nok for oss.

Men livet leker.
I 2017 får LilleP AML (akutt myelogen leukemi). Sykehuset blir hjemme vårt store deler av de neste 2 årene. Å etter ett tilbakefall i oktober 2018 blir han benmargstransplantert i feb. 2019 med storesøster som donor. Det ser i utgangspunktet ut til å gå bra. Men til påske får vi vite at kreften er tilbake. Nå begynner en rekke forsøk på å holde kreften i sjakk frem til han kan transplanteres på nytt. Men i okt 2019 kommer beskjeden alle foreldre frykter. Det er ikke lenger noe vi kan gjøre. Å 16. november 2019 sovner 4 åringen vår stille inn på SiV med familien rundt seg.

Under leukemibehandlingen til LilleP bestemmer vi oss for at når alt er over skal vi går for nr 3. Uavhengig av utfallet med LilleP.

Å julaften 2019, bare 1 måned etter å ha mistet en del av hjertet mitt står svigerfar på soverommet til mannen min og meg å bytter sengetøy på årets julegave fra svigers. En dobbeldyne med krav om en forsinket julegave om 10 måneder. :hilarious: Jeg har aldri verken før eller siden sett han røre sengetøy som ikke allerede er lagt på siden jeg og mannen ble kjærester i 2008.

Å tidlig i 2020 midt i starten på en pandemi er jeg igjen gravid med 1 eggleder og unnfangelse 2 dager etter EL til full jubel fra familie og venner. Å 10 dager før termin kommer lille Vikka til verden som ei kule!
Vannet gikk kl 4 hjemme i senga. Å da jeg kl 09:15 sitter med epiduralnåla i ryggen klar til å få testdosen, kjenner jeg hodet hennes stange i sengemadrassen. Å 09:43 etter en styrtfødsel er frøkna ute.

Å nå.. endelig etter 1 år med prøving og feiling sitter jeg her med den positive testen. Å i juni 2023 kommer det 4. ønskebarnet. Å familien er komplett.
 
Last edited:
Prøveloggen:
PP1 - EL 30.09.21 - IKM 14.10.21
  • Redigert EL: 02.10 etter positiv test.
  • TR kom 14.10
PP2 - EL 28.10.21 - IKM 11.11.21

PP3 - EL 22.11.21 - IKM 06.12.21

PP4 - EL 19.12.21 - IKM 03.01.22

  • Svak positiv 31.12.21
  • Symptomer
    • Småkvalm, brekkninger.
    • Ømme/sår nippler
    • Forstyrret smaksans
    • Stikking, småkramper
    • Stiv/vond korsrygg (frykter bekkenløsning fra forrige svangerskap)
PP5 - EL 15.01.22 - IKM 29.01.22
  • Regulert EL til 18.01 etter positiv EL test.
 
Last edited:
Last edited:
Først av alt..føler jeg må ta av meg hatten for deg :Heartred

Her har du opplevd alle foreldres mareritt, og miste et barn..vært igjennom skumle svangerskap og fødsler.. får helt frysninger!
Så mens jeg sitter her og tørker tårer så blir jeg samtidig så imponert av deg!!

Jeg håper at din drøm blir oppfyllt:Heartred og at du og din familie blir komplett:Heartred

Masse lykke til på veien!!!
 
Først av alt..føler jeg må ta av meg hatten for deg :Heartred

Her har du opplevd alle foreldres mareritt, og miste et barn..vært igjennom skumle svangerskap og fødsler.. får helt frysninger!
Så mens jeg sitter her og tørker tårer så blir jeg samtidig så imponert av deg!!

Jeg håper at din drøm blir oppfyllt:Heartred og at du og din familie blir komplett:Heartred

Masse lykke til på veien!!!
Tusen takk :Heartred
Setter umåtelig pris på god ord :Heartpink
 
Beundringsverdig er alt jeg har å si. Gråter for engelen dere mistet og ønsker dere all hell og lykke fremover:Heartred
 
PP1 - 1DPO 03.10.21

Første PP på barn nr 4 og det starter med forvirring.
EL viste ingen tegn til å komme.. Bare negative EL tester hver dag.
Men en impulsiv EL test på det som skulle hvert 2DPO var plutselig super positiv!

Typisk.. Siden jeg egentlig var på vei ut døre for å reise på overnattingsbesøk til kusina mi.
Men rakk en liten kjappis før jeg løp ut døra :hilarious: Så da får vi se om det holdt :confused:

:playful:Da er det bare å vente på TR da...
 
Last edited:
PP1 - 11DPO (redigert) 13.10.21

I morgen er min ordinære IKM. Men siden EL var noen dager over blir det spennende å se hvordan dette blir. Men jeg mistenker at IKM kan bli forskjøvet også.

Kjenner jo at jeg er veldig sliten i kveld. MEN jeg tror det kommer mest av at Lola min har bursdag i dag! Å hun har feiret den med alle jentene i klassen. Så i dag blir det nok tidlig kvelden uansett. Så får vi bare se da, om TR kommer eller ikke.. Å hvis TR skulle komme... NÅR?
 
Last edited:
PP1 - IKM (14.10.21)
Å da kom TR :mad:
Så da får vi gå videre til PP2 da... Å håper på at det blir bedre og mer stabilt denne prøveperioden.
Denne PP blir første hele perioden med temping. Noe som er helt nytt for meg :hilarious:
Sammen med EL testing blir det spennende å se om det er noe system i kaoset..

Sees i IKM gruppa for uke 45;)
 
Åh, for en historie dere har.. Kjente tårene presset på og ord blir tomme, men sender deg en klem :Heartred

Ser ut som at vi blir å ligge likt i løypa denne prøveperioden! Jeg venter mensen i løpet av dagen i dag eller morgendagen, så vi ses snart i IKM gruppa for uke 45 :joyful: Gleder meg til å følge deg her inne :)
 
Åh, for en historie dere har.. Kjente tårene presset på og ord blir tomme, men sender deg en klem :Heartred

Ser ut som at vi blir å ligge likt i løypa denne prøveperioden! Jeg venter mensen i løpet av dagen i dag eller morgendagen, så vi ses snart i IKM gruppa for uke 45 :joyful: Gleder meg til å følge deg her inne :)
Takk for gode ord.
Artig å ligge så likt. Blir spennende å følge med i neste IKM gruppe. :happy:
 
Først av alt..føler jeg må ta av meg hatten for deg :Heartred

Her har du opplevd alle foreldres mareritt, og miste et barn..vært igjennom skumle svangerskap og fødsler.. får helt frysninger!
Så mens jeg sitter her og tørker tårer så blir jeg samtidig så imponert av deg!!

Jeg håper at din drøm blir oppfyllt:Heartred og at du og din familie blir komplett:Heartred

Masse lykke til på veien!!!

Helt enig i dette :Heartblue
 
PP2 - CD4 18.10.21

Da ser det ut til at TR har dratt sin kos i løpet av natta. Så da er vi offisielt i gang med PP2.

Jeg har jo ikke gått på prevensjon siden Vikka ble født i januar. Men det er jo først nå vi prøver aktivt igjen.

Etter litt vurdering blir dette første PP der jeg temper igjennom hele perioden og bruker Eveline eggløsning monitor. Å i følge 3 av APPene mine er EL den 28 okt. Selvfølgelig den travleste langhelgen jeg har på planen. :hilarious:Så vi får håper vi får skutt inn litt aksjer innimellom slaga. Julibarn hadde hvert fint :Heartred
 
Last edited:
PP2 - CD12 25.10.21

Går å venter på EL da :hilarious:
Kjennes jo ut som det tar år og dag!
Har jo tempet denne perioden og kan ikke si at jeg har blitt så mye klokere.. For mer opp og ned skal man lete lenge etter.
:confused::hilarious:
EL testene er som forrige måned, ingen tegn til økning selv om EL er om 3 dager. o_O
VAR IKKE SÅNN SIST JEG PRØVDE!!!!

Jaja... Den som venter, osv osv
 
Last edited:
PP2 - CD15 (beregnet EL)
Såååååå frustrasjonen!!! Huet mitt holder på å eksplodere. Samme som forrige måned. Fikk sikkerlig kramper i magen i går. Men INGEN tegn til EL o_O Tempen har hvert en jojo å ikke gitt meg noe indikator, what so ever, på hva som skjer inni meg! Alle EL testene er laaaave å har foreløpig en peak på 17 i Premom i dag… Får teste igjen senere i dag å se om det er noe økning..

Altså! Blir EL forsinket denne måneden også?

I såfall.. hvor lenge?:oops:
 
Last edited:
PP2-CD19 - 3DPO (31.10.21)
Så kom EL da. Positiv test natten mellom beregnet EL og DPO. Så en dag forsinket. Men den kom..
Fertilitetsmonitoren viste meg 2 dager med positive tester. Så dette blir spennende. Typisk nok hadde jeg EL den helgen denne måneden jeg var fullbooket til ørene. Halloween-fest for 180 unger på fredag. Håndballkamper med snuppa og fest med 140 fulle voksne på lørdag.
Å søndagen, jo det var jo Halloween da. Men fikk da lagt inn noen aksjer på lørdagen før jeg måtte fyke bort på lokalet for å "åpne".

Denne uken jobber jeg 5 dager og har planer på lørdag. Så det kommer til å gå fort.
Har av og til stikkinger i begge puppene. Ikke det at jeg kan skjønne at det skal være noe tegn, synes det var litt vel tidlig.
Men får bare fortsette å veeeeeeeeeente...
 
Last edited:
Back
Topp